Citat:
Ursprungligen postat av
PrettyRecklesss
Pluggar juridik med helt ok betyg. Vad finns det för möjligheter till ett jobb inom banking i tex London? "Måste" jag läsa ekonomi också eller går det att stå sig på en juristexamen?
Det finns ju legal- och compliance-avdelningar på alla banker och du skulle förmodligen främst ses som en kandidat till dessa funktioner om du ansöker som jurist. Med det sagt, när jag gjorde summer internship inom Securities (sales&trading) på en tier 1-bank i London så var det åtminstone en annan på samma internship-program som läste till jurist (dock på ett engelskt universitet), och när jag jobbat fulltime några år så kom det in en svensk tjej med juristexamen och började som sales mot Skandinavien.
Det är alltså inte helt omöjligt att nå andra positioner än legal/compliance som jurist, men du bör vara väldigt tydlig om du vill till någon annan roll eftersom du förmodligen annars lätt blir pigeon-holed. Inom sales&trading är det ju i allmänhet bra att kunna en del matte och det brukar ju jurister i allmänhet (med visst fog) anses mindre bra på.