2014-12-01, 22:52
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
Det här känns allt annat än bra. Vem kan leverera 10 % med dessa förutsättningar?

"Exklusiv bonusvecka!

Käre långivare

Intresset för TrustBuddys inlåningstjänst ökar för var dag som går vilket har lett till att vi har beslutat om att återigen införa en bonusvecka, dvs en vecka där du får hela 10% bonus på alla investeringar över 20 000 kr som utförs mellan den 26:e november och 2:a december 2014.

Nedan finner du mer detaljerad information om kampanjen, om du fortfarande har några funderingar så tveka inte att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,
Erik Arnetz
Sverige Chef
TrustBuddy AB
08-403 03 120 | sverige@trustbuddy.com
Biblioteksgatan 9, 111 46 Stockholm"

Inte så svårt att gissa att dom haft ett enormt utflöde av pengar pga den dåliga avkastningen, och detta erbjudande om 10% bonus är ett desperat försök att få inflöde igen och att låsa upp inlånares insättningar i ett års tid. Villkoren är ju dessutom att dom får placera pengarna hur dom själva vill. Vem fan vill ha sina pengar insatta i Polen, Spanien, Danmark, Finland?? (Se min dåliga avkastning).
Citera
2014-12-02, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Hej Jesper,

Standardlängden för ett lån är 30 dagar ifall man inte förlänger det, eller har jag fel? Förklara då för mig hur jag genom att frysa alla utlåningar inte kan ha frigjort mer än 10 % av mitt kapital på 6 månader? Det kan inte vara så att alla låntagare är så dåliga på att betala tillbaka lån så det går till inkasso. Det är helt omöjligt då ni då inte kunde bedriva en verksamhet som denna!
Och du säger att jag får ränta för pengarna som kommer in. Förklara då för mig hur min avkastning det senaste halvåret ligger mellan 0 och 1 %? Detta startade direkt SAMMA DAG som jag frös mitt kapital för utlåning. Man ser direkt att då fick jag ingen avkastning alls. Lögn ifrån er sida med andra ord. Det är rätt uppenbart.

Du skrev också till mig via mail detta (quote):

"Full tilbakebetaling av din kapital kan ta 1-1,5 år."

I denna takten kommer det ta 5 år. Det känns som att ni inte har någon koll på er verksamhet. Både vad gäller kvaliten på hemsidan (kunde inte ens logga in på många månader) och upplärning av er personal i besked de lämnar. Det ska bli MYCKET intressant att se ifall jag har 100 % av mitt kapital efter 1-1,5 år som du skrev till mig via mail. Funderar på en anmälan till finansinspektionen ifall inte detta löser sig snart! Jag är helt enkelt rädd att jag aldrig kommer få se mina pengar igen.
Ni är snabba på att ge "bonus" på insatt kapital och säga att man får 12% ränta. Men fram till den dagen då jag faktiskt har pengarna i min hand/på mitt bankkonto så är allt som hänt att jag bara givit er pengar. Inget annat.

Hei Agathorn.

Et gjennomsnittlig lån hos TrustBuddy varer i 3,4 måneder.
At du kun har fått frigjort 10% på disse månedene, er noe som varierer på et individuelt nivå, utifra låntakeres tilbakebetalingsevne.
Et lån hos TrustBuddy tapsføres etter 280 dager.
Det er viktig å ta i betraktning at oversendelser til inkasso er en naturlig del for segmentet vi opererer i. Hos inkasso vil kunder ha mulighet til å benytte seg av en nedbetalingsplan, som vi ofte ser at løper over ca. 1 år. Når denne betalingsplanen er ferdig, innbetales pengene til oss, og du får tilbake ditt utlånte beløp med respektive 12% rente.
På grunnlag av overstående, kan det ta ca, som tidligere skrevet, 1-1,5 år før pengene er tilbakebetalt.
Av hensyn til personvern, ønsker jeg ikke å kommentere, i detaljer, din konto her på sosiale medier, men send meg gjerne en mail: Lenders@trustbuddy.com

Mvh
Jesper Ugland
Senior Lending Relations Officer
TrustBuddy.com
Citera
2014-12-02, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Jo jag har tagit ut 90%, gick bra efter lite påtryckningar, men det var i oktober, förklara inte den dåliga utvecklingen senaste året, halvåret.

