2014-12-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Helt ärligt talat, skulle inte förvåna mig om det var e västerländsk underrättelsetjänst som ligger bakom IS.

Det är lätt o skylle på västvärlden, men efter generationer sv kusin gifte och religiös indoktrinering, inavel och fantasm och du har en gro grund för idioter.
Citera
2014-12-09, 23:14
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Helt ärligt talat, skulle inte förvåna mig om det var e västerländsk underrättelsetjänst som ligger bakom IS.

Har du några som helst belägg för att det är USA som ligger bakom IS? Det är absurt.

IS är en terroriströrelse som har rötter i extrem fundamentalism. En sådan ideologi kan inte skapas av CIA eller USA. Det handlar snarare om fundamentalistisk övertygelse. IS tvekar inte en sekund på att avrätta amerikaner. En annan sak är det att påstå att USA indirekt medfört att IS har förstärkts. Men att USA aktivt försökt skapa en terroristorganisation som IS? Nej. Visserligen skiter USA i mänskliga rättigheter titt som tätt - se dagens rapporter om tortyr, men att de har skapat IS? Nej. Samma sak gäller för al-Qaida, USA har inte haft för avsikt att "skapa" en terroristorganisation. De har spelat ett spel som föranlett till uppkomsten av extrema rörelser. Utrikespolitik som bör kritiseras i skarpa ordalag. Detta kan dock inte leda till slutsatsen att USA haft för avsikt att skapa en sådan grupp - som även vill slå till mot amerikanska intressen.

USA:s felsteg i Mellanöstern är uppenbart skadliga för regionen och IS är ett praktexempel på hur fel det kan gå när snacket om "either your with us or with the terrorists" blir utgångspunkten för att lösa problem.

Kan vi inte hålla konspirationerna om CIA, USA, 9/11 och ISIS borta från denna tråd? IS finns på riktigt och det är varken USA, Assad, Iran eller någon annan som styr dem.
Senast redigerad av ZuparN 2014-12-09 kl. 23:23.
Citera
2014-12-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Det är lätt o skylle på västvärlden, men efter generationer sv kusin gifte och religiös indoktrinering, inavel och fantasm och du har en gro grund för idioter.
Vad försöker du komma fram till?
Det kan mycket väl vara ett par män som utnyttjar dessa inavlade "jihadisterna".

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Har du några som helst belägg för att det är USA som ligger bakom IS? Det är absurt.

IS är en terroriströrelse som har rötter i extrem fundamentalism. En sådan ideologi kan inte skapas av CIA eller USA. Det handlar snarare om fundamentalistisk övertygelse. IS tvekar inte en sekund på att avrätta amerikaner. En annan sak är det att påstå att USA indirekt medfört att IS har förstärkts. Men att USA aktivt försökt skapa en terroristorganisation som IS? Nej. Visserligen skiter USA i mänskliga rättigheter titt som tätt - se dagens rapporter om tortyr, men att de har skapat IS? Nej. Samma sak gäller för al-Qaida, USA har inte haft för avsikt att "skapa" en terroristorganisation. De har spelat ett spel som föranlett till uppkomsten av extrema rörelser. Utrikespolitik som bör kritiseras i skarpa ordalag. Detta kan dock inte leda till slutsatsen att USA haft för avsikt att skapa en sådan grupp - som även vill slå till mot amerikanska intressen.

Deras felsteg i Mellanöstern är uppenbart skadliga för regionen och IS är ett praktexempel på hur fel det kan gå när snacket om "either your with us or with the terrorists" blir utgångspunkten för att lösa problem.

Kan vi inte hålla konspirationerna om CIA, USA, 9/11 och ISIS borta från denna tråd? IS finns på riktigt och det är varken USA, Assad, Iran eller någon annan som styr dem.
När jag skrev västvärlden, vad fick dig o tro att jag menade USA? Västvärlden är mycket mer än bara USA min vän. Dessutom skrev jag aldrig att västvärlden låg bakom IS. Jag skrev att det skulle inte förvåna min om någon västländsk underrättälsetjäbst låg bakom IS.
Citera
2014-12-09, 23:35
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
När jag skrev västvärlden, vad fick dig o tro att jag menade USA? Västvärlden är mycket mer än bara USA min vän. Dessutom skrev jag aldrig att västvärlden låg bakom IS. Jag skrev att det skulle inte förvåna min om någon västländsk underrättälsetjäbst låg bakom IS.

USA har bland världens mest aktiva och omfattande underrättelsetjänst. När någon talar om "västerländsk underrättelsetjänst" är det enkelt att falla tillbaka på CIA. I sak spelar det egentligen ingen roll. Varken USA, Frankrike, Kanada, Tyskland eller Sverige har skapat IS. Förvåna eller inte, diskussionerna handlar i alla fall om att västvärlden eventuellt skapat IS. Det är starka anklagelser som jag anser att man bör ha belägg för.

