2014-12-19, 10:18
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag har läst Sanandajis blogg och gillar att han är orädd. Han tvekar aldrig att såga den senaste lögnen om "den lönsamma invandringen". Men han skriver som en kratta och framförallt fattar jag inte varför han ska ha betalt i förväg för en bok som till 50 % (hans siffra) baserar sig på gamla blogginlägg.

Han ska inte behöva förlora nånting på projektet. För att få tid med boken tar han ledigt ifrån sitt egentliga jobb i flera månader. Säg fem månader ggr 45000 eller vad han nu kan tänkas ha som han avstår ifrån för att skriva boken. Plus uppköp av relevant material. Plus lite reklam. Plus korrekturläsning. Plus fixa tryckning.

Tycker tvärtom att det är bra att han får betalt för sitt arbete. Så brukar det inte vara. Ett stort problem för antietablissemanget är att allt grundar sig på frivilligarbete. Vi har inte samma mjuka finansieringsstruktur som vänstern.
Citera
2014-12-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
DN, okej, men Expressen ledare har tjatat om det här i månader, långt innan Göran Hägglund fick tummen ur. Anna Dahlberg har haft det som återkommande tema ända sedan hon skrev "Vi måste välja väg i flyktingpolitiken" i september 2012. Det är väl klart som fan att hon välkomnar att även politikerna nu börjar föra debatten hon tjatat om i nästan varenda helgkrönika sedan valet? Det är knappast hon som vänt kappan efter vinden i sammanhanget, möjligen Göran H i så fall.

Sen ska ingen tro att Expressen slutar med SD-hat och multikulti för det här. David Baas rullar vidare mot SD, Bilan Osman gnäller om rasism, Ulf Nilson tycker kolonialismen var en bra idé, ledarredaktionen tjatar om integration... jag tror den osignerade ledaren är Dahlbergs men vissa rader påminner mer om Marteus.

Jag har läst Dahlberg under hösten och jag vet inte riktigt vart jag har henne. Hon skriver bra och jag håller med henne om en hel del. Men det känns som att hon hela tiden håller tillbaka i sina texter. Att hon döljer vad hon egentligen tycker. Är det ett strategiskt val för att medieklimat inte tillåter något annat idag eller finns det andra anledningar. Finns det mer grund bakom henne eller är hon en opportunist som sträckt upp ett finger i luften och anat vart vinden blåser? Jag går på känsla när jag bedömer henne och den är såklart individuell.

Efter lite fundering så håller jag nog med om din slutsats. Det vi ser är nog en tidningarnas motsvarighet till folkpartiets språktest. En slags illusion utan något konkret bakom. Vi kommer nog få se en och annan ledare i liknande tecken men överlag kommer dom köra på som vanligt. Det är en förändring, ja, men jag tror vi behöver mer kött på benen innan vi kan komma fram till att någonting verkligen har förändrats.

Och när vi ändå är inne på Folkpartiet... Nu vill dom också ha en invandringspolitik. Fylld av snömos och liberalt flum. Men ändå. Folk pratar om det och bara det är ett steg framåt.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...on_4202649.svd
Citera
2014-12-19, 11:09
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Och när vi ändå är inne på Folkpartiet... Nu vill dom också ha en invandringspolitik. Fylld av snömos och liberalt flum. Men ändå. Folk pratar om det och bara det är ett steg framåt.

Typisk folkpartiartikel. Fokusera stenhårt på integrationen genom snömos (vi behöver fler bostäder! Som om saker automagiskt skapas bara för att det behövs). Men det är ju inflödet som är problemet. Om vi stryper inflödet så kommer åtskilliga av integrationsproblemen faktist lösas då vår jobbtillväxt då kommer ikapp arbetskraftstillväxten.

Har samma problem med KDs utspel. KD går ut med att sänka fickpengarna de asylsökande får för att stävja kostnaderna. Men de får en irrelevant skitsumma till att börja med och det är inte där problemet sitter.

