2014-12-18, 20:29
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Men har han verkligen sagt att samer är mindre värda - bara för att de på vissa sätt är annorlunda?

Björn Söder diskuteras i Debatt kl 22. Bl.a. Rossana Dinamarca (V) och Paula Bieler (SD) medverkar.

http://www.svt.se/debatt/

Varför är kategorisering så djävla viktig? Vad ska man använda kategorisering av människor till? Särskilja eller ena? Hur värderar man de som särskiljs?

Edit: ska vi satsa på hur många gånger Söder kommer skaka på huvudet och säga "det är lögn"?
Citera
2014-12-18, 20:30
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Skillnaden är ju att politiker inte ska tala om vad du känner dig som. Om det finns samer som säger: Jag är inte svensk, men jag lever här. Men så finns det ju samer som säger: Jo, jag är svensk, jag betalar skatt till sverige, jag älskar sverige men jag lever inte i lappkåta utan jobbar på bank i Stockholm men poliktersvinet anser inte mig vara svensk, fast jag bott här i hela mitt liv"

Det är stor skillnad.
SD vill tala om vad som är rätt och vad som är fel.
Politiker ska inte lägga sig i.Låt var och en bestämma själva hur de vill bli kallade sig.

ungefär som att en Malmö FFare som flyttar till stockholm kan fortfarande älska sitt MFF. Man har kvar sin kärlek även om man bor nån annanstans. Låt var och en bestämma. SD ska inte bestämma vem som är vem utifrån SDs egna mall vad som är ok eller inte.

Rasism är att tala om "Du är inte svensk Du hör inte hemma här"
Även SD måste få ha sina tankar om svenskhet.. De som inte håller med dem kan hitta andra partier att sympatisera med. Vi har ju åsikts- och yttrandefrihet i landet - även SD får säga vad de tycker.
Citera
2014-12-18, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Försökte du leka smart nu eller?

1. SD, och förmodligen alla som röstar på dom säger det?

2. Ingen, invandring är bra, under rätt kontrollerade former

3. Trams, när argumenten tryter är nazistkortet aldrig långt borta.

Bra sagt. Håller med till fullo. Dessa dumdristiga vänster-anhängare och mp/journalist-kåren som bara väller över med godtrogen integrations-propaganda som syftar på att förstöra välfärdsstaten fullständigt håller på att fallera. SD går framåt och dess offer-kofta blir bara större och större med tiden.
Citera
2014-12-18, 20:37
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Och då väljer väl de att inte längre ge sin röst till SD? Vad är problemet? Det låter på dig som att det skulle finnas en risk för någon sorts fascistisk statskupp, att SD smyger med sin egentliga agenda för att sen slå till.

Det är precis det jävligt många är jävligt rädda för. Detta är ingenting som det hyschas om. Och om folk är jävligt rädda för fascism, förtryck eller retorik som ligger sjukt nära sådana politiska ideér är det inte smart att inte ta det till sig istället för att säga det är lögn- för att i nästa andetag prata om kategorisering och människor i samma andetag. Dessutom i en tid där SD har retorik om etnisk registrering. Snyggt!

Detta förstår inte SD-sympatisatören. Att gå från att tala om flyktingpolitik till att börja fokusera på kategorisering är en stor jävla skillnad.

Här funkar varken damage control eller det lögnaktiga förnekandet som är förbannat likt de nitiska förintelseförnekarna i en annan del av detta forum. Prova att gå ut i samhället och prata med folk vad de tycker, ryck ett par på biblioteket, universiteten, förskolorna, kyrkorna- jag vet inte med dig men du kanske är den som sitter tyst när andra pratar om Björn Söders uttalanden?
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-18 kl. 21:23.
Citera
2014-12-18, 20:39
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Jasså det menar han? Hur går det ihop med assimileringstanken?

Har du ens läst den aktuella intervjun? Så här säger han: "Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid."
Alltså: Det är helt okej att behålla sin ursprungliga kulturella/nationella identitet om man är svensk medborgare. Hans övergripande resonemang går ut på att om det finns för många olika "nationer i nationen" så blir det ett problem; detta är också själva essensen i motståndet mot mångkultur: om man blandar för många kulturer tappar de alla sin särart och slutar i en monokultur. Enfald istället för mångfald blir resultatet.
Citera
2014-12-18, 20:40
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
1. För att SD säger det, innebär det inte att det är sant.
Om en pedofil säger: Jag älskar barn, innebär det inte att han ska vara lärare på dagis.

OM en rasist säger: "invandringen är roten till allt ont" innebär det inte att det ÄR så. utan bara att HEN tycker så.

2. Jo, SD. SD tycker inte att invandring är bra. De anser att sverige ska vara åt svenskarna. De vill ha ett etiskt vitt sverige det står i deras principprogram.
Om jag visar dig exakta orden kommer du att rösta på MP?

3. Nä, det är inte trams. SD bildades av nazister och de sitter fortfarande kvar i partiledningen.
Är du måhända efterbliven?

1.Det betyder inte att det är varken sant eller falskt, då det inte finns något sådan svar. Det handlar om vad folk tycker, och med tanke på SDs växande stöd, så tycker fler och fler svenskar så

2. Trams igen. SD vill visst ha invandring. Visa mej deras partiprogram där det står att de vill ha ett etniskt vitt Sverige.

