2014-11-15, 17:10
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Terroristerna har gjort det igen , de försätter attackera skolor och dödar barn, en ny attack på en skola i Hama provinsen har dödat flera barn
https://www.youtube.com/watch?v=g7_b-ACqlrE&sns=fb

En intressant intervju med Thierry Meyssan, en fransk journalist som bor i Damaskus, han berättar om läget och hans egna erfarenheter
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/islamic-state/11230324/Islamic-State-announces-its-own-currency.html

Hizbullah anklagar Israel för bombattentat som dödat 5 syriska vetenskapsmän
http://www.smh.com.au/world/hezbollah-blames-israel-for-death-of-five-nuclear-technicians-in-syria-20141111-11k6xl.html

IS verkar planera egen valuta
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/islamic-state/11230324/Islamic-State-announces-its-own-currency.html

Amerikanska soldater attackerades av civila i Turkiet
http://www.kvue.com/story/news/world/2014/11/12/us-sailors-attacked-turkey/18949897/

Satellit bilder som visar hur kriget påverkat Syrien, två bilder från 2011 och 2014
http://cassad-eng.livejournal.com/108825.html

En kvinna i London fick fängelse för hon hjälpt jihadisterna med pengar
http://www.theguardian.com/uk-news/2014/nov/13/amal-wahabi-woman-jihadis-jailed-cash-plot-syria

Vilka terrorister pratar du om?
Assad regimen eller? Det är rutin från Assad att göra det IS gjorde denna gång.
Citera
2014-11-15, 17:50
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Oj förlåt, det visste jag inte ...jag föddes igår

Det du kallar revolution var en slagsmål mellan kurdiska/arabiska fotbollshuliganer på en match i Kamishli, kurderna fick stryk men istället för att det slutar som alla andra huliganbråk ville de lättkränkta kurderna hämnas på alla araber i staden, man såg attacken på kurdiskahuliganer som en attack på hela kurdiska befolkningen och kurder gick ut på gator och misshandlade alla araber de kunde komma åt, vore sig dessa var intresserade av fotboll eller inte, det blev stora kravaller och de även attackerade polis/säkerhetsstyrkor, polisen kallade på förstärkningar och gjorde sitt jobb, precis som vilken polis i vilket land som helst i samma situation, tex 2001 sköt svenska polisen en tonåring i samband med kravallerna.
Kurd nationalister utnyttjade detta i sin propaganda och försökte få detta till en riktig revolution men misslyckats. ändå snackar man om det tio efter .
Du återger en felaktig bild av händelsen och föringar denns omfattning. Följande citiat är inleddningen i en kurdwatch rapport om händelsen.
Citat:
In March 2004 violent mass demonstrations and anti-Syrian rallies took place in the Kurdish regions of Jazirah, ʿAfrin (Jabal al-Akrad) and ʿAyn al-ʿArab (Kobanî), as well as in Aleppo and Damascus. Demonstrations of this magnitude had never before occurred in the history of the Kurds in Syria. The sheer number of demonstrators and the fact that the unrest encompassed all of »Syrian Kurdistan« was new. The reaction of the Syrian state was accordingly harsh — the number of those killed or arrested was unparalleled in comparison with earlier events.
http://www.kurdwatch.org/pdf/kurdwatch_qamischli_en.pdf

Det var ju inte bara fotbollsmatchen som utgörde oroligheterna under denna period, men däremot så var fotbollsmatchen själva starten på dominoeffekten. Det finns en rad märkliga händelser som sammantaget leder till den kaotiska situationen inne i stadiumet och dessa saker gör så att vissa förklaringsteorier får mer gehör.

De arabiska borta supportrarna hade slagträd och stenar inne i stadiumet, detta väcker frågor om de släpptes in medvetet. Det nämns i samma referens att denna grupp är känd för att skapa oroligheter i samband med matcher. Bortasupportrarna var för tidigt framme och de satt inte där det är meningen att bortasupportrar ska sitta, alltså en bit ifrån hemmasupportrarna. Det fanns för få poliser mellan dessa två läger. De som är kända för att vara bråkiga, sätter igång och gör det som de brukar göra. De börjar först skrika Falluja (saddams starka fäste) och därefter så går dem till anfall med stenar, slagträd och även andra liknande vapen. Samtidigt så får alla i och utanför stadiumet höra en live radiosändning om att 3 barn har dött och då hamnade alla parter/alla människor i panik och oroligheterna nåde en helt annan nivå. Det vissade sig senare vara falsk information.

