2014-12-09, 12:57
Medlem
freudianslips avatar
Tydligen ska SAA gjort stora framsteg i Aleppo och omringningen av östra delen av staden ska vara oerhört nära.
Citera
2014-12-09, 14:33
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Jo, det sägs att koalitionen har bombat mål söder om DZ 3 gånger idag.
Ja tydligen påstår ISIS det, hur de nu kan tro att de kan klaga
Citat:
Lots of explosions over Deir Ezzor. ISIS accusing US of coordinating attacks with Assad regime

Däremot har det inte dykt upp något om saken på defense.gov. Vi får se om det gör det. Kan vara bara Assad också.
Citera
2014-12-09, 15:34
Avslutad
Det går rykten om att Issam Zahreddine skall ha dött i Deir ez-Zor. Kan någon av er mer insatta bekräfta eller dementera?
Senast redigerad av AIP 2014-12-09 kl. 15:48.
Citera
2014-12-09, 15:57
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Det går rykten om att Issam Zahreddine skall ha dött i Deir ez-Zor. Kan någon av er mer insatta bekräfta eller dementera?

Dementerat av hans egen son. Många sådana här desperata rykten cirkuleras av "aktivister". De försökte samma sak med Soheil Al-Hassan för någon månad sedan. Men om det nu är sant att Zahreddine är med sina trupper på fronten så skulle det inte förvåna mig om han strök med inom den närmsta tiden med tanke på hur intensiva striderna är i Deir ez-Zor.
Citera
2014-12-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP

Falskt! Lät samma sak förra månaden då terroristerna lyckats döda general "Tigern" men han befinner sig just nu livs levande vid gasfälten utanför Homs och leder styrkorna där.
Citera
2014-12-09, 18:39
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Du upprepar sånt som var populistisk 2011/2011 men de flesta som följt konflikten vet att det var beväpnade terrorister från dag ett som sköt på både polis och civila, du och herren Lund har fastnat kvar i 2011-2012 trots att flera väst tidningar och tv-kanaler ändrade sig på slutet av 2013 och började rapportera om de beväpnade terroristerna.
Terroristerna hade samlat vapen och ammo i salafi/MB moskeer och jag har postat flera video som visade vapnen i moskekällare, postat en video på en saudishiek som sagt i en tv-intervju att de samlat smugglat och lagrat vapen i moskeerna och att ca 20000 fick träning i ett läger i Turkiet långt före första demonstration, sök i den gamla tråden.

Om du kollar vilka kvarter och områden terroristerna fick kontroll över märker du att alla är områden där majoriteten är salafister och MB....varför ? För att de hade i flera år lagrat vapen i dessa områden.
Var det beväpnade terrorister från dag ett? Hade du tillsammans med ett dussin andra familjer samt nära bekanta till dessa, valt att beväpna er till tänderna och gå ut i landets första kritiska demonstration på länge, när regimen håller i era barn och själva demonstrationens syfte är att försöka förmå lokala myndigheterna att släppa dem. Vilken människa reagerar så här orationellt.

Jag skrev tidigare om detta. Den första demonstrationen var inte riktad mot varken regimen, Aassad eller Damaskus. Den var helt och hållet lokal och sträckte sig inte längre än Daraa. De ville få sina barn släppta, mindre byrokrati vid handel med jord, lättare för akademiker att få jobb samt säkert något annat som jag inte minns nu. Demonstranterna riktade sin frustration på den lokala myndigheterna och framförallt den lokala chefen för säkerhetstjänsten.

Citat:
Ursprungligen postat av soria
Nej du har inte sagt det direkt.... utan indirekt som tex när du skrev ge mig några namn så kollar jag upp de du var mycket självsäker
Var/hur tänkte du kolla upp namnen ? Du trodde att du kunde slå upp namnen i din lilla bok?
Eller googla de?
Hehe jag är ingen expert, men jag gratulerar till mindfucken. skämtåsido. Jag sökte på alla namnen i databasen och fick knappt några träffar, jag fick samma vibb som när jag vid en annan sammanhang sökte på Sotooro.

