2012-02-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidrikDanielsson
Går just nu i trean på gymnasiet och siktar på att bli investment banker. Jag funderar på att plugga ind ek på kth parallellt med civilekonomi på handels. Är det någon som har några tankar eller vettig info? Kommer en dubbelexamen att ge mig mycket bättre förutsättningar för att i framtiden få IB jobb i New York eller London? Är det värt att läsa både ind ek och ekonomi?

Klarar du en dubbel med bra betyg kan det vara värt det. Annars, satsa stenhårt på den ena och samla på dig lite trevliga ECs.
Citera
2012-02-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Klarar du en dubbel med bra betyg kan det vara värt det. Annars, satsa stenhårt på den ena och samla på dig lite trevliga ECs.
Jag kan inte uttala mig om huruvida jag kommer klara båda med bra betyg, det mest avancerade jag har läst är gymnasiestudier, går som sagt i trean just nu. Jag TROR dock att jag kan klara båda skolorna samtidigt med toppbetyg baserat på mina erfarenheter. Har i princip aldrig pluggat, varken på grundskolan eller gymnasiet, och sitter mast och snackar på lektionerna, och trots detta har jag fått MVG i i princip allt, b.la. Matte E, och 1,8 på HP. Jag får väl börja köra en av utbildningarna och sen se om jag fortfarande tror att jag klarar av det, men frågan är alltså: är det värt det? Toppbetyg på handels + ECs, eller toppbetyg på handels och kth men kanske inte speciellt bra ECs?
Citera
2012-02-06, 21:11
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Jag kan inte uttala mig om huruvida jag kommer klara båda med bra betyg, det mest avancerade jag har läst är gymnasiestudier, går som sagt i trean just nu. Jag TROR dock att jag kan klara båda skolorna samtidigt med toppbetyg baserat på mina erfarenheter. Har i princip aldrig pluggat, varken på grundskolan eller gymnasiet, och sitter mast och snackar på lektionerna, och trots detta har jag fått MVG i i princip allt, b.la. Matte E, och 1,8 på HP. Jag får väl börja köra en av utbildningarna och sen se om jag fortfarande tror att jag klarar av det, men frågan är alltså: är det värt det? Toppbetyg på handels + ECs, eller toppbetyg på handels och kth men kanske inte speciellt bra ECs?

Eller så pluggar du enbart Handels, har tid att hänga med ambitiösa och roliga studiekamrater, och fixar schyst extrajobb samt har typ 30 timmar mindre slit i veckan för ett förmodligen bättre resultat. Mitt stickprovsunderlag säger mig att mer eller mindre alla som verkligen vill få internship - och det vill du ju få - också får det (eller åtminstone får flertalet intervjuer. Det senare gäller för övrigt t o m här på SU).
Citera
2012-02-06, 21:30
Bannlyst
Hur är det med åldern egentligen, har man bra chanser om man går ut när man är ca 25, menar då från HHS? Hur meriterande är det att kunna prata 5 språk flytande?
Citera
2012-02-07, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Eller så pluggar du enbart Handels, har tid att hänga med ambitiösa och roliga studiekamrater, och fixar schyst extrajobb samt har typ 30 timmar mindre slit i veckan för ett förmodligen bättre resultat. Mitt stickprovsunderlag säger mig att mer eller mindre alla som verkligen vill få internship - och det vill du ju få - också får det (eller åtminstone får flertalet intervjuer. Det senare gäller för övrigt t o m här på SU).
Okej, du tror alltså inte att det ger speciellt mycket extra/ är värt att köra en dubbelexamen. Vad tycker/tror ni andra? Det du säger låter logiskt, kanske är åtminstone nästan lika bra med handelsexamen + massa ECs och mindre slit...
Citera
2012-02-07, 18:06
Bannlyst
Citat:
Okej, du tror alltså inte att det ger speciellt mycket extra/ är värt att köra en dubbelexamen. Vad tycker/tror ni andra? Det du säger låter logiskt, kanske är åtminstone nästan lika bra med handelsexamen + massa ECs och mindre slit...

.............
Citera
2012-02-07, 21:21
Medlem
Altmans avatar
Citat:

Kan bara instämma med Columbia. Kör bara en dubbel om du verkligen tycker det är kul. CV-värdet av en dubbelexamen är sällan så stort som man först kan tänka sig. Satsa på lite vettiga ECs och ett liv utanför skolböckerna istället.
Citera
2012-02-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fecn
Hur är det med åldern egentligen, har man bra chanser om man går ut när man är ca 25, menar då från HHS? Hur meriterande är det att kunna prata 5 språk flytande?

Nej, du är körd! Utexad vid max 24 krävs för kassan på ICA. Bara fem språk? Minst sju om du vill nå charken på coop.
Citera
2012-02-07, 22:11
Medlem
19109216s avatar
Citat:

Väldigt optimistisk. Klarar du Handels med toppbetyg är det en prestation i sig, A-snitt dvs. Och ska du dubbla med KTH ska du börja på KTH och inte HHS. Likt de andra så tycker jag att du bara borde satsa på en utbildning och pimpa med ECs. Så otroligt mycket slappare kan jag tänka mig.
Citera
2012-02-07, 22:13
Medlem
Vad är chansen att man kan knyta enn Investment bank-jobb om man studerat vid Lund eller Uppsala?
Citera
2012-02-07, 22:42
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Nej, du är körd! Utexad vid max 24 krävs för kassan på ICA. Bara fem språk? Minst sju om du vill nå charken på coop.

Den här tråden handlar om investment banking
Citera
2012-02-08, 00:56
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornensover
Vad är chansen att man kan knyta enn Investment bank-jobb om man studerat vid Lund eller Uppsala?

Förlåt om jag låter som en bitterf*tta nu...

Men vad förväntar du dig för svar på det? 24.45%?

Det vi främst tittar efter är väl fungerande tänkande individer. Vi vill ha folk som 1) kan söka i trådar som denna, 2) förstår att det finns så många variabler som spelar in så att frågor som denna är omöjliga och som 3) inte ställer dumma frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in