Dessa saker tyder på att någon eller några medvetet försökt skappa en konflikt på denna match. Enligt tesen så kan det vara den syriska säkerhetstjänsten som blev till vis del åsidosatt efter Bashars övertag av makten och dessa ville helt enkelt vissa för honom att deras existens är viktig. Det är ett perfekt ställe om man har denna avsikt, det finns en konflikt mellan kurderna och araberna, den kan väckas till liv.

I vilket fall, vidare till andra bitar. Mitt förtroende för dig är alltid under nollpunkten och för varje gång jag tar del av det du förmedlar så fortsätter den sjunka i en och samma riktning mot en förutbestämd öde. Jämför alldrig svensk polis med regiemns motsvarighet, nämn inte ens dessa institutioner i samma meningen eller stycke. Så här hanterades situationen i stadiumet av säkerhetspolisen, säkerhetstjänsten och militären.
Citat:
The police, the military, and the intelligence service came from all over. The security forces made a mistake. They could have brought things under control with water guns. Instead they began to shoot into the air. The shots frightened people.
Utanför stadiumet så skjuter regimens män in i folkmassor.
Citat:
»At two different places on my way home, I witnessed how the security forces shot at people. One of these places was in the city center. People crossing the street were fired upon. There were young people yelling slogans such as: ›Long live Kurdistan‹, and the security forces attacked them. Our car was almost hit too. I myself saw that some of the dead and wounded had been hit in the back. [....] There was no reason to shoot at people. The security forces claim that the Kurds shot at them. This is completely unfounded. Not even the government has made this claim.«
Det är precis samma beteende som kom till uttryck i Deraa och senare alla andra ställen som demonstrationer hölls. Dem skjutter in i folkmassar och dödar människor på måfå. Och sen ska du komma och återge angripparens version som inte innehåller kurdernas fientlighet mot regimen/etablisimanget, utan ersätts med en rasistisk fientlighet mot arabiska folket.
Senast redigerad av interiorcore 2014-11-15 kl. 17:56.
Citera
2014-11-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Vilka terrorister pratar du om?
Assad regimen eller? Det är rutin från Assad att göra det IS gjorde denna gång.

Eftersom det är PressTV som har gjort detta klipp, så behöver du inte vara raketforskare för att förstå vilka terrorister klippet syftar på.
Citera
2014-11-15, 18:42
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Eftersom det är PressTV som har gjort detta klipp, så behöver du inte vara raketforskare för att förstå vilka terrorister klippet syftar på.
PressTV har lika stor trovärdighet som propaganda kanalen manartv.

Edit: Man kan faktisk säga att det är en systerkanal till al manar, samma jävla lögner, samma jävla propaganda, pro Assad regimen, pro Iran, antisemitisk etc...
Senast redigerad av namo 2014-11-15 kl. 18:54.
Citera
2014-11-15, 19:32
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
PressTV har lika stor trovärdighet som propaganda kanalen manartv.

Edit: Man kan faktisk säga att det är en systerkanal till al manar, samma jävla lögner, samma jävla propaganda, pro Assad regimen, pro Iran, antisemitisk etc...

Vad har Al-Manar och PressTV ljugit om?
Citera
2014-11-15, 21:32
Medlem
FSA i sheik miskeen undviker Mosken och träffar assadisterna ändå
https://www.youtube.com/watch?v=FLN0L37gZoM
Citera
2014-11-15, 23:49
Bannlyst
Ta det för vad det är, men detta är vad jag minns av den kurdiska konflikten i Kamishli. Jag fick informationen från min kusin under min vistelse i Syrien antingen 2005/06 eller 2010 (tror att det var 2010).

Minns jag det rätt berättade han något i stil med att kurderna planerat ett upplopp i Kamishli under en lång period, vilket turkarna snappat upp. De meddelade sedan Syrien om det, och om jag minns det rätt så var det det som gjorde att man lät araberna äntra arenan med stenar (minns inte ifall det var i syfte att provocera fram mer kravaller, eller varför man gjorde det).

