2014-12-04, 13:58
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Jag kommer läsa programmering också, men projektledning, interaktionsdesign osv. behöver jag för att fylla ut med relevanta kurser. Planen var egentligen att läsa 17,5hp programmering och 15hp handelsrätt nästa termin, men en av programmeringskurserna blev inställda så det får bli projektledning/interaktionsdesign istället för att få ihop 30hp. Tänkte egentligen läsa den 7,5hp kursen i C# som inte blev inställd men klantig som jag är så råkade jag så klart ta bort den kursen från min anmälan när jag tog bort handelsrätten.. har gjort sena anmälningar till i stort sett alla programmeringskurser på distans som jag kunde hitta men jag har inte så stora förhoppningar på att bli antagen med en sen anmälan. Men ja, jag hade tänkt nicha mig mer mot programmering i min examen eftersom jag ju faktiskt har möjligthet till det genom fristående kurser.

Varför läser du systemvetenskap då? Varför läser du inte bara en utbildning som riktar sig in mot programvaruutveckling?
Citera
2014-12-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Varför läser du systemvetenskap då? Varför läser du inte bara en utbildning som riktar sig in mot programvaruutveckling?
För att jag inte vill flytta 30+ mil eller plugga på Malmö Högskola, och jag har ingen lust att plugga till ingenjör.
Citera
2014-12-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alegi
Hur ställer ni er till utbildningen på SU? är den intensiv och behöver man lägga mer tid än t ex andra utbildningar?

Varför jag frågar är för att jag är 28 år gammal, och har en gravid sambo som skall föda i februari, och jag tänkte att det är sista chansen nu till att studera, och jag vill verkligen ta denna chans för jag tror det gynnar mig och min familj i framtiden. Måhända att vi får leva sämre än vad vi gör nu ekonomiskt, men chansen att nå sina mål och få ett hyggligt jobb är större med utbildningen bakom en än utan.

Jag är rätt så trött att hoppa från arbete till arbete där lönen inte höjs nämnvärt men arbetsuppgifterna blir fler och fler.

Jag vet en bekant som studerade fast hon var ensamstående, vi är ju ändå två stycken så det känns som om det borde gå. Någon med erfarenhet?

Vilken av utbildningarna tänker du på, data eller system-vetenskap?
Vad är ditt mål i framtiden?
Jag säger kör på, utbildningen i sig är säkerligen bra, går ganska enkelt att googla upp hur utbildningen utvärderas!
Citera
2014-12-04, 22:45
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
För att jag inte vill flytta 30+ mil eller plugga på Malmö Högskola, och jag har ingen lust att plugga till ingenjör.
Software engineering 3 år på GU?
Citera
2014-12-05, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Software engineering 3 år på GU?
Göteborgs Universitet ligger 30 mil bort. Jag har hela mitt liv i Malmö, jag har inga planer på att flytta från Malmö-Lund-området för studiernas skull.
Citera
2014-12-05, 03:26
Medlem
Är det stor skillnad att läsa master på UU än att börja jobba direkt vid kandidatexamen? Söker man andra slags jobb efter master? Är inget större fan av att koda direkt.
Citera
2014-12-05, 08:07
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrdurrrrr
Är det stor skillnad att läsa master på UU än att börja jobba direkt vid kandidatexamen? Söker man andra slags jobb efter master? Är inget större fan av att koda direkt.
En annan ingång är test. För folk som inte gillar att koda . Master på UU är väl agila-utbildningskurser

En fråga till alla, men hur många programmeringskurser läser ni totalt dessa år? Jag är själv uppe i sjätte nu.
Senast redigerad av Cambijao 2014-12-05 kl. 08:10.
Citera
2014-12-05, 09:23
Medlem
Alegis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Vilken av utbildningarna tänker du på, data eller system-vetenskap?
Vad är ditt mål i framtiden?
Jag säger kör på, utbildningen i sig är säkerligen bra, går ganska enkelt att googla upp hur utbildningen utvärderas!

Data eller systemvetenskap? Jag tror den utbildningen på SU heter Data- och systemvetenskapliga programmet. Så det är väl båda då antar jag?

Mitt mål i framtiden är att arbeta på ett IT-företag med antingen programmering eller projektledning (läst projektledning innan) men samtidigt försöka ta så många certifikat som möjligt inom IT-säkerhet och sedan arbeta med just IT-säkerhet.

Men först är det så klart att slutföra utbildningen och försöka komma in i branchen.

Tack ändå för svar, och jag skall köra på, google är min vän och som du säger så går det att enkelt googla upp det mesta om utbildningen och vad folk säger och så.
Citera
2014-12-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
En annan ingång är test. För folk som inte gillar att koda . Master på UU är väl agila-utbildningskurser

En fråga till alla, men hur många programmeringskurser läser ni totalt dessa år? Jag är själv uppe i sjätte nu.
Test? Testjobba?
Citera
2014-12-08, 13:37
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrdurrrrr
Test? Testjobba?

Test av mjukvara t.ex. Utvecklarna gör en applikation åt kund, kunden har krav som application skall uppfylla. Testarna testar utförligt så att applikation fungerar som den skall.
Citera
2014-12-08, 23:33
Medlem
Hur är det att plugga Data-systemvetenskap eller Data-systemutvecklare? Jag är lite above average när det gäller datorer. Skulle jag lära mig något? eller ska man redan kunna de mesta när man börja? Har aldrig programmerat förr ...

Skulle jag passa till yrket? En framåt och social kille som gillar att jobbar med människor samtidigt som han vill sitta på kontoret med datorn 60% av arbetstiden? Offtopic någon som kan rekommendera någon annan studie? liknande de jag beskrev?
Citera
2014-12-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampmedDamp
Hur är det att plugga Data-systemvetenskap eller Data-systemutvecklare? Jag är lite above average när det gäller datorer. Skulle jag lära mig något? eller ska man redan kunna de mesta när man börja? Har aldrig programmerat förr ...

Skulle jag passa till yrket? En framåt och social kille som gillar att jobbar med människor samtidigt som han vill sitta på kontoret med datorn 60% av arbetstiden? Offtopic någon som kan rekommendera någon annan studie? liknande de jag beskrev?

Vad menar du med "above average"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in