2014-10-09, 19:56
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogueTrader
Hej vänner!

Vore oerhört tacksam för lite hjälp, läget är så att jag studerar på HHS och håller på och snickrar på ett CV för Spring Week. Då jag vill maximera mina chanser att få en plats har jag några funderingar och tänkte försöka nyttja den kunskap som faktiskt finns här:
  • Bör jag skriva expected GPA trots att jag inte ännu fått betyg i en enda kurs?
  • Bör jag vänta tills efter mina första två tentor och skicka in min ansökan för att du kunna inkludera mina betyg från tentorna?
  • Då jag fått förklarat för mig att CV:t ska vara kort och endast inkludera en sida funderar jag på om det är går bra att endast skriva två olika Arbets-/Ledarskapserfarenheter och ta upp cirka tre olika punkter per "jobb". (Många säger skriv tre arbetsliv-/ledarskapserfarenheter med tre punkter på varje men det ryms omöjligen på mitt CV)

Skulle inte vänta tills du fått tillbaka tentorna. För det första rekryterar dom på rullande basis så varje vecka du väntar hinner x antal andra glada förstaårsstudenter dundra in sina ansökningar vilket gör att platserna sakta men säkert fylls. För det andra är det inte säkert att du får bra betyg (du vet såklart bäst själv sannolikheten för att det kommer på bra men något kan alltid gå snett). För det tredje kommer ju inga britter (och säkert några andra nationaliteter) ha några betyg då dom har tentor i slutet av året/terminen. Så du kommer inte ha någon direkt nackdel av att inte inkludera dina kurser du läser just nu. Dessutom säger två A-kurser inte speciellt mycket om hur du kommer prestera på resten av de 5,5 terminerna av din kandidat. Ta med ett expected GPA om du tycker att du kan komma fram till en rimlig estimering av vad du kommer få, ingen kommer någonsin följa upp vad du trodde att du skulle få i betyg när du gick första terminen i ettan.

Citat:
Ursprungligen postat av RogueTrader
Givetvis inte, använder typsnittstorlek 12 bör jag använda något annat? Med punkter menade jag bara typ "lärdomar" varje erfarenhet innehåller givetvis fler punkter såsom tjänst, företagsnamn, kort sammanfattning och dessutom tenderar vissa "lärdomar" att bli två rader istället för en (är det jättedåligt?).

Kom på en till fråga nu, bör jag nämna mitt HP resultat under gymnasieutbildningen såsom att vissa nämner GMAT i samband med högskoleutbildning? Värt att nämna är att mina betyg från gymnasiet är typ 21,2 och mitt HP-resultat är 1.9.

Förstår inte riktigt hur du skriver ditt CV om du inte får plats med mer än 2 erfarenheter?
Typexempel på hur man skriver en erfarenhet:

Skatteverket
Handläggarassistent
- Vände lite papper och pysslande på avdelningen för skattefiffel
- Byggde en excelmodell för att utvärdera skattefifflel, något som resulterade i 20 timmars tidsbesparing varje månad för ledningsgruppen

Ger fem rader (i flashbackformat), vilket gör att du får plats med typ tio punkter på en a4?
Citera
2014-10-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Skulle inte vänta tills du fått tillbaka tentorna. För det första rekryterar dom på rullande basis så varje vecka du väntar hinner x antal andra glada förstaårsstudenter dundra in sina ansökningar vilket gör att platserna sakta men säkert fylls. För det andra är det inte säkert att du får bra betyg (du vet såklart bäst själv sannolikheten för att det kommer på bra men något kan alltid gå snett). För det tredje kommer ju inga britter (och säkert några andra nationaliteter) ha några betyg då dom har tentor i slutet av året/terminen. Så du kommer inte ha någon direkt nackdel av att inte inkludera dina kurser du läser just nu. Dessutom säger två A-kurser inte speciellt mycket om hur du kommer prestera på resten av de 5,5 terminerna av din kandidat. Ta med ett expected GPA om du tycker att du kan komma fram till en rimlig estimering av vad du kommer få, ingen kommer någonsin följa upp vad du trodde att du skulle få i betyg när du gick första terminen i ettan.

