2014-12-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Vad menar du med "above average"?
Jag vet hur datorn fungera och lite till. jag skulle kunna använda "cmd" för att öppna en fil. tex (inget att skryta om men det är vad jag menar "above average")
Citera
2014-12-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Test av mjukvara t.ex. Utvecklarna gör en applikation åt kund, kunden har krav som application skall uppfylla. Testarna testar utförligt så att applikation fungerar som den skall.
Alright. Vad heter själva jobbtiteln oftast?
Citera
2014-12-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alegi
Hur ställer ni er till utbildningen på SU? är den intensiv och behöver man lägga mer tid än t ex andra utbildningar?

Varför jag frågar är för att jag är 28 år gammal, och har en gravid sambo som skall föda i februari, och jag tänkte att det är sista chansen nu till att studera, och jag vill verkligen ta denna chans för jag tror det gynnar mig och min familj i framtiden. Måhända att vi får leva sämre än vad vi gör nu ekonomiskt, men chansen att nå sina mål och få ett hyggligt jobb är större med utbildningen bakom en än utan.

Jag är rätt så trött att hoppa från arbete till arbete där lönen inte höjs nämnvärt men arbetsuppgifterna blir fler och fler.

Jag vet en bekant som studerade fast hon var ensamstående, vi är ju ändå två stycken så det känns som om det borde gå. Någon med erfarenhet?

Jag pluggar SU och jag kan ge mina 2 cents utifrån din situation:

1. Jag tror lätt du klarar av tempot, efter årskurs ett läses alla kurser på 50% vilket innebär att du läser två kurser parallellt istället för seriellt kurs efter kurs som på vissa andra skolor. Det blir jobbigt och krävande i slutet av varje period då man har två av allting som ska in, två tentor som ska skrivas, två rapporter som ska in eller vad det nu kan vara. Har studerat på annat lärosäte och seriellt passade i alla fall mig bättre där det var mer pang på klar och nästa hela tiden.

2. Eftersom att du är klart äldre än genomsnittet för utexaminerade har du definitivt ingen tid att förlora eller halka efter en eller två terminer som många gör. Dessutom kommer du ha mycket svårare att skaffa jobb, få plats på trainee program och liknande med tanke på din höga ålder såvida du inte är riktigt bra på programmering och så pass självgående att ett företag skulle kunna slänga in dig nästan direkt och förvänta sig valuta av din anställning.

Säger absolut inte att det är omöjligt men du måste verkligen ligga i ordentligt och jobba dubbelt så hårt sen, helst ska du lyckas fixa deltid på något företag under tiden du jobbar för att ens ha en chans när du kommer ut sen!
Citera
2014-12-09, 22:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iscch

2. Eftersom att du är klart äldre än genomsnittet för utexaminerade har du definitivt ingen tid att förlora eller halka efter en eller två terminer som många gör. Dessutom kommer du ha mycket svårare att skaffa jobb, få plats på trainee program och liknande med tanke på din höga ålder såvida du inte är riktigt bra på programmering och så pass självgående att ett företag skulle kunna slänga in dig nästan direkt och förvänta sig valuta av din anställning.

Menar du att det ska vara så mkt svårare för oss lite äldre? Är lite äldre själv, termin ett...
Citera
2014-12-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alegi
Hur ställer ni er till utbildningen på SU? är den intensiv och behöver man lägga mer tid än t ex andra utbildningar?

Varför jag frågar är för att jag är 28 år gammal, och har en gravid sambo som skall föda i februari, och jag tänkte att det är sista chansen nu till att studera, och jag vill verkligen ta denna chans för jag tror det gynnar mig och min familj i framtiden. Måhända att vi får leva sämre än vad vi gör nu ekonomiskt, men chansen att nå sina mål och få ett hyggligt jobb är större med utbildningen bakom en än utan.

Jag är rätt så trött att hoppa från arbete till arbete där lönen inte höjs nämnvärt men arbetsuppgifterna blir fler och fler.

Jag vet en bekant som studerade fast hon var ensamstående, vi är ju ändå två stycken så det känns som om det borde gå. Någon med erfarenhet?

Jag kan utan att överdriva säga att jag de flesta kurser lagt ner i snitt 7-8 timmar i veckan på att plugga. Undantaget är väl de kurser som innefattar grupparbeten där jag varit tvungen att fixa mina 19-20-21-åriga gruppmedlemmars ruttna bidrag till arbetet. Var inte rädd för att byta grupp om du är missnöjd, själv var jag för snäll för att göra det. Jag snittar väl C-D i betyg med ett par A, B, E och två st F. Du får leva med några tusenlappar mindre men det kommer nog lösa sig.

