Citat:
Ursprungligen postat av
plainvanilla
OMG

Du är dum. Riktigt dum
För det första är tågtrafken skalbar. Ökar antalet resenärer så kan du öka avgångar eller sätta in längre tåg. Vilket du inte kan med bilar. Eller jo jag glömde, det är ju bara att trycka på någon magisk knapp någonstans och vips så åker alla i fullsatta minubussar.
För att göra det hela så begripligt att t.o.m.
du skall förstå.
Jag tog tidigare upp exemplet med köerna på E6. Låt oss anta att mellan tingstadstunneln och Mölndal står bilar med 5000 människor totalt i. Om denna resa för enhelhetens skull tar 1 timma så har sträckan en kapacitet vid denna tiden på 5000pers/h
Ett pendeltåg som tar 1800 personer och har avgång var sjette minut ger en kapacitet på 18 000pers/h.
Låt oss anta att behovet ökar till det dubbla. Ökar du då avgångarna till var 3de minut har du dubblat kapaciteten till 36 000pers/h.
Hur gör du detta genom att alla åker bil. Du som vet mer än alla andra, inklusive de transportforskare som faktiskt jobbar med saken.
Jag bara repeterade det du sa, sedan om du kallar mig dum för att jag citerade dig tyder ju på bara på att du kan kritisera det du själv sagt, bra!
När det gäller det övriga så tror du att alla kommer gå över till att åka tåg bara för att kapaciteten ökar. Det är ju de alla miljöpartister tar förgivet för att det är så de själva skulle göra. Som ni brukar säga mot SD (87% tycker annorlunda) så hade 89,34% (de som inte röstade mp i gbg) inte konverterat till att åka tåg utan fortsatt åka bil. Det är där hela poängen med västlänken felar och är ett oerhört slöseri på skattepengar på något som inte kommer förändra trafiksituationen i Göteborg.
Dessutom så får de plats ungefär 4200bilar mellan Astra Zeneca och mynningen till Tingstadstunneln med sträckan på 9,2km, genomsnittslängden på en svensk bil, avdraget avstånd för utrymme mellan bilar och multiplicerat med 2 pga. de två filer som faktiskt leder dit.
Hade man istället lagt en biltunnel direkt till typ Oljehamnen under hela stan så hade man löst problemet med köer i Göteborg i många år framöver.
Det går att bygga bort trafik, men inte genom att tro att alla börjar åka tåg helt plötsligt.