2014-11-28, 16:19
Medlem
RolleFCs avatar
Min erfarenhet är att man ska lägga vax och vatten tillsammans. Alltså, ta vax på trasan, en droppe vatten på och sen lägg på skon.
Citera
2014-11-28, 16:28
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Mmmmm....

Snygg och simpel höstkombo.

Citat:
Ursprungligen postat av charmkvarken
Snyggt! Men kanske dags att ta fram mockaborsten och borsta bort de vita ränderna vid gångvecken?

Tack! Ränderna försvinner inte med hjälp av mockaborste. De är tyvärr bara att leva med, men tycker inte det är så farligt då det rör sig om spaltmocka. Jag har sett bespoke-skor från ansedda tillverkare med betydligt värre ränder, då mina chukkas bara är två år vet jag inte om det kommer utvecklas fler ränder över tid men det får vi ta då.

Hade varit lite intressant att veta vad man ska tänka på vid köp av mockaskor för att undvika dessa ränder, jag kan tänka mig att det främst rör sig om passform, mockans kvalitet och modell. T.ex. mina String loafers från Carmina har inga ränder alls, förmodar att det beror på vampen.

Något för Mr Shoegazing att gräva djupare i?
Citera
2014-11-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Tack! Ränderna försvinner inte med hjälp av mockaborste. De är tyvärr bara att leva med, men tycker inte det är så farligt då det rör sig om spaltmocka. Jag har sett bespoke-skor från ansedda tillverkare med betydligt värre ränder, då mina chukkas bara är två år vet jag inte om det kommer utvecklas fler ränder över tid men det får vi ta då.

Hade varit lite intressant att veta vad man ska tänka på vid köp av mockaskor för att undvika dessa ränder, jag kan tänka mig att det främst rör sig om passform, mockans kvalitet och modell. T.ex. mina String loafers från Carmina har inga ränder alls, förmodar att det beror på vampen.

Något för Mr Shoegazing att gräva djupare i?

Går inte ränderna bort om du använder en sån flytande skovårdsprodukt för mocka med mycket färgpigment i som man använder för att återpigmentera gamla nötta och slitna mockaskor?
Citera
2014-11-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Går inte ränderna bort om du använder en sån flytande skovårdsprodukt för mocka med mycket färgpigment i som man använder för att återpigmentera gamla nötta och slitna mockaskor?

http://www.inkclub.com/se/sv/Kl%C3%A4der-och-skov%C3%A5rd/Skokr%C3%A4m/Skokr%C3%A4m%2C-flytande%2C-f/p/4008402051442

En sådan liten flaska har jag och den har verkligen räddat mina mockaskor. Jag fick tipset av en kompis som är otroligt ignorant vad gäller skovård, han hade kommit över en flaska och hade fått otroligt bra ordning på ett par limmade lågbudgetskor. Mina mockaskor är iaf randsydda.
Citera
2014-11-28, 20:19
Bannlyst
Har köpt ett par nya skinnskor i chelseamodell. Redan efter en användning märker jag att gångveck på ena skon uppenbarar sig, skon sitter något tight om vristen. Vecken är alldeles ovanför vristen, i mitten av skons överdel. Min fråga är hur jag undviker att skinnet spricker eller att vecken blir värre?
Citera
2014-11-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Har köpt ett par nya skinnskor i chelseamodell. Redan efter en användning märker jag att gångveck på ena skon uppenbarar sig, skon sitter något tight om vristen. Vecken är alldeles ovanför vristen, i mitten av skons överdel. Min fråga är hur jag undviker att skinnet spricker eller att vecken blir värre?

Prova med skoblock, men viss veckning får man nog stå ut med.
Citera
2014-11-29, 10:13
Medlem
Citat:
Tänk efter hur foten rör sig när du går och varför vi har fotleder, prova t.ex. att gå ner för en trappa utan att böja på fotlederna. Utan fotled hade vi inte kunnat gå så mjukt som vi gör och alla skor som går upp över fotleden måste naturligtvis följa med i rörelsen, annars kommer det bli väldigt obekvämt.

Det bästa du kan göra för att förhindra sprickor är att med jämna mellanrum smörja in skorna med någon lädervårdande produkt, t.ex. Saphir Dubbin eller Renovateur, så att lädret håller sig mjukt.
Citera
2014-11-29, 14:42
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Skor får gångveck. Inte mycket att göra åt det.
Citera
2014-11-30, 20:35
Medlem
AlisterGs avatar
Vass Balmoral boots på U-lästen i Dark brown museum calf/Dark brown suede med enkel Dainite-sula:

https://imgur.com/a/7tvEX
Citera
2014-11-30, 20:54
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Vass Balmoral boots på U-lästen i Dark brown museum calf/Dark brown suede med enkel Dainite-sula:

Riktigt vasst! U-lästen är fin.
Citera
2014-11-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Trevliga skor. Skönt att någon tänker utanför lådan och skippar chelseabootsen.

Finns det fler skor i mörkbrun museum calf? Jag läste någonstans att garveriet har slutat producera det skinnet. Är det MTO?

Kan du berätta lite mer om U-lästen? Vad finns det annars för läster i utbudet?
Citera
2014-11-30, 21:05
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Riktigt vasst! U-lästen är fin.
.
Väldigt trevliga! Det grämer mig att Vass läster inte var något för mina fötter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in