2014-11-20, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarman
Gått två månader nu och är redan trött på skiten, jag borde ha läst på mera innan jag beslutade mig att påbörja denna utbildning. Majoriteten av studenterna ser uttråkade ut och det har jag full förståelse för. Ska nog gå klart höstterminen åtminstone.

Skulle vara intressant om du utvecklade varför det var så tråkigt att du inte står ut med det. Jag menar plugga brukar inte vara roligt, så det måste verkligen vara något du ogillar.
Citera
2014-11-20, 05:12
Medlem
Pluggar systemvetenskap. Tycker att det är sjukt intressant men börjat kolla runt efter jobb. Det jag skulle trivas som listas ofta, på engelska, som "Software Engineer". Är det något man kan ta som systemvetare eller behövs det något som datavetenskap? Att notera är att mitt lärosäte, UU, har mycket fokus på programmering/algoritmer/databaser i Systemvetenskapen.

Vet att många får jobb som systemutvecklare - är det samma sak som software engineer? Är det möjligt att landa ett fett jobb på t.ex. Spotify som "software engineer". Förstår givetvis att du ska vara sjukt duktig och så, menar mest, är det OK med systemvetenskap?
Citera
2014-11-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starlike
Pluggar systemvetenskap. Tycker att det är sjukt intressant men börjat kolla runt efter jobb. Det jag skulle trivas som listas ofta, på engelska, som "Software Engineer". Är det något man kan ta som systemvetare eller behövs det något som datavetenskap? Att notera är att mitt lärosäte, UU, har mycket fokus på programmering/algoritmer/databaser i Systemvetenskapen.

Vet att många får jobb som systemutvecklare - är det samma sak som software engineer? Är det möjligt att landa ett fett jobb på t.ex. Spotify som "software engineer". Förstår givetvis att du ska vara sjukt duktig och så, menar mest, är det OK med systemvetenskap?

Nu är väl systemvetenskap känd för att vara dv light, att landa ett jobb på Spotify efter examen blir nog svårt, gick in och kollade jobbannonserna på Spotify, där "kräver" de till många tjänster en master inom DV eller liknande, det viktigaste är nog tidigare erfarenhet. Sen jobbar jag varken med det så vad har jag för koll
Citera
2014-11-21, 01:02
Medlem
Citat:

Varför vill du jobba på spotify som systemvetare? vill du landa ett fett jobb så söker du dig till informationssystem och affärssystem som SAP och Oracle har. Om du menar fett jobb med fet lön. En SAP-konsult tex kostar ett företag ca 2000-2500kr i timmen att anställa...
Citera
2014-11-21, 08:20
Medlem
Citat:

Märks att du inte vet mycket om branschen när du skriver att ett fett jobb är till exempel spotify. Ett fett jobb för en systemvetare är att leda IT-projekt. För att kunna göra det måste man så klart kunna programmera i både back - end samt fron - end. Men ett fett jobb för mig skulle vara att typ jobba åt IBM, SAP, ORACLE ett stort tillverkningsföretag. Verksamheter som ger löften om vidareutveckling inom ens område
Citera
2014-11-27, 15:02
Medlem
Hur mycket matte är det på datavetenskap? Läser matematik 5 just nu och har stora problem med differential ekvationer och integraler, kommer dessa återkomma i datavetenskap?
Citera
2014-12-02, 15:45
Medlem
Jag läser just nu termin 1 på systemvetarprogrammet i Lund fast som fristående kurs, och till nästa termin har jag sökt in till två olika 30-poängskurser i Projektledning och Interaktionsdesign och jag har en sjuk beslutsångest just nu vilken av kurserna jag vill läsa. Det känns som att 30hp projektledning är vettigare än 30hp interaktionsdesign, men samtidigt känns interaktionsdesign sjukt mycket intressantare. Vad hade ni gjort om målet är att nyttja poängen i en kandidatexamen i systemvetenskap? Putta mig åt något av hållen någon, snälla.
Citera
2014-12-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Jag läser just nu termin 1 på systemvetarprogrammet i Lund fast som fristående kurs, och till nästa termin har jag sökt in till två olika 30-poängskurser i Projektledning och Interaktionsdesign och jag har en sjuk beslutsångest just nu vilken av kurserna jag vill läsa. Det känns som att 30hp projektledning är vettigare än 30hp interaktionsdesign, men samtidigt känns interaktionsdesign sjukt mycket intressantare. Vad hade ni gjort om målet är att nyttja poängen i en kandidatexamen i systemvetenskap? Putta mig åt något av hållen någon, snälla.

