2014-12-16, 14:02
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Nu är det ju just ett av citaten som ifrågasatts och inte egentligen något annat i artikeln.

Å andra sidan ser jag inte det kontroversiella i att man finner det orimligt att någon skulle kunna vara exempelvis 100% Samisk Och 100% Svensk.

Det påstås fortfarande i den här tråden att Söder påstått att judar inte kan vara svenskar, alternativt judar kan inte både vara judar och svenskar. Det stämmer inte, då Söder aldrigt yttrat de orden.
Citera
2014-12-16, 14:03
Medlem
udons avatar
Sen den till den stora frågan:

ÄR DET HÄR VIKTIGT?

Är det bara kul att bråka om eller det viktigt och relevant för att ha ett väl fungerande och välmående samhälle?

Vill vi ha seriösa politiker som driver seriösa frågor eller ska det vara stollerier.
Citera
2014-12-16, 14:04
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Den definitionen får stå för dig och Sverigedemokraternas. Ta en svart adopterad person som har exakt samma uppväxt som vi etniska svenskar haft, pratar flytande svenska och är rotad i svensk kultur. Att förvägra den personen att kallas svensk är ren och skär rasism. Visst får du tycka så. Jag är lite mer pragmatisk. Om vi ska kunna bygga Sverige starkt när vi har över en miljon människor med utländsk härkomst måste dom kunna bli svenskar för att vårt samhälle ska fungera utan motsättningar.

Vem har sagt att dessa måste vara kvar i Sverige?
Citera
2014-12-16, 14:05
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Intressant!
Vilka satt vid makten när detta bestämdes och vet du vart man kan läsa mer om detta?

Socialdemokrater såklart. Invandrarfientlighet och hets mot minoriteter har inte alltid varit tillhört en högerfalangel. Det enade folket springer ur kollektivistiska tankar.

SD kallas högerextrema pga sin mer konservativa smörja samt att de liknar andra partier på kontinenten.
Citera
2014-12-16, 14:06
Medlem
SmokeOns avatar
Chatt med Orrenius om 5 minuter på DN.

http://www.dn.se/chattar/chatt-hem/chatta-med-dns-niklas-orrenius/
Citera
2014-12-16, 14:08
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nåja. Nu finns det ju dock arkeologiska bevis som stärker att andra folkgrupper än samer befolkade skåne innan samer vandrade in i nordöst. Vem-var-här-först-diskussionen är meningslöst. Sverige fanns inte då. Sverige började formas på 1200-talet men befolkningen började inte ens identifiera sig som svenskar förens långt senare.

Sverigedemokrater drar för stora växlar hela tiden. Man fantiserar om att det finns eller har funnits en magisk svensk kultur, kanske nåt som liknar Barnen i Bullerbyn? Men sanningen är ju så att kultur och identitet ständigt omstöps och omformas. Det går inte att ta en snapshot av "en kultur" för att sedan köra på den uppställningen för evigt. Det går helt enkelt inte.

Fråga dina föräldrar och deras föräldrar om det funnits ett annat Sverige utan massinvandring och med en mer homogen befolkning och kultur utan alla världens språk överallt och där man inte behövde vara ensam svensk i skolklassen exempelvis. Om det var vanligt med 90% invandrare i många områden. Svaret är nej vet du!

Ta dina barn i bullerbyn och sansa dig!
Senast redigerad av 8711 2014-12-16 kl. 14:13.
Citera
2014-12-16, 14:08
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Det påstås fortfarande i den här tråden att Söder påstått att judar inte kan vara svenskar, alternativt judar kan inte både vara judar och svenskar. Det stämmer inte, då Söder aldrigt yttrat de orden.

Nej, det är såklart sant.

Ligger väl en del i att debatten är på just den nivån...
Citera
2014-12-16, 14:10
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Mattias Karlsson borde som partiledare ta på sig det här och sakligt förklara just det jag skrivit. Bara att kopiera och läsa upp. Om Björn Söder inte kan det själv. För det är uppenbart vad han menar och att han inte alls sagt det som påstås och det som används för att hata, förtala och behandla honom illa. Med lögner.

En person med förmåga att prata lugnt och sansat borde kunna förklara detta och läsa upp citaten så ser man att Björn Söder säger tvärtom mot vad som påstås. Att om en same vill vara svensk så är den det och uppgår i det svenska, genom frivillig assimilering och att man känner att det är enklast att leva som en svensk. Om man inte vill det ska man inte tvingas, vill man kalla sig same och inte känner sig som en svensk så behöver man inte. Man ska få behålla sina särdrag som officiella minoriteter i landet. DET är vad Björn Söder säger.

