2014-12-05, 09:42
Medlem
Hubbe11s avatar
Det mest irriterande jag kan komma på är denna zebra lag. Sitter och kör buss i statstrafik och får ideligen stanna för dessa fotgängare som har lagen på sin sida, många gånger medför det att jag står och blockerar en hel korsning för att en person ska gå över. Detta medför större störningar i trafiken och utsläpp som inte borde behövas. Vid vissa tillfällen så stannar man för att någon står och ska gå över men när man har stannat så vill han att man ska köra före, visst det är helt ok men trafiken stannar även denna gång. Allt detta beror på denna lag.

Det var bättre förr när man skulle släppa fram om det var lämpligt att stanna
Citera
2014-12-05, 12:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Det var bättre förr när man skulle släppa fram om det var lämpligt att stanna
Problemet förr var att ingen stannade om det var lämpligt. Därför tillkom denna lag.
Men då du kör stadsbuss så bodde du fortfarande i Somalia när den lagen kom så jag förstår att du inte kommer ihåg hur illa det var.
Citera
2014-12-05, 16:24
Medlem
FarbrorKruts avatar
Sniglar till bilförare är något otroligt irriterande på långa småvägar som inte erbjuder någon möjlighet till att göra en säker omkörning. Vill man ligga och sega i 20-30km/h under hastigheten så kan man väl vara lite snäll och stanna vid sidan och släppa förbi bakomvarande? Så gör jag när jag behöver köra sakta för någon anledning ...
Citera
2014-12-05, 21:07
Medlem
ProfessorGurkas avatar
Ligger bakom en snutbil som kör 25kmh under hastighetsgränsen på 50 sträcka. Dom vinglar dessutom från sida till sida på vägen och svänger plötsligt rakt över korsande väg fast det kommer möte. Glider snabbt upp bredvid dom och ser att att snutfan sitter och snackar i mobilen..
Citera
2014-12-05, 21:21
Medlem
ProfessorGurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var ett ganska dåligt råd eftersom en omkörning berör både framförvarande och bakomvarande. Att blinka med helljusen är så nära provokation man kan komma. Det är även störande för framförvarande och svårt att uppfatta för bakomvarande. Det tecken som är bäst lämpat är att använda blinkers.

Man använder sig av båda signalerna, precis som dom lärde ut i bilskolan. En enkel kort helljusblinkning och därefter blinkers. Du borde revidera dina kunskaper i bilkörning för du tycks ha seriösa feltolkningsproblem med ovan nämda utförande av heljusblinkning
Citera
2014-12-05, 22:02
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
*Folk som inte blinkar ut ur rondeller
*Folk som faktiskt håller hastigheten men som gör detta på helt övergivna vägar mitt ute i ingenstans. Förespråkar du lagbryteri? Det är förbjudet enl FBs regler
Svar: Vad är det med dig, tråden handlar om vad vi stör oss på, inte vad vi uppmuntrar till.
*Folk som ligger och kör många kilometer för sakta på 2+1 väg. Ännu en? Vad är för sakta, denna gång då?
Svar: 60 på 100väg klockan 05 på natten.
*Folk som kör om i ytterfilen när det är köbildning och tror att han är viktigare än alla andra.varför finns den där onödiga filen, tror du?
Svar: Det är ett vägarbete längre fram som alla är väl medvetna om eftersom det pågått i flera år, annars hade jag inte brytt mig.

Folk som retar upp sig i onödan.

Pajas
Citera
2014-12-05, 22:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorGurka
Man använder sig av båda signalerna, precis som dom lärde ut i bilskolan. En enkel kort helljusblinkning och därefter blinkers. Du borde revidera dina kunskaper i bilkörning för du tycks ha seriösa feltolkningsproblem med ovan nämda utförande av heljusblinkning

Varför ska jag göra det. Du menar att teori alltid är lika med praktik? Aldrig hört talas om uttrycket: "rätt i tanke, fel i sak"? Endast en totalidiot kan undgå att förstå vad jag säger. Huvuddelen av sådana som använder sig av ljusblinkning gör det med ett aggressivt körsätt. Lyckligtvis verkar fenomenet vara på avtagande.

Och du...

Citera
2014-12-05, 22:27
Medlem
Citat:
Varför ska jag göra det. Du menar att teori alltid är lika med praktik? Aldrig hört talas om uttrycket: "rätt i tanke, fel i sak"? Endast en totalidiot kan undgå att förstå vad jag säger. Huvuddelen av sådana som använder sig av ljusblinkning gör det med ett aggressivt körsätt. Lyckligtvis verkar fenomenet vara på avtagande.

Och du...

Vad har du för grunder för detta påstående???

Tycker du att det är aggressivt körsätt att vilja köra om en annan bil?
Min erfarenhet av dom som vill "mästra" oss andra i trafiken är att dom använder helljuset
under en lååååång stund, inte som en "ljustuta".

En "ljustuta" bländar normalt sett inte, man blir uppmärksam på att bakomvarande gör någonting, i detta fallet en omkörning. Då överraskas man inte.
Citera
2014-12-05, 22:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vad har du för grunder för detta påstående???

Finns väl inget annat än egen erfarenhet att tillgå när det gäller trafikbeteende.

Citat:
Tycker du att det är aggressivt körsätt att vilja köra om en annan bil?

Nej, vilket jag inte heller har skrivit.

Citat:
Min erfarenhet av dom som vill "mästra" oss andra i trafiken är att dom använder helljuset
under en lååååång stund, inte som en "ljustuta".

Du menar sådana som blir omkörda och inte accepterar det? Ja, det finns en del sådant och mycket annat också.

Citat:
En "ljustuta" bländar normalt sett inte, man blir uppmärksam på att bakomvarande gör någonting, i detta fallet en omkörning. Då överraskas man inte.

På ett städat sätt är det nog inga problem, men det viktigaste är blinkers vid rätt tidpunkt. Det gör att bakomvarande också får information om vad som är å färde.
Citera
2014-12-05, 22:43
Medlem
TruckUrbans avatar
Man ska INTE använda helljusblink när man ska köra om. Blinkers i kombination med att man avviker från höger körfält registreras av perferiseendet, om man nu har fokus på vägen (vilket man ska ha).
Citera
2014-12-05, 22:45
Medlem
Citat:
Finns väl inget annat än egen erfarenhet att tillgå när det gäller trafikbeteende.

Nej, vilket jag inte heller har skrivit.

Du menar sådana som blir omkörda och inte accepterar det? Ja, det finns en del sådant och mycket annat också.

På ett städat sätt är det nog inga problem, men det viktigaste är blinkers vid rätt tidpunkt. Det gör att bakomvarande också får information om vad som är å färde.
Du har nog missuppfattat............

Ingen, vad jag har sett, har påstått att ljustutan ERSÄTTER blinkers.......Man gör bara säkert att framförvarande också blir medveten om att en omkörning är på gång.

Jag använder inte ljustuta vid alla tillfällen jag gör en omkörning men relativt ofta, allt för att undvika situationer.
Citera
2014-12-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Man ska INTE använda helljusblink när man ska köra om. Blinkers i kombination med att man avviker från höger körfält registreras av perferiseendet, om man nu har fokus på vägen (vilket man ska ha).
Du verkar säker.
Har du någon hänvisning till ditt påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in