Citat:
Det var min kusin son jag menade med det, han var anti Assad och fortfarande är, född och uppväxt i Sverige och tror att man kan ha samma demokrati i Syrien på någon månad bara för han eller några vill det... mycket barnsligt enligt mig.
Syrien är i det värsta läget och det är svårt att gå från det till fred, männskliga rättigheter, demokrati och tillit. Det enda sättet som demokrati möjligen kan införas är om FN sätter in trupper med världsamfundetsstöd samt aktivit försöker etablera någon övergångsregering som vid ett senare tillfälle ersätts med folkvaldregering. Sannolikheten att detta ska ske är lika med noll och även om så är det inte säkert att det blir lyckat.

Syrien konflikten är en konflikt som är väldigt svår att lösa. Den har alla faktorer som gör den extra svår, det finns en hel vetenskap om det här ämnet.

Jag sa det tidigare också, jag är anti-alla, tycker inte alls om regimen och hade gärna velat se alla dem tillsammans med alla andra som begåt brott, ställas inför rätta. Men samtidigt så är jag inte för att hela eliten avsättes abrupt, för då kommer man hamna i en ännu värre sutation.

Hur resonerar din kusin? Han verkar lika radikal som dig fast åt andra hållet.
Citat:
Utbrott?? JAG???? Jag är lugn som en filbunke

No kidding Det är så i alla länder, organisationer och företag ... inget nytt.

Skrev ju också att Assad familjen var den mäktigaste av alla men utan andra är de ingenting och kan falla snabbt. Bashar är inte enväldig diktator som kan göra som han vill, Lund skrev ju att Bashar ville reformera landet men fick motstånd från andra ...vilka är det då? Tror du att en eller två kan stoppa landets president och landet högsta arme chef och som även partyledare för landets enda party?
1. Dem enda som vill stopa honom är dem som har mycket att förlora.

2. Dem som kan stoppa honom är såna som är tillräckligt mäktiga så att de rent fysiskt kan stoppa honom.

Citat:
Okej förklara då varför så många mäktiga länder som USA,England, Frankrike, Tyskland ....osv har sanktioner mot en stackars affärsman?
I den enda artikeln som jag hittade där alla namnen du nämnde, förekom, så stod det att affärsmännen tillhörde den typen som kunde övertalas, man ville alltså splittra dem.

Citat:
Antar att du menar Shlash, han är inte bara en klanledare utan även en politiker och sitter i riksdagen, hans makt är inte lokal utan sträcker sig till både Libanon och Jordanien ..... kanske t.o.m Irak .
Är det genom hans komiker kvaliteer som han utövar sitt inflyttande.
Citera
2014-12-09, 18:48
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Vilka är dom ledande imamerna inom IS ideologi, vilka skäggtomtar är det dessa djur följer? Även om Al Baghdadi är khalifan så tvekar jag starkt på att han har speciellt mycket och säga till om rent teologiskt.
Citera
2014-12-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Vilka är dom ledande imamerna inom IS ideologi, vilka skäggtomtar är det dessa djur följer? Även om Al Baghdadi är khalifan så tvekar jag starkt på att han har speciellt mycket och säga till om rent teologiskt.
Vem sjutton har sagt att Al Bagdadi ens existerar? Det kan lika gärna va en påhittat person och mannen som vi såg i moskén i Mosul kan vara någon som fått i uppdrag att låtsas vara den påhittade Al Bagdadi.

Den/de som leder IS kan vara en person helt okänd för omvärlden samt medlemmarna inom IS. Personen/erna behöver inte ens vara religiös/a.
Citera
2014-12-09, 19:47
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Vem sjutton har sagt att Al Bagdadi ens existerar? Det kan lika gärna va en påhittat person och mannen som vi såg i moskén i Mosul kan vara någon som fått i uppdrag att låtsas vara den påhittade Al Bagdadi.

Den/de som leder IS kan vara en person helt okänd för omvärlden samt medlemmarna inom IS. Personen/erna behöver inte ens vara religiös/a.

