2014-12-16, 13:53
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vara en del av det svenska? Snälla du läs på för fan och försvara inte idioter i absurdum.
Vara en del av det svenska ska nog tolkas tvärtom då samerna säkerligen va här långt innan Björn Söder och resten dårar som inte vet bättre. Hur vore det om man gav fan i att ge sig på samer och trosuppfattningar så som judar. Sanningen är att SD pajaskonster inte är rumsrena i riksdagsposition.

Dom har inte ens en plan på invandringen utan har bara en massa löst snack.
För det första är vi med i EU vilket kräver en hel del ansvar. Vi har avtal också vilket jag aldrig sett dessa smått förvirrade tala om. Hur och när och var ska dom se till så Sverige är invandrarfritt?

Samer va förmodligen här mycket tidigt vilket många andra sk svenskar inte va. Det har varit invandring till Sverige. Resten av Sveriges befolkning är inte släkt med samerna vilket talar för att man inte blandat sig och kom hit betydligt senare. Så vad är då en del av det svenska? Idioter har jag sett men det här tar priset.

Sverige har aldrig någonsin varit samiskt, så är det någon som ska läsa på så är det du din satans jävla lilla vänsterfåne! Fattar du det? En mindre del i norr i flera länder är områden där samerna befunnit sig. Det är du som är en idiot som inte fattar bättre och som hatar Sverige och svenskarna.

SD vill inte vara med i EU som det är idag om du inte förstått det. Det har väl du missat. Vi kan ha egna avtal med det lilla som är bra med ett liknande samarbete. Det är inget som helst problem, det finns många länder som inte är med i EU vet du, dom har inte dött för det.

Hur kommer det sig att Sverige har 10 GÅNGER så hög invandring som snittet i EU? Att våra grannländer kan ha tiotals gånger mindre invandring och att det inte är några som helst problem för dessa? Är du dum? Ser du inte verkligheten? Det är nog bara ditt sjuka sinne och dina politiker som är bundna av såna påstådda avtal. För oss andra är Sverige ett väldigt extremt land med 10-tals gånger högre invandring än andra länder och då också EU-länder.

Det är du som är en idiot din skitunge!
Senast redigerad av 8711 2014-12-16 kl. 13:57.
Citera
2014-12-16, 13:54
Medlem
Midus avatar
Citat:
När mejlsvaret kommer från Björn Söder visar det sig att han är nöjd: ”Du har uppfattat det jag sade och man skall väl inte gå in och snygga till allt för mycket i efterhand”.

SD:s partisekreterare lägger till en smiley, .

http://www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/

Snacka inte så mycket skit. Han fick läsa och godkände artikeln. Med andra ord insnöad och okunnig.

Detta är fortfarande inte sant. Han granskade och godkände sina citat. Orrenius artikel och rubrik fick han inte se.
Citera
2014-12-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Varför ska han gå ut och hugga sina partikamrater i ryggen när han bara framför sverigedemokratisk ideologi.

Sverigedemokraterna är motståndare till mångkultur.
En jude och en same har inte svensk kultur utan lever efter den judiska/samiska nationens kultur.
Vi är nationalister och ingen nationalist kan ju se sig själv i spegeln och säga att en svart eller brun människa kan bli svensk.. Svensk medborgare absolut men inte svensk.

Det jag tycker är något löjeväckande är att många av oss Svenskar tror det är så märkvärdigt att vara svensk.
För ett antal år sedan var det snarare något många skämdes över.
Den svenska historien, våra rötter var något helt ointressant.
Om jag inte missminner mig skars timantalet i historia ner på högstadiet men även gymnasiet.
Någon nationaldag hade vi inte heller tidigare. Det var svenska flaggans dag enbart.
Ja, ja..... bara för att invandringen ökat har vi fått denna fosterlandskärlek.
Äntligen skulle jag vilja säga även om orsaken är tvivelaktig.
Citera
Medlem
8711s avatar
Citat:
Nej, du är dum i huvudet rent öppet. Han har chansen att rätta till artikeln vilket han inte gör.
Den där Jomshof är inte riktigt på din linje i dag, så det gäller att vara tydlig. Det är inte första gången samer är i blåsväder, så ingen tror på vad du skriver här. Vi vet nämligen att Söder menar det han citerats.

