2014-12-18, 15:00
Medlem
Chatten med Johan Nyhus (S)

Många läsarfrågor om trängselskatt och västsvenska paketet.

Johan Nyhus: Hej på er allihopa!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2578521-chatten-med-johan-nyhus-s-
Citera
2014-12-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Jag bara repeterade det du sa, sedan om du kallar mig dum för att jag citerade dig tyder ju på bara på att du kan kritisera det du själv sagt, bra! .

Du repeterar det jag säger och sätter in det i ett annat sammanhang med helt andra förutsättningar. Att tro att logiken är applicerbar överallt är enbart ett bevis på din oförmåga att att förstå situationen och istället hitta enkla lösningar på saker och ting. Helt enkelt för att du saknar kunskapen inom den.

Citat:
När det gäller det övriga så tror du att alla kommer gå över till att åka tåg bara för att kapaciteten ökar. Det är ju de alla miljöpartister tar förgivet för att det är så de själva skulle göra. Som ni brukar säga mot SD (87% tycker annorlunda) så hade 89,34% (de som inte röstade mp i gbg) inte konverterat till att åka tåg utan fortsatt åka bil. Det är där hela poängen med västlänken felar och är ett oerhört slöseri på skattepengar på något som inte kommer förändra trafiksituationen i Göteborg.

Nej det var inte det jag sa om du faktiskt tar och läser ordentligt. Tolk väljer att åka kollektivt när tillgängligheten ökar. Det finns en anledning till att städer som tex stockholm med väl utbyggd kollektivtrafik har mer passagerare/capita än städer som har sämre utbyggd kollektivtrafik.

Och nej, västlänken är inte till för de mp väljare som åker tåg. Du skulle med fördel läsa in dig på syftet innan du fortsätter diskussionen.

Citat:
Dessutom så får de plats ungefär 4200bilar mellan Astra Zeneca och mynningen till Tingstadstunneln med sträckan på 9,2km, genomsnittslängden på en svensk bil, avdraget avstånd för utrymme mellan bilar och multiplicerat med 2 pga. de två filer som faktiskt leder dit.

och sedan har du i snitt 1,2 personer/bil vilket ger 1,2*4200 =5040
Alltså ca 5000 personer på sträckan vid full köbildning precis som jag sa

Citat:
Hade man istället lagt en biltunnel direkt till typ Oljehamnen under hela stan så hade man löst problemet med köer i Göteborg i många år framöver.

Det går att bygga bort trafik, men inte genom att tro att alla börjar åka tåg helt plötsligt.

Den ekvationen förutsätter att inte mer trafik tillkommer till följd av att resandet får en tidsvinst. Något som aldrig visat sig i annan utbyggnad av vägar.
Har du verkligen läst på ordentligt?
Citera
2014-12-21, 15:23
Medlem
Citat:
Jag bara repeterade det du sa, sedan om du kallar mig dum för att jag citerade dig tyder ju på bara på att du kan kritisera det du själv sagt, bra!

När det gäller det övriga så tror du att alla kommer gå över till att åka tåg bara för att kapaciteten ökar. Det är ju de alla miljöpartister tar förgivet för att det är så de själva skulle göra. Som ni brukar säga mot SD (87% tycker annorlunda) så hade 89,34% (de som inte röstade mp i gbg) inte konverterat till att åka tåg utan fortsatt åka bil. Det är där hela poängen med västlänken felar och är ett oerhört slöseri på skattepengar på något som inte kommer förändra trafiksituationen i Göteborg.

Dessutom så får de plats ungefär 4200bilar mellan Astra Zeneca och mynningen till Tingstadstunneln med sträckan på 9,2km, genomsnittslängden på en svensk bil, avdraget avstånd för utrymme mellan bilar och multiplicerat med 2 pga. de två filer som faktiskt leder dit.

Hade man istället lagt en biltunnel direkt till typ Oljehamnen under hela stan så hade man löst problemet med köer i Göteborg i många år framöver.

Det går att bygga bort trafik, men inte genom att tro att alla börjar åka tåg helt plötsligt.

Jag anser att MP är ovalbara idealister, men jag förstår och vet också att det inte går att bygga effektiv stad som är bilberoende. Det skapar bara frustration(ingen tycker att det är kul att sitta i bilkö), produktionsbortfall(folk skapar inget värde när dom sitter i en bilkö), relationsproblem(mindre tid med familjen då man sitter i bilkö), sämre work-life balans(mindre fritid eftersom man sitter i bilkö) och ja, till och med miljöförsämringar(så där har ju MPare rätt).

Göteborg är byggt som Amerikanska städer på många sätt. I USA spenderar man minst 40 timmar per år i bilköer om man bor i ett större urbant område och är beroende av sin bil för pendling, i den värst drabbade Staden, dvs Los Angeles sitter man i bilköer i ungefär 90 timmar per år. Det blir ungefär 2 vanliga svenska arbetsveckor per år som man slösar bort.

