2014-12-19, 09:47
Medlem
DigitalAngels avatar
Om man borde blinka vänster eller inte, det förtydligar för de flesta trafikanter för få jävlar klarar av att blinka ur rondellen.

Gubben skulle inte ha kört in i rondellen, men du ska enl lag blinka ur rondellen. Det jag tänker på är mest faran för gubben. I dagens galna Sverige kan man bli både misshandlad och dödad för mindre.
Citera
2014-12-19, 10:00
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
Han kan ju fortfarande inte köra in i rondellen även om han blinkar vänster?
Då tolkar man det som att han ska ut ur rondellen vid NÄSTA
Att blinka vänster i en rondell ska inte tolkas alls eftersom det inte finns någon vänstersväng. Bara högersvängar.
Citera
2014-12-19, 10:25
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Jag brukar köra i yttersta filen i cirkulationsplatser av två anledningar som egentligen är ointressanta.. Hur fan vet bakomvarande om jag blinkar för att byta till inre filen eller för att jag vill köra hela varvet? Det finns bara en lösning - låt blinkersen vara för svängar och filbyten, inget annat. Att blinka vänster när man följer leden (runt i cirkulationsplatsen) är bara korkat det är typ att ange att man tänker svänga in i rondellen som flera redan påpekat. Att reglerna sen säger att detta varken är rätt eller fel gör inte saken bättre...

Nej, Du kör fel. Om du skall svänga vänster i en rondell skall du ligga i den inre filen. Om du ligger i ytterfil när du svänger vänster så kör du fel helt enkelt och då är det du som är problemet.

Kolla länken jag skickade i förra inlägget. Om du ligger i vänsterfil och blinkar vänster så vet man att du skall köra till vänster. Om du ligger i höger fil och blinkar vänster så är det för att du skall byta till vänster fil. Enkelt som fan.
Citera
2014-12-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Nej, Du kör fel. Om du skall svänga vänster i en rondell skall du ligga i den inre filen. Om du ligger i ytterfil när du svänger vänster så kör du fel helt enkelt och då är det du som är problemet.

Kolla länken jag skickade i förra inlägget. Om du ligger i vänsterfil och blinkar vänster så vet man att du skall köra till vänster. Om du ligger i höger fil och blinkar vänster så är det för att du skall byta till vänster fil. Enkelt som fan.
Det är inget som helst fel att nyttja ytterfilen oavsett val av utfart, så något fel görs absolut inte. Det är upp till var och en att bedöma vilken fil som passar bäst för tillfället.
Citera
2014-12-19, 11:06
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är inget som helst fel att nyttja ytterfilen oavsett val av utfart, så något fel görs absolut inte. Det är upp till var och en att bedöma vilken fil som passar bäst för tillfället.

Man får använda vilken fil man vill i Sverige om inte annat anges med skyltning/vägmarkeringar. Anges annat följer jag ju det.

Att man oftast får köra 3 varv i ytterfilen kan sen diskuteras.. Jag tycker det är korkat men det är säkrast för mig att köra hela vägen i den filen om man nu får så därför gör jag så.. Bättre hade varit om ytterfilen ALLTID var tvungen att ta FÖRSTA avfarten. Men så är det typ aldrig ...
Citera
2014-12-19, 11:08
Medlem
gniff754s avatar
Citat:

På en del ställen är det till och med skyltat att du kan svänga vänster från både vänster och höger fil, till exempel om du kommer från söder på E22 och svänger av på trafikplats Lund Norra, så det går inte att säga att det alltid skall ligga i innerfilen. Kör du ett långsamt fordon i en större cirkulationsplats ser jag det till och med som olämpligt.
Citera
2014-12-19, 11:41
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

En rondell är att betrakta som en enkelriktad huvudled med flera avfarter till höger. Du kan alltså endast blinka vänster om du ligger i högerfilen och av någon anledning vill till vänsterfilen. Du blinkar inte när du kör in i rondellen.

Detta ändrades för flera år sedan men folk har väldigt svårt att hänga med i ändringar av trafikregler efter att de fått körkort.
Citera
2014-12-19, 11:55
Medlem
Ja man ska blinka ur rondeller, fast bilister överlag är så förståndshandikappade att jag inte förväntar mig något komplicerat som det. Så det som tar mer prioritet är att bilister som ska in i rondellen förväntas vänta på bilisterna i rondellen.

Citat:
Jag har väldigt svårt att förstå er som stör er på de som blinkar vänster om det är dit man ska.

