2014-12-19, 12:25
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Fyra nummer om året på 76 sidor (varav det mesta är bilder, annonser, rubriker och presentationer).

http://www.judiskkronika.se/

Vad har man för budget och läsekrets för det? Hur stor andel finansieras av skattebetalarna?

Priser:
prenumeration: 395 kr/år
prenumeration för studerande: 250 kr/år
prenumeration till utlandet: 495 kr/år
lösnummerpris: 100 kr

Upplaga:
ca. 6000 ex

Jag antar att de flesta prenumeranter är bibliotek och andra skattefinansierade institutioner.

Rejäla annonspriser:

Annonspriser:

Format Storlek (mm) Pris
1/1-sida Utfallande 210x280 12 500:-
1/1-sida 180x240 12 500:-
1/2-sida Liggande 180x120 Stående 90x240 6 475:-
1/4-sida Liggande 180x60 Stående 90x120 3 475:-
1/8-sida Liggande 90x60 Stående 45x120 1 975:-
1/16 sida Liggande 90x30 Stående 45x60 975:-

Jag antar att annonserna är förtäckt sponsoring.

Mycket folk som förekommer i public service här:

"Tack för medverkan i Judisk Krönika 2014:

Miriam Alster, Fanny Ambjörnsson, Inger Alestig, Lars M. Andersson, Henrik Bachner, Henry Bronett, Anders Carlberg, Lasse Dencik, Nathan Englander, Louise Epstein, Eva Ekselius, Peter Freudenthal, Kal Gabor, Erik Gribbe, Anita Goldman, Zvi Gitelman, Gabi Gleichmann, Kjell Goldmann, Suzanne Gottfarb, David Grossman, Jurek Hirschberg, Eva Heyman, Svante Hansson, Naftali Hilger, Dan Israel, Amnon Israeli, Negar Josephi, Nina Kaltiala, Barbara Kirshenblatt, Etgar Keret, Jacob Kellermann, Arne Lapidus, Ola Larsmo, Ingrid Lomfors, Peter Luthersson, Helene Lööw, Jonathan Mark, Majer Lennart Maroko, Gunilla Nadler, Monica Nagler, Leon Nudel, Jan Nygren, Amos Oz, Dan Olofsson, Barbro Posner, Lizzie Oved Scheja, Anne Palmers, Kerstin Parker, Anneli Rådestad, Jonathan Safran Foer, Margit Silberstein, Willy Silberstein, Agneta Sederowsky, Sumbu Temo, Kari Underdal, Cecillia Undemark, Ingemar Unge, Dawid Warszawski, Robert Wistrich, Ulf Zander, Hillel Lavery-Yisraeli."

Judendomen är ju speciell då den sammanväver religion och folk på ett sätt som de andra monoteistiska religionerna knappast gör. Det är ingenting jag egentligen har någon synpunkt på och om jag nu har det, så är det väl en positiv sådan.
Näe, det intressanta är huruvida svenskar skulle kunna göra likadant. Tänk er en tidskrift som heter "Samtidens etnosvenska kristna samling". Skulle den publikationen får kulturtidskriftsbidrag? Eller skulle den bli polisanmäld för hets mot folkgrupp? Ja, mot alla folkgrupper utom den svenska, den svenska folkgruppen som inte finns, ..., eller, nu blir det svårt, luktar bränd bakelit...

Det slår mig när jag skriver detta att det finns en ingång till hela vem-är-svensk-debatten som jag missat fram tills nu: Om en skåning flyttar till Västerbotten, bli hon då västerbottning? Kan en Stockholmare bli Ångermanlänning? Vad avkrävs en Göteborgare för att han skall förvandlas till Gotlänning? Få människor svarar att det har med folkbokföringsadressen att göra.

Därför:

Citat:
Lika lite som en västkustbo blir gotlänning enbart genom att bosätta sig på Gotland och verka där, blir en utlänning svensk genom att flytta till Sverige
Citera
2014-12-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Mer än så. Själva begreppet "integrationspolitik" *lanserades* på bred front, när det började höras kritik mot den unika, svenska invandringspolitiken.

