2014-12-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Södra Sverige och framförallt Skåne/Danmark är ursprunget för hela Norden.
Skandinavien.
Citera
2014-12-17, 23:39
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Ja, idioter kan ju tydligen uppfatta vad som helst hursomhelst...
Men tjena du trevliga vanliga svenska människa!

Citat:
Utgår man från vad du tidigare skrivit i tråden, så är det en självklarhet att du inte ens läst vad Björn Söder sagt:

Jasså- det är en självklarhet?

Citat:
Eller är du för dum för att inse att Söder ganska tydligt i artikeln gjorde klart att vem som helst kan bli svensk?

Du menar den trovärdige Björn Söder som skriker och hetsa i var och varannan intervju och pekar med hela handen samtidigt som han knappt kan hålla sig för skatt "Det är lögn, det är lögn"

Som hatar det självmyntade begreppet gammelmedia och ber alla avstå från att ha något att göra med etablerade medier då de enbart är ute efter att fälla SD, sätter sig själv ner och pratar i över en timme, godkänner texten, för att sedan gå och säga att han var naiv som trodde emot något han själv sagt tidigare.

Oväntat. Var detta det bästa Sverige kunde producera?- Pinsamt.
Citat:
Förövrigt gjorde han inte uttalandet i rollen som talman...

Nähä! Han gjode uttalandet som en svensk helylle kille som på sin fritid gärna tar ett snack med journalister och beskriver en föreställningsvärld där det är dags att skilja på svenskar och svenska medborgare.
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-17 kl. 23:44.
Citera
2014-12-17, 23:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Egentligen så får han ju samma behandling som många andra toppolitiker, det räcker med en ogenomtänkt mening, något som kan tolkas på ett annat sätt än det avsedda. En obetald tv-licens fällde ju en radda moderater från en ministerpost t.ex. I andra länder har de politiska motståndarna en hel stab för att kolla upp om en motståndare tagit det minsta snedsteg för 40 år sedan, för att sedan blåsa upp det till enorma proportioner i syfte att misstänkliggöra hen som olämplig.

Det är OT hur andra agerar. Söder är en belastning för SD även om han i sak hade rätt i det han sa.
Citera
2014-12-17, 23:40
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Återigen: "en bra ingress". Vad är det som är bra med den? Att du håller med? Subjektiviteten igen.
För att vara ett snabbt nedkok så stämmer den bra, och det säger jag själv som etniskt svensk. Om jag har förstått rätt så är du själv av judisk börd? Med vilken rätt försöker du relativisera och ha synpunkter på vår kultur? Tror knappast att du skulle uppskatta om jag gjorde detsamma om din.

Alltså, Jag är etniskt svensk, Om du är jude/same/finne så är du inte etniskt svensk. Däremot kan vi båda vara svenskar i andra bemärkelser. Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
2014-12-17, 23:41
Medlem
Kemiske Alis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Björn Söders uttalande skapar en öppen filosofisk diskussion.

Den diskussionen borde vi ta oftare. Den officiella pk-doktrinen är att vi svenskar är jämlika och lika värda. Att påstå något annat är att häda, svära i kyrkan eller skita i loffes skåp.

När har livet någonsin varit rättvist? Har jag upplevt att vi människor är lika värda? När? All livserfarenhet tyder på det motsatta. De snygga glider på en jävla räkmacka jämfört med de fula, detsamma gäller för rika/fattiga, intelligenta/dumma, ortsbor/utbölingar.... Från 5 års ålder och fram till döden befriar mig kommer jag att vara olika värd i andras och mina ögon. Lika värde är bara en illusion som verkligheten redan spräckt den första sekunden. Vilket piller vill du svälja, rött eller blått?
Citera
2014-12-17, 23:42
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Egentligen så får han ju samma behandling som många andra toppolitiker, det räcker med en ogenomtänkt mening, något som kan tolkas på ett annat sätt än det avsedda. En obetald tv-licens fällde ju en radda moderater från en ministerpost t.ex. I andra länder har de politiska motståndarna en hel stab för att kolla upp om en motståndare tagit det minsta snedsteg för 40 år sedan, för att sedan blåsa upp det till enorma proportioner i syfte att misstänkliggöra hen som olämplig.

