Citat:
Ursprungligen postat av
NeverEverGiveUp
Vad finns det för olika kvantitativa positioner inom bank i Sverige som passar någon som har gått F med inriktning finansmatte eller motsvarande? Är det något att satsa på eller måste man söka sig till London och liknande? Tänker då på lön och arbetsförhållanden.
Front-office och allt vad det innebär med mycket kundmöten där man måste använda sina retoriska skills är nog inget för mig. Av den anledningen kommer jag med stor sannolikhet inte börja på handels utan istället påbörja en ingenjörsutbildning med master i finansmatte, men jag är orolig att kvantitativa jobb i Sverige inte är särskilt högt rankat vad gäller lön, arbetstider, bonusar och att det finns få sådana tjänster.
Jag vill helt enkelt att någon upplyser mig om arbetsmöjligheter för en ingenjör med finansmatte. Jag vill helst stanna i Sverige.
Det finns alltid riskavdelningar som behöver personer som är duktiga på matte, både i Sverige och utomlands. Sedan finns det säkert research som är kvantitativt baserad.
Nu handlar förvisso tråden om investment banking, men försäkring, och kanske främst återförsäkring är intressant att kolla upp. Hade jag inte valt att ge mig in på en bank hade jag nog övervägt försäkringsbranschen.