Citat:
Fyra nummer om året på 76 sidor (varav det mesta är bilder, annonser, rubriker och presentationer).
http://www.judiskkronika.se/
Vad har man för budget och läsekrets för det? Hur stor andel finansieras av skattebetalarna?
Priser:
prenumeration: 395 kr/år
prenumeration för studerande: 250 kr/år
prenumeration till utlandet: 495 kr/år
lösnummerpris: 100 kr
Upplaga:
ca. 6000 ex
Jag antar att de flesta prenumeranter är bibliotek och andra skattefinansierade institutioner.
Rejäla annonspriser:
Annonspriser:
Format Storlek (mm) Pris
1/1-sida Utfallande 210x280 12 500:-
1/1-sida 180x240 12 500:-
1/2-sida Liggande 180x120 Stående 90x240 6 475:-
1/4-sida Liggande 180x60 Stående 90x120 3 475:-
1/8-sida Liggande 90x60 Stående 45x120 1 975:-
1/16 sida Liggande 90x30 Stående 45x60 975:-
Jag antar att annonserna är förtäckt sponsoring.
Mycket folk som förekommer i public service här:
"Tack för medverkan i Judisk Krönika 2014:
Miriam Alster, Fanny Ambjörnsson, Inger Alestig, Lars M. Andersson, Henrik Bachner, Henry Bronett, Anders Carlberg, Lasse Dencik, Nathan Englander, Louise Epstein, Eva Ekselius, Peter Freudenthal, Kal Gabor, Erik Gribbe, Anita Goldman, Zvi Gitelman, Gabi Gleichmann, Kjell Goldmann, Suzanne Gottfarb, David Grossman, Jurek Hirschberg, Eva Heyman, Svante Hansson, Naftali Hilger, Dan Israel, Amnon Israeli, Negar Josephi, Nina Kaltiala, Barbara Kirshenblatt, Etgar Keret, Jacob Kellermann, Arne Lapidus, Ola Larsmo, Ingrid Lomfors, Peter Luthersson, Helene Lööw, Jonathan Mark, Majer Lennart Maroko, Gunilla Nadler, Monica Nagler, Leon Nudel, Jan Nygren, Amos Oz, Dan Olofsson, Barbro Posner, Lizzie Oved Scheja, Anne Palmers, Kerstin Parker, Anneli Rådestad, Jonathan Safran Foer, Margit Silberstein, Willy Silberstein, Agneta Sederowsky, Sumbu Temo, Kari Underdal, Cecillia Undemark, Ingemar Unge, Dawid Warszawski, Robert Wistrich, Ulf Zander, Hillel Lavery-Yisraeli."
http://www.judiskkronika.se/
Vad har man för budget och läsekrets för det? Hur stor andel finansieras av skattebetalarna?
Priser:
prenumeration: 395 kr/år
prenumeration för studerande: 250 kr/år
prenumeration till utlandet: 495 kr/år
lösnummerpris: 100 kr
Upplaga:
ca. 6000 ex
Jag antar att de flesta prenumeranter är bibliotek och andra skattefinansierade institutioner.
Rejäla annonspriser:
Annonspriser:
Format Storlek (mm) Pris
1/1-sida Utfallande 210x280 12 500:-
1/1-sida 180x240 12 500:-
1/2-sida Liggande 180x120 Stående 90x240 6 475:-
1/4-sida Liggande 180x60 Stående 90x120 3 475:-
1/8-sida Liggande 90x60 Stående 45x120 1 975:-
1/16 sida Liggande 90x30 Stående 45x60 975:-
Jag antar att annonserna är förtäckt sponsoring.
Mycket folk som förekommer i public service här:
"Tack för medverkan i Judisk Krönika 2014:
Miriam Alster, Fanny Ambjörnsson, Inger Alestig, Lars M. Andersson, Henrik Bachner, Henry Bronett, Anders Carlberg, Lasse Dencik, Nathan Englander, Louise Epstein, Eva Ekselius, Peter Freudenthal, Kal Gabor, Erik Gribbe, Anita Goldman, Zvi Gitelman, Gabi Gleichmann, Kjell Goldmann, Suzanne Gottfarb, David Grossman, Jurek Hirschberg, Eva Heyman, Svante Hansson, Naftali Hilger, Dan Israel, Amnon Israeli, Negar Josephi, Nina Kaltiala, Barbara Kirshenblatt, Etgar Keret, Jacob Kellermann, Arne Lapidus, Ola Larsmo, Ingrid Lomfors, Peter Luthersson, Helene Lööw, Jonathan Mark, Majer Lennart Maroko, Gunilla Nadler, Monica Nagler, Leon Nudel, Jan Nygren, Amos Oz, Dan Olofsson, Barbro Posner, Lizzie Oved Scheja, Anne Palmers, Kerstin Parker, Anneli Rådestad, Jonathan Safran Foer, Margit Silberstein, Willy Silberstein, Agneta Sederowsky, Sumbu Temo, Kari Underdal, Cecillia Undemark, Ingemar Unge, Dawid Warszawski, Robert Wistrich, Ulf Zander, Hillel Lavery-Yisraeli."
Judendomen är ju speciell då den sammanväver religion och folk på ett sätt som de andra monoteistiska religionerna knappast gör. Det är ingenting jag egentligen har någon synpunkt på och om jag nu har det, så är det väl en positiv sådan.
Näe, det intressanta är huruvida svenskar skulle kunna göra likadant. Tänk er en tidskrift som heter "Samtidens etnosvenska kristna samling". Skulle den publikationen får kulturtidskriftsbidrag? Eller skulle den bli polisanmäld för hets mot folkgrupp? Ja, mot alla folkgrupper utom den svenska, den svenska folkgruppen som inte finns, ..., eller, nu blir det svårt, luktar bränd bakelit...
Det slår mig när jag skriver detta att det finns en ingång till hela vem-är-svensk-debatten som jag missat fram tills nu: Om en skåning flyttar till Västerbotten, bli hon då västerbottning? Kan en Stockholmare bli Ångermanlänning? Vad avkrävs en Göteborgare för att han skall förvandlas till Gotlänning? Få människor svarar att det har med folkbokföringsadressen att göra.
Därför:
Citat:
Lika lite som en västkustbo blir gotlänning enbart genom att bosätta sig på Gotland och verka där, blir en utlänning svensk genom att flytta till Sverige