2014-12-17, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Som icke-svensk men svensk medborgare har jag lagt märke till att svensk kultur är mycket mer än många svenskar vill kännas vid. Det är svensk kultur som satt Sverige i massinvandringssoppan till att börja med. En del av den svenska kulturen består av den svenska självgodheten som leder till tankar som:

-"Alla människor vill självklart vara Svenskar, låt alla komma hit och bli det! Kolla vad generös jag är som vill att alla i hela världen ska få vara lika bra som jag själv!"
-"Jag är så långt före alla andra att jag inte ens har någon egen kultur längre, ack! Alla borde vara lika avancerade som jag låt dem därför komma hit och bli det!"

Att många som sedan kommer hit inte har det minsta intresse att bli del av den svenska kulturen är för dessa människor helt otänkbart.

Om jag flyttar till Saudi-arabien och blir saudisk medborgare blir jag per automatik arab då? Eller är jag fortfarande svensk?

Svara på det alla vänster och miljömuppar ?
Citera
2014-12-17, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Så om jag, som har typ 500 års sydsvenskt blod i mina ådror, gifter mig med en judinna fråntas rötter från Israel (fast hon bott i Göteborg i 3 generationer) och så bosätter vi oss här och får barn. Vad är då mina barn?
Är de inte då svenskar genetiskt och har judendomen som grundreligion via modern?
Lite märkligt du skriver,

"Så om jag, som har typ 500 års sydsvenskt blod i mina ådror, gifter mig med en judinna fråntas rötter från Israel (fast hon bott i Göteborg i 3 generationer) och så bosätter vi oss här och får barn"
En icke bra mening eller hur, läs den igen och skriv om så man begriper vad du menar!
Citera
2014-12-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Hm. Men samtidigt skriver man ju om kulturellt arv, språk, gemensamma myter mm. Ingenstans nämns genetiskt arv som den viktigaste faktorn.

Jag är rätt övertygad om att du spelar dum. Ett kulturellt arv ärvs från ens föräldrar, släkt och folk som man delar genetisk släktskap med (av uppenbara skäl). En arab i Sverige är inte en kulturell arvtagare till det folk som bodde här 100-1000tals år sedan. Att påstå något annat är bortom korkat. Då har man inte förstått hur mänsklighet propagerar sig självt som art. Språk håller jag med om är ett dåligt kriterie för att definera ett folk så där kan vi enas
Citera
2014-12-17, 13:04
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
haha, freudian slip.

svensk kultur vi delar, vad är det? Vad är svensk kultur? Fornminnen brukar SD tala om, så mycket vet jag.

ärligt talat har jag inte mer gemensamt med en arbetare från lule än vad jag har med en medelklassarab, vi delar samma kulturella habitus, vi är de facto närmre varandra kulturellt.

Julen är ett exempel på svensk kultur. Den fanns innan kristendomen kom hit och man vägrade ta bort det ursprungliga namnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yule
Citera
2014-12-17, 13:04
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Maria Ferm , Mp är en äcklig jävla hycklare och jag blir så arg när hela deras agenda går ut på att kalla SD för rasister

Du kanske skulle bli arg på SDs politiker som ständigt bjuder motståndarna på straffspark.

SDs agerande är som att MPs politiker ständigt skulle ertappas med att måla med miljöfarlig färg, dumpa gifttunnor i älvar eller köra lastbil till Konsum 150 m bort och låta den stå på tomgång medan de var inne och handlade.
Citera
2014-12-17, 13:08
Bannlyst
Börjar det inte gå för långt nu från idioterna i våran riksdag? De beter sig som bebisar

Åhh jag bara längtar till röstdagen att få gå till röstlokalen och rösta på SD.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20035657.ab
Citera
2014-12-17, 13:10
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Om man tar bort rasisternas gap och skrik för att de går omkring "negrer på våra gator", för de gnäller ju oavsett, alltid i alla lägen. Så om jag får välja bort de utan bara ser till landets ekonomi, BNP och andra sätt att mäta välfärd. Så ser jag:

Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, USA, Holland, Belgien, Kanada, Schweiz, Storbritannien, Österrike,

Etniska konflikter grundar sig i politik och inte i etnicitet.
Det är de som avskyr andra etniska människor som tjafsar. Vi i mitten och de som de hatar bryr oss inte.

I länder som haft stora etniska problem, såsom, Rwanda, Indien, Pakistan, Afganistan, Irak, Iran, Libanon,, Somalia, forna Jugoslavien, Tyskland Sydafrika osv...
Här har det varit raskrig. Och varför? Jo, för att starka Nationalistisk rasistiska ledare som säger: "Den sida är råttor osv"... Där råder det också samhällstrukturer som tillåter sån skit.
Iran har sin religion, Rwanda fattigdom, Somalia islamister, Jugoslavien fascister, Tyskland Nazister.