Man kan inte uppenbart mena en sak och säga en annan
För hela svenska folket har SD precis pissat på vår store hockeyikon Börje Salming och hävdat att han inte är svensk
Så tolkas Björn Söders uttalande hos gemene man !!
Att sedan försöka att klargöra vad han egentligen menade och svamla ännu mer gjorde inte saken bättre
Med endast 4 månader kvar till ett extraval så kan de inte hålla på att rota in sig och förklara vad det är de har förklarat utan sätta punkt med media i frågan och säg åt Söder att sköta sin talmansyssla och därutöver hålla glappkäften stängd.
Citera
2014-12-16, 14:11
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Inte dum i huvudet och klart läskunnig. Du glider undan från frågan, men jag tolkar ditt svar som att: Nej, är man jude och har stark judisk identitet så kan man inte anses vara svensk, då är man jude.

Man väljer ju själv vilken identitet man främst har. För dom flesta är det enkelt och självklart att man lever som svenskar om man är från närbesläktade kulturer.

Ser man sig som same så är man same ja, det är ju ens egen vilja. Varför ska jag påtvinga dom att kalla sig svenskar? Varför ska jag säga att dom inte får behålla sina särdrag som officiell minoritet i landet. Det är precis vad Björn Söder också menar.

Du förstår inte för att du inte vill förstå, för att du tror smutskastning hjälper. Men alla med en egen hjärna gillar inte sånt trams från media och såna som du.
Citera
2014-12-16, 14:11
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Bara jag som SDare som inte bryr mig? Skulle någon högt uppsatt i partiet gå ut med t.ex. "vi HATAR judar" och partiet skulle ställa sig bakom det skulle jag reagera. Men det här är en axelryckning för mig, är ju alla mot SD och då tar jag SD 7 dagar i veckan oavsett om någon därifrån säger något mindre opassande.
Citera
2014-12-16, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Intressant!
Vilka satt vid makten när detta bestämdes och vet du vart man kan läsa mer om detta?

Här kan du läsa mer på Sapmi http://www.samer.se/4435
Googla samisk identitet. Börje Salming är t.ex. same.

Vem är same?
I sametingslagen finns en definition på vem som är same. För att få skriva in dig i röstlängden till Sametinget säger lagen att du ska ha eller ha haft samiska som språk i hemmet och anse dig vara same.
Inför varje val till Sametinget upprättas en samisk röstlängd. Rätten att bli upptagen i röstlängden och därmed ha rösträtt har du som uppfattar dig som same och har eller har haft samiska som språk hemma. Det går också bra om dina föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet eller om du har en förälder som är upptagen i röstlängden.

Bestämmelser om rösträtt och den samiska röstlängden finns i Sametingslagen:

Sametingslag 1992:1433
1 kap. Inledande bestämmelser
2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat.

Inför valet till Sametinget i maj 2013 var 8 322 personer inskrivna i röstlängden. Man måste vara 18 år för att få anmäla sig.

Identitet
Frågan om vad som skapar en identitet är komplex. I stora drag kan man säga att det dels handlar om ens ursprung, dels om ens uppväxt, och så självklart individens eget val. Om man har samiska förfäder men inte själv uppfattar sig som same eller vill vara same, så är man inte same. Å andra sidan kan man även ha dubbla identiteter: Till exempel kan man vara både same och svensk och växla kulturella koder i olika sammanhang.

I tidigare lagar uttryckte staten att endast de som hade renar och ägnade sig åt renskötsel, var samer. Det innebar att stora grupper av samer blev utdefinierade och inte räknades som samer i statens ögon. Sedan Sametingslagens tillkomst är det nu språket som är identitetsmarkör. Vem eller vad anser du ska avgöra vem som är same och inte?
Senast redigerad av Manzanillas 2014-12-16 kl. 14:14.
Citera
2014-12-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Bara jag som SDare som inte bryr mig? Skulle någon högt uppsatt i partiet gå ut med t.ex. "vi HATAR judar" och partiet skulle ställa sig bakom det skulle jag reagera. Men det här är en axelryckning för mig, är ju alla mot SD och då tar jag SD 7 dagar i veckan oavsett om någon därifrån säger något mindre opassande.

Enligt Aftonbladet så hatar ju SD samer nu. Akta dig! Vi som röstar SD hatar allt och alla!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article20025389.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in