Citat:
Ursprungligen postat av
Huvudansvarig
Klart man bör blinka vänster in i en rondell. Vad gör det att visa tydligt vart man ska?
Eftersom hälften i trafiken skiter fullständigt att använda blinkers alls, så gör det folk förvirrade vad andra förare ska någonstans när man inte använder blinkers.
Ex. kommer jag fram till en rondell och ser andra förare i en rondell utan använda blinkers, så har jag ingen aning vad deras färdväg är.
Att man ska blinka vänster när man ska vänstra i en rondell är ju smart. Men att man inte behöver blinka vänster när man ska rakt fram är riktigt korkad idé! Den förare som kommer fram till en rondell och då står till höger om bilisten som precis kört in i en rondell, har ju ingen aning vart bilisten ska ta vägen om man skiter fullständigt i att blinka.
Vet inte hur många gånger man kommit fram till en rondell och får stanna helt p.g.a andra förare skiter använda blinkers. För att sen se dom svänga höger i rondellen.
Man har blinkers för att skydda sig själv genom att visa andra förare var man ska, och för att underlätta för andra i deras körning.
Vad är så jobbigt och komplicerat att visa med blinkers var man ska??
Blinkar du vänster när du ligger i ex högerfil så kommer du ge panik hos den som ligger i vänsterfilen. Så hur smart tycker du det är?
I övrigt borde du lära dig att tolka trafiken. Man ser tydligt folks intentioner i rondeller om de ska svänga av eller inte genom deras sätt att köra.
Sedan är inte problemet så stort om de svänger utan att blinka så länge du inte kör lastbil. Om en bil bara svänger ut så försvinner den o orsakar inte något tillbud som vänsterblink kan göra.
Ett tips när du ska in.
Förutsätt att folk inte blinkar o var berädd att ta luckan som kan komma. Ser varje dag jag är i Linköping, folk som sitter o sover o inte kör in i de luckor som uppkommer o det är mer irriterande att de sitter o sover än de som inte blinkar.