En sammanställning av de flesta välfärdslistor och mått på att beräkna.
Läs den och tänk efter själv.

http://www.vexen.co.uk/countries/best.html

Se vilka länder som ligger i topp och vilka som ligger i botten.

Så frågan är vart vill DU föra Sverige? Neråt eller högre upp på listan?
Du kanske kan förklara varför de relativt glesbefolkade nordiska länderna samtliga länge har varit bland de länder i världen som har förmått ge sina resp. befolkningar den högsta välfärden per capita i världen.
De nordiska nationerna placerar sig fortfarande bland de 20 främsta i världen.
Sverige har länge varit i absolut världstopp men halkar nu ner på listan med denna guldgruva som massinvandring från utvecklingsländer påstås vara av vissqa stollar.
Varför tappar Sverige i välfärd per capita med västeuropas största invandring per capita?
Det är minst sagt en paradox.
Varför lyckas inte betydligt folrikare nationer mäkta med samma sak?
Varför inte Indien med en miljard människor? Varför inte turkiet med 8 ggr så stor befolkning jämfört Sverige och en lägre genomsnittsålder på befolkningen?
Du kanske kan förklara varför vi under lång tid lyckats undvika inbördeskrig och svåra inrikes konflikter i vårt land.
Invandringen till Sverige är för övrigt politik. Är du seriöst dum i huvudet?
Senast redigerad av krackelerar 2014-12-17 kl. 13:12.
Citera
2014-12-17, 13:11
Medlem
Evropas avatar
Citat:
Ja, det är väl upp till var och en att definiera sig. Staten ska väl inte lägga sig i om nån anser sig vilja vara Same och inte Svensk.
... Staten ska inte bestämma om nån är bög eller ej, inte om den vill vara jugoslav, svensk, jude, bög...

Eh, va?

Menar du att du kan se dig som same?
Jugoslav (vad det nu skulle vara 2014...)?
Kurd?

Samer, kroater, kurder är folkgrupper – precis som svenskar. Vad är det som är svårt att fatta med det?

Återkom när du kan påvisa att du fritt kan välja att vara antingen kurd, same eller serb – bara för att du "anser dig vilja vara det".

Btw, du slänger dig med ord som neger, indianer, jugoslaver – är du helt säker på att du befinner dig i rätt tidsålder?
Citera
2014-12-17, 13:11
Medlem
Citat:
Eller 100% människa

Nu börjar jag förstå dig. Du är inte en personlighetsstörd haverist utan bara extremt korkad. Vi är alla likadana. Hur var det du skrev innan, intelligens är när man kan hålla flera bollar i luften samtidigt?
Citera
2014-12-17, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Om jag flyttar till Saudi-arabien och blir saudisk medborgare blir jag per automatik arab då? Eller är jag fortfarande svensk?

Svara på det alla vänster och miljömuppar ?

Beror på vad du var innan

Nej men du blir inte arab, du är en svensk som är bosatt i Saudi.

Om du nu får barn så är dom ev svensk ättlingar ifall din andra halva är saudi, annars är dom nog svenskar men födda i saudi sk utlandssvenskar skulle jag vilja påstå men dom ej har svensk nationalitet utan saudi så är dom nog att ses som araber men födda av svenska föräldrar

Det bästa är nog att resonera och förklara dessa begrepp med mer än ett ord, exakt som Söder gjorde faktiskt och inte blåsa upp allt till sådana proportioner!
Precis som här, http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Mina barn har en japansk mamma men dom är svenskar, det säger dom själva det säger mamman medans jag säger att dom är halvjapaner när jag tycker att det är ger en trevlig positiv signal att vara japan tex när vi åker till japan.

Men än en gång, dom är svenskar för att dom vill vara svenskar, det vill inte samerna men dom bor i sverige och tycker om sverige men dom känner ett mervärde i gemenskapen som same, det är väl bra.
Citera
2014-12-17, 13:20
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skofnung
Jag är rätt övertygad

Vi kan inte alls enas. Kultur traderas på betydligt fler sätt än genom genetiskt släkskap. Språk är en ofta en central del av etnicitet.
Men nu är vi OT. Det var ju BS vi skulle diskutera. Det är dock inte omöjligt att han gått vilse på samma sätt som du. Det finns dock mer sansade sd:are som inte är så fixerade vid blod och jord.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-17 kl. 13:40.
Citera
2014-12-17, 13:25
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Du kanske skulle bli arg på SDs politiker som ständigt bjuder motståndarna på straffspark.

SDs agerande är som att MPs politiker ständigt skulle ertappas med att måla med miljöfarlig färg, dumpa gifttunnor i älvar eller köra lastbil till Konsum 150 m bort och låta den stå på tomgång medan de var inne och handlade.

Det var en märklig liknelse; SD:s fokus är ju just frågor om invandring och nationell identitet. Resonemang om dessa frågor är vad man kan vänta sig från SD; miljöbrott är inte vad man kan vänta sig från MP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in