2014-12-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTusk
Ber om ursäkt om du känner dig kränkt. men ditt svar om mitt Turkiet-exempel var inte genomtänkt.
Vad jag menade med att ta upp turkar som exempel var att visa vad Söder menade. Om inte folk assimileras så försvinner det svenska. Dessutom finns det inget kränkande i Söders uttalanden. Ja det finns judar och samer om du nu vill använda dessa i Sverige som är svenska medborgare men som känner sig tillhöra andra nationaliteter än Sverige. Detsamma gäller antagligen de flesta andra invandrare också som blivit svenska medborgare men har starkare känsla till en annan nation än Sverige.

Ingen fara, hehe.

Jag tror att det du säger är sant, men det beror på hur man ser på saken. Man skulle kunna hävda att svenskheten, som vi känner den idag, är annorlunda från svenskheten förr i tiden. Det här med gemensamma värderingar är ju viktigt, men assimilering är så svårt begrepp när majoritetsbefolkningen är så diversifierad. Det är ju ibland större skillnad mellan en svensk kille från landsbygden och en stockholmare från södermalm, än mellan två stockholmare där den ena har invandrarbakgrund. Men det är en intressant diskussion.
Citera
2014-12-18, 00:07
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har heller inte sett att han har sagt detta och ingen verkar kunna länka till ett sådant citat heller.

Intelligenta människor skiljer på vad en person har sagt och vad andra personer påstår att den första har sagt men alla är inte intelligenta.

Björn Söder måste dock i hans ställning ha förstånd att inte säga onödiga saker som inbjuder till felaktiga tolkningar.

Varken Björn Söder eller många av hans hantlangare tillhör ju inte direkt den breda svenska intelligensreserven - det är därför jag önskar vid Gud att de aldrig får större politisk makt än de har just nu.

Och då tror jag inte ens på Gud ...
Citera
2014-12-18, 00:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Jo det gör det, ursprungsbefolkning innebär att de fanns här då nationen bildades, svenskar fanns också här då de bildade nationen. Läser du om Sveriges demografi på wikipedia står det att svenskarnas förfäder invandrare till skandinavien för 13000 år sedan och under det står det att samerna kom för 5000-8000 år sedan. De är ursprungsbefolkning även om de kom senare då ordet ursprungsbefolkning enbart betyder att de befann sig här när nationen bildades och blev en del av den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige#Demografi

Jag har inte sagt något emot detta.

Jag har endast sagt att om man med begreppet ursprunsbefolkning inte avser den ursprungliga befolkning blir det av naturliga skäl förvirring om vad man menar.

Man kan också starkt ifrågasätta varför en befolkning som kommit senare ska ha en särställning. Speciellt när man som i dessa tider skriker att SD inte står för människors lika värde när de vill begränsa invandringen. Alla ska ha samma rättigheter heter det då.
Citera
2014-12-18, 00:09
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy

Tillägg:
Att på SvD debatt kräva "respekt i min funktion som talman" är också ett strategiskt misstag. Det är sällan smart att kräva respekt, det kan tolkas som att man inte förtjänat respekten. Det framstår mest som gnälligt.

Precis kräva respekt är sjukare. För Björn Söders egen skull hoppas jag att han helt enkelt kniper käft för ett bra tag framöver och slutar att ge öppet mål.
Citera
2014-12-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Okej, gäller det även ett potentiellt "IS-parti"? Hade du tolererat en arabisktalande Imam som 2:e vice talman om "IS-partiet" hade blivit 3:e största parti? Nu måste du faktiskt acceptera det eftersom "inga partier ska särbehandlas"?

Vad är det du inte fattar? I en demokrati får inget parti eller ideologi särbehandlas. börjar vi talla på den självklara principen är vi ute på hal is.

Att sen väljarna till ditt hypotetiska islamparti aldrig borde ha fått bosätta sig i Sverige, och i och med det erhålla rösträtt, är en annan diskussion.
Citera
2014-12-18, 00:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Varken Björn Söder eller många av hans hantlangare tillhör ju inte direkt den breda svenska intelligensreserven - det är därför jag önskar vid Gud att de aldrig får större politisk makt än de har just nu.

Och då tror jag inte ens på Gud ...

Källa på det?