Det står hur tydligt som helst att han fick läsa sina INTERVJUSVAR. Inte någon hel artikel. Inte ledande frågor och påståenden som inte stämmer. Du är okunnig och idiotisk, skäms på dig!

Vad då ingen? Vem är du att tala för alla din jävla vänsterfåne? Jomshof säger precis det jag skriver idag. Björn Söder också. Det är vad han sagt från första början.
Citera
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Eftersom Jomshof sager ja, och Söder sager nej, så kan man knappast saga att någotdera är SD policy.

Söder får helt enkelt stå för vad han själv har sagt.
Dock ska han inte behöva stå för andras tolkningar av vad han har sagt..
Citera
2014-12-16, 13:56
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Visst, men om man flyr från ett land i krig, får ett nytt land. Ska man då inte kunna få bli en del av det landet?
Jag tycker att du ska läsa intervjun, speciellt den här delen:

Vem är det som inte får plats i SD:s vision av Sverige?

– Vi är för ett inkluderande samhälle, så alla som vill får plats. Vi har en öppen svenskhet som inkluderar även människor med rötter utomlands. Men man måste anpassa sig till det svenska och assimileras för att kunna bli svensk.

Om jag flyr till Finland, blir medborgare och får barn födda i Finland så är de finnar med svenska rötter.

Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Sverigedemokrater tjatar ständigt om hur invandrare måste integreras och hur invandringen leder till segregation, splittring och problem. Men vad händer med ett land där mer än en miljon människor inte får känna sig som en del av landet? Att oavsett vad dessa människor gör och hur mycket de än anstränger sig så kan de aldrig bli svenskar? Är det ett bra recept på integration?
Problemet är att många inte vill känna sig som en del av Sverige. De vidhåller sina egna traditioner och försvårar för oss svenskar att utöva våra. I dag kan man knappt fira nationaldagen utan att stämplas som rasist.

De som kommer till Sverige ska:
1. Lära sig svenska
2. Acceptera svenska värderingar
3. Acceptera svenska traditioner

De som gjort det har inga problem i det svenska samhället. Jag träffar dem dagligen och respekterar dem.

Om behovet av att ligga på alla fyra och dyrka något påhittat från 600-talet är större än de 3 punkterna ovan kan man stanna eller flytta till ett land där de har samma synsätt.
Senast redigerad av SpecialEdition 2014-12-16 kl. 13:58.
Citera
2014-12-16, 13:58
Bannlyst
Samerna ser sig i regel som samer o inte som svenskar. Jonas Sjöstedt m.fl. antidemokrater som skiter i samernas vilja, vill ända kränkande påstå att de är svenskar. De är svenska medborgare men inte svenskar, det anser de själva.

Någon gång före 700 e.Kr. kom den samisktalande gruppen i kontakt med människor som talade urnordiska, vilket förmodligen skedde i trakten av Troms vid den nordnorska kusten, dit nordborna hade expanderat vid denna tid.[4] De lånord som samiskan då tog upp har bland annat att göra med båtbyggeri (gielas, köl; borde, bord i båtens sida; suwdas, sud, fog mellan två bord) och havsfångst (fales, val; dorske, torsk; silde, sill).

De flesta samer idag talar inte sitt eget språk samiska. Under tidigare årtionden, rådde en kolonialistisk tidsanda i Sverige som förmedlade bilden av det samiska som något mindervärdigt. Så sent som in på 60-talet förbjöds samiska barn att använda språket i skolan. Många samer slutade att tala sitt språk och att förmedla det till sina barn.

Nu är du svensk din same å hör sen, nu får du inte tala ditt eget språk för då blir det straff. Alla skall bli svenskar eftersom svensk är bra - detta gäller alla nationaliteter på jorden!

Samer blir kolonialistiskt kränkta över att ses som "svenskar" då de är samer!

