Citat:
Ursprungligen postat av
--Flashback--
Tragikomiskt skolexempel på ponzi-scam med 100% ingredienser och röda flaggor. -Inklusive all förvirring, allt krångel, negligerande, alla uppblåsta intetsägande bortförklaringar, och den intet ont anande entusiastiska kundsupporten som omsider offras som syndabock efter att ha raggat en entusiastisk grundbas av dumskallar som hejar på och får sin utdelning för att fungera som ansikte utåt och agera nyrekryterare.
Vi lever i en galen värld full av knäppgökar, men det är alltid fascinerande att så många går på sådant här om o om o om o om igen, hur uppenbart det än må vara. Det sker dagligen o stundligen, om än inte alltid så uppenbart. Förklaringen till den här "tekniskt revolutionerande" "marknadsledande" "fantastiska" buddysoppan torde nog vara att det har gått ett antal år sedan vi sist såg ett sådant här praktexempel, vilket nya förmågor edera glömt, eller är för unga för att ha upplevt.
Om detta inte är uppenbart för dig, i synnerhet med tanke på den skarpa kritik denna "affärsidé" utsatts för från officiellt håll, och då vi lever i en tid med historiskt rekordlåga räntor (NOLL (0) reporänta) tillgängliga för alla och envar som kan o vill låna och betala tillbaka sina lån, då är du hjärndöd gosse. Det torde väl isåfall vara en av förklaringarna till att du sitter o häckar på FB dit TB med sin "enastående service" för sin "trovärdighets skull" (?) valt att förlägga sin kundtjänst.
Så sant. Många många röda flaggor.. det enda jag kommer på som inte blinkar rött är att den rapporterade avkastningen har sänkts en hel del sen starten, ett klassiskt ponzi har hög och stabil rapporterad avkastning helt till slut, för att undvika uttag.
Däremot är allt snack om "står under finansinspektionens kontroll", helt fel - verksamheten är inte kontrollerad, endast registrerad. Så även "börsnoterat, därför hårt kontrollerat", First North innebär att de är börshandlade, men undantas kraven om kontroller. Även revisorn granskar inte själva verksamheten, enbart bokslut och redovisning.
Vem, om någon, granskar själva ut- och inlåningsverksamheten? Detta har jag frågat ett flertal gånger, och alla svar jag har fått har varit utan substans (tro det eller ej!).
Antar därför att ingen gör detta.