Saken är att det hela känns väldigt fabricerat, som om någon såg potentialen i skäggtomtarnas fanatism och bestämde sig för att packa in det i en fin förpackning för att sedan expandera det. Tidigare med Al Qaida och andra grupper i Syrien eller andra platser i mellanöstern så var det små celler som agerade. IS är fan en propaganda maskin som luktar västvärlden så jävla hårt, allt man gör i propaganda väg är som om det är gjort av en professionell reklambyrå i väst.

Bland annat har IS stagat en ny kampanj i Saudiarabien, man uppmanar dess anhängare i landet att köpa en svart helium ballong, klistra på IS märket och sedan släppa dessa ballonger samtidigt kl 3 i Saudiarabien så att Saud familjen skall få se IS flaggan vaja över deras huvuden. Man har till och med skapat en specifik hashtag på twitter för detta samt att man uppmanar alla som deltar att spela in en 10 sekunders video. Potentialen för IS har alltid funnits där, det är bara att någon varit galen nog att vilja expandera den explosiva ondska skäggtomtarna bär på.
Citera
2014-12-09, 20:02
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Du och många andra vet ingenting om den här konflikten och har inte varit med sedan början.

Jag har mycket släkt från Syrien och kan bilda mig en uppfattning genom att läsa media och höra från folk på plats (jag har släkt i Damaskus, Aleppo, Kamishli m.m.), och jag vet hur det varit från början. Till exempel hur s.k. demonstranter blev filmade i 30 minuter för att sedan gå hem. Eller hur Al Jazeera påstod att det demonstrerades i Kamishli genom att visa bilder från 2004.

Al Jazeera som ljög om allt möjligt.
Här en assyrisk pojke som blev kallblodigt mördad av de s.k. "rebellerna".
http://www.liveleak.com/view?i=eb9_1322452694
http://www.liveleak.com/view?i=30f_1322375231

Du minns inte under 2011-2012 när det påstods att "regimen" sprängt oljeledningar och hur "rebellerna" "såg" regimen placera ut köttbitar dagarna innan?

Du minns inte hur polismännen m.m. som visade polisbrutalitet fängslades? Trots att det är fucking MELLANÖSTERN vi pratar om. Tror du att polisen i krg är lika mjuka som i Sverige?

T.o.m. i början av 2012 hade det dött fler militära än s.k. "civila"... "Fredliga demonstrationer"

Minns du inte de nya partilagarna, medialagarna, vallagarna osv. som tillgodoseddes?

Alltså, som sagt, du är inte från Syrien, och no offence, du kan inte läsa till dig allting via en pocketbok.

Du inser väl att förändring och reformationer TAR TID? Och du minns att arabförbundet inte ville ge Bashar eller regimen någon tid? Arabförbundets åsikt kunde inte rubbas. Det tydligaste beviset på det var när man skickade dit observatörer. Minns du vad som pågick då? Qatars premiärminister Hamad Thani avr i USA samtidigt och pressade dem att handla. Det betyder att de s.k. observatörerna bara hade en sak att göra, och det var att bekräfta vad arabförbundet ville progarea om.

Kan du inte berätta för oss vad arabförbundet sa när den sudanesiske observatören rapporterade om härjande terrorister?

Varför togs inte sudanesen in till säkerhetsrådet TROTS att Ryssland frågat efter honom? TROTS att han faktiskt varit i landet, så ville man inte ha med honom. "Alla är fria att tycka vad man vill, så länge man tycker som vi"

Vilka var "oppositionen"? Kan du inte berätta om alla tunnlar som hade grävts LÅNGT innan de s.k. "fredliga demonstranterna"? Var fick dom sina vapen ifrån?
Ännu en: du vet ingenting, jag är syrier osv. Hade jag vetat mer enligt dig om jag hade skrivit exakt samma inlägg med enda förändringen att jag varit sunnimuslimsk arab från Syrien och anhängare till rebelerna. Då hade du inte haft några invändningar eller.

