Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Kylväska är en bra ide faktiskt, men är dom inte hyfsat täta? Då borde inte handduken ha så stor inverkan tänker jag.
Man skulle ju kunna göra som jag gör med termosen innan kaffet åker i, dvs fylla med varmvatten för att få bort det kalla

Ja du har rätt. Jag lärde mig det från nån jävla BBQ-tok på nätet och det har funkat fint. Fördelen är att man sen kan torka sig efter duschen i något som doftar förföriskt av kött
Citera
2014-12-08, 21:20
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja du har rätt. Jag lärde mig det från nån jävla BBQ-tok på nätet och det har funkat fint. Fördelen är att man sen kan torka sig efter duschen i något som doftar förföriskt av kött
Ja då var kylväskan inte så tät då
Citera
2014-12-09, 09:58
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag håller med ovanstående men tänkte komma med ytterligare ett tips. Slå in steken i folie, lägg den i en kylväska och lägg en handduk över. Den håller värmen bra där i minst en timma. Se till att kanske hålla ett par grader under måltemperatur på steken för den kommer tillagas ytterligare av det här.

Tack för ännu ett bra tips. Tyvärr har jag inte en kylväska men det låter inte som en dum idé, jag måste ta och införskaffa en. Vilken temperatur brukar du vilja uppnå och när avbryter du då ugnsvistelsen när du gör så här?
Citera
2014-12-09, 10:06
Medlem
SunWukongs avatar
Finns det någon betydande skillnad mellan iranskt och pakistanskt/indiskt ris?
Citera
2014-12-11, 09:57
Medlem
Metallharrys avatar
Tänkte laga biff stroganoff idag, men kan inte bestämma mig för vilket kött jag ska använda. Vilket tycker ni lämpar sig bäst? Ska laga till några få personer bara, så plånboken tillåter det mesta, kan köpa oxfilé om det skulle vara så.
Citera
2014-12-11, 10:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Tänkte laga biff stroganoff idag, men kan inte bestämma mig för vilket kött jag ska använda. Vilket tycker ni lämpar sig bäst? Ska laga till några få personer bara, så plånboken tillåter det mesta, kan köpa oxfilé om det skulle vara så.
Beror helt på vilket recept du skall köra.
Citera
2014-12-11, 11:03
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Beror helt på vilket recept du skall köra.

Hade väl inte tänkt nåt speciellt recept. Mest basic, gul lök, champinjoner, vitlök, en skvätt vitt vin och nån fond, eventuellt en klick creme fraiche för lite krämigare konsistens. kanske en klick tomatpure.
Citera
2014-12-11, 11:11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Hade väl inte tänkt nåt speciellt recept. Mest basic, gul lök, champinjoner, vitlök, en skvätt vitt vin och nån fond, eventuellt en klick creme fraiche för lite krämigare konsistens. kanske en klick tomatpure.
Då funkar ryggbiff bra som bästa köttet.
Skär dem i ca 2-2½ cm tärningar och stek som hastigast med tomatpuré och ta köttet ur grytan.

Stek på grönsakerna och i med vätskan och låt det puttra en stund.
I med köttet och rör om låt puttra någon minut eller två.
Citera
2014-12-13, 15:27
Medlem
Jag tänkte laga det här receptet med fläskkarré i ugn. Enligt receptet ska köttet tillagas i kastrull i ugn på 150 grader. Jag är dock osäker på om min kastrull tål detta. Jag har en sådan här kastrull från Ikea och vad jag kan se står inget om hur den tål att användas i ugn (handtagen är också av plast). Vad tror ni, bör det funka ändå eftersom det är ganska låg värme eller bör jag inhandla en kastrull som verkligen tål att användas i ugn?
Citera
2014-12-13, 15:38
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag tänkte laga det här receptet med fläskkarré i ugn. Enligt receptet ska köttet tillagas i kastrull i ugn på 150 grader. Jag är dock osäker på om min kastrull tål detta. Jag har en sådan här kastrull från Ikea och vad jag kan se står inget om hur den tål att användas i ugn (handtagen är också av plast). Vad tror ni, bör det funka ändå eftersom det är ganska låg värme eller bör jag inhandla en kastrull som verkligen tål att användas i ugn?
Det där receptet är en översättning från ett engelsk/amerikanskt recept, och man har missat att engelskans "pan" lika gärna kan översättas som ugnssäker form, som gryta eller som kastrull eller till och med stekpanna (frying pan).
Använd du en ugnssäker form istället.
Citera
2014-12-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det där receptet är en översättning från ett engelsk/amerikanskt recept, och man har missat att engelskans "pan" lika gärna kan översättas som ugnssäker form, som gryta eller som kastrull eller till och med stekpanna (frying pan).
Använd du en ugnssäker form istället.

Finns det inte risk att vätskan avdunstar, dvs. att det kan bli torrt, om man kör med ugnsform utan lock?
Citera
2014-12-13, 16:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Finns det inte risk att vätskan avdunstar, dvs. att det kan bli torrt, om man kör med ugnsform utan lock?
Ugnsfolie heter lösningen om du inte har något lämpligt lock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in