Det är volymfrågan det handlar om. Allt annat är mest trams.
Citera
2014-12-19, 11:10
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Artikeln pratar om integrationspolitik. Inte invandringspolitik.
Alliansen fokuserar på integrationspolitiken men undviker frågan om invandringspolitik eftersom de rödgröna tagit bort integrationsministerposten. Att prata integration är politisk tjuvnyp mot regeringen.
Från SVD länkade artikeln:
Citat:
Men den senaste valrörelsen fastnade i diskussionen om vi ska ta emot flyktingar eller inte. Den handlade för lite om vad som behöver göras för att fler som kommer hit snabbare ska få jobb och lära sig svenska eller hur vi ska hantera det ökande antalet asylsökanden

Alliansen vill satsa mer på integration än man redan gjort. Och inte beröra invandringens storlek.

De rödgröna vill gömma problemet genom att förneka det.
Citera
2014-12-19, 11:15
Medlem
"Vi måste tala om invandringen!" *Stänger kommentarsfunktionen på varje berörd artikel*
Citera
2014-12-19, 11:22
Moderator
manamanahs avatar
Citat:

Citat:
Inte sedan andra världskriget har så många människor befunnit sig på flykt i världen som just nu...

Citat:
Den som flyr undan förföljelse ska kunna få skydd i Sverige...

Citat:
Folkpartiet står upp för ett öppet och tolerant Sverige.

Citat:
Folkpartiet står upp för öppenheten.

Jag tycker att de kan nå något sorts konsensus om att alla tycker precis såhär (förutom SD) så vi slipper läsa dravlet. De är ju bra på konsensus här i landet.
Man sparar också bläck och papper.

Jag skulle också gärna se att de finner några synonymer till "krig och förföljelse" innan jag blir tokig.

Citat:
Vi kommer lyfta integrationsdebatten och fördjupa politiken med självförtroende, utan att ängsligt snegla på vad andra tycker.

Mmm, det ni skriver är verkligen kontroversiellt. Se upp!
Senast redigerad av manamanah 2014-12-19 kl. 11:24.
Citera
2014-12-19, 11:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag har läst Dahlberg under hösten och jag vet inte riktigt vart jag har henne. Hon skriver bra och jag håller med henne om en hel del. Men det känns som att hon hela tiden håller tillbaka i sina texter. Att hon döljer vad hon egentligen tycker. Är det ett strategiskt val för att medieklimat inte tillåter något annat idag eller finns det andra anledningar. Finns det mer grund bakom henne eller är hon en opportunist som sträckt upp ett finger i luften och anat vart vinden blåser? Jag går på känsla när jag bedömer henne och den är såklart individuell.

Efter lite fundering så håller jag nog med om din slutsats. Det vi ser är nog en tidningarnas motsvarighet till folkpartiets språktest. En slags illusion utan något konkret bakom. Vi kommer nog få se en och annan ledare i liknande tecken men överlag kommer dom köra på som vanligt. Det är en förändring, ja, men jag tror vi behöver mer kött på benen innan vi kan komma fram till att någonting verkligen har förändrats.

Anna Dahlberg skriver sammanfattningsvis:

Man kan inte både äta kakan = använda svenska skattebetalares pengar till försörjning och omhändertagande av det slags invandrare, som svenska politiker i stor utsträckning har nischat in sig på dvs personer, som ej är anställningsbara (på en post-industriell, kunskapsintensiv höglönemarknad) inkl. kriminella och krigsförbrytare.

och ha kakan kvar = svenska skattebetalares pengar kan inte *samtidigt* användas till äldrevård, sjukvård och annan offentlig service till den befintliga befolkningen.

Svenska politiker måste därför välja väg.

Jag har däremot inte sett att Anna Dahlberg ens antytt *vilken* väg, hon själv föredrar. Dahlberg skriver explicit (sep. 2012): "Jag har inte svaret på vilken väg Sverige bör välja - låglönejobben eller en stramare flyktingpolitik."

Citat:
Sverigedemokraternas främlingsfientlighet och vänsterns krav på en ännu mer generös flyktingpolitik. Rädslan för att ge SD svängrum har skapat en förståelig beröringsskräck inför ämnet.

