2014-12-16, 17:13
Medlem
Durgas avatar
Oavsett vilket eller vad så var det synnerligen otaktiskt av Söder att låta sig intervjuas av just Niklas.
Vad hade han förväntar sig , han var ju för fan utvald , det stod mellan honom och Ekeroth som intervjuoffer
Söder svalde betet med hull och hår med sin grandiosa *självbild som drivkraft (jävla idiot)

Men människan är en idiot och ju större SD blir ju svårare får dess representanter att förhålla sig till själva
kontra sakfrågan.

*vilken växer i takt med OU !
Citera
2014-12-16, 17:20
Medlem
Visst var det ännu en tabbe av Söder men folk måste för den skull sansa sig.
Detta är självfallet ingen avgörande händelse för SDs extravalsresultat och dessutom kan partiet ganska så lätt försvara sig i eventuell efterkommande debatt gällande Söders blamage.
Citera
2014-12-16, 17:26
Medlem
Frågan är varför Björn Söder överhuvudtaget lät sig intervjuas när han är väl medveten om att svenska medier gör allt för att misskreditera SD och vrida och vända på sanningen på det som sägs.

Fruktansvärt klantigt och jag undrar hur han tänkte där..
Citera
2014-12-16, 17:29
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Oavsett vilket eller vad så var det synnerligen otaktiskt av Söder att låta sig intervjuas av just Niklas.
Vad hade han förväntar sig , han var ju för fan utvald , det stod mellan honom och Ekeroth som intervjuoffer
Söder svalde betet med hull och hår med sin grandiosa *självbild som drivkraft (jävla idiot)

Men människan är en idiot och ju större SD blir ju svårare får dess representanter att förhålla sig till själva
kontra sakfrågan.

*vilken växer i takt med OU !

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Visst var det ännu en tabbe av Söder men folk måste för den skull sansa sig.
Detta är självfallet ingen avgörande händelse för SDs extravalsresultat och dessutom kan partiet ganska så lätt försvara sig i eventuell efterkommande debatt gällande Söders blamage.

Björn Söder är nog bland de minst sympatiska personerna i riksdagen. Sedan han tillträdde som talman borde han ta sin talmanspost på allvar och helt sluta upp med partipolitiska uttalanden i media. Att han inte tycks ha förutsett det drev han skulle få emot sig på grund av sina kontroversiella uttalanden visar på extremt dåligt omdöme. Allt SD kan göra nu är att hoppas på att det hela blåser förbi och att fokus istället hamnar på mer aktuella och akuta sakfrågor.
Citera
2014-12-16, 17:32
Medlem
Om jag var SD skulle jag ha som policy att aldrig ge några intervjuer så länge som svenska journalister inte kan sköta sitt journalistiska arbete och ge en neutral bild av det som sägs i intervjuerna samt inte låta sina egna ev uppfattningar om partiet komma till uttryck i det som trycks eller återges i bild.
Citera
2014-12-16, 17:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
KG Bergström slänger masken och kommer ut som den vänsterpropagandist han är, men blir faktiskt utskälld i tråden och tvingas nedlåta sig till att försvara sig. Mycket uppfriskande att läsa.

https://twitter.com/K_GBergstrom/sta...52903517638657

Och till slut retirerar han bakom sin sista försvarslinje. Priceless som kidsen säger:

Enligt Ahlin är det ett missförstånd att en vice talman lyder under samma regler som talmannen. Nja... missförstånd? Maria Ferm är genuint okunnig och enfaldig... men övriga politiker talar förmodligen *medvetet* mot bättre vetande.

Citat:
.. enligt riksdagens talman Urban Ahlin (S) får de vice talmännen uttala sig politiskt.

– Som vice talman finns det inga begränsningar. Där förväntas det att man ska vara som vilken ledamot som helst utan just när man träder in i mitt ställe som talman. När vice talman agerar på mitt uppdrag, det vill säga sitter i kammaren i stället för mig, då finns det regelverk för hur talmannen ska bete sig. Då ska man vara politiskt neutral och företräda riksdagen, säger han till Aftonbladet.

Enligt Ahlin är det ett missförstånd att en vice talman lyder under samma regler som talmannen.

– Så är det alltså inte. En vice talman ska agera som en talman när han är i mitt ställe som talman.

Övrig tid får han uttala sig politiskt om han vill?

– Det till och med förväntas att man ska tycka till politiskt. De ska agera politiskt som vilken ledamot som helst när de inte är talman istället för mig.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle20023403.ab
Citera
2014-12-16, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
"KGB", den gamle stöten.
Citera
2014-12-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Björn Söder är nog bland de minst sympatiska personerna i riksdagen. Sedan han tillträdde som talman borde han ta sin talmanspost på allvar och helt sluta upp med partipolitiska uttalanden i media. Att han inte tycks ha förutsett det drev han skulle få emot sig på grund av sina kontroversiella uttalanden visar på extremt dåligt omdöme. Allt SD kan göra nu är att hoppas på att det hela blåser förbi och att fokus istället hamnar på mer aktuella och akuta sakfrågor.