Svenska politiker och journalister sa unisont: Invandringen till Sverige är inte något problem - det är "integrationen" som inte har fungerat. Invandringspolitiken behöver därför INTE förändras... blott "integrationspolitiken".

Ett nytt statligt verk skapades:

Den axiomatiska utgångspunkten är:

Det spelar ingen roll om 10.000, 100.000, 1 miljon eller 10 miljoner människor kommer till Sverige... det är inte någon problem

OM bara den s.k. "integrationen" fungerar.

Därför talar svenska politiker *aldrig* om invandringspolitik ... utan enbart om integrationspolitik (eller flyktingpolitik).

Och för säkerhets skull... avstår svenska politiker från att i debatten närmare precisera vad de lägger in i begreppet "integration". "Integration" används närmast i betydelsen "problemfri samhällsförändring".

Såå... det spelar ingen roll om 10.000, 100.000, 1 miljon eller 10 miljoner människor kommer till Sverige... volymerna är inte någon problem... OM bara denna samhällsförändring är problemfri. Häpp!

Från kulturtidskriften EXPO
"För att integration ska fungera krävs att även majoritetsbefolkningen anpassar sig till minoriteterna, t.ex. genom att tillåta andra religioner, traditioner och seder. Det är med integration som man uppnår ett mångkulturellt samhälle."

http://skola.expo.se/integration_91.html

1miljon shia, 1miljon sunni, 1milj romer vill 87% anpassa sig till, eller så förstår dom inte vad dom röstar för.
Citera
2014-12-19, 13:24
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Den stora smällen skulle nyvänsterns tidskrifter ta. Det är därför som jag är för att dra in stödet. Egentligen så tycker jag om att subventionera kultur. Kostar nästan ingenting alls jämfört med andra poster. Men jag får sätta mina principer åt sidan då finansiering av kultursektorn så ofta betyder finansiering av mina ideologiska fiender.

Mycket av det ideologiska terrorklimatet är skapat pga att nyvänsteraktivister kan överleva som mer eller mindre offentligt avlönade. Direkt och indirekt genom olika stödprogram. Utan det stödet skulle mycket av det ideologiska vansinnet i Sverige självdö då det egentligen inte finns så mycket folkligt stöd. Det är avantgarde-projekt som lyckats kuppa statsmakten.
För mig är det obegripligt att inte alliansen gjorde minsta ansats att demontera just denna finansiella infrastruktur som ger näring till sina politiska motståndare.

Andelen borgerliga röster i dessa tidskrifter kan räknas på ena handens tumme, typ.