Jag förstod inte riktigt, var det något i mitt inlägg du inte höll med om? Vi kan ta den diskussionen om du vill för annars är inte jag så sugen på att agera rebell-debattören i en sekteristisk debatt där jag ska försvara varenda liten sandkorn som hänt i den beväpnade konflikten mellan regimen och rebellerna. Återigen, jag sympatiserade med den fredliga rörelsen och deras aspirationer, men absolut inte med den beväpnade rörelsen som växte fram och knuffade ut demonstranterna ur scenen. Dessa två grupper är helt olika saker.

Jag känner till att det existerar ett omfattande propaganda krig samt att de inblandade parterna betraktar denna avdelning som ytterst viktig och därför lägger mycket resurser på den. Du kanske har missat det/inte minns, men jag har beskrivit i ett inlägg i den här tråden, Al-jaziras fundamentala omvandling som skedde över en natt och var i samband med att Thani valde hållning i konflikten. Känner även till händelserna i inledningen med arabförbundet med Saudiarabien i spetsen. Det hände även en grej långt tidigare i Libanon mellan den sistnämnda och regimen. Jag vet hur politiken ser ut i Mellanöstern, den är brutal. Säg inte att den ena är värre än den andra för alla spelar samma spel.

Tar det tid att göra reformer? När Hafez dog så skrevs konstitutionen om på några min så att lägsta presidentåldern sänktes från 40 år till 34 så att prinsen Bashar kunde ärva tronen. Därefter så kunde firandet forsätta och alla var glada för dem hade typ inget annat val. Man blir nästan generad när man ser diktatur-ritualer på video. En medelåldersgeneral med mustach ropar något i still med: du är den största mästaren i världen och alla bara sjunger med. Om dem vill kan dem göra vad dem vill direkt. Om det tar tid så är det först och främst för att de inte vill minska sin egen makt. Parlamentet i Syrien är inte som i Sverige eller andra länder där den faktiskt har en funktion.

Jag har inte tid nu att gå igenom alla "minns du". Tunneln hade jag dock velat veta mer om. Det är alltid tragisk när någon mister livet och allra mest när det är oskyldiga barn. Det är många barn som blivit dödade i kriget och det är även dem som blir mest och hårdast drabbade. Ingen skolgång och istället barndom bestående av konstant hunger, törst, panik, stress, kaos och en omgivning som inte har någon förutsägbarhet. Det står lite mer om Sari Saoud här, jag har inte gått igenom källorna, men det är en tragisk händelse. http://acloserlookonsyria.shoutwiki.com/wiki/The_Killing_of_Sari_Saoud
Citera
2014-12-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Saken är att det hela känns väldigt fabricerat, som om någon såg potentialen i skäggtomtarnas fanatism och bestämde sig för att packa in det i en fin förpackning för att sedan expandera det. Tidigare med Al Qaida och andra grupper i Syrien eller andra platser i mellanöstern så var det små celler som agerade. IS är fan en propaganda maskin som luktar västvärlden så jävla hårt, allt man gör i propaganda väg är som om det är gjort av en professionell reklambyrå i väst.

Bland annat har IS stagat en ny kampanj i Saudiarabien, man uppmanar dess anhängare i landet att köpa en svart helium ballong, klistra på IS märket och sedan släppa dessa ballonger samtidigt kl 3 i Saudiarabien så att Saud familjen skall få se IS flaggan vaja över deras huvuden. Man har till och med skapat en specifik hashtag på twitter för detta samt att man uppmanar alla som deltar att spela in en 10 sekunders video. Potentialen för IS har alltid funnits där, det är bara att någon varit galen nog att vilja expandera den explosiva ondska skäggtomtarna bär på.
Helt ärligt talat, skulle inte förvåna mig om det var e västerländsk underrättelsetjänst som ligger bakom IS.
Citera
2014-12-09, 22:51
Medlem
En ny ganska pinsam video av Daesh från deras "framsteg" i Kobane. Notera deras miniframes me alluhakbar skrikande.
http://www.liveleak.com/view?i=11f_1418148366
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in