2014-11-30, 21:30
Medlem
Papperskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Vass Balmoral boots på U-lästen i Dark brown museum calf/Dark brown suede med enkel Dainite-sula:

https://imgur.com/a/7tvEX

Jag gillar speciellt formen på hälen, att den inte är så rak som den normalt är på moderna kängor.
Senast redigerad av Papperskatt 2014-11-30 kl. 21:36.
Citera
2014-11-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
.
Väldigt trevliga! Det grämer mig att Vass läster inte var något för mina fötter.

Kan du berätta lite mer om hur du kom fram till att deras läster inte passar dina fötter? De verkar ha ett 10-tal olika läster och varje läst finns i tre vidder, då även halvstorlekar. Om man skulle prova alla läster i alla vidder borde alla hitta minst en kombo som passar ens fötter. Men då kanske man måste besöka deras verksamhet i Ungern för att göra en grundläggande utredning.
Citera
2014-11-30, 21:43
Medlem
Jag funderar på hur många skor man egentligen behöver, har nyligen införskaffat ett par ljusbruna Grenson Fred (UK9) med gummisula och likaså ett par svarta Barker Portrush (UK8,5). Efter initialt varit lite för tighta och jag nästan skickade tillbaka kängan så sitter den nu väldigt bra på foten, Portrush har jag ännu inte riktigt hunnit gå in och jag tycker fortfarande att den är något för tight, men får se hur väl den kommer sitta. Men jag är ändå väldigt nöjd hittills med vad jag införskaffat hittills till mina ankfötter.

Åter till frågeställningen, hur många skor skulle ni säga att man behöver, och vad borde vara min nästa prioritet? Ett par till kängor med tanke på att vintern är i antågande, om det nu ens blir någon riktig vinter här nere i Skåne. Sko med gummisula för regniga och ruskiga dagar? Som det är just nu så alternerar jag mellan de två, och det har inte varit något problem eftersom det inte har regnat två dagar i rad, men det lär ju inte hålla i sig.
Citera
2014-11-30, 22:04
Medlem
kinesarsles avatar
Någon som vet om Grafford har någon ny rea på gång?
Citera
2014-11-30, 22:04
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Kan du berätta lite mer om hur du kom fram till att deras läster inte passar dina fötter? De verkar ha ett 10-tal olika läster och varje läst finns i tre vidder, då även halvstorlekar. Om man skulle prova alla läster i alla vidder borde alla hitta minst en kombo som passar ens fötter. Men då kanske man måste besöka deras verksamhet i Ungern för att göra en grundläggande utredning.
Insåg att jag borde ha varit mer specifik i mitt inlägg, men jag orkade inte. Under Trunken i Stockholm så lät jag undersöka de läster jag kunde lägga mina vantar på och ingen tillfredsställde mig.
Men ja, rent teoretiskt så skulle jag kunna åka till Ungern och gå igenom deras utbud, alternativt nyttja deras "semi-bespoke". Men det skulle troligen vara lite jobbigt.
Citera
2014-11-30, 22:12
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Riktigt vasst! U-lästen är fin.

Tack! Ja U är grym.

Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Trevliga skor. Skönt att någon tänker utanför lådan och skippar chelseabootsen.

Finns det fler skor i mörkbrun museum calf? Jag läste någonstans att garveriet har slutat producera det skinnet. Är det MTO?

Kan du berätta lite mer om U-lästen? Vad finns det annars för läster i utbudet?

Tackar! Har redan ett par chelseas, och ett par till på väg
Vass kan göra alla sina modeller i museum, i flera olika färger. Alla museum går som MTO. Det här är Ilcea som gjorde "original" museum calf. De gick i konkurs i våras men är tillbaka nu med ny ägare, garverikoncernen Vecchia Toscana. Finns många andra som levererar museum calf numera, exempelvis italienska Zonta och Bonaudo och franska Haas (som är de som gör Lobbs museum calf sedan några år tillbaka).

Du kan läsa mer om Vass och U-lästen i köpguiden på min blogg: http://www.shoegazing.se/2012/10/05/kopguide-vass-shoes/

Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
.
Väldigt trevliga! Det grämer mig att Vass läster inte var något för mina fötter.