Väldigt enkelt.

Höger i rondell: Blinka höger vid infart i rondellen och tills du lämnar rondellen.

Rakt fram i rondell: Blinka inte vid infart i rondell utan endast när du lämnar rondellen.

Vänster eller ytterligare en avfart: Blinka vänster vid infart i rondellen och fortsätt tills du skall svänga av och då i god tid blinka höger.

Att inte alla gör på detta viset är för mig väldigt märkligt.

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ Här beskrivs tydligt hur man skall göra för dem som känner det.

Håller med, det måste vara personerna som själv skiter i vett och etikett i trafiken som håller på såhär på forum. Ok att bli arg på folk som begår misstag jämt, men att blinka vänster innan rondellen är ju ett tecken på att man faktiskt bryr sig och gör det enklare för andra trafikanter. Finns för tusan ingen anledning för folk att bli arg på sådant. Folk kan lägga ilskan på de som inte blinkar alls istället.
Citera
2014-12-19, 12:10
Medlem
boba fetts avatar
Vad finns det egentligen för anledning att blinka vänster i en tvåfilig rondell? Man indikerar ju vart man ska genom filen man lägger sig i, det räcker väl? Höger och rakt fram ligger man i högerfil, vänster eller hållet man kommer ifrån lägger man sig i vänsterfil. Enda blinket som behövs är höger när man ska ut, oavsett vilken utfart.
Citera
2014-12-19, 12:28
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudansvarig
Klart man bör blinka vänster in i en rondell. Vad gör det att visa tydligt vart man ska?

Eftersom hälften i trafiken skiter fullständigt att använda blinkers alls, så gör det folk förvirrade vad andra förare ska någonstans när man inte använder blinkers.

Ex. kommer jag fram till en rondell och ser andra förare i en rondell utan använda blinkers, så har jag ingen aning vad deras färdväg är.
Att man ska blinka vänster när man ska vänstra i en rondell är ju smart. Men att man inte behöver blinka vänster när man ska rakt fram är riktigt korkad idé! Den förare som kommer fram till en rondell och då står till höger om bilisten som precis kört in i en rondell, har ju ingen aning vart bilisten ska ta vägen om man skiter fullständigt i att blinka.

Vet inte hur många gånger man kommit fram till en rondell och får stanna helt p.g.a andra förare skiter använda blinkers. För att sen se dom svänga höger i rondellen.

Man har blinkers för att skydda sig själv genom att visa andra förare var man ska, och för att underlätta för andra i deras körning.

Vad är så jobbigt och komplicerat att visa med blinkers var man ska??
Blinkar du vänster när du ligger i ex högerfil så kommer du ge panik hos den som ligger i vänsterfilen. Så hur smart tycker du det är?
I övrigt borde du lära dig att tolka trafiken. Man ser tydligt folks intentioner i rondeller om de ska svänga av eller inte genom deras sätt att köra.
Sedan är inte problemet så stort om de svänger utan att blinka så länge du inte kör lastbil. Om en bil bara svänger ut så försvinner den o orsakar inte något tillbud som vänsterblink kan göra.
Ett tips när du ska in.
Förutsätt att folk inte blinkar o var berädd att ta luckan som kan komma. Ser varje dag jag är i Linköping, folk som sitter o sover o inte kör in i de luckor som uppkommer o det är mer irriterande att de sitter o sover än de som inte blinkar.
Citera
2014-12-19, 12:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Vad finns det egentligen för anledning att blinka vänster i en tvåfilig rondell? Man indikerar ju vart man ska genom filen man lägger sig i, det räcker väl? Höger och rakt fram ligger man i högerfil, vänster eller hållet man kommer ifrån lägger man sig i vänsterfil. Enda blinket som behövs är höger när man ska ut, oavsett vilken utfart.
I en tvåfilig cirkulationsplats är det precis som du säger, ingen större vits med vänsterblink. Samma sak med stora cirkulationsplatser, där har vänsterblink mindre betydelse. Det är i de där små cirkulationsplatserna som egentligen är gamla vägkorsningar man har nytta av vänsterblink.

Tyvärr är det ju inte glasklara regler vad som gäller, så det är klart att det blir kaos när det är tillåtet att göra på olika sätt.
Citera
2014-12-19, 12:37
Medlem
Liliththewitchs avatar
Polisen är stenhård på att man ska blinka ut när man lämnar rondellen. För några månader sedan stod de i Jönköping vid en rondell och tog varenda en som inte gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in