Förstår inte riktigt hur du skriver ditt CV om du inte får plats med mer än 2 erfarenheter?
Typexempel på hur man skriver en erfarenhet:

Skatteverket
Handläggarassistent
- Vände lite papper och pysslande på avdelningen för skattefiffel
- Byggde en excelmodell för att utvärdera skattefifflel, något som resulterade i 20 timmars tidsbesparing varje månad för ledningsgruppen

Ger fem rader (i flashbackformat), vilket gör att du får plats med typ tio punkter på en a4?

Tack för tipsen, resonemanget om inskickningsdatum lät vettigt, angående cv har jag självfallet med andra punkter än arbetserfarenhet och dessutom är min eventuellt tredje erfarenhet ett vanligt industrikneg vilket inte känns lika meriterande som min andra två erfarenheter, vilket är en ytterligare anledning till att endast ha med två erfarenheter. Men tycker du det känns relevant att ta med det så gör jag kanske det.
Citera
2014-10-10, 02:44
Medlem
Hej,

Råkade skriva "I would like like" i mitt Cover letter som jag skickade in. Är jag körd?
Senast redigerad av luvenux 2014-10-10 kl. 03:33.
Citera
2014-10-10, 02:59
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luvenux
Hej,

Råkade skriv "I would like like" i mitt Cover letter som jag skickade in. Är jag körd?
Hoppas du inte påstod att du var noggrann.
Citera
2014-10-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luvenux
Hej,

Råkade skriva "I would like like" i mitt Cover letter som jag skickade in. Är jag körd?

Hur ska vi veta.....

Ser han som läser ditt brev misstaget blir det soptunnan. Ser han det inte passerar det. Förmodligen ser han det och ditt brev åker i soptunnan, tillsammans med tusentals andra brev.
Citera
2014-10-14, 15:24
Medlem
krillebois avatar
Har blivit inbjuden till LSESU som infaller den 3 November. Nagon som varit pa eventet tidigare som kan bidra med lite asikter? Ar det nagot man kan ha pa sitt CV t.ex?
Citera
2014-10-14, 16:44
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
Har blivit inbjuden till LSESU som infaller den 3 November. Nagon som varit pa eventet tidigare som kan bidra med lite asikter? Ar det nagot man kan ha pa sitt CV t.ex?
LSEIBC*
Citera
2014-10-15, 20:13
Medlem
Hjälp efterlyses: Söka jobb (finans) i London

Hej,

skulle vara så tacksam om ni ville dela med er av lämpliga jobbsiter, headhuntingfirmor etc. som kan vara värdefulla när man söker arbete inom finans i London. Bank, Hedgefond, Mäkleri, allt välkomnas.

Tack!
Citera
2014-10-15, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sharperatio
Hjälp efterlyses: Söka jobb (finans) i London

Hej,

skulle vara så tacksam om ni ville dela med er av lämpliga jobbsiter, headhuntingfirmor etc. som kan vara värdefulla när man söker arbete inom finans i London. Bank, Hedgefond, Mäkleri, allt välkomnas.

Tack!
Brukar finnas endel på linkedin.
Citera
2014-10-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sharperatio
Det hade inte förvånat mig om de hade en avancerad sökklient där t. ex finanssektorn i London ingick. Sidan ser inte amatörmässig ut.

Du kanske har andra tips/egna erfarenheter av rekryteringssidor? (svenska eller engelska)
Bankernas hemsidor är ett hett tips om det är sådant du söker.
Citera
2014-10-16, 00:06
Medlem
Dagens garv med Blocket.

Tänker på er som söker Spring insight nu till våren. Har undrat lite vad ni svarar på frågan om betyg, terminen har väl nyss börjat och visst dröjer det en stund innan ni får era första betyg?

Vore också trevligt med lite statiskt om antal sökande och nationaliteter hos de olika bankerna.
Citera
2014-10-16, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sniffran
Dagens garv med Blocket.

Tänker på er som söker Spring insight nu till våren. Har undrat lite vad ni svarar på frågan om betyg, terminen har väl nyss börjat och visst dröjer det en stund innan ni får era första betyg?

Vore också trevligt med lite statiskt om antal sökande och nationaliteter hos de olika bankerna.

Hm, ligger inte de flesta ansökningsperioderna mellan november - februari (inkl. svenska banker)? Har för mig att b.la. JP-morgan, har sista ansökningsdag den 30 november vilket skulle innebära att du borde fått tillbaka någon tenta?

För min del kommer jag skriva mitt nuvarande GPA dvs (credits*(A+B...))/credits
Senast redigerad av NinjaSven 2014-10-16 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in