2014-12-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Då har du inte förstått någonting rätt. Du verkar också sakna insikt i elementa: en persons ursprung saknar relevans för bärigheten i hens åsikter.
Att du skulle vara "etnisk svensk" är ointressant. Du är fortfarande subjektiv.

För mycket filosofi.... Klart att ens ursprung spelar roll för en del av de åsikter du bär med dig.
Citera
2014-12-17, 23:50
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NO-SURRENDER
Nu säger ju du samma sak som jag. Samer är ju ett folk. Sverige är ju däremot en nation, inte en folkgrupp. Det är där Björn Söder har blandat ihop korten. Han pratar om en "samisk nation", något som bara finns i teorin.

Använd inte begreppet "PK" hur som helst, om du är SD-sympatisör. Problemet med begreppet "PK" är att det kan appliceras på sverigedemokrater också. Det finns definitivt ett sätt att vara "politiskt korrekt" inom sverigedemokratisk diskurs.

Visst, Sverige är en nation, men vilket folk tillhör en person som har sina anor någonstans i Sverige men inte tillhör någon minoritet? Är den personen endast en individ utan tillhörighet till något folk men med ett medborgarskap? Saken är ju den att finns det minoritetsfolk i ett land så bör det rimligtvis även finnas ett majoritetsfolk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTusk
Möjligen off topic, men ditt utlägg är lite patetiskt? Svarade endast på ett påstående och det var inte ditt. Min intention var endast att klaga på det lama svenska beteendet.

Tillbaka till topic:
Även om mr Söder var en aning otydlig i sina uttalanden har han helt rätt. Det blir problem om folk inte assimileras i stor grad. Jag tror de flesta som höjer på ögonbrynen inte bott i sådana områden där det känns som du bor i Bagdad och inte Sverige.

Det är tråkigt att du kallar mig patetisk, när vi diskuterar. Men nu pratar vi väl inte om Söders uttalanden om irakier? Han nämnde ju specifikt judar och samer.

Jag tror att en stor del av människorna som reagerar på uttalandet just bor i dessa områden. Akta dig för att nedvärdera folks erfarenheter!
Citera
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Inget av ovanstående motiverar på något sätt varför Björn Söder skulle uttalat sig mot en öppen svenskhet i den angivna artikeln. Du kanske skulle läsa artikeln?

Jag har läst. Björn Söder bör definitivt avgå.

Citat:
Nej, som Sverigedemokrat.

Han är andre vice talman, inte talman, om du nu missat det.

Spelar ingen roll.
Citera
2014-12-17, 23:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu säger ju du samma sak som jag. Samer är ju ett folk. Sverige är ju däremot en nation, inte en folkgrupp. Det är där Björn Söder har blandat ihop korten. Han pratar om en "samisk nation", något som bara finns i teorin.

Använd inte begreppet "PK" hur som helst, om du är SD-sympatisör. Problemet med begreppet "PK" är att det kan appliceras på sverigedemokrater också. Det finns definitivt en sätt att vara "politiskt korrekt" inom sverigedemokratisk diskurs.

Jag tycker definitivt att den inställningen som samerna har anses som rasistiskt när svenskar säger samma sak.

Samerna anser att de har rättigheter pga av att de påstår sig vara ursprunsbefolkning. Rättigheter som ingen annan kan få.

När SD vill begränsa invandringen skriks det högljutt att de inte är för människors lika värde. Alla ska ha rätt att bli svenskar och få samma rättigheter som oss låter det då.

Detta är hyckleri från pk-Sverige.
Citera
2014-12-17, 23:52
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Mig veterligen så tillhörde Skåne så sent som 1658 Danmark.

Mer eller mindre.

Ursprungsbefolkning, jag vet inte direkt jag ...

Och ni skåningar som har problem med svenskheten (och det har ni ju!) kan alltid köra med sloganen:

Äkta svensk since 1658.

Om inte annat.
Citera
2014-12-17, 23:52
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTusk
För mycket filosofi.... Klart att ens ursprung spelar roll för en del av de åsikter du bär med dig.

Talmannen Björn Söder har ett sverigedemokratiskt ursprung.
Citera
2014-12-17, 23:53
Medlem
Citat:
Fast nu talar du om två olika saker? Genetik är en annan grej. Nationer är en konstruktion, du borde hålla med mig, speciellt om du är sverigedemokrat. Antingen ser du nationer ur ett essensialistiskt perspektiv, eller så ser du att nationer bildas och upprätthålls av en politisk enhet. Men det moderna nationsbegreppet har sitt ursprung ur 1800-talets nationalromantik.
Min partitillhörighet har inget med saken att göra. Talar man om nationstillhörighet kan givetvis vem som helst var svensk, israel, kurd eller same - det essensialistiska perspektivet är ointressant i vår moderna värld. Genetiken däremot visar på att indelningen mellan människor sträcker sig mycket längre än begreppet nation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst, Sverige är en nation, men vilket folk tillhör en person som har sina anor någonstans i Sverige men inte tillhör någon minoritet? Är den personen endast en individ utan tillhörighet till något folk men med ett medborgarskap? Saken är ju den att finns det minoritetsfolk i ett land så bör det rimligtvis även finnas ett majoritetsfolk.

Ja, absolut, du har rätt! Majoritetssvenskar kallas dessa.

Men i den gruppen ingår också människor med blandat ursprung, fast som själva definierar sig som svenskar. Många svenskar har ju t ex vallonskt ursprung, men också finskt, norskt, ryskt, estländskt, tyskt och ibland kanske italienskt eller varför inte arabiskt. Intressant diskussion iaf.
Citera
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Jag har läst. Björn Söder bör definitivt avgå.

Spelar ingen roll.

Det spelar ingen roll att du inte är kapabel att argumentera för något av det du säger?

Nej, men det är ju en sund inställning, tanklös skit är alltså bra argument i din värld?
Citera
2014-12-17, 23:54
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Det spelar ingen roll att du inte är kapabel att argumentera för det du säger?

Nej, men det är ju en sund inställning, tanklös skit är alltså bra argument i din värld?

Vem representerar talmannen?
Citera
2014-12-17, 23:55
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
..tanklös skit är alltså bra argument i din värld?

Uppenbarligen det i alla fall så i Söders värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in