2014-12-17, 23:55
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NO-SURRENDER
Ohållbart argument. Då kan ju jag hävda att Skåne faktiskt ursprungligen är danskt? För skåne var ju inte befolkat av "svenskar" i den snäva mening Söder och SD säger sig vilja representera. Samerna utgör en ursprungsbefolkning enligt definitionen i ILO:s konvention nr 169, då de skiljer sig socialt, kulturellt eller ekonomiskt från övriga befolkningen, och att de levde i en del av landet innan det uppgick i en statsbildning, samt var först av de folk som nu lever där.

Hahah, så Skåne "uppgick i en statsbildning"? Skåne blev brutalt ockuperat och hela Skånes kultur blev utrensad. Massor utvisades till Baltikum. Man förbjud danska, alla som pratade danska blev dödade/utvisade, man stal alla gårdar, delade ut de till riktiga "svenskar" brände alla danska böcker, utvisade alla dansktalande präster som vägrade predika på svenska osv osv.

Väger Herman Lindqvists ord tyngre för dig?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article11667362.ab

Skåne "uppgick aldrig i en statsbildning". Det blev och är egentligen fortfarande ockuperat.

Att SD är stort i Skåne beror delvis på detta. Motståndet till Stockholm är stark i Skånsk kultur, och har alltid varit. Sen ser de flest Skångar sig som Svenska, men vissa saker dör aldrig.
Senast redigerad av sxephil 2014-12-17 kl. 23:58.
Citera
2014-12-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Min partitillhörighet har inget med saken att göra. Talar man om nationstillhörighet kan givetvis vem som helst var svensk, israel, kurd eller same - det essensialistiska perspektivet är ointressant i vår moderna värld. Genetiken däremot visar på att indelningen mellan människor sträcker sig mycket längre än begreppet nation.

Jorå, du har helt rätt. Fast med ditt argument blir ju nationsbegreppet onödigt? Istället kan vi ju tala om genetik. Det är också intressant! Indelningen mellan människor sträcker sig som sagt mycket längre bak än alla nationsgränser, jag håller absolut med dig.
Citera
2014-12-17, 23:56
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det bemötte inget av det jag skrev.

Jo det gör det, ursprungsbefolkning innebär att de fanns här då nationen bildades, svenskar fanns också här då de bildade nationen. Läser du om Sveriges demografi på wikipedia står det att svenskarnas förfäder invandrare till skandinavien för 13000 år sedan och under det står det att samerna kom för 5000-8000 år sedan. De är ursprungsbefolkning även om de kom senare då ordet ursprungsbefolkning enbart betyder att de befann sig här när nationen bildades och blev en del av den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige#Demografi

Citat:
Enligt Sveriges regerings definition ska "ett ursprungsfolk ha en lång sammanhängande historisk anknytning till de områden där de bedrivit sin näring och utvecklat sin kultur som går tillbaka till tiden före nationalstatens bildande"

http://www.regeringen.se/sb/d/7951/a/72006#72006
Citera
2014-12-17, 23:56
Medlem
Citat:
Det är tråkigt att du kallar mig patetisk, när vi diskuterar. Men nu pratar vi väl inte om Söders uttalanden om irakier? Han nämnde ju specifikt judar och samer.

Jag tror att en stor del av människorna som reagerar på uttalandet just bor i dessa områden. Akta dig för att nedvärdera folks erfarenheter!

Ber om ursäkt om du känner dig kränkt. men ditt svar om mitt Turkiet-exempel var inte genomtänkt.
Vad jag menade med att ta upp turkar som exempel var att visa vad Söder menade. Om inte folk assimileras så försvinner det svenska. Dessutom finns det inget kränkande i Söders uttalanden. Ja det finns judar och samer om du nu vill använda dessa i Sverige som är svenska medborgare men som känner sig tillhöra andra nationaliteter än Sverige. Detsamma gäller antagligen de flesta andra invandrare också som blivit svenska medborgare men har starkare känsla till en annan nation än Sverige.
Citera
2014-12-17, 23:57
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Uppenbarligen det i alla fall så i Söders värld.

