Citat:
Ursprungligen postat av
utan.att.stanna
Menar du att det ska vara så mkt svårare för oss lite äldre? Är lite äldre själv, termin ett...
Det jag försökte säga i tidigare inlägg är att det är extra viktigt för dig (det är viktigt för yngre studenter också naturligtvis) att inte vara så efterbliven som många är under sin studieperiod utan att ligga i, vara aktiv och göra allt du kan för att ditt CV ska sticka ut.
Säger verkligen inte att det är omöjligt, men du har definitivt ingen fördel om du inte arbetat inom IT tidigare och kommer in som helt färsk i branschen och är 30. Du får gärna lyssna på många tomtar här inne utan verklighetsuppfattning som säger tvärtom, samtidigt bör du veta att det finns en hel del studenter likt mig som är närmare 20 än 25 som har hunnit skaffa bra arbetslivserfarenhet samtidigt som vi studerar. Så tills dess att du är klar med din kandidat är jag klar med min master plus att jag har mer arbetslivserfarenhet än dig och det är med oss du konkurrerar.
Vad jag har fått intryck av är nämligen att anställningsklimatet blir allt mer och mer elitiskt där företag oftast har orealistiska krav på dem sökande vilket innebär att din höga ålder inte är en fördel.
Citat:
Ursprungligen postat av
grodankoll
Jag förstår inte varför folk säger det. Jag är själv "äldre" (kanske är därför jag hatar när folk säger att det kommer bli svårare för gamlingar) och jag förstår inte varför företag skulle resonera på det sättet. "Han är ju hela 30 år! Han kommer bara kunna jobba i 35 år på det här företaget! Han vet säkert inte ens var en dator är! Vi drar in en 22-åring istället!". Nu vet jag ju inte om du är 30 eller 50 år, men det finns ju en hel del jobb inom IT... nu vet jag inte om jag försöker lugna ner
dig eller
mig 
Därför att när du är vid 30-års åldern ska du nästintill vara beredd på att axla en senior roll (eller åtminstone vara på god väg till en senior roll). 5-8 år i arbetslivet är lång tid vilket innebär att du troligtvis inte kommer nå den nivån förens vid 35-40 års ålder.
Citat:
Ursprungligen postat av
takeitchill
Tror inte att det är så mycket svårare att landa ett jobb för han är äldre.
Jag vet flera om sadlade om efter 30-strecket och bytte jobb till IT-sektorn.
Däremot stämmer det att han kommer nog inte ha någon chans på trainee program och så. Men det är ju försvinnande få som går den vägen så det spelar ingen roll.
Okej och vad arbetade dem med innan, hoppade dem på en kandidat inom IT och vad landade dem för ingångsjobb?