2014-12-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Bygg tunnlar för bilar under marken och massiva P-hus på vissa platser i staden. Då slipper du utsläpp ovan mark. Det blir en renare stad. Kollektivtrafiken kan man haka på ovan jord.

Jag tror inte att någon som är bosatt i t.ex. Kungsbacka och skall in för att julhandla i Göteborg som kommer ta västlänken till nytta när det finns ett alternativ att ta bil. Däremot att köfritt kunna åka in i Göteborg och parkera bilen lättillgänglig för att handla, sedan gå en kortis till P-huset igen och ta bilen hem söderut är optimalt.

Då blir det dessutom fritt fram för spårvagnar och bussar att härja hur fan de än vill ovan jord.

Att bygga en mångmiljardsatsning som jag inte tror folk kommer i stora tal använda framför att köra bil är att kasta bort vi medborgares skattepengar.

Men klart MP blir ju kåta som fan när de kan straffbeskatta biltrafikanter för att bekosta ett idiotprojekt där man skall försöka tvinga folk åka kollektivt. Det är fel väg att gå.

Suck Det går inte att bygga bort köer. Läs på vad inducerad trafik är
Citera
2014-12-15, 18:35
Medlem
Kungsbackapendeln är väl det pendeltåg som har högst beläggning. Fullbelagda tåg är tåg där passagerare är tvingade att stå upp pga brist på sittplatser. Fullbelagda tåg på Kungsbackapendeln är inte så vanligt, men det händer, ungefär 3% av turerna är fullbelagda enligt mätningar och undersökningar.

Har själv åkt med den och tycker att det var väldigt smidigt. Hade jag bott i närheten av Kungsbacka station och jobbat inne i stan hade jag inte åkt bil till jobbet.
Citera
2014-12-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Kungsbackapendeln är väl det pendeltåg som har högst beläggning. Fullbelagda tåg är tåg där passagerare är tvingade att stå upp pga brist på sittplatser. Fullbelagda tåg på Kungsbackapendeln är inte så vanligt, men det händer, ungefär 3% av turerna är fullbelagda enligt mätningar och undersökningar.

Har själv åkt med den och tycker att det var väldigt smidigt. Hade jag bott i närheten av Kungsbacka station och jobbat inne i stan hade jag inte åkt bil till jobbet.

Precis vad jag gör, kör till Hede station o tar tåget in varje dag. Vet inte hur många dagar, veckor av tid jag sparat på det under årens lopp men många är det. Detta trots att tågen ofta står stilla i väntan på grön signal då det är så mycket tåg som ska in och ut från säckstationen.

Pilothockey, nu börjar det bli nästan löjligt när du pratar om att bygga ut bilnätet i regionen ännu mer. Göteborg är redan Sveriges och kanske tom Nordens Los Angeles. Mer bilvägar leder bara till ännu mer biltrafik. Och jag kan lova dig att många redan idag tar pendeln in för att handla i Göteborg och väldigt många fler kommer göra det i framtiden med Västlänken då man slipper undan även dom avbrott som dom ofta förekommande röda signalerna ger. Västlänken kommer göra sån jäkla nytta för regionen inklusive massa människor som bor innanför Göteborgs kommuns gränser.
Citera
2014-12-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhean
Precis vad jag gör, kör till Hede station o tar tåget in varje dag. Vet inte hur många dagar, veckor av tid jag sparat på det under årens lopp men många är det. Detta trots att tågen ofta står stilla i väntan på grön signal då det är så mycket tåg som ska in och ut från säckstationen.

Pilothockey, nu börjar det bli nästan löjligt när du pratar om att bygga ut bilnätet i regionen ännu mer. Göteborg är redan Sveriges och kanske tom Nordens Los Angeles. Mer bilvägar leder bara till ännu mer biltrafik. Och jag kan lova dig att många redan idag tar pendeln in för att handla i Göteborg och väldigt många fler kommer göra det i framtiden med Västlänken då man slipper undan även dom avbrott som dom ofta förekommande röda signalerna ger. Västlänken kommer göra sån jäkla nytta för regionen inklusive massa människor som bor innanför Göteborgs kommuns gränser.

Men Pilothockey, däremot kan jag gärna ta en diskussion om trängselskatten och utformandet av den. Stationerna borde sitta mycket tightare, närmare citykärnan. Och man borde inte höja avgifter nu när debatten är så infekterad utan vänta några år då folk känner att dom tightare stationerna faktiskt är bra. Och sen såklart, i Stockholm hade dom redan ett fantastiskt kollektivtrafikssystem när trängselskatten infördes, det har inte vi och det är orättvist, det tycker jag.
Citera
2014-12-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

Ok, då vet vi att VL inte hjälper.
Citera
2014-12-16, 15:07
Medlem
WenJiabaos avatar
Citat:
Inducerad trafik handlar om att det finns ett uppdämt behov. Om man väljer att tro på den teorin för det är inte ett bevisat faktum så innebär det också att man tror på motsatsen (vilket mutkolvarna i GBG-kommunfullmäktige gör) det vill säga att om man smalnar av vägar mm så minskar trafiken.