Så hur lång tid slösar ni bilpendlare bort varje år? Hur mycket tid tycker ni att det är värt? Tid är en ändlig resurs. tid är även pengar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-12-21 kl. 15:36.
Citera
2014-12-21, 16:41
Medlem
shogun-rs avatar
Sämsta förslaget ever, som våra kära korkade styrande politiker kommit med måste ju ändå vara att eventuellt höja skatten istället för trängselskatter (nu när kritiken blivit så stor). Alltså, höja skatten för ALLA. Alla skall alltså få betala lika mycket, oavsett om man ligger och kör street race i centrum dygnet runt eller om man aldrig kör i centrum. Tom dom som inte ens har en biljävel kommer i så fall att få betala

Vad var tanken med trängselskatten från början (sa dom)? Att minska bilismen i centrum. Hur mycket tror dom att bilismen kommer minska när man får betala lika mycket oavsett om man kör dygnet runt eller inte ens äger en biljävel?
Citera
2014-12-22, 09:18
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Sämsta förslaget ever, som våra kära korkade styrande politiker kommit med måste ju ändå vara att eventuellt höja skatten istället för trängselskatter (nu när kritiken blivit så stor). Alltså, höja skatten för ALLA. Alla skall alltså få betala lika mycket, oavsett om man ligger och kör street race i centrum dygnet runt eller om man aldrig kör i centrum. Tom dom som inte ens har en biljävel kommer i så fall att få betala

Vad var tanken med trängselskatten från början (sa dom)? Att minska bilismen i centrum. Hur mycket tror dom att bilismen kommer minska när man får betala lika mycket oavsett om man kör dygnet runt eller inte ens äger en biljävel?

Tanken med trängselskatten är endast att dra in massiva summor pengar för att finansiera de som icke kör bil's kollektivtrafik. Miljöaspekten är bara en ursäkt.

Varför skall jag betala för andra när jag knappt åker tåg eller bussjäveln?
Citera
2015-01-12, 14:16
Medlem
Arons avatar
Stort ras för handeln i Göteborgs innerstad

http://www.direktpress.se/goteborg/Centrum/Nyheter/Stort-ras-for-handeln-i-Goteborgs-innerstad/

Citat:
HANDELN MINSKAR. Sällanköpen, det vill säga varor som kläder, skor, böcker och leksaker, minskar i genomsnitt med motsvarande en miljon kronor per butik i Göteborgs innerstad.

Citat:
Under 2013 tappade sällanköpshandeln i Göteborgs innerstad var tionde krona – trots att antalet besökare ökade med sex procent. Det visar en undersökning som Fastighetsägarna GFR låtit göra tillsammans med konsultföretaget WSP.

inga bra siffror där
Citera
2015-01-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
Stort ras för handeln i Göteborgs innerstad

http://www.direktpress.se/goteborg/Centrum/Nyheter/Stort-ras-for-handeln-i-Goteborgs-innerstad/

inga bra siffror där

Och du "glömmer" att nämna att Nordstan inte är inräknad där försäljningen ökade med 13% och faktiskt tillsammans utgjorde en tillväxt under 2013

Lite ironiskt att du länkar till en artikel som pekar ut att endel av problemet ligger i göteborgs gleshet och att stadskärnan är beroende av fler bostäder. Det blir ju en aning problematiskt att förtäta staden med visionen att alla skall åka egen bil. Det är ju nämligen ett problem med bristen på parkeringar i gbg om du inte noterat det.
Senast redigerad av plainvanilla 2015-01-12 kl. 21:07.
Citera
2015-01-12, 21:05
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Och du "glömmer" att nämna att Nordstan inte är inräknad där försäljningen ökade med 13% och faktiskt tillsammans utgjorde en tillväxt under 2013

Lite ironiskt att du länkar till en artikel som pekar ut att endel av problemet ligger i göteborgs gleshet och att stadskärnan är beroende av fler bostäder. Det blir ju en aning att förtäta staden med visionen att alla skall åka egen bil. Det är ju nämligen ett problem med bristen på parkeringar i gbg om du inte noterat det.

Hur vet du att den inte hade ökat mer utan trängselskatt?
Citera
2015-01-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Hur vet du att den inte hade ökat mer utan trängselskatt?
Det vet ingen. Dock har ingen studie än så länge pekat på detta.

Vad man kan säga är att ett mindre beroende av bilen leder till ökad köpkraft vilket i sin tur kan leda till att handlarnas omsättning ökar. Blir så fallet beror på flertalet faktorer så som centralt bostadsbyggande, handlades produktdifferentiering, framtida köpmönster etc.
Citera
2015-01-13, 10:26
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Det vet ingen. Dock har ingen studie än så länge pekat på detta.

Ne men om du tänker logiskt istället för en gångs skull.

En förändring i stan har skett under det senaste året. Man har gjort det svårare och dyrare för folk med bil att handla i stan.

Samtidigt har handeln ökat något otroligt på större köpcentrum utanför stadskärnan. En polare till mig jobbar i Polo Ralph Lauren butiken på Frölunda Torg. De har ökat sin försäljning med 40% i år jämfört med föregående år som legat rättså snarlikt som tidigare år dessförrinnan. Alltså så sänker trängselskatten och alla nedrans bussfiler som förstör Göteborg arbetstillfällen och inkomster för detaljhandeln och småbutiker.

Krävs en treårings piece of mind för att kunna förstå detta.
Citera
2015-03-03, 20:13
Medlem
tlcswes avatar
Alliansen arkiverar 'Nej'-beslutet. Trängselskatten blir med största säkerhet kvar.
http://www.svtplay.se/video/2722692/vastnytt/vastnytt-3-3-19-15

Spola till runt 4:30
Senast redigerad av tlcswe 2015-03-03 kl. 20:17.
Citera
2015-03-08, 05:44
Medlem
Svärjes avatar
Bilismen är världens största miljöförstörare. Ju fler och högre trängselskatter desto bättre. Jag är bara glad att betala så det blir lite fart i innerstan, de få gånger jag tar bilen till stan. Cykel och kollektivtrafik bör gynnas på bekostnad av bil & flyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in