Men det måste vara möjligt att skapa ett utrymme i debatten mellan dessa positioner. Utgångspunkten bör vara att mångkultur och öppenhet är något gott, men att dessa värden måste förenas med en realistisk politik. Jag har inte svaret på vilken väg Sverige bör välja - låglönejobben eller en stramare flyktingpolitik. Men det går inte längre att blunda för att flyktingmottagandet inte fungerar. Och vi kan inte låta SD hindra oss från att diskutera den saken.

http://www.expressen.se/ledare/anna-...tingpolitiken/

Det är kanske troligt - men inte säkert - att Anna Dahlberg har en egen uppfattning betr. vägvalet... men den väljer hon att behålla för sig själv.
Citera
2014-12-19, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Patetisk vändning, efter åratal av hallelujastämning kring massimmigration av analfabeter, kriminella och välfärdsparasiter, förföljelser och förtal av tänkande människor, kritiker, som med risk för social ställning, ekonomi, fysisk säkerhet och mental hälsa mobbats av dessa slätstrukna vindflöjlar till ömkansvärda människolämlar. Det är ju en cirkus! Dompterade fjantar. Skäms de inte?

Världens befolkning växer, konflikter och folkvandringar lär inte avta. Givetvis måste det finnas en stram strategi för att värja sig mot det trycket, strikta kriterier (reellt flyktingskap) för att skydda det egna landets system och nation. Det är ju förutsägbart att invandringen kommer att fortsätta annars, tills landet är omvandlat till oigenkännlighet och sedan blir en falnad stjärna med noll attraktionskraft. Vilka krukor till Sjuklöverpolitiker och medieföreträdare, som hållit landet i gisslan, begått hor och högförräderi.
Citera
2014-12-19, 11:40
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Typisk folkpartiartikel. Fokusera stenhårt på integrationen genom snömos...

Håller fullständigt med, och vissa av punkterna motsäger t.o.m. varandra. Kommunerna skall tvingas ha beredskap för invandringen i punkt två och i punkten direkt efter så talar man plötsligt om avtal. Vad skall man med avtal till om beredskapen är lagstiftad? I punkt 5 är Syrierna välutbildade och i punkten därefter krävs det praktik eller yrkesutbildning.

Snömos sa Bull.
Citera
2014-12-19, 11:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det var kulturjournalisten Ulrika Knutsson som gjorde reklam för Judisk krönika i P1 Morgon. Alltså en journalist som intervjuade en annan journalist. Mycket modernt.

EDIT: Alltså en journalist som intervjuade en annan förfördelad journalist.

Fyra nummer om året på 76 sidor (varav det mesta är bilder, annonser, rubriker och presentationer).

http://www.judiskkronika.se/

Vad har man för budget och läsekrets för det? Hur stor andel finansieras av skattebetalarna?

Priser:
prenumeration: 395 kr/år
prenumeration för studerande: 250 kr/år
prenumeration till utlandet: 495 kr/år
lösnummerpris: 100 kr

Upplaga:
ca. 6000 ex

Jag antar att de flesta prenumeranter är bibliotek och andra skattefinansierade institutioner.

Rejäla annonspriser:

Annonspriser:

Format Storlek (mm) Pris
1/1-sida Utfallande 210x280 12 500:-
1/1-sida 180x240 12 500:-
1/2-sida Liggande 180x120 Stående 90x240 6 475:-
1/4-sida Liggande 180x60 Stående 90x120 3 475:-
1/8-sida Liggande 90x60 Stående 45x120 1 975:-
1/16 sida Liggande 90x30 Stående 45x60 975:-

Jag antar att annonserna är förtäckt sponsoring.

Mycket folk som förekommer i public service här:

"Tack för medverkan i Judisk Krönika 2014:

Miriam Alster, Fanny Ambjörnsson, Inger Alestig, Lars M. Andersson, Henrik Bachner, Henry Bronett, Anders Carlberg, Lasse Dencik, Nathan Englander, Louise Epstein, Eva Ekselius, Peter Freudenthal, Kal Gabor, Erik Gribbe, Anita Goldman, Zvi Gitelman, Gabi Gleichmann, Kjell Goldmann, Suzanne Gottfarb, David Grossman, Jurek Hirschberg, Eva Heyman, Svante Hansson, Naftali Hilger, Dan Israel, Amnon Israeli, Negar Josephi, Nina Kaltiala, Barbara Kirshenblatt, Etgar Keret, Jacob Kellermann, Arne Lapidus, Ola Larsmo, Ingrid Lomfors, Peter Luthersson, Helene Lööw, Jonathan Mark, Majer Lennart Maroko, Gunilla Nadler, Monica Nagler, Leon Nudel, Jan Nygren, Amos Oz, Dan Olofsson, Barbro Posner, Lizzie Oved Scheja, Anne Palmers, Kerstin Parker, Anneli Rådestad, Jonathan Safran Foer, Margit Silberstein, Willy Silberstein, Agneta Sederowsky, Sumbu Temo, Kari Underdal, Cecillia Undemark, Ingemar Unge, Dawid Warszawski, Robert Wistrich, Ulf Zander, Hillel Lavery-Yisraeli."
Senast redigerad av Gullegubben 2014-12-19 kl. 12:06.
Citera
2014-12-19, 12:14
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det var kulturjournalisten Ulrika Knutsson som gjorde reklam för Judisk krönika i P1 Morgon. Alltså en journalist som intervjuade en annan journalist. Mycket modernt.