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Menar du att det ska vara så mkt svårare för oss lite äldre? Är lite äldre själv, termin ett...

Jag förstår inte varför folk säger det. Jag är själv "äldre" (kanske är därför jag hatar när folk säger att det kommer bli svårare för gamlingar) och jag förstår inte varför företag skulle resonera på det sättet. "Han är ju hela 30 år! Han kommer bara kunna jobba i 35 år på det här företaget! Han vet säkert inte ens var en dator är! Vi drar in en 22-åring istället!". Nu vet jag ju inte om du är 30 eller 50 år, men det finns ju en hel del jobb inom IT... nu vet jag inte om jag försöker lugna ner dig eller mig
Citera
2014-12-10, 05:33
Medlem
takeitchills avatar
Citat:

Tror inte att det är så mycket svårare att landa ett jobb för han är äldre.

Jag vet flera om sadlade om efter 30-strecket och bytte jobb till IT-sektorn.

Däremot stämmer det att han kommer nog inte ha någon chans på trainee program och så. Men det är ju försvinnande få som går den vägen så det spelar ingen roll.
Citera
2014-12-10, 18:19
Medlem
Citat:

Detta stämmer inte, din höga ålder kommer öppna fler dörrar än för de som går ut med en snitt ålder på 24 år. Du har livserfarenhet vilket är ett måste att ha som utvecklare. Att kunna se saker utifrån användarperpsektivet det har du tack vare att du säkerligen har jobbat innan du började studera. I min klass av de som först fick jobb var just de som hade "hög" ålder. Resten av de med lågålder hade det inte lika lätt. Företag ser gärna att du har ett CV med erfarenhet, om den råkar vara tom eller enbart har studentaktiviteter så lär du ha det svårt att få ett jobb. De flesta studenter idag har ingen erfarenhet vilket ställer till det. Trainee platser går även till de som jobbat ett par år eftersom de oftast är storföretag som kräver att personen de väljer ut är väl medveten om vad det innebär att gå trinee. Det finns självklart en viss korruption när det kommer till trainee platser. Det jag menar är att de går åt väldigt snabbt. Detta beror till en stor del för att det är svågpolitik inblandat
Senast redigerad av Poopo 2014-12-10 kl. 18:41.
Citera
2014-12-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna

Det jag försökte säga i tidigare inlägg är att det är extra viktigt för dig (det är viktigt för yngre studenter också naturligtvis) att inte vara så efterbliven som många är under sin studieperiod utan att ligga i, vara aktiv och göra allt du kan för att ditt CV ska sticka ut.

Säger verkligen inte att det är omöjligt, men du har definitivt ingen fördel om du inte arbetat inom IT tidigare och kommer in som helt färsk i branschen och är 30. Du får gärna lyssna på många tomtar här inne utan verklighetsuppfattning som säger tvärtom, samtidigt bör du veta att det finns en hel del studenter likt mig som är närmare 20 än 25 som har hunnit skaffa bra arbetslivserfarenhet samtidigt som vi studerar. Så tills dess att du är klar med din kandidat är jag klar med min master plus att jag har mer arbetslivserfarenhet än dig och det är med oss du konkurrerar.

Vad jag har fått intryck av är nämligen att anställningsklimatet blir allt mer och mer elitiskt där företag oftast har orealistiska krav på dem sökande vilket innebär att din höga ålder inte är en fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av grodankoll

Jag förstår inte varför folk säger det. Jag är själv "äldre" (kanske är därför jag hatar när folk säger att det kommer bli svårare för gamlingar) och jag förstår inte varför företag skulle resonera på det sättet. "Han är ju hela 30 år! Han kommer bara kunna jobba i 35 år på det här företaget! Han vet säkert inte ens var en dator är! Vi drar in en 22-åring istället!". Nu vet jag ju inte om du är 30 eller 50 år, men det finns ju en hel del jobb inom IT... nu vet jag inte om jag försöker lugna ner dig eller mig

Därför att när du är vid 30-års åldern ska du nästintill vara beredd på att axla en senior roll (eller åtminstone vara på god väg till en senior roll). 5-8 år i arbetslivet är lång tid vilket innebär att du troligtvis inte kommer nå den nivån förens vid 35-40 års ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Tror inte att det är så mycket svårare att landa ett jobb för han är äldre.

