2014-12-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du ska aldrig åt vänster i en rondell, såida du inte ska köra rakt upp på själva rondellen. En rondell räknas som en rak väg med flera avfarter, och du ska antingen rakt fram (fortsätta runt i rondellen), eller svänga ut på en avfart, dvs åt höger.

Vad snackar du om? En rondell brukar oftast ha fyra avfarter, höger, rakt fram, vänster, eller om man behöver vända. Ska du ta höger direkt rekommenderas det att du ska blinka höger innan du kör in i rondellen. Ska du rakt fram ska du bara blinka ur dig inne i rondellen. Vänster så blinkar du åt vänster innan du kör in och höger när du ska köra ut. Ska du köra ett varv och vända så ska du blinka vänster och höger när du kör ut.

Tänk bara som att du kör i en korsning, inget konstigt. Däremot finns det ingen lag på att blinka men det underlättar i trafiken så jag tycker man bör göra det ifall någon står och väntar på att köra in.
Citera
2014-12-18, 21:56
Medlem
Haha, finns så mycket sköna muppar ts, oftast äldre. Blev mordhotad av en herre en gång, förklarade enkelt att jag är nog den som vinner i en fight av oss, eftersom jag är i tjugoårsåldern och han en relik från forna vänstertrafiks-dagar.

OT: fick idag äran och skälla ut ett par blogg-luder som var ute med sin stora hund, utan koppel. Sjukt nära o smälla med både bilen framför och hunden. Sa något i stil med "är de er hund? Skiten ska va i koppel ditt dumma jävla helvete, nästa gång åker jag över er allihop!"

Fick ett efterblivet (dagens snorungar...) jävla "ursäkta?" Tillbaka. Fan, nu vart jag arg igen...
Citera
2014-12-18, 22:06
Medlem
Gurglarens avatar
Förstår inte riktigt hur han tänkte där nej. Oavsett hur du blinkar i det läget så måste han ju vänta. Man kan blinka vänster i rondellen för att underlätta, bara man blinkar ut i rätt tid. De som blinkar vänster genom hela rondellen borde avrättas. Samma med de som inte blinkar ut alls, hatar dem.
Citera
2014-12-18, 22:13
Bannlyst
fick lära mig när jag tog körkort för X antal år sen att man ska blinka ut i en rondell om man svänger vänster eller höger. svänger du höger så blinkar du ju logiskt sett höger, ska du rakt fram så blinkar du ut åt höger när du passerat första avfarten och ska du vänster i rondellen så blinkar du vänster ut i rondellen och efter du har passerat andra avfarten så blinkar du höger och svänger ut.

har förstått att det inte är lag på det men jag anser att övertydlighet är något bra och om man vet vart bilen/bilarna i rondellen är på väg på förhand så kan man undvika olyckor/köbildning/onödigt stillastående och det spar på väg och miljö bl.a. genom att man håller trafiken ''flytande''

trafiken handlar om ett samspel och precis som på jobbet så går allt åt helvete oftast om man skiter i att föra en dialog sins emellan.

jag blinkar alltid och är övertydlig i trafiken och kan bli smålack på sånna som inte blinkar i en rondell alls vilket gör att man ibland får göra hastiga inbromsningar eller får gå ner på 1an helt i onödan. visst har de i rondellen företräde men det borde vara lag på att åtminstone blinka ut ur en rondell om det inte redan finns en sådan lag.
Citera
2014-12-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadGentleman
Hur hantera gamla gubbar som leker poliser på vägarna?

Någon med liknande erfarenheter?

Jag har ogillat/hatat gubbar länge, dom tror alltid att dom har rätt och dom skapar oftast egna regler som alla måste följa, annars blir dom förbannade om man inte gör som dom vill.
Gubbar är tjockskalliga och väldigt tröga för att dom är så förbannat gamla.

