2013-05-02, 20:50
Medlem
En fundering jag har är vad skofacisterna här i forumet gör?
Jag har fått känslan av det är en hel del jurister, både verksamma och studerande, men det hade varit intressant med lite närmare info. Pörr hade väl, i vart fall tidigare, ett kostymjobb, annars känns det lite som att just denna kategori är på väg bort, men vad vet jag.
Citera
2013-05-02, 20:59
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrem
Jag har fått känslan av det är en hel del jurister, både verksamma och studerande, men det hade varit intressant med lite närmare info. Pörr hade väl, i vart fall tidigare, ett kostymjobb, annars känns det lite som att just denna kategori är på väg bort, men vad vet jag.

Jag är journalist. Knappast ett kostymjobb, tyvärr..
Citera
2013-05-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag är journalist. Knappast ett kostymjobb, tyvärr..

Nä, inte idag. Men ett givet kostymjobb för ett par år sedan.
Citera
2013-05-02, 21:14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Det har efterfrågats förr här på forumet, och nu 1 maj fanns det lite tid så jag kunde se till att ta lite bilder på min skosamling som den ser ut just nu.

Här har ni den: http://imgur.com/a/ksqQ1

Övre raden, från vänster: Crockett & Jones Chelsea 5, Bexley Enfield, Italigente Stoccolma, Carmina 905, Italigente Orsole, Loake Aldwych.

Mellersta raden: Crockett & Jones Sherborne, Gaziano & Girling Westbourne, JM Weston Flore 402, Crockett & Jones Connaught, Vass 3-eyelet London, Vass Double monk.

Nedre raden: Grenson masterpiece adelaide, Vass Budapest oxford, Jan Kielman quarter brogue bespoke, John Lobb Towcester, Crockett & Jones Sydney.

Lite av en favoritsyssla för många är att jämföra kvaliteten. Det är inte helt lätt att göra, då det ju finns många parametrar att ta ställning till. Här är ett försök att grovt dela in märkena ovan i kvaliteten rörande material och konstruktion. Se det som en vägledning bara, inget facit:

Bexley < Loake 1880 < Crockett & Jones Benchgrade, Carmina, Italigente < Grenson Masterpiece, JM Weston < Vass, John Lobb, Gaziano & Girling, Jan Kielman

Det finns lite mer info om de olika skorna och bilder på en blogg nära dig, men då det skulle ta för mycket plats att fylla på med sådant här nöjer jag mig med framför allt bilderna nu.

Mycket snyggt, och härligt med vältagna bilder av välvårdade och framför allt använda skor. Helt klart bästa samlingen sedan Shambolics legendariska inlägg, gjort på den tiden när det kunde dröja månader mellan vettiga skodiskussioner.
Citera
2013-05-02, 21:37
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Det har efterfrågats förr här på forumet, och nu 1 maj fanns det lite tid så jag kunde se till att ta lite bilder på min skosamling som den ser ut just nu.

Här har ni den: http://imgur.com/a/ksqQ1

Övre raden, från vänster: Crockett & Jones Chelsea 5, Bexley Enfield, Italigente Stoccolma, Carmina 905, Italigente Orsole, Loake Aldwych.

Mellersta raden: Crockett & Jones Sherborne, Gaziano & Girling Westbourne, JM Weston Flore 402, Crockett & Jones Connaught, Vass 3-eyelet London, Vass Double monk.

Nedre raden: Grenson masterpiece adelaide, Vass Budapest oxford, Jan Kielman quarter brogue bespoke, John Lobb Towcester, Crockett & Jones Sydney.

Lite av en favoritsyssla för många är att jämföra kvaliteten. Det är inte helt lätt att göra, då det ju finns många parametrar att ta ställning till. Här är ett försök att grovt dela in märkena ovan i kvaliteten rörande material och konstruktion. Se det som en vägledning bara, inget facit:

Bexley < Loake 1880 < Crockett & Jones Benchgrade, Carmina, Italigente < Grenson Masterpiece, JM Weston < Vass, John Lobb, Gaziano & Girling, Jan Kielman

Det finns lite mer info om de olika skorna och bilder på en blogg nära dig, men då det skulle ta för mycket plats att fylla på med sådant här nöjer jag mig med framför allt bilderna nu.

Fin samling. Gillar att du har en sån bredd på tillverkare och flera som inte är vanliga på svenska fötter
Citera
2013-05-02, 21:40
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrem

Vad gör du själv?

Jag har inget kostymjobb utan kan välja rätt fritt. Mina skor har jag i den meningen inget behov av utan jag äger och använder dem pga rent intresse.
Citera
2013-05-02, 21:42
Medlem
Grytters avatar
Du har en väldigt fin samling Alister...troligen den största av oss!? Själv har man två par liksom...men men samlingen kommer ju bli större. Som någon undrade kring jobb och så är man en fattig student men när miljonerna rullar in så lovar jag att min samling sopar din ren Alister!
Citera
2013-05-02, 22:07
Medlem
Är det en spridd uppfattning att både Carmina och Italigente är bättre än C&J? Båda två ligger väl i en lite lägre prisklass?
Citera
2013-05-02, 22:17
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Button boots av Bonafé på Skoaktiebolaget. C00la är de tycker jag.