Förväntade sig Alliansen att deras ensidiga fred skulle mötas av respekt och att vänsterns propagandaorgan skulle enas med borgerligheten i kampen mot SD?
Senast redigerad av Hårboll 2014-12-19 kl. 13:27.
Citera
2014-12-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Bullshit. Men vad kan man vänta sig av vänsterextrema Expo. Som Bo Rothstein skrev i en utmärkt artikel i SvD den gångna helgen, så kan inte identitetspolitiken tillåtas splittra Sverige, det måste finnas en nationell norm, en tyngdpunkt som är svensk. Religion är ett privat projekt, eller borde vara det. Trivs man inte med att exempelvis inskränka utövandet av islam på sin fritid får man bosätta sig i ett muslimskt land med den statsreligionen. Expos flummiga, samhällshotande aspirationer, bevisar Björn Söders enkla konstaterande att alla inte är etniska svenskar, inte känner samhörighet med nationen, istället tillhör en annan nation, eller lika mycket hemma i bådadera. Det måste finnas en tyngdpunkt, en normerande nation, resten är fritidsaktiviteter. Så länge det finns en gemensam stat, med lika skyldigheter och rättigheter. För substansen som bär upp de statliga institutionerna måste komma ur folket, en gemenskap. Vad är annars det sammanhållande kittet i ett mångkulturellt land, en universell underskrift på att alla nationer inom landet/staten med var för sig lika värde och existensberättigande ska hysa en tilltro till att systemet fungerar vertikalt? Det laterala utbytet då, i samhället, där livet äger rum, där det egentliga samhället finns, ska det vara isolerade öar? Så stark tilltro till ett ramverk finns inte universellt - ej heller solidaritet - utan att det också finns en mer självbärande, av fri vilja sanktionerad och hävdvunnen, mer eller mindre inneboende och automatisk, livsuppehållande rörelse som inte behöver kontrolleras eller hållas under armarna hela tiden. Det kräver tillit. Det måste finnas styrfart åtminstone, inte kompartmentaliserade öar utan någon dominerande nation; som alla oavsett nationstillhörighet skriver under på.
Citera
2014-12-19, 13:38
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Bullshit. Men vad kan man vänta sig av vänsterextrema Expo. Som Bo Rothstein skrev i en utmärkt artikel i SvD den gångna helgen, så kan inte identitetspolitiken tillåtas splittra Sverige, det måste finnas en nationell norm, en tyngdpunkt som är svensk. Religion är ett privat projekt, eller borde vara det. Trivs man inte med att exempelvis inskränka utövandet av islam på sin fritid får man bosätta sig i ett muslimskt land med den statsreligionen. Expos flummiga, samhällshotande aspirationer, bevisar Björn Söders enkla konstaterande att alla inte är etniska svenskar, inte känner samhörighet med nationen, istället tillhör en annan nation, eller lika mycket hemma i bådadera. Det måste finnas en tyngdpunkt, en normerande nation, resten är fritidsaktiviteter. Så länge det finns en gemensam stat, med lika skyldigheter och rättigheter. För substansen som bär upp de statliga institutionerna måste komma ur folket, en gemenskap. Vad är annars det sammanhållande kittet i ett mångkulturellt land, en universell underskrift på att alla nationer inom landet/staten med var för sig lika värde och existensberättigande ska hysa en tilltro till att systemet fungerar vertikalt? Det laterala utbytet då, i samhället, där livet äger rum, där det egentliga samhället finns, ska det vara isolerade öar? Så stark tilltro till ett ramverk finns inte universellt - ej heller solidaritet - utan att det också finns en mer självbärande, av fri vilja sanktionerad och hävdvunnen, mer eller mindre inneboende och automatisk, livsuppehållande rörelse som inte behöver kontrolleras eller hållas under armarna hela tiden. Det kräver tillit. Det måste finnas styrfart åtminstone, inte kompartmentaliserade öar utan någon dominerande nation; som alla oavsett nationstillhörighet skriver under på.

Läs FOF-artikeln om tillit som jag citerat i detta inlägg:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera
2014-12-19, 13:56
Medlem
Citat:
Och eftersom den svenska nationen inte har ansetts förekomma så finns det inget faktiskt att integrera till, istället ett aktivt bejakande av mångkulturen, vilket torde innebära överseende med exempelvis så kallad hedersrelaterad brottslighet och stenkastning på tjänstemän. Det är förmodligen "nyfascism" att kalla det brottslighet f ö.
Citera
2014-12-19, 13:59
Medlem
Citat:
Mer än så. Själva begreppet "integrationspolitik" *lanserades* på bred front, när det började höras kritik mot den unika, svenska invandringspolitiken.

Svenska politiker och journalister sa unisont: Invandringen till Sverige är inte något problem - det är "integrationen" som inte har fungerat. Invandringspolitiken behöver därför INTE förändras... blott "integrationspolitiken".

Ett nytt statligt verk skapades:

Den axiomatiska utgångspunkten är:

Det spelar ingen roll om 10.000, 100.000, 1 miljon eller 10 miljoner människor kommer till Sverige... det är inte någon problem

OM bara den s.k. "integrationen" fungerar.

Därför talar svenska politiker *aldrig* om invandringspolitik ... utan enbart om integrationspolitik (eller flyktingpolitik).

Och för säkerhets skull... avstår svenska politiker från att i debatten närmare precisera vad de lägger in i begreppet "integration". "Integration" används närmast i betydelsen "problemfri samhällsförändring".

Såå... det spelar ingen roll om 10.000, 100.000, 1 miljon eller 10 miljoner människor kommer till Sverige... volymerna är inte någon problem... OM bara denna samhällsförändring är problemfri. Häpp!

"Integrationspolitik" betyder kort och gott "mer pengar och makt från svenskarna till invandrarna".

