Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Det var den inställningen jag hade efter att ha plöjt igenom din blogg innan jag började med inköp, därför blev jag så chockad när jag satte fötterna i ett par Bonafé.
Jag måste dock säga att det är lätt för er erfarna skonördar att säga "skynda långsamt" och "gör enstaka strategiska inköp". Som nybörjare går man ju inte direkt och beställer ett par MTO det första man gör då man oftast behöver skorna NU, inte om 4 månader, då man inte har en basgarderob. Inte heller beställer man blint från mindre skomakare som ej hittas i fysiska butiker då man ej har kunskapen för att hitta rätt läst och storlek. Kvar finns då alltså C&J och Carmina om man vill ha någorlunda kvalitét utan att spräcka budgeten. Nu vet jag dock som sagt bättre och vet att Bonafé finns, dock ytterst få modeller.
Anledningen att jag känner att mina Connaught kanske inte är värda att spara är att Bonafé köps till samma pris men är hästlängder bättre på alla sätt och vis. Även C&J HG känns mer värda trots det högre priset, just för att lädret behandlats annorlunda och passar väldigt mycket skönare. Jag känner mig lurad av mig själv på sätt och vis.
Det handlar inte om att återfå kapital utan mer att få en så hög genomsnittlig kvalitét på min skogarderob givet min budget. Budget är typ 5-6000kr per månad och per par skor tills jag har en anständig basgarderob och kan då börja ta ut svängarna lite mer men då mer sällan.
Jo fast min poäng var inte att man ska spara ihop till fräcka, dyra MTO:s, utan just lägga mer tid på att bygga upp basgarderoben. Man tjänar på det i längden. Det klassiska är att man vill få ihop den snabbt och därför gör många snabba inköp, ångrar flera av dem, säljer, köper nytt, ångrar igen, ångrar något man sålt, osv. Man kan säga att det ofta blir att man bygger två basgarderober, först en snabbt, sedan en ny inom några år när man lärt sig och vet mer om skor och sig själv, så att säga. Även om man planerar att bygga en liten skogarderob med Loake 1880-skor eller dylikt så anser jag att man tjänar på att ta det lugnt och lära sig vad som passar, vad man gillar, vad man använder osv.
Man behöver inte ha åtta par skor för att klara sig (även om man kan vilja det, och gärna ännu mer), utan det går utmärkt gå runt på färre par ett tag och sedan bygga vidare.