Kan du citera vad Söder sagt i intervjun, som är "tanklös skit"?
Citera
2014-12-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Hahah, så Skåne "uppgick i en statsbildning"? Skåne blev brutalt ockuperat och hela Skånes kultur blev utrensad. Massor utvisades till Baltikum. Man förbjud danska, alla som pratade danska blev dödade/utvisade, man stal alla gårdar, dela ut de till riktiga "svenskar" brände alla danska böcker, utvisade alla dansktalande präster som vägrade predika på svenska osv osv.

Väger Herman Lindqvists ord tyngre för dig?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article11667362.ab

Skåne "uppgick aldrig i en statsbildning". Det blev och är egentligen fortfarande ockuperat.

Visst, jag håller med dig. Det den svenska nationen gjorde mot skåne är verkligen skitkasst.
Men nu talade jag vi om två olika saker. Jag sa bara att samerna redan fanns i Sapmi/Lappland när Sverige bildades som nation. Oavsett hur grymma saker som skåningarna fick utstå på vägen.
Citera
2014-12-18, 00:00
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Visst, jag håller med dig. Det den svenska nationen gjorde mot skåne är verkligen skitkasst.
Men nu talade jag vi om två olika saker. Jag sa bara att samerna redan fanns i Sapmi/Lappland när Sverige bildades som nation. Oavsett hur grymma saker som skåningarna fick utstå på vägen.

Okej det kan jag faktiskt köpa. Sen borde Sverige be om ursäkt för den Skånska ockupationen. Det äcklar mig att så få känner till den och att det fortfarande sägs att Skåne integrerades "snabbt och lätt" i Sverige.

Ja, med kniven mot strupen går allt snabbt.
Citera
2014-12-18, 00:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Jag har läst allt om Björn Söders uttalande de senaste dagarna.
Jag har ännu inte hittat hans påstående om att judar och samer inte är svenskar.
Kan någon länka?

Jag har heller inte sett att han har sagt detta och ingen verkar kunna länka till ett sådant citat heller.

Intelligenta människor skiljer på vad en person har sagt och vad andra personer påstår att den första har sagt men alla är inte intelligenta.

Björn Söder måste dock i hans ställning ha förstånd att inte säga onödiga saker som inbjuder till felaktiga tolkningar.
Citera
2014-12-18, 00:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ja, absolut, du har rätt! Majoritetssvenskar kallas dessa.

Men i den gruppen ingår också människor med blandat ursprung, fast som själva definierar sig som svenskar. Många svenskar har ju t ex vallonskt ursprung, men också finskt, norskt, ryskt, estländskt, tyskt och ibland kanske italienskt eller varför inte arabiskt. Intressant diskussion iaf.

Visst, men samma sak gäller förstås även minoritetsfolken och alla andra folk för den delen. Inget folk är trots allt helt homogent. Däremot kan man knappast å ena sida stå upp för minoritetsfolks rätt till sin egen folkliga/kulturella/nationella/whatever identitet och samtidigt hävda att majoritetsbefolkningens dito är förkastlig. Märk väl att nu säger jag inte att du gör det, men sådana tendensen tycks finnas hos en hel del personer i det här landet.
Citera
2014-12-18, 00:01
Medlem
slaeshs avatar
Själv tror jag att vem som helst kan bli svensk i dagens bemärkelse eftersom svenskheten verkar definieras utifrån en kompromiss mellan etnicitet och kultur och huruvida man är en del av denna eller ej beror på om omgivningen inkluderar individen. Vilket verkar ske per automatik men beror förmodligen till stor del på huruvida individen tar till sig de väsentliga delarna av kulturen eller ej.

Många 2:a generationens invandrare kan här i Sverige säga t ex: 'jag är av serbisk härkomst' medan de vid besök i sina föräldrars land ofta definierar sig som 'svenskar' då man väl där känner en samhörighet gentemot den kultur man växt upp i, samtidigt som man har en naturlig affinitet för den nationalitet ens föräldrar &/eller mor/farföräldrar tillhör då den är en beståndsdel i uppkomsten av en själv.
För mig är denna person svensk om det omgivande samhället inkluderar och definierar denne som svensk, vilket kan skilja sig från fall till fall.