Kanske inte rätt tråd att ta detta i, men tror du förstår min poäng.
Citera
2014-12-10, 02:32
Medlem
Vet inte om någon annan tagit upp detta.
Ryktas om att Zahran Alloush, rebellledare i Douma, försöker få en deal med regeringen...kanske sammarbeta mot ISIS?

http://www.presstv.ir/detail/2014/12/09/389518/militant-leader-hints-at-deal-with-assad/
Citera
2014-12-10, 03:08
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
USA har bland världens mest aktiva och omfattande underrättelsetjänst. När någon talar om "västerländsk underrättelsetjänst" är det enkelt att falla tillbaka på CIA. I sak spelar det egentligen ingen roll. Varken USA, Frankrike, Kanada, Tyskland eller Sverige har skapat IS. Förvåna eller inte, diskussionerna handlar i alla fall om att västvärlden eventuellt skapat IS. Det är starka anklagelser som jag anser att man bör ha belägg för.
Han har inga belägg för saken, men han tillhör den grupp som är 4% i Syrien. De har visat sig vara otroligt svaga, utan USA hade de inte klarat sig. Då måste de försöka påstå att USA ändå ligger bakom ISIS som totalt krossat YPG - något att skylla på. Eftersom han inte säger vem han påstår ligga bakom så vet han att det bara är snack men har iaf försökt.

Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Det är en standardursäkt i mellanöstern. Om till exempel CIA skickade stingers till "mujaheddin" i Afghanistan 1985 så har boende i MÖNA en ursäkt att kalla Talibanerna för "skapade av USA", annan sådan var Mubarak som fick stöd av USA. Nu när USA har räddat kurderna i Kobane så visar inte kurderna tacksamhet utan måste försöka minska förödmjukelsen genom att skylla ISIS överlägsenhet på något, att de är "skapade". Nu har vi sett i Syrien hur svårt det är att "skapa" grupper som ska kämpa mot Assad och gamla AQIQ är såklart inget USA skapat, vi citerar "Regulus" från (FB) Slutspel i Irak? ISIS och allierade erövrar Mosul
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
ISIS eller ISIL ligger i fejd med al-Nusra om vem som är den "riktiga" al-Qaida i Syrien. Bin Ladens efterträdare al-Zawahiri har tagit al-Nusras parti i den konflikten, och utfärdat en fatwa som ISIL dock ignorerat. Så man kan betrakta ISIL som en utbrytarfraktion av al-Qaida (i vart fall i Syrien).
ISIL är egenligen samma organisation som tidigare hette AQIQ, alltså al-Qaida in Iraq, men de gör nu anspråk på att företräda radikala muslimer i hela Levanten. Det är det som ISIL står för: Islamic State in Iraq and the Levant. På arabiska blir L:et sedan ett S eftersom Levanten heter ash-Sham. Det är alltså egentligen det som S:et i den alternativa förkortningen ISIS står för.
Men om ISIS/ISIL:s rätt att företräda al-Qaida i Syrien bråkas det alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av qandil
Dessutom skrev jag aldrig att västvärlden låg bakom IS. Jag skrev att det skulle inte förvåna min om någon västländsk underrättälsetjäbst låg bakom IS.
Finns ett bra svensk uttryck, "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"
Citera
2014-12-10, 08:37
Medlem
Citat:

USA:s felsteg i Mellanöstern är uppenbart skadliga för regionen och IS är ett praktexempel på hur fel det kan gå när snacket om "either your with us or with the terrorists" blir utgångspunkten för att lösa problem.

Håller med, det är skillnad på att utnyttja och ligga bakom IS. Om vi står fast vid att det är västs fel så kan vi lika gärna acceptera IS som frihetskämpar.
Citera
2014-12-10, 10:24
Medlem
Citat:

Kanske inte rätt tråd att ta detta i, men tror du förstår min poäng.
Min vän, du har problem med läsförståelsen. Jag har inte anklagat eller påstått något. Jag har skrivit att det skulle ej Förvåna mig om e västerländsk underrättelsetjänst låg bakom IS.
Citera
2014-12-10, 11:44
Medlem
Citat:

Utan att gå helt OT härinne så måste jag bara fråga dig. Tror du alltså att situationen vi har idag beror på otaliga år av diverse misstag & snedsteg och att man varit omedveten om vad allt man har hållit på med skulle leda till? Tror du att man egentligen har varit ute för att främja ett starkt, enat, självbestämmande & fredligt Mellanöstern? Jag är genuint intresserad av dina synpunkter då du antagligen är den med mest substans i dina inlägg här. Du får gärna svara mig i PM.
Citera
2014-12-10, 15:55
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Var det beväpnade terrorister från dag ett?
Ja från dag 1 av anti regeringen demonstrationerna, innan dessa var det demonstrationer för bättre standard, lön osv.

