Citat:
I och för sig lyckades man hyfsat bra i Serbien men då intog NATO en betydligt mer aktiv roll, och det var väl inte väst per definition som handgripligen kastade ut Milosevic men han hade knappast förlorat makten om det inte varit för bomberna.De har blivit slukade av Nusra just för att de inte är sekulära. En normal sekulär människa går inte med i en organisation som Nusra, det tror jag nog att du också inser om du tänker efter lite.
Men ja, om du på fullt allvar upplever att Nusra är moderata, så förstår jag hur du resonerar.
F ö har tidigare experiment där man ersatt diktatorn med av väst godkända demokratiska krafter inte slutat speciellt bra, se t ex Libyen, Irak. Finns väl inte mycket som pekar på att det skulle gå bättre i Syrien, med tanke på hur det ser ut.
Men ja, om du på fullt allvar upplever att Nusra är moderata, så förstår jag hur du resonerar.
F ö har tidigare experiment där man ersatt diktatorn med av väst godkända demokratiska krafter inte slutat speciellt bra, se t ex Libyen, Irak. Finns väl inte mycket som pekar på att det skulle gå bättre i Syrien, med tanke på hur det ser ut.
Problemet är att jänkarna har en tradition av att vara oerhört naiva när det kommer till att ersätta diktaktorer. Säger en stolle "jag är emot diktator X och tar gärna över" så framhålls denne genast som en ideal kandidat utan att man ens gjort minsta lilla bakgrundskontroll alternativt så vänder man blindögat till. Sedan sitter man där med pannan i veck och undrar hur saker och ting kunnat bli så pass kaosartade som de blivit. Jag tycker det är bekymmersamt att vissa amerikanska politiker nu försöker skönmåla Nusra/Al Qaida i ett desperat forsök att hitta ett alternativ till Assad. Speciellt bekymmersamt att dessa initiativ främst verkar komma från republikanska polotiker som John McCain som hela tiden försöker framhärda hur pass förbaskat patriotiska de är och hur de bär med sig 9/11 i sina hjärtan vart de än går. Samtidigt vill man nu stötta den grupp som låg bakom jusy 9/11. Ofattbart!