Han berättade något i stil med att kurderna hade samlat vapen ett tag, och att syrierna medvetet låtit poliserna vara underbemannade (& lämnat sina stationer?), så att kurderna skulle ta över dem, så att man lättare skulle kunna slå ner upproret/kravallerna.

Sagt och gjort, inom någon dag fanns det pansarvagnar som rullade i Kamishlis gator, och upproret slogs ner väldigt fort.

Det var som sagt rätt många år sedan jag fick detta återberättat, så det är med all säkerhet vissa detaljer jag glömt bort, och vissa händelseförlopp jag säkert blandar ihop med annat. Det var dessutom några år efter konflikten jag pratade med min kusin om detta. Men ta det för vad det är som sagt.
Citera
2014-11-16, 00:54
Medlem
ZuparNs avatar
Förenade Arabemiraten stämplar nu det Muslimska Brödraskapet som en terroristorganisation. Likt Saudiarabien.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/brodraskapet-terrorstamplas

Har svårt att förstå mig på Saudiarabien. Många av de stridande på marken i Syrien stödjer just det Muslimska Brödraskapet.
Citera
2014-11-16, 00:58
Medlem
interiorcores avatar
Ledaren för BBS Louay Hussein har aresterats av regimen och anklagas för "weakening national sentiment and the morale of the nation". Finns det någon som har mer konkreta uppgifter på exakt vad det är han blivit grippen för?

Hans politiska grupp beskrivs som självständig ifrån den huvudsakliga oppositions koalitionen som har sitt sätte i Turkiet och även den andra i Damaskus. Han var en av dem första som aresterades när demonstrationerna började och det var för att han i ett utalande deklarerade sitt stöd till de fredliga demnonstranterna i Deraa och yttrandefrihet. Han blev släppt någon månad efter detta.

Det sägs att anledningen till den aktuella aresteringen kan vara utalanden som han gjort flera dagar innan själva aresteringen. Han uppmanade alla politiska grupperingar i Syrien att kungöra ett stop mot Daesh advancemang i landet. Vid ett annat tillfälle så har han sagt att regimen är på väg att falla och att en sådan kollaps inte är i någons intresse och därför är det bäst att alla politiska grupperingar går ihop och bildar en koalitionsregering som sedan ska ta itu med landets problem. Utöver detta så har han även sagt att landets suveränitet har kränkts och att regimen inte är kappabel till att skydda landets territorium. Han syftar här på att Kobane blivit en frizon under amerikansk flyggskydd samtidigt som Daesh kontrollerar stora delar av landet. Det där förstnämnda är ren populism utan substans, men i vilket fall, det råder oklarhet över varför han blivit aresterad.
Senast redigerad av interiorcore 2014-11-16 kl. 01:02.
Citera
2014-11-16, 01:45
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Förenade Arabemiraten stämplar nu det Muslimska Brödraskapet som en terroristorganisation. Likt Saudiarabien.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/brodraskapet-terrorstamplas

Har svårt att förstå mig på Saudiarabien. Många av de stridande på marken i Syrien stödjer just det Muslimska Brödraskapet.
Jag fattar inte heller rent konkret och jag har aldrig fått för mig att ta reda på det, men brödraskapet och salafister ser varandra som fiender/konkurenter/rivaler etc. Saudiarabien stödjer de salafistiska grupperna i Syrien och har sen långt tillbaks drivit en politik som bygger på att sprida salafism. Det handlar nog först och främst om makt, båda har samma mågrupp.

Qatar och Saudi har ju haft ett propaganda krig via sina nyhetskanaler Al jazira och Al-arabya, den här kampen har även kommit till uttryck på mer drastiska sätt med. Qatar upprättade starka kontakter med Brödraskapet innan inbördeskriget, men samtidigt så gjorde dem samma sak med alla möjliga grupper, partier, organisationer etc. Landets konung Thani hade som ambition att skapa en stormakt när han tog över tronen och ett sätt att uppnå det här målet är att utöka sitt inflyttande. Polycin går ut på att bli vän med alla, även att ha goda förbindelser med parter som är finetligt inställda till varan och inta en gynsam middleman roll mellan sånna rivalserade parter. Samtidigt som USA har sin militära högkvarter i landet så har man goda relationer med Iran.

