2014-12-07, 19:07
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Såg Nightcrawler med Jake Gyllenhaal i huvudrollen. Bra film det där och hur Jake spelar karaktären Louis Bloom i filmen gör den väldigt speciell. Riktigt bra spelat från Jakes sida och tror han är till och med oscar nominerad nästa år just för karaktären Louis Bloom i filmen. Bra film med betyg 6/10.

http://www.imdb.com/title/tt2872718/?ref_=nv_sr_1

Kan inte annat än att hålla med , precis sett nightcrawler och Jake blir nog Oscar nominerad , samt tror jag denna har chans på bästa film.

Denna kvalar in bland top 10 för 2014 på min lista i alla fall

Om du inte sett den , så se den
Betyg 8/10
Citera
2014-12-07, 20:24
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 24/50

Les amants du Pont-Neuf (1991)

En kärlekshistoria som utspelar sig på bron Pont-Neuf i Paris. Uteliggaren Alex och överklassflickan Michelle träffas på bron och deras kärlekshistoria kan börja.

Alltså vilken helt otrolig film. Jag hade höga förväntningar och de överträffades. När jag sitter och sjunger med i eftertexterna, till en fransk låt jag aldrig hört för ut, i mitt euforirus - då är det bra!

Leos Carax blandar smutsig kärlek med avantgardiskt (för sin tid) berättande. Mystik blandas med erotik. Många svar fattas när filmen är slut, men det gör inget, för det är så det ska vara.

Jag är verkligen totalsåld på denna filmen, min typ av film utan tvekan. Allting är så vackert i sin misär. Kärleken porträtteras på ett så annorlunda och intressant sätt att jag blir helt uppslukad.

Jag är kär i denna filmen, en otrolig upplevelse. Dennis Lavant och Juliette Binoche är lysande i sina roller, de är även två av mina idag aktiva franska favoritskådespelare.

Betygsmässigt så har jag velat ett tag mellan stark åtta och svag nia. Så länge sätter jag stark åtta, men det finns stor risk att jag höjer den (vilket har hänt tre gånger detta projektet)

Betyg: ++8/10
Citera
2014-12-07, 20:56
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Kan inte annat än att hålla med , precis sett nightcrawler och Jake blir nog Oscar nominerad , samt tror jag denna har chans på bästa film.

Denna kvalar in bland top 10 för 2014 på min lista i alla fall

Om du inte sett den , så se den
Betyg 8/10

Såg precis denna och ja det blir nog en Oscar, i alla fall en nominering. Tyckte han gjorde psykopatrollen riktigt, riktigt bra. Filmen i sig var bland det bättre på senare år, inte det bästa men riktigt bra.

4/5
Citera
2014-12-07, 21:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Såg precis denna och ja det blir nog en Oscar, i alla fall en nominering.

Undrar och hoppas att Michael Keaton är nominerad, han förtjänar verkligen en Oscarsgubbe, men å andra sidan är ju galan mera ett PR-jippo och inget seriöst pris som man kan lita sig blint på längre.

Personligen håller jag Goslings psykopat i Drive höre än Gyllenhaal i Nightcrawler.
Citera
2014-12-07, 21:37
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Undrar och hoppas att Michael Keaton är nominerad, han förtjänar verkligen en Oscarsgubbe, men å andra sidan är ju galan mera ett PR-jippo och inget seriöst pris som man kan lita sig blint på längre.

Personligen håller jag Goslings psykopat i Drive höre än Gyllenhaal i Nightcrawler.

Drive är mycket bättre, den har ett helt sjukt bra soundtrack och allt är perfekt i den filmen enligt mig, angående Oscarsgalan så ja något är ju fel, annars hade tex Dicaprio ägt en staty för längesedan
Citera
2014-12-07, 22:50
Medlem
Catapillas avatar
Interstellar

Nolans näst sämsta film, inte dålig men en enorm besvikelse pga all oförtjänt hype den har fått och för att jag gillar hans tidigare filmer så mycket.
Orkar inte skriva för mycket om innehållet men castingen är riktigt bra och den är bitvis rätt rörande, den stora behållningen är dock ljudet och det visuella så det var tur att man såg den på bio.

