Citat:
Ursprungligen postat av
erattat
Jävlar vad det kan gå snett för en del. Och inte nog med det, i det mest vilsna inlägget jag läst om rondellkörning, bilkörning överhuvudtaget tror jag, kostar man dessutom på sig att mästra andra som korkade.
Aj, aj, aj min hjärna gråter när jag tänker mig dig och din bil i en rondell. Undrar hur många kritiska trafiksituationer du genererar/dag, som enbart räddas pga att dina medtrafikanter kör med marginal för att det faktiskt finns stollar som dig bakom ratten.
Är egentligen ingen hater, men det här får du fan bakläxa på så det sjunger om det. In med bilen i garaget och tillbaka till körskolan. Cykla inte ens är du snäll.
Nja, det var alls inget vilset i det inlägget, så det är nog du som får bakläxa.
I c-platser är det tillåtet att köra i högerfil oavsett du ska av i avfart 1, 2, 4, eller om du vill roa dig med att åka 3 varv innan du kör ut.
Under förutsättning att det
inte finns skyltar och/eller pilar i vägbanan som påbjuder annat. (Skyltar/pilar finns vid många c-platser men långt ifrån vid alla).
- Och man behöver inte blinka vänster om man ligger i högerfil och avser att längre fram i c-platsen köra ur på 4 e utfarten-eller köra runt i 5 varv. (Vänsterblink kan då missuppfattas som att filbyte till vänster skall ske i c-platsen). Denna typ av körning kan föredras av de som är lite osäkra för att slippa farligt filbyte-höger innan utfart inne i c-platsen, men även för rutinerade förare om man bedömer att filbyte kan bli svårt p.g.a trafikflöde/stockning i den högra filen.
OBS! Eventuella vägmärken/pilar i vägbana måste dock följas.
Så att
se33 skulle få lära sig något nytt och rätt, (enligt dig), i trafikskolan kommer inte att ske.
Det är snarare du som ska ta kompletterande lektioner för att inte bli stående i en dispyt vid vägkanten och ha lika fel som "gubben" i situationen som TS beskrev.