Jag fick en gubbe på mig i somras då jag cyklade på en gång och cykelväg som är uppdelat med ett mitten sträck, cyklar på ena sidan och gångare på andra sidan med en påbudsskylt och allt.
Han började klaga som satan att man ska cykla på andra sidan vägen och man fick inte cykla här, sen pekade jag på påbudsskylten och även förbud mot mopedtrafik att det måste vara DEN som han menade, att mopedister inte får köra där, men han vägrade fatta och hans fru försökte dra iväg han för hon tyckte att han var jävligt pinsam, sen var jag ganska irriterad också för att jag hatar tjockskalliga kuksugargubbar.
Citera
2014-12-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinko
Nästa gång när gubben stannar någon sådär sitter det en påtänd arab i förarsätet på bilen. Hur förbannad man än blir ska man äkta sig för att falla för sin raseri. Det kan bli det sista man gör. Finns så mkt psykfall där ute.

TS du gjorde förövrigt inget fel alls. Det är mer en oskriven regel att blinka vänster i rondell. Men inte alla som gör det, och det är okej.
I såna lägen kommer yxan där bak i skuffen till praktisk nytta.
Citera
2014-12-18, 22:21
Medlem
Vart stanna i full rondell med stillastående trafik?

http://postimg.org/image/cg43g153v/

Vart stannar man i en rondell som är full, vars trafik står stil?

Se bilden. Säg att man ska ta andra avfarten, köra rakt fram.

Stannar man då på det rödmarkerade området eller gulmarkerade?
Stannar man på rödmarkerade området så kan de från höger köra vidare runt.
Stannar man på det gulmarkerade området så blockerar man ju förbifarten för de till höger.

Själv skulle jag stannat på det rödlmarkerade området så de från höger kan köra runt, och så leds blockerar man inte deras förbifart.

Tack!
Citera
2014-12-18, 22:30
Medlem
Xiztecs avatar
Blinka vänster underlättar om man nu ska till vänster alternativ tillbaka till samma håll - som tidigare sagt inget krav och ingenting som direkt lärs ut - men inte heller fel att underlätta för övriga trafikanter att visa sin avsikt i trafiken.
Citera
2014-12-18, 22:33
Medlem
GurkPorrs avatar
Finns väl inget riktigt rätt eller fel lagligt sett. Men vill man vara schysst mot sina medtrafikanter kan man ju som du säger släppa fram de från höger. Har faktiskt en rondell i närheten där denna situation uppstår ofta och där gör folk lite olika.
Citera
2014-12-18, 22:36
Medlem
zepofans avatar
Vart vet jag inte, troligen i färdriktningen. Var jag skulle stanna har jag däremot klart för mig, men det var ju inte det du undrade över.
Citera
2014-12-18, 22:37
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
http://postimg.org/image/cg43g153v/

Vart stannar man i en rondell som är full, vars trafik står stil?

Se bilden. Säg att man ska ta andra avfarten, köra rakt fram.

Stannar man då på det rödmarkerade området eller gulmarkerade?
Stannar man på rödmarkerade området så kan de från höger köra vidare runt.
Stannar man på det gulmarkerade området så blockerar man ju förbifarten för de till höger.

Själv skulle jag stannat på det rödlmarkerade området så de från höger kan köra runt, och så leds blockerar man inte deras förbifart.

Tack!
Jag förstår inte riktigt frågan. Varför ska man behöva stanna i en rondell? Om jag kommer nerifrån och ska ta antingen andra eller tredje avfarten (rakt fram eller vänster) så ska bilarna som kommer från höger inte köra ut i rondellen över huvud taget.
Citera
2014-12-18, 22:38
Medlem
GurkPorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag förstår inte riktigt frågan. Varför ska man behöva stanna i en rondell? Om jag kommer nerifrån och ska ta antingen andra eller tredje avfarten (rakt fram eller vänster) så ska bilarna som kommer från höger inte köra ut i rondellen över huvud taget.

Som synes på bilden står det redan bilar rakt fram som hindrar förarens utfart ur rondellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in