Ja eller en felkrediterad toblerone kan tvinga bort en politiker och sätta denna ur spel. Då var det visst ett drev utan dess like.

Men det går kanske inte att jämföra?
Citera
2014-12-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det gäller definitivt för samer också och de har dessutom inställningen att ingen kan bli same. Enligt pk-Sverige är det en djupt rasistisk inställning om motsvarande sägs av en svensk.

Nu säger ju du samma sak som jag. Samer är ju ett folk. Sverige är ju däremot en nation, inte en folkgrupp. Det är där Björn Söder har blandat ihop korten. Han pratar om en "samisk nation", något som bara finns i teorin.

Använd inte begreppet "PK" hur som helst, om du är SD-sympatisör. Problemet med begreppet "PK" är att det kan appliceras på sverigedemokrater också. Det finns definitivt ett sätt att vara "politiskt korrekt" inom sverigedemokratisk diskurs.
Citera
2014-12-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Den diskussionen borde vi ta oftare. Den officiella pk-doktrinen är att vi svenskar är jämlika och lika värda. Att påstå något annat är att häda, svära i kyrkan eller skita i loffes skåp.

När har livet någonsin varit rättvist? Har jag upplevt att vi människor är lika värda? När? All livserfarenhet tyder på det motsatta. De snygga glider på en jävla räkmacka jämfört med de fula, detsamma gäller för rika/fattiga, intelligenta/dumma, ortsbor/utbölingar.... Från 5 års ålder och fram till döden befriar mig kommer jag att vara olika värd i andras och mina ögon. Lika värde är bara en illusion som verkligheten redan spräckt den första sekunden. Vilket piller vill du svälja, rött eller blått?

Livet är orättvist, deal with it.
Citera
2014-12-17, 23:44
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong

Jasså- det är en självklarhet?

Du menar den trovärdige Björn Söder som skriker och hetsa i var och varannan intervju och pekar med hela handen samtidigt som han knappt kan hålla sig för skatt "Det är lögn, det är lögn"

Som hatar det självmyntade begreppet gammelmedia och ber alla avstå från att ha något att göra med etablerade medier då de enbart är ute efter att fälla SD, sätter sig själv ner och pratar i över en timme, godkänner texten, för att sedan gå och säga att han var naiv som trodde emot något han själv sagt tidigare.

Oväntat. Var detta det bästa Sverige kunde producera?- Pinsamt.

Inget av ovanstående motiverar på något sätt varför Björn Söder skulle uttalat sig mot en öppen svenskhet i den angivna artikeln. Argumentation för detta hittas lämpligen i just artikeln. Du kanske skulle läsa den?

Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong

Nähä! Han gjode uttalandet som en svensk helylle kille som på sin fritid gärna tar ett snack med journalister och beskriver en föreställningsvärld där det är dags att skilja på svenskar och svenska medborgare.

Nej, som Sverigedemokrat.

Han är andre vice talman, inte talman, om du nu missat det.
Senast redigerad av Oformad 2014-12-17 kl. 23:47.
Citera
2014-12-17, 23:47
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
För att vara ett snabbt nedkok så ....

Då har du inte förstått någonting rätt. Däremot brukar rasister och folk med liknande åsikter på fb kalla mig det när de får slut på argument.
Du verkar också sakna insikt i elementa: en persons ursprung saknar relevans för bärigheten i hens åsikter.
Att du skulle vara "etnisk svensk" är ointressant. Du är fortfarande subjektiv.
Men fortsätt gärna att bygga halmgubbar att argumentera mot. Det visar bara tydligare hur lite du egentligen tror på vad du skriver.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-17 kl. 23:53.
Citera
2014-12-17, 23:48
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Skandinavien.

Ursäkta, du har helt rätt.
Citera
2014-12-17, 23:48
Medlem
Sperssons avatar
.
Jag har läst allt om Björn Söders uttalande de senaste dagarna.
Jag har ännu inte hittat hans påstående om att judar och samer inte är svenskar.
Kan någon länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in