Mitt betyg är 7(-) / 10
Citera
2014-12-07, 22:56
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Bara kolla på att Drive inte var nominerad för någon Oscar, eller jo 1 för bästa ljud eller vad det nu var. Helt klart en av de bästa 2011, topp 5 lätt, till och med topp 3 när jag tänker efter.

Håller för övrigt med att jag hoppas Keaton blir nominerad, han är också stor favorit för mig. Och då har jag inte ens sett filmen än. Tycker även Gyllenhaal borde bli nominerad, men anar och får en känsla av att han inte lär bli det.
Citera
2014-12-07, 23:23
Medlem
Punklivs avatar
Monica Z (2013)

Skådespelet är, som så ofta, undermåligt. Varför pratar så många svenska skådespelare exakt likadant? Det är lite skolpjäs över det, så konstlat och själlöst. Man vill låta som en skådespelare. Men det lyckas nästan ingen med.

Jag hade hoppats på att få en mer ångestfylld och närgången skildring av Monicas alkoholproblem, men den jobbiga perioden i hennes liv skyndas igenom och man får se henne öppna några flaskor, se henne dricka, se henne stå på scenen och se henne dricka igen. Sen ramlar hon. Det var det.

Stör mig också på alla klyschiga, dramatiska scener med tillhörande klyschiga, dramatiska och övertydliga musik. Det här känns, precis som skådespelet, jävligt svenskt, och delarna hör nog ihop; skådespelarna kan inte leverera känslor så musiken får göra det i stället.

Nej, det här är en typisk kärlekshistoria som bara råkar handla om Monica Zetterlund, och inget djupt porträtt där man får lära känna en kvinna och bli berörd av både det mörka och det ljusa.

Sen bjuds vi på ett otroligt dåligt slut. Det bästa med filmen är den otroligt fina Edda Magnason som man blir lite förälskad i.

2/5
Citera
2014-12-07, 23:25
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 25/50

Barton Fink (1991)

New York baserade dramatikern Barton Fink åker till Hollywood och börjar skriva för filmer. Han börjar dock snabbt lida av skrivkramp och kan inte skriva mer än ett par rader. Istället börjar han konversera med sin granne på hotellet och snart ska saker bli mer komplicerade.

Detta var väl verkligen en trevlig film. Lagom over-the-top för att vara så där Coen-doftande härlig. Den börjar något trögt men snart så kommer den igång och då jävlar blir det bättre.

Våldetet, som är koncentrerat, visar inte sin riktigt fulla skepnad fören i sista halvan av filmen. Då är det så attans snyggt och lite överdrivet, som vanligt hos Coen-bröderna.

Hela filmen är ju förbannat snygg och scenografin är pompös och lite lagom överdriven för att fortfarande fungera.

John Goodman och John Turturo briljerar verkligen! Även Michael Lerner och John Mahoney är lysande (lite komiskt att Mahoney skriker - where is Mah Honey i filmen ).

Detta är en av Coen-brödernas bättre, även om jag inte sett en ända dålig. Jag pendlar mellan svag åtta och stark sjua, just nu stannar den på sjuan, men det kan ändras.

Betyg: +7/10
Citera
2014-12-08, 01:09
Medlem
U-Figs avatar
2014: Nolan's Space Odyssey

Also known as...

Interstellar

"För mycket rymdrunkande." Så sade någon på väg ut ur biosalongen. Jag håller inte med!
Jag älskar de storslagna miljöerna, de tomma vidderna, de enorma havsväggarna, de karga isbergen och det enorma svarta Ingenting. En himla tur att jag valde att se den på bio.