Själv uppfyller jag mensas krav och bytte från M till SD i årets val.
Citera
2014-12-18, 00:14
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Då har du inte förstått någonting rätt. Däremot brukar rasister och folk med liknande åsikter på fb kalla mig det när de får slut på argument.
Du verkar också sakna insikt i elementa: en persons ursprung saknar relevans för bärigheten i hens åsikter.
Att du skulle vara "etnisk svensk" är ointressant. Du är fortfarande subjektiv.
Men fortsätt gärna att bygga halmgubbar att argumentera mot. Det visar bara tydligare hur lite du egentligen tror på vad du skriver.
Klart det har relevans huruvida du som icke etniskt svensk ska hålla på att relativisera huruvida min kultur finns eller inte. Du är helt enkelt en liten ynklig rasistlort.
Citera
2014-12-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst, men samma sak gäller förstås även minoritetsfolken och alla andra folk för den delen. Inget folk är trots allt helt homogent. Däremot kan man knappast å ena sida stå upp för minoritetsfolks rätt till sin egen folkliga/kulturella/nationella/whatever identitet och samtidigt hävda att majoritetsbefolkningens dito är förkastlig. Märk väl att nu säger jag inte att du gör det, men sådana tendensen tycks finnas hos en hel del personer i det här landet.

Javisst! Tror också att många tyvärr inte diskuterar majoritetsbefolkningens känslor. Det är väl därför Björn Söders parti fick 13%, och han valdes till talman. Alltså jag personligen tycker inte att nationell identitet är så viktig fråga, men jag har förstått att många inom sverigedemokraterna inte skulle hålla med mig. Fast själv är man ju rätt så priviligierad - så å andra sidan så kanske jag skulle ha känt annorlunda om jag hade känt mig förtryckt, hehe.
Citera
2014-12-18, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Ja eller en felkrediterad toblerone kan tvinga bort en politiker och sätta denna ur spel. Då var det visst ett drev utan dess like.

Men det går kanske inte att jämföra?

Det finns ju vissa ämnen en politiker måste följa PK-praxis till 100% för att inte bli släpad till galgbacken. Exempelvis sex/prostitution, droger, invandring och förståss inte köpa en Toblerone på tjänstekortet, speciellt inte om man är Sosse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling

Jag får inte ihop det. Kan en jude som inte firar jul, kollar på kalle Anka osv inte vara Svensk fast SD erkänner det.

Ska staten lägga sig i vem som "känner" sig Svensk eller inte.
Frågar man... "Hur känner du dig?"
Svarar man nej, så vad händer då?

Frågar också: Vad ska man med informationen till?

Jag förstår inte vad SD och Björn Söder sysslar med? Varför hålla på med sån skit när det handlar om om att skapa jobb och få folk att må bra.

Jag har klippt ihop några Dina citat, i en citatruta, hoppas ok.
Jag håller med Dig i allt Du säger. Det var ett komplett idiotiskt uttalande. Jag känner inte igen Björn Söder. Vad har det flugit i mannen? Han ska skita i hur folk känner sig. Inget mer med det. Är han missförstådd ska han lägga tillrätta tydligt nu när folk tagit så illa vid sig. Jag tror att så kommer att ske.

Om man känner sig som 100 % kurd och 100 % svensk samtidigt, och kanske t.o.m. 100 % jude och varför inte 20 % Sörmlänning - på en gång - så är det verkligen inte upp till politiker att värdera. Det är en privatsak. Även om man skulle känna sig 0 % svensk så får väl folk tugga i sig det.
Citera
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Vem representerar talmannen?

Urban Ahlin är Sveriges riksdags talman...

Inte Björn Söder om du nu missat det.
Citera
2014-12-18, 00:22
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Jag håller med. Dock så har finnar, samerna och judarna kvar sina kulturer.

Skånes blev utrensad med våld och utvisningar, bokbål, språket blev förbjudet. Det lärs inte ut något om det i skolan heller. Vi läser om hur Gustav Vasa är vår landsfader, hur god Karl den 11 var osv. Inte ett ord om deras brott mot Skåne i svenska historieböcker. Tur att vi inte är en samling juggar annars hade det blivit inbördeskrig i Skåne för länge sen.

Skåne och Skåningar är ett historielöst folk nuförtiden för ingen känner till Skånes historia, bara Sveriges. Många här ser ju Tycho Brahe som svensk, vilket visar hur absurt Skåne är. Även ortnamn med dubbel K och "osvenska" stavningar ändras fortfarande av Staten till svenska stavelser.

... men så var det ju det där med spettekakan!

Hur som helst så måste jag ändå säga att oavsett vad man tycker om Söder så öppnar hans uttalanden (oavsett hur feltolkade de än är) för en del intressanta diskussioner här på Flashback. Lite synd bara att tonen för tillfället tycks vara sakligare här än både i riksdagen och i statstelevisionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in