Jag läser femte terminen på Lunds och min erfarenhet är att du behöver mer programmering. Projektledning och interaktionsdesign är inte direkt något som hjälper en att fixa jobb. På termin två fick vi lära oss projektledning samt interaktionsdesign och de kurser upplevdes av de flesta som flumkurser. Det jag gjorde var att läsa programmeringskurser på distans för att urskilja mig från resten av min klass. Tror att just programmeringskunskap är den bästa argument för att få jobb efter examen för en systemvetare.
Senast redigerad av Poopo 2014-12-02 kl. 23:02.
Citera
2014-12-03, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Jag läser femte terminen på Lunds och min erfarenhet är att du behöver mer programmering. Projektledning och interaktionsdesign är inte direkt något som hjälper en att fixa jobb. På termin två fick vi lära oss projektledning samt interaktionsdesign och de kurser upplevdes av de flesta som flumkurser. Det jag gjorde var att läsa programmeringskurser på distans för att urskilja mig från resten av min klass. Tror att just programmeringskunskap är den bästa argument för att få jobb efter examen för en systemvetare.
Jag kommer läsa programmering också, men projektledning, interaktionsdesign osv. behöver jag för att fylla ut med relevanta kurser. Planen var egentligen att läsa 17,5hp programmering och 15hp handelsrätt nästa termin, men en av programmeringskurserna blev inställda så det får bli projektledning/interaktionsdesign istället för att få ihop 30hp. Tänkte egentligen läsa den 7,5hp kursen i C# som inte blev inställd men klantig som jag är så råkade jag så klart ta bort den kursen från min anmälan när jag tog bort handelsrätten.. har gjort sena anmälningar till i stort sett alla programmeringskurser på distans som jag kunde hitta men jag har inte så stora förhoppningar på att bli antagen med en sen anmälan. Men ja, jag hade tänkt nicha mig mer mot programmering i min examen eftersom jag ju faktiskt har möjligthet till det genom fristående kurser.
Senast redigerad av Drymedar 2014-12-03 kl. 01:10.
Citera
2014-12-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Jag kommer läsa programmering också, men projektledning, interaktionsdesign osv. behöver jag för att fylla ut med relevanta kurser. Planen var egentligen att läsa 17,5hp programmering och 15hp handelsrätt nästa termin, men en av programmeringskurserna blev inställda så det får bli projektledning/interaktionsdesign istället för att få ihop 30hp. Tänkte egentligen läsa den 7,5hp kursen i C# som inte blev inställd men klantig som jag är så råkade jag så klart ta bort den kursen från min anmälan när jag tog bort handelsrätten.. har gjort sena anmälningar till i stort sett alla programmeringskurser på distans som jag kunde hitta men jag har inte så stora förhoppningar på att bli antagen med en sen anmälan. Men ja, jag hade tänkt nicha mig mer mot programmering i min examen eftersom jag ju faktiskt har möjligthet till det genom fristående kurser.

Ett tips som finns är att titta på de kurser som folk som läser till systemutvecklare. Programmet finns i Malmö och jag skulle nog påstå att de har en mer verksamhetsorienterad syn på kunskap som behövs när vi ska ut och jobba. Tittar vi på vad de läser på termin två så hade jag nog rekommenderat att läsa dom kurserna istället. Som sagt interaktionsdesign och projektledning på systemvetarlinjen i Lund är sjukt flummiga. Jag lärde mig inget, pluggade inget och allt var mest trams enligt mig

Länk till systemutvecklarlinjen
http://edu.mah.se/sv/Program/TGSYA#Syllabus
Citera
2014-12-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Ett tips som finns är att titta på de kurser som folk som läser till systemutvecklare. Programmet finns i Malmö och jag skulle nog påstå att de har en mer verksamhetsorienterad syn på kunskap som behövs när vi ska ut och jobba. Tittar vi på vad de läser på termin två så hade jag nog rekommenderat att läsa dom kurserna istället. Som sagt interaktionsdesign och projektledning på systemvetarlinjen i Lund är sjukt flummiga. Jag lärde mig inget, pluggade inget och allt var mest trams enligt mig

Länk till systemutvecklarlinjen
http://edu.mah.se/sv/Program/TGSYA#Syllabus
Tack, sån här värdefull information uppskattas verkligen. Jag ska definitivt kolla upp kurserna de läser.. synd att man inte kom in här och frågade tidigare, nu är jag ju fast med projektledning eller interaktionsdesign vare sig jag vill eller inte. Men men, det kommer ju förhoppningsvis en T4 om ett år också.
Citera
2014-12-04, 10:16
Medlem
Alegis avatar
Hur ställer ni er till utbildningen på SU? är den intensiv och behöver man lägga mer tid än t ex andra utbildningar?

Varför jag frågar är för att jag är 28 år gammal, och har en gravid sambo som skall föda i februari, och jag tänkte att det är sista chansen nu till att studera, och jag vill verkligen ta denna chans för jag tror det gynnar mig och min familj i framtiden. Måhända att vi får leva sämre än vad vi gör nu ekonomiskt, men chansen att nå sina mål och få ett hyggligt jobb är större med utbildningen bakom en än utan.

Jag är rätt så trött att hoppa från arbete till arbete där lönen inte höjs nämnvärt men arbetsuppgifterna blir fler och fler.

Jag vet en bekant som studerade fast hon var ensamstående, vi är ju ändå två stycken så det känns som om det borde gå. Någon med erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in