2014-12-19, 00:38
Medlem
Mr.Maazes avatar
Även om det inte är lag på det underlättar det sjukt mycket mycket för övriga trafikanter om man blinkar vänster när man ska köra in i rondellen. De värsta av alla är de som inte blinkar höger när de ska lämna rondellen.

Givetvis gjorde gubben fel. Han kan ju inte köra in i rondellen om du redan är i den.
Citera
2014-12-19, 01:49
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Jag brukar inte bry mig så mycket om det där med att blinka i rondeller, ibland blinkar jag vänster och ibland höger.
Citera
2014-12-19, 02:18
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Vem blinkar åt vänster innan man kör in i rondellen?

Om jag inte missminner mig var det så man skulle köra när jag tog körkort för cirka 30 år sedan, var han gammal har han troligtvis inte hängt med i ändringarna, var trots allt rätt längesedan man ändrade det till att man bara blinkar ut ur rondellen men griniga gubbar är alltid griniga gubbar.
Citera
2014-12-19, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Jag brukar köra i yttersta filen i cirkulationsplatser av två anledningar som egentligen är ointressanta.. Hur fan vet bakomvarande om jag blinkar för att byta till inre filen eller för att jag vill köra hela varvet? Det finns bara en lösning - låt blinkersen vara för svängar och filbyten, inget annat. Att blinka vänster när man följer leden (runt i cirkulationsplatsen) är bara korkat det är typ att ange att man tänker svänga in i rondellen som flera redan påpekat. Att reglerna sen säger att detta varken är rätt eller fel gör inte saken bättre...

Jävlar vad det kan gå snett för en del. Och inte nog med det, i det mest vilsna inlägget jag läst om rondellkörning, bilkörning överhuvudtaget tror jag, kostar man dessutom på sig att mästra andra som korkade.

Aj, aj, aj min hjärna gråter när jag tänker mig dig och din bil i en rondell. Undrar hur många kritiska trafiksituationer du genererar/dag, som enbart räddas pga att dina medtrafikanter kör med marginal för att det faktiskt finns stollar som dig bakom ratten.

Är egentligen ingen hater, men det här får du fan bakläxa på så det sjunger om det. In med bilen i garaget och tillbaka till körskolan. Cykla inte ens är du snäll.
Citera
2014-12-19, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Jävlar vad det kan gå snett för en del. Och inte nog med det, i det mest vilsna inlägget jag läst om rondellkörning, bilkörning överhuvudtaget tror jag, kostar man dessutom på sig att mästra andra som korkade.

Aj, aj, aj min hjärna gråter när jag tänker mig dig och din bil i en rondell. Undrar hur många kritiska trafiksituationer du genererar/dag, som enbart räddas pga att dina medtrafikanter kör med marginal för att det faktiskt finns stollar som dig bakom ratten.

Är egentligen ingen hater, men det här får du fan bakläxa på så det sjunger om det. In med bilen i garaget och tillbaka till körskolan. Cykla inte ens är du snäll.

Nja, det var alls inget vilset i det inlägget, så det är nog du som får bakläxa.

I c-platser är det tillåtet att köra i högerfil oavsett du ska av i avfart 1, 2, 4, eller om du vill roa dig med att åka 3 varv innan du kör ut. Under förutsättning att det inte finns skyltar och/eller pilar i vägbanan som påbjuder annat. (Skyltar/pilar finns vid många c-platser men långt ifrån vid alla).

- Och man behöver inte blinka vänster om man ligger i högerfil och avser att längre fram i c-platsen köra ur på 4 e utfarten-eller köra runt i 5 varv. (Vänsterblink kan då missuppfattas som att filbyte till vänster skall ske i c-platsen). Denna typ av körning kan föredras av de som är lite osäkra för att slippa farligt filbyte-höger innan utfart inne i c-platsen, men även för rutinerade förare om man bedömer att filbyte kan bli svårt p.g.a trafikflöde/stockning i den högra filen.
OBS! Eventuella vägmärken/pilar i vägbana måste dock följas.

Så att se33 skulle få lära sig något nytt och rätt, (enligt dig), i trafikskolan kommer inte att ske.
Det är snarare du som ska ta kompletterande lektioner för att inte bli stående i en dispyt vid vägkanten och ha lika fel som "gubben" i situationen som TS beskrev.
Citera
2014-12-19, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Jag har ogillat/hatat gubbar länge, dom tror alltid att dom har rätt och dom skapar oftast egna regler som alla måste följa, annars blir dom förbannade om man inte gör som dom vill.
Gubbar är tjockskalliga och väldigt tröga för att dom är så förbannat gamla.