Kanske han blev övermodig efter succevalet samt utnämningen till vice talman och i någon märklig förhoppning trodde att massmedia skulle behandla honom annorlunda med 13% av väljarna i ryggen.
Senast redigerad av Dart380 2014-12-16 kl. 17:42.
Citera
2014-12-16, 17:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dart380
Om jag var SD skulle jag ha som policy att aldrig ge några intervjuer så länge som svenska journalister inte kan sköta sitt journalistiska arbete och ge en neutral bild av det som sägs i intervjuerna samt inte låta sina egna ev uppfattningar om partiet komma till uttryck i det som trycks eller återges i bild.

Det skulle ju inte fungera för ett parti. MEN, ett minimum är att SDs politiker aldrig låter sig intervjuas utan att SD spelar in intervjun.

Och OM journalisten använder Orrenius teknik, så gör SD hela intervjun tillgänglig på sin egen websajt samt kräver att DN länkar dit (det ska vara avtalat före intervjun).

Då kan intresserade själva bilda sig en egen uppfattning och sedan får nätets alla aktörer göra resten via Flashback, Twitter, Facebook, Fria Tider, Avpixlat, Exponerat och alla bloggar
Citera
2014-12-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dart380
Svår avvägningen det där. Ska ett parti vänta på en tid som kanske aldrig kommer? Ska man sätta sitt hopp till läsarna, att de kan läsa DN-Pravda med rejäla skopor salt och mellan raderna? Skaffa ett eget mediehus?

Förr eller senare tror jag det är helt rätt att prata om fundamentet som ger SD legitimitet, utöver den viktiga rollen som enda kritiker till en massimmigrationspolitik som medför döden för den svenska nationen och en kollaps av välfärdssystemet. Tidpunkten för Björn Söders generösa intervju med den famösa DN-reportern var kanske illa tajmad, med tanke på nära förestående extraval (om den inte återkallas, eller formellt inte utlyses i slutet av denna månaden); det är ändå en ganska lång tid till valet, drygt 3 månader. I mediala sammanhang är det en smärre evighet. Kruxet är om intervjun blir ett ämne att älta i dess medvetet vanställda form, för att försöka misskreditera SD. Men det tror jag inte blir verkningsfullt som strategi för MSM.

Drev går det tretton på ett dussin, nyhetsvärdet avskrivs snabbt. SD bör envist dementera de falska anklagelserna, stämma lögnarna och med kallt huvud påpeka grundläggande fakta i programmet och den uppsjö av negativa fakta som kännetecknar det nippriga multikultilandet Sveriges allmänna utförslöpa.
Citera
2014-12-16, 17:52
Medlem
SmokeOns avatar
Media ger sig ut på tunn is när de kritiserar Söders uttalande om identitet. För våra nationella minoriteter är svensk assimiliering ett hot mot den egna kulturen, vilket är den kanske viktigaste faktorn till varför vi t.ex. har lagstiftat om minoritetsspråken.

Inte konstigt då att Mattias Åhrén säger sig vara mer orolig för medias och vänsterns motreaktion när de säger att alla är svenskar. Vänta bara tills de postkoloniala tänkarna öppnar munnen och säger att påtvingad identitetsassimilering är ett nykolonialt uttryck för rasism och ursprungsförnekande
Citera
2014-12-16, 17:52
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du har så rätt. Jag tycker däremot att Söder gjorde alldeles utmärkt ifrån sig - det blev ett självmål för kritikerna. Det var en uppenbar Bonnierprovokation som nu rinner ut i sanden. Vars enda resultat blir några SD röster till.

Nu såg jag inte Söder i aktuellt igår och i morgonsoffan mot Sjöstedt i morse, men mitt intryck är att Söder gjort helt ok ifrån sig, men att det kunde gjorts bättre.
I vilket fall så är SD vinnare på det hela. Man fullständigt äger den politiska debatten i media. Invandringens kostnader, SD:s politik och etnicitet är nu i full fokus, och SD äger både frågan om invandring likväl som frågan om etnicitet. Ju mer svenskhat som släpps fram i SVT (Sjöstedt och Ferm och somalier som på knacklig svenska säger att de är svenskar) desto fler svenskar får upp ögonen för etnicitetens roll i den nuvarande politiken, och desto fler inser att vi svenskar faktiskt är under attack. De enda som väljare som börjar bekymra sig över invandring och/eller etnicitet har att vända sig till är SD, övriga partier har helt överlämnat dessa frågor till SD, och ju mer multietniskt Sverige blir desto mer akut blir frågan om invandring och etnicitet.

Det bästa för SD:s fortsatta tillväxt är att den berömda åsiktskorridoren i media upprätthålls och att den tilltagande polariseringen mellan 7K och SD fortsätter. Då kommer SD fortsätta öka tills de nåt 51% någongång runt 2020. Det sämsta för SD:s tillväxt är om exempelvis S eller M skulle föreslå att gammalt groll är glömt och börja ett ömsesidigt samarbete med SD och sen börjar en S-SD eller M-SD koalition att implementera delar av SD:s politik tillsammans efter nyvalet 2015. Då kommer SD att stagnera runt 15-20% under lång tid.
Senast redigerad av Vindhler 2014-12-16 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in