3. Namnge de nazistiska partitoppar som var med och bildade partiet.
Citera
2014-12-18, 20:41
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Om man ratar bort köttbullen för korven så är köttbullen mindre värd.
Dock har väl inte SD sagt något om att samer/judar måste assimilera sig - de är ju etablerade (och civiliserade) nationella minoriteter? Tror mest SD är intresserade av att fanatiska muslimer och diverse kriminella invandrare ska anpassa sig - judar/samer är knappast några problemgrupper.
Citat:
Varför är kategorisering så djävla viktig? Vad ska man använda kategorisering av människor till? Särskilja eller ena? Hur värderar man de som särskiljs?
I en ny kaotisk mångkultur så måste väl de olika grupperna på nåt sätt analyseras och också uppmuntras att anpassa sig till majoritetskulturen, annars blir det totalt kaos.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2014-12-18 kl. 20:52.
Citera
2014-12-18, 20:43
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Även SD måste få ha sina tankar om svenskhet.. De som inte håller med dem kan hitta andra partier att sympatisera med. Vi har ju åsikts- och yttrandefrihet i landet - även SD får säga vad de tycker.

Jasså har vi? För alla andra utanför SD-sfären blir även kategoriserade i olika epitet?

Röding, kommunist, extremist, vänster, troll, sinnessvag, PK, jude.... ska jag fortsätta...?

Sjukt många helt vanliga svenskar blir angripna och hotade av SD-sympatisatörer som skriver kritiskt om SD. Småtjejer med hästbloggar som har ett par besökare i månaden får plötsligt ett femtiotal, efter ett kritiskt inlägg mot, vars besked till tjejen är klat och med ett inehåll som är direkt olämpligt.

Människor som arbetar mot rasism får se sig över axeln- hur sjukt är det? Detta har absolut ingenting med svenskhet att göra.
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-18 kl. 21:10.
Citera
2014-12-18, 20:43
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
jag vet inte med dig men du kanske är den som sitter tyst när andra pratar om Björn Söders uttalanden?

Nejdå, jag har fått försvara och förklara dem (det är inte bara på flashback som folk har svårt att förstå ganska enkla resonemang) åtskilliga gånger i olika sammanhang de senaste dagarna.
Citera
2014-12-18, 20:44
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Det är precis det jävligt många är jävligt rädda för. Detta är ingenting som det hyschas om. Och om folk är jävligt rädda för fascism, förtryck eller retorik som ligger sjukt nära sådana politiska ideér är det inte smart att inte ta det till sig istället för att säga det är lögn- för att i nästa andetag prata om kategorisering och människor i samma andetag.

Detta förstår inte SD-sympatisatören. Att gå från att tala om flyktingpolitik till att börja fokusera på kategorisering är en stor jävla skillnad.

Här funkar varken damage control eller det lögnaktiga förnekandet som är förbannat likt de nitiska förintelseförnekarna i en annan del av detta forum. Prova att gå ut i samhället och prata med folk vad de tycker, ryck ett par på biblioteket, universiteten, förskolorna, kyrkorna- jag vet inte med dig men du kanske är den som sitter tyst när andra pratar om Björn Söders uttalanden?
jag hör att de flesta bland "folk" pratar om samma eller etniska definitioner av svenskar privat och i praktik, men när en kättare som Björn Söder i det öppna diskuterar just svenskheten och därmed förnekar heliga dogmer så stämmer man in i fördömandena av kättaren just för att detta är den konsensus media nu formar. Men jag tror att valet är det enda sättet att mäta vad folk verkligen tycker.

Personligen tycker jag att det är sunt förnuft och dessutom är minoritetslagstiftningen i sig ett bevis på att detta också var den officiella synen från Sveriges Riksdag för inte så länge sedan.
Senast redigerad av slaesh 2014-12-18 kl. 20:49.
Citera
2014-12-18, 20:47
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Du är ju helt rabiat. Du får sansa dig och försöka se verkligheten som den är; det måste väl även du förstå, att om vår världsunika invandringspolitik var ett vinstrecept, så hade den kopierats av iaf ekonomiskt, demografiskt och kulturellt likartade länder.

Verkligheten är att talmannen tillika sverigedemokraten och antirasisten Björn Söder talar om människor och kategorisering. Vad har det med invandringpolitik öht att göra?
Citera
2014-12-18, 20:48
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Mja jag trodde det var invandrarna som byggde Sverige. Det upprepas ju om och om igen, så mina släktingar bakåt kan ju knappast ha lyft ett finger för att bidra till välfärden.
Det du talar om kallades arbetskraftsinvandring, och den har inte ett dyft med dagens invandring att göra.
De "lätta" industrijobben rationaliseras allt mer bort, vilket medför en total missmatch mot dagens invandrare. Notera att vi nu är tillbaka på den ekonomiska aspekten av invandring. Här bör man inte befinna sig om man är pro invandring, då det inte finns några som helst ekonomiska argument att ta till.

Och vad tycker du om Björn Söders uttalande? Eller det var inte därför du var här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in