Hei tgv23000.
Vennligst kontakt meg per mail, så skal jeg se på det: Lenders@trustbuddy.com
Av hensyn til personvern, vil jeg ikke kommentere kontoen din på sosiale medier.

Mvh
Jesper Ugland
TrustBuddy.com
Citera
2014-12-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Frågan som jag tror vi alla vill ha svar på är.....

När en kund slutar att betala hur lång tid tar det innan lånet rapporteras som förlust för långivaren? Vi har fått olika svar genom åren, vad är korrekt?

Hei Repus.

Tapsføringer skjer på lån som står uten betaling i 280 dager.

Mvh.
Jesper Ugland
TrustBuddy.com
Citera
2014-12-02, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roewahouth
Trustbuddy

2 %

senaste kvartalet

5 %

senaste halvåret

11 %

senaste året

Trustbuddy inleder december månad med dryga 200 poster skatt!?! allt mellan 1-56 öre...
och vad handlar de olika ränte-posterna om.. InterestLoan1Renew,InterestLoan1 och allt vad fan de heter. Är det ränta som jag skall få om en låneglad hillbilly bestämmer sig för att överraska med att betala tillbaka.
Dock är det bättre än Savelend som lånade ut hela insättningen i poster om 350-700.. (istället för 50kr poster som man lovade för att sprida riskerna) till luffare som inte alls är intresserade av att betala tillbaka ngt..

Savelend

3,5% på 8 månader

känns som att det krävs blod, svett och tårar för att hämta hem sina slantar.

Hei Roewahouth.

Skatt kommer som et resulatat av tilbakebetalte lån.
I tillegg ble det i går utført en deploy i systemet, som trekker forskuddskatt på interest1renew du allerede har opptjent, og du fikk derfor backlog på skattføringer.
Her har du en kjapp definisjonsliste på postene:

InterstLoan1 Er rente fra tilbakebetalinger av lån.
InterestPrePaid er renter fra den gamle reformen for lån utbetalt tidligere enn 1. Oktober 2014. Dette er forskutterte renter. Disse kan ikke tas ut, men fungerer som aktiv utlånskapital som akkumulerer renters rente. Dette er renter vi har gått bort ifra, men du vil fortsatt ha slike renter på din konto inntil respektive lån er tilbakebetalt.
InterestLoan1Renew er renter fra den nye reformen, for lån utbetalt etter 1. Oktober. Dette er en 2% rente fra fornyelser. Disse kan opptjenes inntil 5 ganger (max antall fornyelser) på toppen av 12% interestLoan1 ved tilbakebetalinger.
InterestLoan2 er renter fra annuitetslån vi tilbød som en nedbetalingsplan. Det er et få antall slike nedbetalingsplaner igjen, men disse lånene tilbys ikke lengre.

Mvh.
Jesper Ugland
TrustBuddy.com
Citera
2014-12-02, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Inte så svårt att gissa att dom haft ett enormt utflöde av pengar pga den dåliga avkastningen, och detta erbjudande om 10% bonus är ett desperat försök att få inflöde igen och att låsa upp inlånares insättningar i ett års tid. Villkoren är ju dessutom att dom får placera pengarna hur dom själva vill. Vem fan vill ha sina pengar insatta i Polen, Spanien, Danmark, Finland?? (Se min dåliga avkastning).

Hei tgv23000.

Når det nærmer seg jul, opplever vi en stor etterspørsel for lån. Vi tilbyr derfor våre långivere en 10% bonus på innskudd, mot å hjelpe våre buddies rundt i de landene vi opererer i.
Gitt en såpass stor bonus på 10% av pengene dine, er det naturlig at vi ønsker en binding på pengene. Det er dog viktig å ta i betraktning at om du ikke har muligheten til å binde pengene dine i over 1 år, er ikke TrustBuddy er sted hvor du skal investere. På lang sikt, fungerer TrustBuddy som et fantastisk produkt som vil gi en god avkastning. Om du tar ut pengene innen det første året, hvor forventet inntekt er 12%, men 10% blir låst, ender du ikke godt ut, og du får et negativt syn på investeringen. Står du derimot inne i 3 år, hvor du har en potensiell vekst på 36-40%, da begynner produktet å virke interessant. Det er viktig at du ikke ser på TrustBuddy som en bankkonto hvor du, til enhver tid vil ha pengene likvide, og har en fast rente. Gjennom peer-2-peer modellen varierer renten ut ifra hvilke låntakere du har knyttet opp mot deg. Dette er noe vi forsøker kontinuerlig å forbedre gjennom stadig strengere kredittsjekker, tettere kundeoppfølging samt et tettere samarbeid med inkassoselskapene vi bruker for å effektivisere tilbakebetalingstrenden.