Jag fick en gubbe på mig i somras då jag cyklade på en gång och cykelväg som är uppdelat med ett mitten sträck, cyklar på ena sidan och gångare på andra sidan med en påbudsskylt och allt.
Han började klaga som satan att man ska cykla på andra sidan vägen och man fick inte cykla här, sen pekade jag på påbudsskylten och även förbud mot mopedtrafik att det måste vara DEN som han menade, att mopedister inte får köra där, men han vägrade fatta och hans fru försökte dra iväg han för hon tyckte att han var jävligt pinsam, sen var jag ganska irriterad också för att jag hatar tjockskalliga kuksugargubbar.

Då förutsätter vi att du tar livet av dig i god tid innan du har åldern inne. -Förslagsvis vid 25-30, eftersom senilitet ofta kommer smygande och du riskerar att missa att du håller på att förgubbas.
Senast redigerad av Major-Granat 2014-12-19 kl. 06:17.
Citera
2014-12-19, 06:58
Medlem
Klart man bör blinka vänster in i en rondell. Vad gör det att visa tydligt vart man ska?

Eftersom hälften i trafiken skiter fullständigt att använda blinkers alls, så gör det folk förvirrade vad andra förare ska någonstans när man inte använder blinkers.

Ex. kommer jag fram till en rondell och ser andra förare i en rondell utan använda blinkers, så har jag ingen aning vad deras färdväg är.
Att man ska blinka vänster när man ska vänstra i en rondell är ju smart. Men att man inte behöver blinka vänster när man ska rakt fram är riktigt korkad idé! Den förare som kommer fram till en rondell och då står till höger om bilisten som precis kört in i en rondell, har ju ingen aning vart bilisten ska ta vägen om man skiter fullständigt i att blinka.

Vet inte hur många gånger man kommit fram till en rondell och får stanna helt p.g.a andra förare skiter använda blinkers. För att sen se dom svänga höger i rondellen.

Man har blinkers för att skydda sig själv genom att visa andra förare var man ska, och för att underlätta för andra i deras körning.

Vad är så jobbigt och komplicerat att visa med blinkers var man ska??
Citera
2014-12-19, 07:47
Medlem
Midus avatar
Blinka alltid vänster om du ska vänster i rondellen. Då vet mötande trafik din avsikt och slipper gissa och nita bromsen. Blinka sedan ut höger när enbart den avfart du ska av på återstår.

Folk är helt efterblivna när det kommer till rondeller. Mer egocentrisk blir inte svensken. Mig, mig, mig... Är man tydlig och blinkar så hjälper man trafiken och motverkar sådana här händelser.

Jag hatar folk som inte blinkar, men jag blir aldrig provocerad och arg i trafiken. Gubben hade fel och du hade rätt i sak, och hans reaktion var överdriven.

Låt det bli en lärdom och försök bli bättre på att blinka och vara tydlig i trafiken. Tyvärr är det inte sällsynt med sådana här lagryttare på vägarna. Och visst, har man gjort gravt fel kanske man förtjänar en tillsägelse. Men du gjorde laga rätt i ditt fall. Väjningsplikten var hans.

Små rondeller tenderar att kompromissas bort av en del. Har själv varit nära på att krocka i sådana vid vänstersväng, då folk skiter i att de har väjningsplikt mot dem som är inne i rondellen.
Senast redigerad av Midu 2014-12-19 kl. 07:51.
Citera
2014-12-19, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Jag brukar inte bry mig så mycket om det där med att blinka i rondeller, ibland blinkar jag vänster och ibland höger.
Jag med, ibland blinkar jag inte alls.
Citera
2014-12-19, 08:34
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Vilken trevlig fråga en fredagsmorgon.
Jag har hört så många olika versioner av detta så jag vet inte vad.

Det jag tror jag vet är att:
- Du ska blinka ut ur rondellen. Alltså blinka höger straxt innan du svänger ut.
- Du måste inte blinka vänster om du ska vänster.
- Men du får blinka vänster om du ska vänster - följt av högerblink i själva utkörningsmomentet.
Citera
2014-12-19, 08:50
Medlem
jugbandbluess avatar
fick också lära mig att blinka vänster när jag tog lappen, obligatoriskt har det dock aldrig varit såvitt jag kan minnas. däremot har jag varit med om många tutare och nävhyttare, och eftersom jag ser ut som jag gör brukar jag ofta stanna, lite underhållning i vardagen säger man inte nej till
Citera
2014-12-19, 09:28
Medlem
SpecialEditions avatar
Förstår om gubben blev förbannad. Hatar folk som inte kan använda blinkersen på ett vettigt sätt i rondeller oavsett vad lagen säger. Hur jävla svårt är det att blinka vänster eller höger när man kör in i en rondell så de runt omkring vet vart man ska och sen, i de fall det behövs, blinka när man ska ut ur rondellen?

Folk på väg in i en rondell som svänger höger direkt utan blinkers borde det vara skottpengar på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in