Jag vet flera om sadlade om efter 30-strecket och bytte jobb till IT-sektorn.

Däremot stämmer det att han kommer nog inte ha någon chans på trainee program och så. Men det är ju försvinnande få som går den vägen så det spelar ingen roll.

Okej och vad arbetade dem med innan, hoppade dem på en kandidat inom IT och vad landade dem för ingångsjobb?
Citera
2014-12-11, 15:45
Medlem
Citat:
Det jag försökte säga i tidigare inlägg är att det är extra viktigt för dig (det är viktigt för yngre studenter också naturligtvis) att inte vara så efterbliven som många är under sin studieperiod utan att ligga i, vara aktiv och göra allt du kan för att ditt CV ska sticka ut.

Säger verkligen inte att det är omöjligt, men du har definitivt ingen fördel om du inte arbetat inom IT tidigare och kommer in som helt färsk i branschen och är 30. Du får gärna lyssna på många tomtar här inne utan verklighetsuppfattning som säger tvärtom, samtidigt bör du veta att det finns en hel del studenter likt mig som är närmare 20 än 25 som har hunnit skaffa bra arbetslivserfarenhet samtidigt som vi studerar. Så tills dess att du är klar med din kandidat är jag klar med min master plus att jag har mer arbetslivserfarenhet än dig och det är med oss du konkurrerar.

Vad jag har fått intryck av är nämligen att anställningsklimatet blir allt mer och mer elitiskt där företag oftast har orealistiska krav på dem sökande vilket innebär att din höga ålder inte är en fördel.

Därför att när du är vid 30-års åldern ska du nästintill vara beredd på att axla en senior roll (eller åtminstone vara på god väg till en senior roll). 5-8 år i arbetslivet är lång tid vilket innebär att du troligtvis inte kommer nå den nivån förens vid 35-40 års ålder.

Okej och vad arbetade dem med innan, hoppade dem på en kandidat inom IT och vad landade dem för ingångsjobb?

Jag känner flera som har utbildat sig som är 30 plus som gått trainee samt att de även har fått jobb inom IT branschen. De flesta av dem säger samma sak. En 30 åring har erfarenhet från olika arbeten. Att erfarenhet går före vilken examen som helst. Tyvärr så är ungdomsarbetslösheten hög idag delvis just på grund av att arbetsgivare inte vill satsa på unga eftersom de (fast de har utbildning) saknar erfarenhet. De flesta som är chefer, projektledare har alla en sak gemensamt. De har nämligen haft olika roller under deras arbetstid. Därför så säger jag det återigen de som är äldre och pluggar till IT har en fördel. Detta kan du fråga vem som helst som jobbar inom IT branschen
Citera
2014-12-11, 16:11
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrdurrrrr
Alright. Vad heter själva jobbtiteln oftast?

Testare är nog den korrekta termen. Bara att googla. Sen kan man bli testledare.

Om äldre studenter:

Jag är yngst i klassen, då är jag 24+. Majoriteten av klassen är 30+. Och alla har redan fått sina exjobb klara på väldigt attraktiva ställen, oavsett vad så är föräldrar i 30 års ålder otroligt populära på marknaden.

Tempo kommer du klara av, så länge du väljer att prioritera timmarna korrekt. Jag och en klasskamrat har delat upp alla uppgifter ihop, eftersom han är tvåbarnspappa och jag jobbar varje helg. Använder github och dylikt. Fungerar suveränt, dessutom får du lite koll på källkodshantering när du håller på så vilket är vitalt i arbetsgivarens ögon.
Citera
2014-12-23, 07:30
Medlem
Kan inte bestämma mig för om jag ska studera datavetenskap eller systemvetenskap. Vill gärna i framtiden driva egna projekt/egna företag inom IT-branschen. Vill kunna lite om mycket, med förståelse för programmering. Vilken utbildning bör jag satsa på? Jag var ett VG-barn i matte, så medel antar jag=)

Vilken stad? I Göteborg har jag tillräcklig kötid för studentlägenhet mitt i centrum! I de andra städerna är det värre, kanske kan få något sunkigt i utkanten.
Citera
2014-12-23, 08:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har studiekamrater på 22 och 26 utan någon arbetserfarenhet alls. I jämförelse med det tror jag varje 30 åring med blandad arbetslivserfarenhet går före varje dag.

Hur det kan öht vara möjligt med så bortskämda mammas gossar är ett mysterium. Självklart bor dom fortfarande hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in