Pratade med en svenskfödd turkisk tjej i 40-årsåldern nyligen o hon ansåg sig vara inte svensk; hon sa - jag är född i Sverige o svensk medborgare men inte svensk!
Citera
2014-12-16, 13:59
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Detta är fortfarande inte sant. Han granskade och godkände sina citat. Orrenius artikel och rubrik fick han inte se.

Nu är det ju just ett av citaten som ifrågasatts och inte egentligen något annat i artikeln.

Å andra sidan ser jag inte det kontroversiella i att man finner det orimligt att någon skulle kunna vara exempelvis 100% Samisk Och 100% Svensk.
Citera
Medlem
udons avatar
Citat:
Vara en del av det svenska? Snälla du läs på för fan och försvara inte idioter i absurdum.
Vara en del av det svenska ska nog tolkas tvärtom då samerna säkerligen va här långt innan Björn Söder och resten dårar som inte vet bättre. Hur vore det om man gav fan i att ge sig på samer och trosuppfattningar så som judar. Sanningen är att SD pajaskonster inte är rumsrena i riksdagsposition.

Dom har inte ens en plan på invandringen utan har bara en massa löst snack.
För det första är vi med i EU vilket kräver en hel del ansvar. Vi har avtal också vilket jag aldrig sett dessa smått förvirrade tala om. Hur och när och var ska dom se till så Sverige är invandrarfritt?

Samer va förmodligen här mycket tidigt vilket många andra sk svenskar inte va. Det har varit invandring till Sverige. Resten av Sveriges befolkning är inte släkt med samerna vilket talar för att man inte blandat sig och kom hit betydligt senare. Så vad är då en del av det svenska? Idioter har jag sett men det här tar priset.

Nåja. Nu finns det ju dock arkeologiska bevis som stärker att andra folkgrupper än samer befolkade skåne innan samer vandrade in i nordöst. Vem-var-här-först-diskussionen är meningslöst. Sverige fanns inte då. Sverige började formas på 1200-talet men befolkningen började inte ens identifiera sig som svenskar förens långt senare.

Sverigedemokrater drar för stora växlar hela tiden. Man fantiserar om att det finns eller har funnits en magisk svensk kultur, kanske nåt som liknar Barnen i Bullerbyn? Men sanningen är ju så att kultur och identitet ständigt omstöps och omformas. Det går inte att ta en snapshot av "en kultur" för att sedan köra på den uppställningen för evigt. Det går helt enkelt inte.
Citera
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Eftersom Jomshof sager ja, och Söder sager nej, så kan man knappast saga att någotdera är SD policy.

Söder får helt enkelt stå för vad han själv har sagt.

Björn Söder och Richard Jomshof säger exakt samma sak, men på olika sätt. Båda menar precis det jag skrivit och som är SD:s linje.
Citera
2014-12-16, 14:00
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manzanillas
De flesta samer idag talar inte sitt eget språk samiska. Under tidigare årtionden, rådde en kolonialistisk tidsanda i Sverige som förmedlade bilden av det samiska som något mindervärdigt. Så sent som in på 60-talet förbjöds samiska barn att använda språket i skolan. Många samer slutade att tala sitt språk och att förmedla det till sina barn.
Intressant!
Vilka satt vid makten när detta bestämdes och vet du vart man kan läsa mer om detta?
Citera
2014-12-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Han säger att han tror det är svårt att ha dubbla identiteter och lojaliteter. Att dom allra allra flesta från närbesläktade kulturer naturligt tar till sig det svenska och uppgår i detta. Att en mindre andel inte vill det och hellre identifierar sig som samer, och att det är okej som officiell minoritet att man kan välja det. Att man ska få behålla sina särdrag som samer exempelvis.

Är du dum i huvudet? Kan du inte läsa?

Inte dum i huvudet och klart läskunnig. Du glider undan från frågan, men jag tolkar ditt svar som att: Nej, är man jude och har stark judisk identitet så kan man inte anses vara svensk, då är man jude.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in