Når det kommer til allokeringen i kampanjen, er det klart at pengene, med en såpass stor bonus, må brukes aktivt på en nyttig måte. I sverige, hvor majoriteten av våre långivere er fra, vil det bli overflødig kapital, om alle innskutte penger hadde blitt stående på Svensk konto. Dette vil da gi en dårligere rente ettersom du ikke vil ha 100% utlånt kapital. Pengene overføres til de makreder hvor pengene gir best nytte for seg, og hvor de kan lånes ut fort, om ikke umiddelbart, for å øke effektiviteten av din investering.
Gjennom allokeringsmodellen blir risiko selvsagt tatt i betraktning, og vi diversifiserer investeringen din i de forskjellige markedene.

Mvh.
Jesper Ugland
TrustBuddy.com
Citera
2014-12-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hei Repus.

Tapsføringer skjer på lån som står uten betaling i 280 dager.

Mvh.
Jesper Ugland
TrustBuddy.com

Hur kommer det sig då att jag endast fått tillbaka 10% av mina pengar på 15månader sen jag stoppa utlåningen? Det är ju runt 450 dagar.

Även innan jag stoppa var det väldigt dåligt med transaktioner på mitt konto vilket bör innebära att skulderna inte betalades tillbaka som man kunde hoppas på?
Citera
2014-12-02, 13:31
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hei tgv23000.
Vennligst kontakt meg per mail, så skal jeg se på det: Lenders@trustbuddy.com
Av hensyn til personvern, vil jeg ikke kommentere kontoen din på sosiale medier.

Mvh
Jesper Ugland
TrustBuddy.com

Nej tack det kommer jag inte att göra. Jag vill ha en offentlig förklaring. Ni har självklart fullständig statistik på hur mycket sämre avkastningen blivit senaste 3-6 månaderna för ALLA utlånare, ni vet också varför. Ni tjänar på att ge en ärlig förklaring och har samtidigt chansen att argumentera för vilka åtgärder som vidtagits för att avkastningen återigen ska nå minst 12% på årsbasis.

Om du inte förklarar här i tråden kommer jag att fortsätta att sänka förtroendet för er verksamhet i denna tråd. Anledningen till att ni kommit tillbaka till tråden efter efter ett års frånvaro är att ni insett att denna tråd dyker upp bland de första på en googlesökning på ert företag och läses av väldigt många.

Försök nu reparera ert skadeskjutna anseende genom att ärligt förklara läget.
Citera
2014-12-02, 16:14
Medlem
borde inte vi sparare informeras om era kampanjer mot lånarna? den ni kör nu med 2% ränta bara. står ni för de andra 10% eller??
Citera
2014-12-03, 09:32
Medlem
Tack Trustbuddy för ett fantastiskt 2014!

Avkastningen har till skillnad från en del andra varit fantastisk även i år.
Den sammanlagda avkastningen är nu över 17% för 2014.

Jag måste tacka även er som har skapat denna turbulens kring Trustbuddy.
Utan er hade det inte varit möjligt att roffa åt sig billiga aktier.

Nu ser vi framemot ett stabilt 2015 med nya 100 000 tals kronor i ränta och en femdubbling av aktiekursen!

God Jul och Gott Nytt År!
//CSB
Citera
2014-12-03, 11:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Tack Trustbuddy för ett fantastiskt 2014!

Avkastningen har till skillnad från en del andra varit fantastisk även i år.
Den sammanlagda avkastningen är nu över 17% för 2014.

Nu ser vi framemot ett stabilt 2015 med nya 100 000 tals kronor i ränta och en femdubbling av aktiekursen!

God Jul och Gott Nytt År!
//CSB

Du har alltså ett papper eller en bildskärm med en massa siffror på? Det hade nog maddox kunder också, du har inte provat att plocka ut alla dina pengar och konstaterat om det går eller ej?
Citera
2014-12-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie

Billiga aktier? Finns kanske en anledning att aktien har backat runt 60% sen toppnoteringen.

Kommer aktien ner till 25-30öre och vi får en ny ledning, då skall jag fundera på att chansa, men som läget är nu tycker jag aktien fortfarande är övervärderad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in