Den äldre synen på nationalitet i Sverige och länder som inte haft en längre historia som imperie är väl mer eller mindre att nationaliteten definieras som en förlängning av familjen;
individ > familj > släkt > stam > förbund bestående av nära besläktade stammar, ofta med gemensamt språk & religion > nationen.

För länder som haft en historia som imperie kan detta ofta se annorlunda ut även om de flesta efter sin storhetstid verkar desintegrera till nationer baserade på just stam samt förbund av stammar. Ett tydligt exempel på just detta är de länder som tillsammans en gång utgjorde Habsburg imperiet och som idag består av bl a Balkanländerna, Ungern, Österrike, Ukraina, Slovenien etc. Eller varför inte exemplet Sovjet>Ryssland etc eller Osmanska Riket>Turkiet etc? Det verkar som om de supranationella staterna, när de väl desintegrerar, återgår till den forna beståndsdelen som i mångt och mycket baserades på 'stamtillhörigheter' samt förbund mellan dessa utifrån ett delat språk &/eller religion.

Problemet man får när man förnekar nationalitet är väl att man samtidigt förnekar grunden för folkrätten som den definieras av FN's lag? Det blir också svårt att se hur det skall fungera praktiskt att var 100% svensk och 100% ryss eller 100% ISIS-islamist om de två länderna ligger i krig mot varandra?
Senast redigerad av slaesh 2014-12-18 kl. 00:09.
Citera
2014-12-18, 00:03
Medlem
loungepuppys avatar
Jag tror Björn Söder missbedömde hur folk uppfattar inte bara ordet "svensk" utan också ordet "nation". Nation har inte en enhetlig definition. För en del innebär det gemensam härstamning, för andra gemensamt språk (Zambia har 47 olika språk och flera olika folkgrupper men en klar nationalitetskänsla och stolthet medan Frankrike tydligt bevakat det franska språket som en del av sin identitet), kultursärdrag, religiösa värderinga ( tex vissa arabländer)

Söder kan ju hävda att hans användande av nation är det korrekta eller mest relevanta. Men det förklarade han inte. Det är lätt att tolka hans åtskillnad mellan "svenskar" och "svenska medborgare av annan nation" som att man delar upp de boende i två lag (Sjöstedts poäng).

Han hade kunnat säga något liknande på ett smidigare sätt. Nu vet vi ofs inte hur väljarna reagerat egentligen, troligen får vi aldrig veta det eftersom Söder bara är en del i allmänhetens uppfattning om SD. Väljarnas minne är dessutom kort.
Vi vet däremot hur hans politiska motståndare reagerat, troligen inte det han ville eftersom han gått ut och velat ändra det som han själv godkänt. Journalisten publicerad även de delar som strukits (som handlade om andra saker) och Söder har onekligen satt sig i denna situation på egen hand.
Hade det varit avsiktligt hade han stått vid sitt ord och istället kört på argumentet "PK-politiker törs inte höra sanningen".

SD's PR-personer borde ta ett snack med Söder. Kanske bör han bara intervjuas med mediarådgivare vid sin sida?

Min personliga åsikt är att Söder definition av svensk och nation är korkad. Det gör det onekligen problematiskt att det finns en mängd nationer med personer med olika ursprung som tydligt uppfattar sig som en nation och av andra nationer uppfattas som en nation. Men jag tycker alltid det är lika uppiggande då en politiker eller ett parti jag inte sympatiserar med gör bort sig, inte bara SD.

Tillägg:
Att på SvD debatt kräva "respekt i min funktion som talman" är också ett strategiskt misstag. Det är sällan smart att kräva respekt, det kan tolkas som att man inte förtjänat respekten. Det framstår mest som gnälligt.
Citera
2014-12-18, 00:04
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Och ni skåningar som har problem med svenskheten (och det har ni ju!) kan alltid köra med sloganen:

Äkta svensk since 1658.

Om inte annat.

Eller roligare

Försvenskad since 1658.

Inte så kul egentligen. Sverige kunde varit bra om de inte hade dödat ett helt folks kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in