Och McConaughey som Cooper. Vilken skådespelare! Nu bara måste jag se Mud och Dallas Buyers Club. Kemin mellan McConaughey som far och Mackenzie Foy som dotter var gripande och trovärdig. Skådespelarinsatserna i övrigt är riktigt bra. Något besviken över att man i slutet inte riktigt

Robotarna! Framför allt TARS. Underbara! Men slår de HAL-9000? Nej, men vem gör det?

Och ja, jag kanske verkar ganska lyrisk. För det är jag! För inte bara bjuds jag på enastående rymdmiljöer utan ljudet är också det. Enastående. Man utnyttjar tystnaden på ett fenomenalt sätt. Sedan slår man dessutom till från ingenstans med Dylan Thomas kända dikt, som jag råkar gilla väldigt mycket.

Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Men visst finns det brister. Alldeles för pedagogisk. Kanske för mycket förklaringar. Men den väcker tankar. Om var vi, mänskligheten, är på väg. Och så dikten igen. Gåshud. Framför allt när

Nja. Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. Å ena sidan ett mästerverk, å andra sidan inte riktigt ett mästerverk. Jag hade höga förväntningar och de infriades inte till fullo. Det kändes lite som en "2001-wannabe" på något sätt. Starchild-sekvensen när Cooper svävade runt utanför Saturnus till exempel. En svag nia än så länge.

(apropå betygsättning och rymdfilmer: 2001 är en av få tior i min bok, och Gravity har jag inte sett)

9/10
Citera
2014-12-08, 02:15
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 26/50

Big Night (1996)

Bröderna Secondo och Primo driver en italiensk restaurang i USA. Affärerna går dock inte så bra och de har dock problem att betala sitt lån. Med hjälp av en vän så ska en stor kväll, med en känd jazzmusiker som gäst, förändra hela deras karriär.

Detta var en väldigt fin film. Långsam och intim men ändå så händer det så mycket och så öppet. Vi befinner oss en stor del av filmen i restaurangen, men för att det inte ska kännas instängd utnyttjas tiden utanför för restaurangen mycket effektivt.

Man blir hungrig av denna filmen, det är så mycket mat och det ser så gott ut, så här klockan två på natten skulle jag inte tacka nej till ett besök i deras restaurang.

Känslorna och relationerna i filmen beskrivs utmärkt. Det är dysfunktionellt på många håll i brödernas relationer till allt möjligt. Detta utförs alldeles lysande!

Slutscenen är verkligen fantastisk, jag sitter med ett stort leende på läpparna och bara njuter.

Slutscenen höjer även hela filmen från en stark sexa till en svag sjua. Underbar film, verkligen, en riktig bortglömd pärla måste jag säga.

Betyg: -7/10
Citera
2014-12-08, 02:16
Medlem
Fjodorovs avatar
Trapped in Paradise

Ännu en julfilm, ännu en komedi-film. Denna gång med Dana Carvey, Nicolas Cage och Jon Lovitz. Den fungerar väldigt väl, det är en smart komedi-film. Massvis med skämt i replikerna, i handlingen och i skådespelarnas agerande. Filmen går till som så att dessa tre bröder, ska råna en bank i världens mest godtrogna och fina stad som finns. Efterhand ångrar de sig, eftersom de upptäcker att i okunskap om att de tre bröderna var rånarna, så behandlar ändå folket i stan bröderna väldigt väl, de är nästan för gästvänliga.

En väldigt fin julhistoria, kul film. Dana Carvey är fenomenal som kleptomanen. Jag har kul genom hela filmen. Den underbara Madchen Amick dyker upp i filmen och helt plötsligt är det en väldigt fin julfilm. Jag såg den för en månad sen men den är lika bra denna gången också.

9/10 Tomteluvor*

*Tomteluvor-betyget skiljer sig från det vanliga betyget. Här är egentligen inte själva betyget grundat i hur bra filmer är, utan snarare vad filmen förmedlar och hur den knyter an till Julen och själva julstämningen.

Tidigare sedda julfilmer:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in