Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Du upprepar sånt som var populistisk 2011/2011

men de flesta som följt konflikten vet att det var beväpnade terrorister från dag ett som sköt på både polis och civila, du och herren Lund har fastnat kvar i 2011-2012 trots att flera väst tidningar och tv-kanaler ändrade sig på slutet av 2013 och började rapportera om de beväpnade terroristerna.
Terroristerna hade samlat vapen och ammo i salafi/MB moskeer och jag har postat flera video som visade vapnen i moskekällare, postat en video på en saudishiek som sagt i en tv-intervju att de samlat smugglat och lagrat vapen i moskeerna och att ca 20000 fick träning i ett läger i Turkiet långt före första demonstration, sök i den gamla tråden.
Om du kollar vilka kvarter och områden terroristerna fick kontroll över märker du att alla är områden där majoriteten är salafister och MB....varför ? För att de hade i flera år lagrat vapen i dessa områden.
Var det beväpnade terrorister från dag ett? Hade du tillsammans med ett dussin andra familjer samt nära bekanta till dessa, valt att beväpna er till tänderna och gå ut i landets första kritiska demonstration på länge, när regimen håller i era barn och själva demonstrationens syfte är att försöka förmå lokala myndigheterna att släppa dem. Vilken människa reagerar så här orationellt.
Jag skrev tidigare om detta. Den första demonstrationen var inte riktad mot varken regimen, Aassad eller Damaskus. Den var helt och hållet lokal och sträckte sig inte längre än Daraa. De ville få sina barn släppta, mindre byrokrati vid handel med jord, lättare för akademiker att få jobb samt säkert något annat som jag inte minns nu. Demonstranterna riktade sin frustration på den lokala myndigheterna och framförallt den lokala chefen för säkerhetstjänsten.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Nej du har inte sagt det direkt.... utan indirekt som tex när du skrev ge mig några namn så kollar jag upp de

du var mycket självsäker
Var/hur tänkte du kolla upp namnen ? Du trodde att du kunde slå upp namnen i din lilla bok?
Eller googla de?
Hehe jag är ingen expert, men jag gratulerar till mindfucken.

skämtåsido. Jag sökte på alla namnen i databasen och fick knappt några träffar, jag fick samma vibb som när jag vid en annan sammanhang sökte på Sotooro.
Citat:
Det var min kusin son jag menade med det, han var anti Assad och fortfarande är, född och uppväxt i Sverige och tror att man kan ha samma demokrati i Syrien på någon månad bara för han eller några vill det... mycket barnsligt enligt mig.
Syrien är i det värsta läget och det är svårt att gå från det till fred, männskliga rättigheter, demokrati och tillit. Det enda sättet som demokrati möjligen kan införas är om FN sätter in trupper med världsamfundetsstöd samt aktivit försöker etablera någon övergångsregering som vid ett senare tillfälle ersätts med folkvaldregering. Sannolikheten att detta ska ske är lika med noll och även om så är det inte säkert att det blir lyckat.
Syrien konflikten är en konflikt som är väldigt svår att lösa. Den har alla faktorer som gör den extra svår, det finns en hel vetenskap om det här ämnet.
Jag sa det tidigare också, jag är anti-alla, tycker inte alls om regimen och hade gärna velat se alla dem tillsammans med alla andra som begåt brott, ställas inför rätta. Men samtidigt så är jag inte för att hela eliten avsättes abrupt, för då kommer man hamna i en ännu värre sutation.
Hur resonerar din kusin? Han verkar lika radikal som dig fast åt andra hållet.
Citat:
Utbrott?? JAG???? Jag är lugn som en filbunke
No kidding

Det är så i alla länder, organisationer och företag ... inget nytt.
Skrev ju också att Assad familjen var den mäktigaste av alla men utan andra är de ingenting och kan falla snabbt. Bashar är inte enväldig diktator som kan göra som han vill, Lund skrev ju att Bashar ville reformera landet men fick motstånd från andra ...vilka är det då? Tror du att en eller två kan stoppa landets president och landet högsta arme chef och som även partyledare för landets enda party?
1. Dem enda som vill stopa honom är dem som har mycket att förlora.
2. Dem som kan stoppa honom är såna som är tillräckligt mäktiga så att de rent fysiskt kan stoppa honom.
Citat:
Okej förklara då varför så många mäktiga länder som USA,England, Frankrike, Tyskland ....osv har sanktioner mot en stackars affärsman?
I den enda artikeln som jag hittade där alla namnen du nämnde, förekom, så stod det att affärsmännen tillhörde den typen som kunde övertalas, man ville alltså splittra dem.
Citat:
Antar att du menar Shlash, han är inte bara en klanledare utan även en politiker och sitter i riksdagen, hans makt är inte lokal utan sträcker sig till både Libanon och Jordanien ..... kanske t.o.m Irak .
Är det genom hans komiker kvaliteer som han utövar sitt inflyttande.