Tror att Judisk Krönika faktiskt skulle klara sig utan stöd ifrån staten. Finns tillräckligt med judar som pliktprenumererar och pliktstödjer sådant där för att det ska gå ihop ändå.

Den stora smällen skulle nyvänsterns tidskrifter ta. Det är därför som jag är för att dra in stödet. Egentligen så tycker jag om att subventionera kultur. Kostar nästan ingenting alls jämfört med andra poster. Men jag får sätta mina principer åt sidan då finansiering av kultursektorn så ofta betyder finansiering av mina ideologiska fiender.

Mycket av det ideologiska terrorklimatet är skapat pga att nyvänsteraktivister kan överleva som mer eller mindre offentligt avlönade. Direkt och indirekt genom olika stödprogram. Utan det stödet skulle mycket av det ideologiska vansinnet i Sverige självdö då det egentligen inte finns så mycket folkligt stöd. Det är avantgarde-projekt som lyckats kuppa statsmakten.

Min stora förhoppning är att SD ska börja driva idéer om att avideologisera staten. Dvs massiv nedläggning av statens propagandakanaler. Fast det tror jag inte att de vill. När de väl får inflytandet så lägger de nog hellre om propagandan än avskaffar den.
Citera
2014-12-19, 12:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Artikeln pratar om integrationspolitik. Inte invandringspolitik. ...Att prata integration är politisk tjuvnyp mot regeringen.

Mer än så. Själva begreppet "integrationspolitik" *lanserades* på bred front, när det började höras kritik mot den unika, svenska invandringspolitiken.

Svenska politiker och journalister sa unisont: Invandringen till Sverige är inte något problem - det är "integrationen" som inte har fungerat. Invandringspolitiken behöver därför INTE förändras... blott "integrationspolitiken".

Ett nytt statligt verk skapades:

Citat:
Integrationsverket bildades i juni 1998 efter beslut av Sveriges riksdag 1997. Den främste förespråkaren för bildandet av verket var Leif Blomberg, som var biträdande inrikesminister och ansvarig för integrationsfrågor i regeringen. Verkets uppgifter var att ge kunskap om hur integrationen utvecklats i det svenska samhället. Verket skulle även följa upp och utvärdera vad som gjorts på integrationsområdet samt stödja kommunernas insatser för nyanlända invandrare.

[---]

Integrationsverket var den statliga myndighet som hade störst andel anställda med utländsk bakgrund, bland annat var två personer i verksledningen födda utanför Europa.

Bildandet av Integrationsverket skedde efter beslut av den socialdemokratiska regeringen 1997
vilket stöddes av Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. (min fetstil)/wikipedia

Den axiomatiska utgångspunkten är:

Det spelar ingen roll om 10.000, 100.000, 1 miljon eller 10 miljoner människor kommer till Sverige... det är inte någon problem

OM bara den s.k. "integrationen" fungerar.

Därför talar svenska politiker *aldrig* om invandringspolitik ... utan enbart om integrationspolitik (eller flyktingpolitik).

Och för säkerhets skull... avstår svenska politiker från att i debatten närmare precisera vad de lägger in i begreppet "integration". "Integration" används närmast i betydelsen "problemfri samhällsförändring".

Såå... det spelar ingen roll om 10.000, 100.000, 1 miljon eller 10 miljoner människor kommer till Sverige... volymerna är inte någon problem... OM bara denna samhällsförändring är problemfri. Häpp!
Senast redigerad av Meiji 2014-12-19 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in