Tack! Jaså, synd. Testade du på Shoegazing super trunken? EDIT: NVM, såg ditt senare inlägg.
Citera
2014-11-30, 22:13
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papperskatt

Jag gillar speciellt formen på hälen, att den inte är så rak som den normalt är på moderna kängor.

Tack så mycket!
Citera
2014-12-02, 01:49
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
har använt mina loake wolf i en vecka snart. fattar inte hur ni han dissa kängor med foder.
hur jävla gött som helst, bara en tunn strumpa och så är fötterna (lagom) varma och glada.

plus för att fodret är så mjuk och skönt, ytterligare plus att dom är snygga också.

kommer göra ännu mer nytta sen när det blir kallare.

köp!

kan ju tilläggas, 024 lästen är väldigt tilltagen, använder vanligtvis 9,5 ibland 9.
här fick jag gå ner till en 8,5 för att de skulle sitta bra.

Vill inte påstå att vi dissade fodrade kängor, vi ansåg snarare att de inte var lämpliga för den livsstil/användingsområde frågeställaren hade. Dvs, onödigt med ofodrat om du bara är ute max 20 minuter om dagen 5-10 minuter åt gången i centrala Gbg.

Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Jag gav mina en timmes kärlek i dag. Lade lite burgundy på tåhättorna men knappt tillräckligt för att det ska synas på bild (i dåliga ljusförhållanden).

Som vanligt har imgur vridit bilderna upp-och-ned och bak-och-fram.

http://imgur.com/a/tYJjB

Svårt att se resultatet, är du nöjd? Krämen brukar försvinna alltför fort för mig.
Citera
2014-12-02, 10:39
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Svårt att se resultatet, är du nöjd? Krämen brukar försvinna alltför fort för mig.
Nja, jag var lite för feg. Gjorde ett nytt försök häromdagen som jag blev mer nöjd med: http://mikelmilton.tumblr.com/post/103844671418.

Ja krämen försvinner snabbt, men lädret är ju inte det bästa. Just den här gången verkar den sitta ganska bra. I lördags natt (tidig morgon) skulle jag ta en smidig genväg hem och trampade i djup lera med ena foten. Efter tvättning ligger putsen fortfarande kvar i helt okej skick.
Citera
2014-12-02, 22:06
Medlem
AlisterGs avatar
Har samlat bilder och kort info om alla skor jag äger eller har ägt de senaste åren under avdelningen skobibliotek på bloggen, för den som är intresserad:http://www.shoegazing.se/skobibliotek/
Citera
2014-12-02, 22:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Vass Balmoral boots på U-lästen i Dark brown museum calf/Dark brown suede med enkel Dainite-sula:

https://imgur.com/a/7tvEX

Mycket läcker. Inte ofta det dyker upp pjuck i tråden som jag verkligen åtrår, men detta var ett undantag. Plus för läst och färg- och materialkombination. Minus för hakarna och hanken (för så heter det väl på fackspråk, den lilla dragremmen bak på skaftet).

Citat:
Har samlat bilder och kort info om alla skor jag äger eller har ägt de senaste åren under avdelningen skobibliotek på bloggen, för den som är intresserad:http://www.shoegazing.se/skobibliotek/

Var ansöker jag om lånekort?
Citera
2014-12-02, 22:47
Medlem
Citat:

Är det här en utmaning till forumet att lägga ut våra samlade rariteter?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Mycket läcker. Inte ofta det dyker upp pjuck i tråden som jag verkligen åtrår, men detta var ett undantag. Plus för läst och färg- och materialkombination. Minus för hakarna och hanken (för så heter det väl på fackspråk, den lilla dragremmen bak på skaftet).

Hakarna och hanken var två av de saker som jag tyckte förgyllde dessa enastående kreationer. Påminner om mina skogs- och vandringskängor från Bestard. Alltså som något positivt. Två detaljer som man finner på bruksskor som förhöjer dessa exravaganta dandy-skor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in