2014-12-01, 18:04
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fek
Om man klarat dom två första urvalstesterna, finns det någon här som kan förklara lite närmare vad dem kommande och avslutande testerna är all about, psykologen och dem andra testerna? Skulle vara skönt att ha en liten föraning om vad som väntar, eventuella frågor, vad man bör tänka på osv.

Citat:
Ursprungligen postat av xiist
Jag är också intresserad av att höra lite mer info. Ska till Mjölby på onsdag

Jag vet att det finns folk som skulle kunna förklara det bättre än mig och som har gjort det också tidigare i tråden. Så är ni intresserade så är det enkelt att bara bläddra bak några sidor, detta är en ständigt återkommande fråga. Det jag kan säga om mina egna tester var att psykologen inte är något att oroa sig för utan det är testerna som är kruxet. Simultan testet tyckte jag var svårast.
Citera
2014-12-03, 22:46
Medlem
Klarade testerna idag och ska träffa psykolog den 19e! Gick riktigt bra på testerna så känns bra! Hade ett fel på talserierna.
Citera
2014-12-04, 11:01
Medlem
Jag var nyligen på urvalstestet "psykologdelen" och kan inte låta bli att ställa mig undrande över resultatet som jag fick.

Jag var klart godkänd med gott resultat på samtliga tester, inklusive samtalet, sånär som på ett utav dem. Där ansåg handledaren/psykologen att jag var för långsam. Testresultatet ledde till att jag blev rekommenderad med förbehåll istället för utan förbehåll, men två saker som jag reagerade på så här i efterhand och som jag anser är hårt bedömt är:

1. Innan testet, som jag "misslyckades" med, startade så var instruktionen att jag skulle hellre vara noggrann än snabb.
2. Jag gavs dessutom möjligheten att göra om testet i efterhand och efter andra gången så var jag klart godkänd med mycket gott resultat.

Hur kan det då komma sig att jag ändå blir rekommenderad med förbehåll när jag var klart godkänd på allt, inkluderat samtalet, och jag gjorde testet noggrant en första gång (precis som jag blev ombedd) och sen en gång till med mycket gott resultat?

Jag tycker det är hårt bedömt. Vad säger ni andra, har ni också blivit så hårt bedömda?

Sen vet jag ju inte vad detta kommer innebära, att jag blev rekommenderad med förbehåll. Det kanske löser sig i slutändan ändå men jag kan inte låta bli att störa mig på att allt annat var OK och inte det som jag var noggrann på, precis det som jag blev ombedd att vara.
Citera
2014-12-04, 12:11
Medlem
Citat:
Jag var nyligen på urvalstestet "psykologdelen" och kan inte låta bli att ställa mig undrande över resultatet som jag fick.

Jag var klart godkänd med gott resultat på samtliga tester, inklusive samtalet, sånär som på ett utav dem. Där ansåg handledaren/psykologen att jag var för långsam. Testresultatet ledde till att jag blev rekommenderad med förbehåll istället för utan förbehåll, men två saker som jag reagerade på så här i efterhand och som jag anser är hårt bedömt är:

1. Innan testet, som jag "misslyckades" med, startade så var instruktionen att jag skulle hellre vara noggrann än snabb.
2. Jag gavs dessutom möjligheten att göra om testet i efterhand och efter andra gången så var jag klart godkänd med mycket gott resultat.

Hur kan det då komma sig att jag ändå blir rekommenderad med förbehåll när jag var klart godkänd på allt, inkluderat samtalet, och jag gjorde testet noggrant en första gång (precis som jag blev ombedd) och sen en gång till med mycket gott resultat?

Jag tycker det är hårt bedömt. Vad säger ni andra, har ni också blivit så hårt bedömda?

Sen vet jag ju inte vad detta kommer innebära, att jag blev rekommenderad med förbehåll. Det kanske löser sig i slutändan ändå men jag kan inte låta bli att störa mig på att allt annat var OK och inte det som jag var noggrann på, precis det som jag blev ombedd att vara.

Du borde nog ta funderingarna med Lena istället. Jag gissar på att du kommer ha svårt att komma in i Huddinge om du är godkänd mer förbehåll då det är högre tryck på de platserna. Har du sökt till mjölby/hallsberg går det nog bra. Annars blir du nog förfrågad om du kan tänka dig att gå utbildningen där istället om du hade Huddinge som #1 val.

Jag ska göra psykologen den 13e december, så jag får se då själv hur hårt de bedömmer. Vilken del var det du fick göra om?
Citera
2014-12-04, 14:03
Medlem
Citat:

De menar bara att det ska göras så många uppgifter som möjligt med så lite fel som möjligt. Finns dock ett krav på hur många uppgifter som ska vara klara. Antagligen ger varje fel svar -1 poäng eller liknande. Så t.ex 10 rätt och 4 fel ger 6 poäng, hade varit bättre med 7 rätt och 0 fel.
Citera
2014-12-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregggor
De menar bara att det ska göras så många uppgifter som möjligt med så lite fel som möjligt. Finns dock ett krav på hur många uppgifter som ska vara klara. Antagligen ger varje fel svar -1 poäng eller liknande. Så t.ex 10 rätt och 4 fel ger 6 poäng, hade varit bättre med 7 rätt och 0 fel.

Dock ganska säker på att felen ger större avdrag än så, men principen densamma.
Citera
2014-12-06, 09:20
Medlem
Har precis gjort det här internetbaserade förtestet, fick lite panik med det där mattetestet, visste inte att man skulle ha förberett sig så jag fick springa runt i lägenheten och leta efter grejer så jag kunde utföra uppgiften när man bara hade 3 minuter innan uppgiften började. Gick hursomhelst bra, godkänd på alla delar och fick ett mail där det stod att jag klarat förtestet och att jag skulle vidare till nästa omgång eller något liknande. Nu undrar jag bara en sak, är det svårare att komma in på utbildningen i Huddinge jämfört med de andra orterna? Stockholm är ju en större stad så fler borde ansöka och vilja utbilda sig där men det är ju svårare att hitta bostad etc..
Citera
2014-12-15, 13:20
Medlem
coookiess avatar
Jag börjar utbildningen nere i Mjölby nu den 9/2.
Jag fick valet att välja mellan Mjölby, Huddinge och Hallsberg nu i vår. Eftersom jag är från Norrbotten hade jag ingen större koll på orterna, men när jag kikat över boendemöjligheterna så blev valet ganska snabbt Mjölby.

Någon mer som ska börja där?
Citera
2014-12-16, 17:04
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coookies
Jag börjar utbildningen nere i Mjölby nu den 9/2.
Jag fick valet att välja mellan Mjölby, Huddinge och Hallsberg nu i vår. Eftersom jag är från Norrbotten hade jag ingen större koll på orterna, men när jag kikat över boendemöjligheterna så blev valet ganska snabbt Mjölby.

Någon mer som ska börja där?

Gratulerar!

Och nej, jag ska inte börja i Mjölby i vår!
Citera
2014-12-17, 20:34
Medlem
Var finns jobben?
Citera
2014-12-19, 21:36
Medlem
Blev rekommenderad med förbehåll av psykologen idag. Hur är mina chanser tror ni?
Citera
2014-12-19, 22:13
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiist
Blev rekommenderad med förbehåll av psykologen idag. Hur är mina chanser tror ni?

Väldigt bra, vet att de haft problem att fylla platserna på vissa orter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in