Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-18, 21:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Svårt att veta om du gör dig dum eller om du verkligen inte förstår vitsen med att blinka innan CP.
Svårt att förstå om du förstår vad det betyder och vilken nytta du kan ha av det, med tanke på ditt svar
Citera
2025-12-18, 21:35
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag brukar köra åt andra hållet för att det är kul.
Så gör man inte, bara om man
vill ha roligt.
Tänk om man råkar köra in i rondellen då när man är påväg åt fel håll

Det är viktigt att man blinkar i rondellen.

I det fallet är varningsblinkers att föredra
Citera
2025-12-18, 22:08
Medlem
Man ska blinka irondellen.

Citera
2025-12-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Lag och verklighet är två skilda saker, man ser hela tiden folk som inte följer lagen men det blir ju inte per automatig rätt för att lagen är svårtolkad eller dom skiter i den.
Jag anser att vänsterblikandet stör mer än det gör nytta.
i små cp eller dom har väl ett annat namn egentligen där kan det finnas möjlighet att se tvärs öve och kanske kan det ge en vink om bilen tänker köra.
Men till vilken nytta.
I norrra delen av Eskilstuna finns det en cirkulationsplats som har en omkrets ca 600 m och typ 190 m tvärs över. så länge man inte planerar attt köra om i den, ser jag ingen som helst vinning i att blinka

Det är lag och praxis vi har att förhålla oss till i trafiken. Din oförmåga att kunna tolka bilens signaler betyder ingenting. Vi andra har stor nytta av hur du signalerar. Visar du tydligt, med blink vänster, att du ska fortsätta i cirkulationsplatsen vet vi andra att vi måste anpassa vår hastighet in i cirkulationen så att vi kan köra bakom dig. Vet vi inte att du ska fortsätta eller svänga måste vi stanna vid väjningsplikten och slösa bort all momentum vi hade, vilket slösar energi. Blink vänster gör för stora fordon också gällande som varning till bakomliggande sovande bilister att jag behöver ha båda filerna och körning på min insida sker på egen risk.
Citera
2025-12-18, 23:24
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är lag och praxis vi har att förhålla oss till i trafiken. Din oförmåga att kunna tolka bilens signaler betyder ingenting. Vi andra har stor nytta av hur du signalerar. Visar du tydligt, med blink vänster, att du ska fortsätta i cirkulationsplatsen vet vi andra att vi måste anpassa vår hastighet in i cirkulationen så att vi kan köra bakom dig. Vet vi inte att du ska fortsätta eller svänga måste vi stanna vid väjningsplikten och slösa bort all momentum vi hade, vilket slösar energi. Blink vänster gör för stora fordon också gällande som varning till bakomliggande sovande bilister att jag behöver ha båda filerna och körning på min insida sker på egen risk.
Det bär ingen oförmåga bara ett onödigt blinkande i min värld, om du inte blinkar så fortsätter du frammåt i riktning som vägen är om rätt den svänger runt. OM du ska byta fil eller ut så blinka och visa det så blir det inga problem, men att köra runt i ytterfilen som en del gör och blinkar vänster där har du oförmåga samt fått körkort, troligen av fel anledning.

Jag har 200.000 mil + i trafiken och jag har sett allt, tror jag.
>Det finns lagar att förhålla sig till det vet jag det är därför jag inte svänger höger vid ett trafikljus när det är rött, fast det är fritt )vilket är lagligt i andra länder)

Vissa trafikregler är inte så väl genomtänkta bara men så är det, tills dom ändrar på det.
då blir det som har varit olagligt plötsligt lagligt
Ex är högertrafikomläggninngen 3e september -67 om jag mins rätt.
Edit: det var den 3e sep.
Senast redigerad av braattha 2025-12-18 kl. 23:30.
Citera
2025-12-22, 04:42
Medlem
Moobs avatar
Blinkers är ett tecken för sidledesförflyttning från sin fil, och så länge man inte ämnar göra en sån förflyttning ska man inte blinka öht. Utfart och filbyte är det som det skall blinkas för i en CP.
Inkörarare har väjningsplikten att förhålla sig till - inte hur folk blinkar där inne. De har plikten att väja och troligen stoppa för varje fordon där inne, i varje fil, och oavsett var bilen befinner sig och om den blinkar eller ej. Det är som att köra ut på en huvudled, man är underordnad allt och skall vänta även för bilar som bryter lagar och ligger i fel fil
Citera
2025-12-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Blinkers är ett tecken för sidledesförflyttning från sin fil, och så länge man inte ämnar göra en sån förflyttning ska man inte blinka öht. Utfart och filbyte är det som det skall blinkas för i en CP.
Inkörarare har väjningsplikten att förhålla sig till - inte hur folk blinkar där inne. De har plikten att väja och troligen stoppa för varje fordon där inne, i varje fil, och oavsett var bilen befinner sig och om den blinkar eller ej. Det är som att köra ut på en huvudled, man är underordnad allt och skall vänta även för bilar som bryter lagar och ligger i fel fil
Du är mycket för regler men ändå missar du den första paragrafen i Trafikförordningen (1998:1276) som fastslår att den allmänna grundregeln är att en trafikant ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor, visa hänsyn till andra (särskilt barn, äldre, funktionshindrade) och inte i onödan hindra eller störa trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in