Samtliga de tio punkter som Fp presenterar är åtgärder som på olika sätt skall bekostas av svenska folkets skattepengar och/eller minskar svenskarnas makt över sitt eget land.
Citera
2014-12-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Läs FOF-artikeln om tillit som jag citerat i detta inlägg:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Ganska intressant artikel, om tilliten i samhället, med Nordens länder som ganska extraordinära, tills nu...

Citat:
Tilliten i Sverige är stabil och verkar inte påverkas av ekonomiska konjunkturer eller politiska vindkast.

Men tilliten är i avtagande, det konstaterar redan rubriken: Sveriges unika tillit sjunker

Malmös befolkning känner minst tillit till varandra, näst Sundbybergsborna... Drygt 48% kände tillit där. I några norrländska landsorter var tilliten högst, drygt 64%. (30 orters invånare hade intervjuats.)

Professor Bo Rothstein citerades på slutet, och jag känner igen det från tidigare inlägg på tråden:

Citat:
Jag tror att tillit är som korallrev, säger Bo Rothstein. De tål en hel del skit, men när de väl klappar ihop så går det snabbt – och effekterna blir katastrofala.
Citera
2014-12-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ganska intressant artikel, om tilliten i samhället, med Nordens länder som ganska extraordinära, tills nu...

Men tilliten är i avtagande, det konstaterar redan rubriken: Sveriges unika tillit sjunker

Malmös befolkning känner minst tillit till varandra, näst Sundbybergsborna... Drygt 48% kände tillit där. I några norrländska landsorter var tilliten högst, drygt 64%. (30 orters invånare hade intervjuats.)

Professor Bo Rothstein citerades på slutet, och jag känner igen det från tidigare inlägg på tråden:

Ja inte fasen känner man någon tillit eller samhörighet med en somalisk storfamilj inte. Den saken är klar. Kommer aldrig heller att göra det. Dom kunde lika gärna vara utomjordingar. Så olika syn på värderingar och kulturella normer kommer aldrig att kunna överbryggas. Jag hoppas verkligen på att den så kallade kretsloppmigrationen blir ett hett spörsmål i både riksdagsdebatterna och i media blir verklighet inom en mycket snar framtid, ty det brådskar om vi ska kunna behålla vårt välfärdssystem och nationella sammanhållning.
Citera
2014-12-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Du har helt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=MFE0qAiofMQ

Jag kan hålla med om att hon verkar vara en riktig stolle men hennes tankar och tongångar känner jag inte igen från svenskt judiskt håll. Klart det finns en och annan random stolle med i det store hela finns det inga problem med judarna i Sverige. Speciellt inte satt i relation till hur många av dem som är framstående inom en rad områden och bidragit positivt till det svenska samhället.

Att det sedan finns nazister och antisemiter som retar sig på judiska skribenter i pressen beror enbart på att de är just nazister och antisemiter. På vilken avgörande sätt skiljer sig t.ex. Wolodarski från alla andra politiskt korrekta mediemänniskor som inte är judar när det gäller den urspårade debatten om SD och rasism? Han är bara PK som alla andra.
Senast redigerad av BenLomond 2014-12-19 kl. 15:06.
Citera
2014-12-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dart380
Det närmaste "kretsloppsmigrationen" vi kommer är den cirkulära migrationen av så kallade EU-migranter.
Citera
2014-12-19, 14:55
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ca 15.30 in i programmet:
http://www.svt.se/debatt/se-program/...autostart=true

Han menar att Dinamarca "horar med hjärnan" - vilket enligt Larsson är värre än att hora med könet.

"Tankens horor" är enligt Balzac som Larsson refererar till, "..dom som har åsikter för att framstå som goda människor".

Hade gärna hört mer av Larssons syn på Dinamarca.

Håller med, synd att programledaren höll honom kort. Stig Larssons ord i Debatt.

" Jag känner en del tjejer som varit prostituerade då de var unga. Det är en sak att hora med könet det kan jag respektera. Det är en annan sak att hora med hjärnan. Det är de som horar med hjärnan, tankens horor och som vill framstå som goda, de är tamejfan farliga och kan skapa skador i samhället”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in