Vad vi sett hitintills är bara en massa onödiga köer på grund av att trafiken ökar samtidigt som kapaciteten minskar, sämre luftkvalitet (även om detta försöker mörkas av staden), lägre tillväxt i staden mm.

Både kollektivtrafik och vägar behöver byggas ut. Göteborg är en liten stad på stor yta så det behöver egentligen aldrig uppstå köer. De uppstår bara på grund av att det är idioter dessutom korrumperade sådana som styr staden.
Citera
2014-12-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WenJiabao
Vad vi sett hitintills är bara en massa onödiga köer på grund av att trafiken ökar samtidigt som kapaciteten minskar, sämre luftkvalitet (även om detta försöker mörkas av staden), lägre tillväxt i staden mm.

Vad menar du med lägre tillväxt? Lägre tillväxt i relation till vad?

Det finns inte någon minskning i Staden, då Nordstans omsättning ökade med 13% under 2013 och antalet besökare i innerstaden ökade med 6%.

Däremot visar ju trenden att Nordstans butiker vinner marknadsandelar från övriga innerstaden. Butikerna i Nordstan säljer mer, butiker i övriga innerstaden säljer mindre.

Den totala försäljningen inom sällanköpshandeln i innerstaden som helhet ökar dock.
Citera
2014-12-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Ok, då vet vi att VL inte hjälper.

Kan du utveckla det?
Citera
2014-12-17, 11:07
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Kan du utveckla det?

Du skrev ju själv att det inte går att bygga bort köer, alltså säger du att Västlänken inte kommer förändra något...
Citera
2014-12-17, 17:20
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Du skrev ju själv att det inte går att bygga bort köer, alltså säger du att Västlänken inte kommer förändra något...

Bahhh - zing. And he scores!
Citera
2014-12-17, 19:45
Medlem
Citat:

OMG Du är dum. Riktigt dum

För det första är tågtrafken skalbar. Ökar antalet resenärer så kan du öka avgångar eller sätta in längre tåg. Vilket du inte kan med bilar. Eller jo jag glömde, det är ju bara att trycka på någon magisk knapp någonstans och vips så åker alla i fullsatta minubussar.

För att göra det hela så begripligt att t.o.m. du skall förstå.

Jag tog tidigare upp exemplet med köerna på E6. Låt oss anta att mellan tingstadstunneln och Mölndal står bilar med 5000 människor totalt i. Om denna resa för enhelhetens skull tar 1 timma så har sträckan en kapacitet vid denna tiden på 5000pers/h

Ett pendeltåg som tar 1800 personer och har avgång var sjette minut ger en kapacitet på 18 000pers/h.

Låt oss anta att behovet ökar till det dubbla. Ökar du då avgångarna till var 3de minut har du dubblat kapaciteten till 36 000pers/h.

Hur gör du detta genom att alla åker bil. Du som vet mer än alla andra, inklusive de transportforskare som faktiskt jobbar med saken.
Citera
2014-12-18, 14:20
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
OMG Du är dum. Riktigt dum

För det första är tågtrafken skalbar. Ökar antalet resenärer så kan du öka avgångar eller sätta in längre tåg. Vilket du inte kan med bilar. Eller jo jag glömde, det är ju bara att trycka på någon magisk knapp någonstans och vips så åker alla i fullsatta minubussar.

För att göra det hela så begripligt att t.o.m. du skall förstå.

Jag tog tidigare upp exemplet med köerna på E6. Låt oss anta att mellan tingstadstunneln och Mölndal står bilar med 5000 människor totalt i. Om denna resa för enhelhetens skull tar 1 timma så har sträckan en kapacitet vid denna tiden på 5000pers/h

Ett pendeltåg som tar 1800 personer och har avgång var sjette minut ger en kapacitet på 18 000pers/h.

Låt oss anta att behovet ökar till det dubbla. Ökar du då avgångarna till var 3de minut har du dubblat kapaciteten till 36 000pers/h.

Hur gör du detta genom att alla åker bil. Du som vet mer än alla andra, inklusive de transportforskare som faktiskt jobbar med saken.

Jag bara repeterade det du sa, sedan om du kallar mig dum för att jag citerade dig tyder ju på bara på att du kan kritisera det du själv sagt, bra!

När det gäller det övriga så tror du att alla kommer gå över till att åka tåg bara för att kapaciteten ökar. Det är ju de alla miljöpartister tar förgivet för att det är så de själva skulle göra. Som ni brukar säga mot SD (87% tycker annorlunda) så hade 89,34% (de som inte röstade mp i gbg) inte konverterat till att åka tåg utan fortsatt åka bil. Det är där hela poängen med västlänken felar och är ett oerhört slöseri på skattepengar på något som inte kommer förändra trafiksituationen i Göteborg.

Dessutom så får de plats ungefär 4200bilar mellan Astra Zeneca och mynningen till Tingstadstunneln med sträckan på 9,2km, genomsnittslängden på en svensk bil, avdraget avstånd för utrymme mellan bilar och multiplicerat med 2 pga. de två filer som faktiskt leder dit.

Hade man istället lagt en biltunnel direkt till typ Oljehamnen under hela stan så hade man löst problemet med köer i Göteborg i många år framöver.

Det går att bygga bort trafik, men inte genom att tro att alla börjar åka tåg helt plötsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in