Citat:
Hade du tillsammans med ett dussin andra familjer samt nära bekanta till dessa
Jag är inte terrorist.

Citat:
när regimen håller i era barn och själva demonstrationens syfte är att försöka förmå lokala myndigheterna att släppa dem.
Ja det finns de som tror på tomten och det finns de som tror att små barn är/var ett hot mot regeringen.
Det fanns gott om fejkade berättelser i början .

Citat:
Hehe jag är ingen expert, men jag gratulerar till mindfucken. skämtåsido. Jag sökte på alla namnen i databasen och fick knappt några träffar, jag fick samma vibb som när jag vid en annan sammanhang sökte på Sotooro.
Är inte heller expert men är säker att jag vet mer om Syrien än dig och Lund tillsammans

Och du får mer träffar om du söker på arabiska.

Citat:
Syrien är i det värsta läget och det är svårt att gå från det till fred, männskliga rättigheter, demokrati och tillit. Det enda sättet som demokrati möjligen kan införas är om FN sätter in trupper med världsamfundetsstöd samt aktivit försöker etablera någon övergångsregering som vid ett senare tillfälle ersätts med folkvaldregering. Sannolikheten att detta ska ske är lika med noll och även om så är det inte säkert att det blir lyckat.
Nopp FN kan inte tvinga demokrati på landet, det enda allternativet för säkrare Syrien är att SAA krossar terroristerna .

Citat:
Hur resonerar din kusin? Han verkar lika radikal som dig fast åt andra hållet.
Han är naiv, uppvuxen i Sverige och demokratitjat är det det enda han kan, hur detta ska ske har han inget svar .
Jag är radikal , jag är typ lagomgubbe ochär inte alls hans motsats, han är Assad hatare....extremt Assad hatare och jag är inte Assad älskare, inte heller Baath älskare eller shabiha men är säkert att du är inte den enda i tråden som tror det folk är snabba med att sätta etiketter på andra som inte tror likadant.... det gör jag med .

Jag är Syrien älskare och har kommit fram till att Assad är det bästa för Syrien just nu, han har vuxit i mina (och i många andra) ögon, han har hanterat läget på bästa möjliga sätt och är bästa man för jobbet,jag skrev flera gånger att jag vill ha demokrati i Syrien men demokrati får vänta för landet är under attack.

Citat:
1. Dem enda som vill stopa honom är dem som har mycket att förlora.

2. Dem som kan stoppa honom är såna som är tillräckligt mäktiga så att de rent fysiskt kan stoppa honom.
OK så ändrar dig och erkänner att det finns andra mäktiga personer som kan stoppa landets president att utföra de reformer han vill ha.

Citat:
Är det genom hans komiker kvaliteer som han utövar sitt inflyttande.
Du kan larva dig eller läsa det jag skrev tidigare om han om du är intresserad .
Citera
2014-12-10, 16:00
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Vet inte om någon annan tagit upp detta.
Ryktas om att Zahran Alloush, rebellledare i Douma, försöker få en deal med regeringen...kanske sammarbeta mot ISIS?

http://www.presstv.ir/detail/2014/12/09/389518/militant-leader-hints-at-deal-with-assad/
Skrev om det tidigare

En till artikel om detta TERRORIST ‘ALLOOSH ANNOUNCES UNITY WITH SYRIAN GOVERNMENT TO FIGHT ISIS
http://www.syrianperspective.com/2014/12/terrorist-alloosh-announces-unity-with-syrian-government-to-fight-isis-we-told-you-so.html?fb_action _ids=317152545156382&fb_action_types=news.publishe s&fb_ref=pub-standard

Idag fick ca hundra familjer lämna Duma, antar att Zahran ville visa att han var seriös och visade sin välvilja på att låta de familjerna att lämna .
Citera
2014-12-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Skrev om det tidigare

En till artikel om detta TERRORIST ‘ALLOOSH ANNOUNCES UNITY WITH SYRIAN GOVERNMENT TO FIGHT ISIS
http://www.syrianperspective.com/2014/12/terrorist-alloosh-announces-unity-with-syrian-government-to-fight-isis-we-told-you-so.html?fb_action _ids=317152545156382&fb_action_types=news.publishe s&fb_ref=pub-standard

Idag fick ca hundra familjer lämna Duma, antar att Zahran ville visa att han var seriös och visade sin välvilja på att låta de familjerna att lämna .

Intressant, frågan är vad han kommer få i utbyte...endast amnesti låter inte allt för lockande, kommer han få representera "den stridande oppositionen" som Assad ska visa att han samtalar med?

Vad har Zahran Alloush ens att erbjuda? Hur många av hans följare är villiga att sammarbeta med regeringen efter alla dessa år?

Blir intressant att se rent konkret vad detta kommer att ge regeringen och SAA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in