2014-12-05, 17:58
Bannlyst
Tackar för tipsen
Citera
2014-12-08, 16:51
Medlem
SkepticalHippos avatar
Älskade mattråd! Vad skulle jag göra utan dig?

Jag har en kluring. Har världens sämsta ugn eftersom den saknar dubbelugn. Det finns alltså bara ett enda utrymme. I morgon ska jag tillaga stek och en större mängd potatisklyftor. Vanligtvis lägger jag steken i en ugnsform och låter den dela ugnsform med klyftorna på 175 grader men det går inte nu. Jag skulle behöva hela ugnslådan till klyftorna och ställa ugnsformen på ett galler.

Är det här rimligt? Borde jag tillaga steken innan och servera den kall? Eller värma den "en snabbis"? Eller ska jag samtidigt ugnssteka klyftorna högt och steken lågt/tvärtom? Eller först klyftorna och sedan låta dem vara kvar i ugnen under folie?

Hjälp!
Citera
2014-12-08, 16:57
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Jag har en kluring. Har världens sämsta ugn eftersom den saknar dubbelugn. Det finns alltså bara ett enda utrymme. I morgon ska jag tillaga stek och en större mängd potatisklyftor. Vanligtvis lägger jag steken i en ugnsform och låter den dela ugnsform med klyftorna på 175 grader men det går inte nu. Jag skulle behöva hela ugnslådan till klyftorna och ställa ugnsformen på ett galler.

Är det här rimligt? Borde jag tillaga steken innan och servera den kall? Eller värma den "en snabbis"? Eller ska jag samtidigt ugnssteka klyftorna högt och steken lågt/tvärtom? Eller först klyftorna och sedan låta dem vara kvar i ugnen under folie?
Hjälp!

Jag skulle kört färdigt så steken kommer ut nån halvtimme innan maten skall serveras. Sedan linda in i folie och någon handduk. Det mår den ändå bra av.

Sen in med klyftorna.

Är du orolig för att köttet inte är tillräckligt varmt kan du kanske servera en sås till?
Citera
2014-12-08, 17:29
Medlem
klybans avatar
Citat:

Hjälp!
Steken ska väl vila en stund.
Så bara höja värmen, sätta in formen så den är varm.
Så kan man ta och skicka på klyftorna, redan vid 200grader.

Sen har man alternativet att köra dom i stekpannan också, med rikligt med olja(som låter rinna av på papper).
Citera
2014-12-08, 17:49
Medlem
Frågor om kyckling!

Har några frågor om kyckling:

1. Hur mycket måste man steka den, normalt så brukar folk i min omgivning steka den så den blir helt torr för att de är så oroliga att bli sjuka, jag brukar steka så att köttet är vitt men kyckligen e fortfarande saftig, är mitt sätt bra om man ändå vill hålla sjukdomsrisken låg?

2. Hur länge kan fryst kyckling ligga i rumstemperatur utan o bli dålig?
Citera
2014-12-08, 18:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Har några frågor om kyckling:

1. Hur mycket måste man steka den, normalt så brukar folk i min omgivning steka den så den blir helt torr för att de är så oroliga att bli sjuka, jag brukar steka så att köttet är vitt men kyckligen e fortfarande saftig, är mitt sätt bra om man ändå vill hålla sjukdomsrisken låg?

2. Hur länge kan fryst kyckling ligga i rumstemperatur utan o bli dålig?
Finns klistrade trådar för bägge dina frågor.

70grader då är det lugnt med kyckling, och fortfarande saftig.

Upp till 24h, så ser jag inga problem.
Har ju med värme där man har kycklingen också.
Men normal rumstemp, ska 24h vara lugnt.
Citera
2014-12-08, 18:26
Medlem
Isnatts avatar
Citat:

Hjälp!
Steken håller ju sig varm inlindad i folie, som dom andra skriver, om du börjar med den.
Potatisen vill man ju ha klar precis när maten ska serveras, varmhålls dom (särskilt under folie) så blir dom ju mjuka och saggiga.

Alternativt kan du ju göra steken idag och skiva den när den är kall och bara värma på den imorgon med lite sky i en stekpanna imorgon. Kött, sky, lock och låg värme på spisen.
Citera
2014-12-08, 19:52
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag skulle kört färdigt så steken kommer ut nån halvtimme innan maten skall serveras. Sedan linda in i folie och någon handduk. Det mår den ändå bra av.

Sen in med klyftorna.

Är du orolig för att köttet inte är tillräckligt varmt kan du kanske servera en sås till?

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Steken ska väl vila en stund.
Så bara höja värmen, sätta in formen så den är varm.
Så kan man ta och skicka på klyftorna, redan vid 200grader.

Sen har man alternativet att köra dom i stekpannan också, med rikligt med olja(som låter rinna av på papper).

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Steken håller ju sig varm inlindad i folie, som dom andra skriver, om du börjar med den.
Potatisen vill man ju ha klar precis när maten ska serveras, varmhålls dom (särskilt under folie) så blir dom ju mjuka och saggiga.

Alternativt kan du ju göra steken idag och skiva den när den är kall och bara värma på den imorgon med lite sky i en stekpanna imorgon. Kött, sky, lock och låg värme på spisen.

Er kan man alltid lita på, stort tack för att ni tog er tid att svara. Då gör jag steken först och har den inlindad under tiden som potatisarna blir färdiga Potatisen klarar ju högre temperaturer så den blir nog klar betydligt snabbare och säkert även mer hel av högre grader. På 175 brukar det bli fördigt samtidigt men det är lite väl lågt för potatisen mem lite väl högt för steken.

Kommer att göra en gräddsås på skyn samt lite roliga svampar så det blir nog bra det här trots allt

Än en gång tack!
Citera
2014-12-08, 20:08
Medlem
Citat:

Hjälp!

Jag håller med ovanstående men tänkte komma med ytterligare ett tips. Slå in steken i folie, lägg den i en kylväska och lägg en handduk över. Den håller värmen bra där i minst en timma. Se till att kanske hålla ett par grader under måltemperatur på steken för den kommer tillagas ytterligare av det här.
Citera
2014-12-08, 20:30
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag håller med ovanstående men tänkte komma med ytterligare ett tips. Slå in steken i folie, lägg den i en kylväska och lägg en handduk över. Den håller värmen bra där i minst en timma. Se till att kanske hålla ett par grader under måltemperatur på steken för den kommer tillagas ytterligare av det här.

Vad gör handduken för nytta?
Citera
2014-12-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Vad gör handduken för nytta?

Bara ytterligare värmeisolering i början för att kylboxen är kall när man börjar använda den. Tror också det gör lite för att inte fuktighet ska smita från "paketet"
Citera
2014-12-08, 21:06
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Bara ytterligare värmeisolering i början för att kylboxen är kall när man börjar använda den. Tror också det gör lite för att inte fuktighet ska smita från "paketet"
Kylväska är en bra ide faktiskt, men är dom inte hyfsat täta? Då borde inte handduken ha så stor inverkan tänker jag.
Man skulle ju kunna göra som jag gör med termosen innan kaffet åker i, dvs fylla med varmvatten för att få bort det kalla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in