Kul att SkoAB tar ut svängarna lite! Däremot var inte just de där bootsen min kopp av te. Inte alls faktiskt.

Citat:
Min skosamling

J-vlar vilket härligt inlägg, Alister! Det är precis sånt där jag älskar att se. Bra kvalitet på fotona dessutom!

Det är också kul - och lite överraskande - att se att det rentav slinker med en Bexley i samlingen. Det trodde jag faktiskt inte. Men det hedrar din samling än mer, tycker jag. Det är ju trots allt inte tillverkaren man ska stirra sig helt blind på i alla lägen. Ett bra skoval avgörs ju av långt fler parametrar än så, trots allt.

En fråga. Dina Vass Budapest oxford - vilken läst ligger de på? F eller P? Jag tycker de ser lite väl knubbiga ut för att vara F, men samtidigt ser jag inte riktigt dig som en "P-läst kind of guy". Kanske är det fotot som spökar till det för mig?

Hursom och återigen: tack för ett mäktigt och riktigt härligt inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Är det en spridd uppfattning att både Carmina och Italigente är bättre än C&J? Båda två ligger väl i en lite lägre prisklass?

Mig veterligen är det ingen som hävdar att de skulle vara bättre kvalitetsmässigt än C&J BG.
Citera
2013-05-02, 22:26
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Mycket snyggt, och härligt med vältagna bilder av välvårdade och framför allt använda skor. Helt klart bästa samlingen sedan Shambolics legendariska inlägg, gjort på den tiden när det kunde dröja månader mellan vettiga skodiskussioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Fin samling. Gillar att du har en sån bredd på tillverkare och flera som inte är vanliga på svenska fötter

Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Du har en väldigt fin samling Alister...troligen den största av oss!? Själv har man två par liksom...men men samlingen kommer ju bli större. Som någon undrade kring jobb och så är man en fattig student men när miljonerna rullar in så lovar jag att min samling sopar din ren Alister!

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
J-vlar vilket härligt inlägg, Alister! Det är precis sånt där jag älskar att se. Bra kvalitet på fotona dessutom!

Det är också kul - och lite överraskande - att se att det rentav slinker med en Bexley i samlingen. Det trodde jag faktiskt inte. Men det hedrar din samling än mer, tycker jag. Det är ju trots allt inte tillverkaren man ska stirra sig helt blind på i alla lägen. Ett bra skoval avgörs ju av långt fler parametrar än så, trots allt.

En fråga. Dina Vass Budapest oxford - vilken läst ligger de på? F eller P? Jag tycker de ser lite väl knubbiga ut för att vara F, men samtidigt ser jag inte riktigt dig som en "P-läst kind of guy". Kanske är det fotot som spökar till det för mig?

Hursom och återigen: tack för ett mäktigt och riktigt härligt inlägg!

Tack så mycket för alla era vänliga ord, både om samlingen och bilderna.

Pörr: Fantastisk samling han visade upp där! Vad gäller fina skosamlingar får vi inte glömma Kopparstadens, den håller i mina ögon mycket hög klass.

Hoodog: Har Loakesen och Bexley-skorna som stryktagare respektive halvår. Bexley ger klart mycket skor för de tusen kronor de kostar, sedan ska man inte förvänta sig mirakel, det märks att de är billiga.
Budapest oxfordsen är på F-lästen ja. Alla tre P-lästernas tår är ännu rundare än dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Marten-

Vad har du fått det ifrån? Min gradering där har jag de på samma nivå (varje ny < visar alltså på ett snäpp upp kvalitetsmässigt, inom varje nivå är märkena uppdelade med kommatecken).

Citat:
Ursprungligen postat av doughie
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/946497_471650326247731_924135734_n.jpg

Button boots av Bonafé på Skoaktiebolaget. C00la är de tycker jag.

Ja vackra, de har ett enstaka par i brunt också, som var ännu vackrare. Provade de i helgen, verkligen speciella, men känns lite för dandy för egen del.
Senast redigerad av AlisterG 2013-05-02 kl. 22:30.
Citera
2013-05-02, 22:28
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ja vackra, de har ett enstaka par i brunt också, som var ännu vackrare. Provade de i helgen, verkligen speciella, men känns lite för dandy för egen del.

Håller helt med.

Väldigt fin skosamling också.
Citera
2013-05-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Vad gör du själv?

Jag har inget kostymjobb utan kan välja rätt fritt. Mina skor har jag i den meningen inget behov av utan jag äger och använder dem pga rent intresse.

Själv jobbar jag som jurist, så på sätt och vis ett kostymjobb. Men det är förhållandevis sällan man träffar klienter och därför är det inte så ofta jag är helt uppklädd så att säga. Det ska vidare sägas att nivån är rätt låg på kostymerna folk har och det förtar ju lite av nöjet med att folk är uppklädda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in