Det samma gällde Syrien och Lybien, men arabiska våren kom och Thani hoppade på möjligheten och därefter var det slut med approchen "va vän med alla". Tidigare så var Al-jazira en populär nyhets kanal med got anseende pga av sina opartiska rapporter runt om i världen. Efter att inbördeskriget började ta form så sparkades stora delar av stabben tillsammans med redaktionschefen och andra lämnade studion pga av förändringen som hade inträffats. Nyhetskanalen hade förvandlats till ren propaganda instrument för Thani och det bedrevs övervägande ren kamnpanjjornalestik. Detta gäller dock den arabiska versionen av kanalen och inte den engelskspråkiga.

Det skenade iväg där, men det finns en rivalitet mellan brödraskapet och salfistiska motsvarigheterna. Den har satts på sin spets senaste åren då Turkiet och Qatar stödjer den förstnämnda medan Saudi den andra. Saudi är endast intresserad av en syrisk stat som domineras av salafister, dem vill under inga omständigheter att brödraskapet ska få makten i Damaskus. När den egyptiska grenen av gruppen kom till makten i Kairo så stöde man en militärkup för att avsätta den regeringen för att sedan terrorstämpla alla medlemar av organisationen. Det råder grov splittring bland de olika beväpnade fraktionerna inom oppositionen.
Citera
2014-11-16, 02:13
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Jag fattar inte heller rent konkret och jag har aldrig fått för mig att ta reda på det, men brödraskapet och salafister ser varandra som fiender/konkurenter/rivaler etc. Saudiarabien stödjer de salafistiska grupperna i Syrien och har sen långt tillbaks drivit en politik som bygger på att sprida salafism. Det handlar nog först och främst om makt, båda har samma mågrupp.

Qatar och Saudi har ju haft ett propaganda krig via sina nyhetskanaler Al jazira och Al-arabya, den här kampen har även kommit till uttryck på mer drastiska sätt med. Qatar upprättade starka kontakter med Brödraskapet innan inbördeskriget, men samtidigt så gjorde dem samma sak med alla möjliga grupper, partier, organisationer etc. Landets konung Thani hade som ambition att skapa en stormakt när han tog över tronen och ett sätt att uppnå det här målet är att utöka sitt inflyttande. Polycin går ut på att bli vän med alla, även att ha goda förbindelser med parter som är finetligt inställda till varan och inta en gynsam middleman roll mellan sånna rivalserade parter. Samtidigt som USA har sin militära högkvarter i landet så har man goda relationer med Iran.

Det samma gällde Syrien och Lybien, men arabiska våren kom och Thani hoppade på möjligheten och därefter var det slut med approchen "va vän med alla". Tidigare så var Al-jazira en populär nyhets kanal med got anseende pga av sina opartiska rapporter runt om i världen. Efter att inbördeskriget började ta form så sparkades stora delar av stabben tillsammans med redaktionschefen och andra lämnade studion pga av förändringen som hade inträffats. Nyhetskanalen hade förvandlats till ren propaganda instrument för Thani och det bedrevs övervägande ren kamnpanjjornalestik. Detta gäller dock den arabiska versionen av kanalen och inte den engelskspråkiga.

Det skenade iväg där, men det finns en rivalitet mellan brödraskapet och salfistiska motsvarigheterna. Den har satts på sin spets senaste åren då Turkiet och Qatar stödjer den förstnämnda medan Saudi den andra. Saudi är endast intresserad av en syrisk stat som domineras av salafister, dem vill under inga omständigheter att brödraskapet ska få makten i Damaskus. När den egyptiska grenen av gruppen kom till makten i Kairo så stöde man en militärkup för att avsätta den regeringen för att sedan terrorstämpla alla medlemar av organisationen. Det råder grov splittring bland de olika beväpnade fraktionerna inom oppositionen.

Bra skrivet. I slutändan handlar allt om makt, inte om civila, demokrati och rättigheter. Det är sekundära mål för många av staterna som manifesterat att de bryr sig om Syrien.
Citera
2014-11-16, 08:20
Medlem
namos avatar
Nu påstår man att Jihadi John har blivit skadad av flygattacker: http://blink.htcsense.com/Web/ArticleWeb.aspx?regionid=4&articleid=31887555
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in