2014-11-10, 19:09
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpen
Nu nr jag slde en liten del av Avanza Zero fick jag vnta en vecka innan pengarna syns p kontot, numera str det tre dagar fr "Syns p kontot slj". Fr bara ngra veckor sedan skedde detta nsta dag... Why?

Inte en vecka, 6 dagar, (fredag-torsdag 141107-141113)

Antagligen gick affren igenom mndag eftersom du slde efter kl 13 p fredagen. D syns pengarna p kontot efter tre dagar, dvs torsdag.
Citera
2014-11-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Antagligen gick affren igenom mndag eftersom du slde efter kl 13 p fredagen. D syns pengarna p kontot efter tre dagar, dvs torsdag.

Jag kan rkna, varfr har de ndrat till tre dagar frn att tidigare haft nstkommande dag, det var frgan
Citera
2014-11-10, 19:58
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpen
Jag kan rkna, varfr har de ndrat till tre dagar frn att tidigare haft nstkommande dag, det var frgan

Enligt fondbestmmelserna frn 2013-03-07 s:

Citat:
Likvid fr inlsta andelar utsnds frn bolaget tre bankdagar efter inlsendag.

https://www.avanza.se/aza/avanzafond...stammelser.pdf
Citera
2014-11-30, 15:57
Medlem
Baachs avatar
Finns det ngon "for dummies"?
Hur brjar man?
Jag har sedan lnge ett konto hos Avanza men har inte haft tillrckligt stabil ekonomi frren nu. Nu nr jag vill brja s har jag ingen aning om hur man ska gra. Ska man stta in pengarna p Aktie och fondkonto eller Investeingssparkonto? Vad gr man sen?
Citera
2014-11-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Finns det ngon "for dummies"?
Hur brjar man?
Jag har sedan lnge ett konto hos Avanza men har inte haft tillrckligt stabil ekonomi frren nu. Nu nr jag vill brja s har jag ingen aning om hur man ska gra. Ska man stta in pengarna p Aktie och fondkonto eller Investeingssparkonto? Vad gr man sen?

Stt in pengarna p ISK-kontot (Investeringssparkontot). Dagen efter att du gjort inbetalningen frn din andra bank s ska pengarna finnas tillgngliga som ett saldo p kontot i Avanza. Detta saldo anvnder du sedan fr att kpa fonder eller aktier. Leta reda p det du vill kpa och g in p denna sida, s finns det en knapp "Kp" som man klickar p fr att handla.
Citera
2014-11-30, 20:22
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarks
Stt in pengarna p ISK-kontot (Investeringssparkontot). Dagen efter att du gjort inbetalningen frn din andra bank s ska pengarna finnas tillgngliga som ett saldo p kontot i Avanza. Detta saldo anvnder du sedan fr att kpa fonder eller aktier. Leta reda p det du vill kpa och g in p denna sida, s finns det en knapp "Kp" som man klickar p fr att handla.
Kan vara bra att ndra courtageklass ocks om man handlar fr mindre summor.
Citera
2014-12-15, 18:44
Medlem
Hejsan. Funderar p att ppna ett aktie/fond-baskonto p Avanza fr att lra mig mer om aktiehandel m.m. r dock nybrjare och har en liten fundering, d jag inte kan mycket om aktier generellt. Jag har lite aktier i Ericsson och TeliaSonera sen tidigare. Det r en riktig nybrjarfrga, men kan jag p ngot stt "fra ver" dessa till mitt Avanzakonto och slja dem dr fr att f kapital att handla aktier med?

Mvh
Citera
2014-12-15, 20:59
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
Hejsan. Funderar p att ppna ett aktie/fond-baskonto p Avanza fr att lra mig mer om aktiehandel m.m. r dock nybrjare och har en liten fundering, d jag inte kan mycket om aktier generellt. Jag har lite aktier i Ericsson och TeliaSonera sen tidigare. Det r en riktig nybrjarfrga, men kan jag p ngot stt "fra ver" dessa till mitt Avanzakonto och slja dem dr fr att f kapital att handla aktier med?

Mvh

Hr kan du flytta dina vrdepapper till Avanza:

https://www.avanza.se/mina-sidor/ove...rdepapper.html

Tnk p att skriva ner din anskaffningskostnad fr aktierna, fr det tror jag inte frs ver. (S att skatten blir rtt nr du sljer dem.)
Citera
2014-12-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Hr kan du flytta dina vrdepapper till Avanza:

https://www.avanza.se/mina-sidor/ove...rdepapper.html

Tnk p att skriva ner din anskaffningskostnad fr aktierna, fr det tror jag inte frs ver. (S att skatten blir rtt nr du sljer dem.)

Tack s mycket
Citera
2014-12-15, 21:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Att kpa norska utdelningsaktier i sin svenska isk p Avanza, vad innebr det? Sker allt skattemssigt med automatik eller r det smidigare i KF ?
Citera
2014-12-16, 14:55
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Att kpa norska utdelningsaktier i sin svenska isk p Avanza, vad innebr det? Sker allt skattemssigt med automatik eller r det smidigare i KF ?

Hej!

Om du har ett ISK s innebr det att skatteverket automatiskt rknar av den kllskatt som du har betalat i samband med dina utdelningar. Det r allts ngot som skts helt automatiskt i din deklaration och du behver inte gra ngot speciellt.

Det finns en skillnad i hur avrkningen hanteras p ISK jmfrt med KF, jag har tidigare skrivit ett inlgg om det i en annan trd. Ls grna det inlgget och terkom grna om det r ngot som du undrar ver!

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-16, 16:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Om du har ett ISK s innebr det att skatteverket automatiskt rknar av den kllskatt som du har betalat i samband med dina utdelningar. Det r allts ngot som skts helt automatiskt i din deklaration och du behver inte gra ngot speciellt.

Det finns en skillnad i hur avrkningen hanteras p ISK jmfrt med KF, jag har tidigare skrivit ett inlgg om det i en annan trd. Ls grna det inlgget och terkom grna om det r ngot som du undrar ver!

/Dan, Avanza
S norska r ingen skillnad jmntemot utlndska aktier med utdelning? tnkte om det fanns ngot som gjorde det speciellt fr att det r nordiska aktier. Jag vet utlndska med utdelning gr smidigast med KP, tnkte om jag ven behver kpa norska utdelningsaktier i KP fr att f samma smidighet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in