2014-11-27, 12:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Det presenterades ju beräkningar i juli 2012 där man fram till att Gripen, med 4700$/h, var överlägset billigast att hålla igång av ett antal moderna jaktflygplan och att F-35 var överlägset dyrast med mellan 21000-31000$/h i driftskostnader.

http://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes

Sedan rapporterade flygvapnet i maj 2014 att de svenska 39C Gripen kostade 7500$/h att hålla igång inklusive soppa.

http://aviationweek.com/awin/new-gripen-aims-low-cost-high-capability

Så en inte allt för vild gissning är väl att F-35 i dagsläget är minst tre gånger så dyr att hålla igång som Gripen.

Kostnaden är ju olika beroende på hur gammalt planet är. I regel stiger kostnaderna ju äldre planet blir, och hur brant denna kurva blir är också viktigt. Köper man många plan och flyger dem relativt lite under åren så blir också kostnaden lägre än om man köper få som måste flygas mycket.
Citera
2014-11-27, 13:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzan999
Nu var det inte jag som skrev inlägget men den som räknande fram tex F-35 driftkostnad vad räknade han fram egentligen, en jämförelse med Gripen på 2-3 ggr högre eller 1-2 miljarder?

Som jag tolkade det var det 1-2 miljarder som sedan Megaforce räknade om till 2-3 ggr högre än Gripen och han tog det lägre värdet dvs 1 miljard!

Så läste jag det, rätt eller fel.

Visst, men det kan räknas på olika sätt. Norska regeringen har angett totalkostnaden till 4.8 miljarder NOK per plan och då ingår allt inkl baser, vapen osv under hela drifttiden. Frågan är hur stor andel av denna summa som är själva flygplanets driftskostnader.

Utgår man från denna beräkning så hamnar totalkostnaden på 600.000 NOK per flygtimme.
Senast redigerad av Megaforce 2014-11-27 kl. 13:11.
Citera
2014-11-27, 17:53
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Visst, men det kan räknas på olika sätt. Norska regeringen har angett totalkostnaden till 4.8 miljarder NOK per plan och då ingår allt inkl baser, vapen osv under hela drifttiden. Frågan är hur stor andel av denna summa som är själva flygplanets driftskostnader.

Utgår man från denna beräkning så hamnar totalkostnaden på 600.000 NOK per flygtimme.
Som jämförelse är kostnadsramen Gripen E 1,5 mdr sek (alltså upp till inkl allt). I runda slängar 30% av F35 avseende kostnad.
Citera
2014-11-27, 18:15
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Som jämförelse är kostnadsramen Gripen E 1,5 mdr sek (alltså upp till inkl allt). I runda slängar 30% av F35 avseende kostnad.

Vadå kostnadsram, får man 3,33 gripen E till samma kostnad? Fast det är inte så mkt stridsplan som radar mot robotsystem nuförtiden.
Citera
2014-11-27, 22:02
Bannlyst
Jag tycker planet antagligen är ett av de fulaste jag någonsin sett. Den kände designern av de gamla Mirage-planen, sa att "till att börja med så måste ett plan vara vackert eller snyggt". Nu när det dessutom visar sig att smygegenskaperna inte är någon match för de modernaste radarna (även Kinesiska), så luktar det fiasko....
Citera
2014-11-28, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lusen88
Jag tycker planet antagligen är ett av de fulaste jag någonsin sett. Den kände designern av de gamla Mirage-planen, sa att "till att börja med så måste ett plan vara vackert eller snyggt". Nu när det dessutom visar sig att smygegenskaperna inte är någon match för de modernaste radarna (även Kinesiska), så luktar det fiasko....
En radar flera radarer!

Och dags att sluta säga "även kinesiska", snart dags att säga "även amerikanska" istället
Citera
2014-11-28, 13:10
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
En radar flera radarer!

Och dags att sluta säga "även kinesiska", snart dags att säga "även amerikanska" istället
Nej. Radar har endast singularform då det i första hand refererar till ett system. Vill du beskriva flera olika får du till exempel säga "radarenheter". Sen undrar jag om du kan förklara vad detta har för betydelse för tråden?
Citera
2014-11-28, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Nej. Radar har endast singularform då det i första hand refererar till ett system. Vill du beskriva flera olika får du till exempel säga "radarenheter". Sen undrar jag om du kan förklara vad detta har för betydelse för tråden?
modernaste radarna -> modernaste radarerna, ser inget om radarsystem ser du?
Tillägg, system och enhet är oftast olika saker, en enhet är oftast en delkomponent i ett system.

Men vad ville du ha förklarat egentligen?
Senast redigerad av tacost 2014-11-28 kl. 13:41.
Citera
2014-11-28, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
En radar flera radarer!

Som tur är det ingen som äger språket, om du känner till det...
din användning av ditt ord vill jag inte ens uttala mig om.... (ja, det e dåligt - no offense)

tycker även "radars" funkar bra i dessa tider, dvs engelsk pluralisböjning på det ordet "radar"

men tjej är f ö språkforskare...

När jag pluggade på CTH så var jag ofta i de berömda lokalerna på E-sektionen som det där delvis iaf påstods att ha utvecklats radarn till Viggen; det var tydligen ett slags lokalt (svenskt) geni bakom den radarn?? Så där började mitt intresse för radars. Även om jag aldrig lärde mig mer än dopplereffekt...
Senast redigerad av lusen88 2014-11-28 kl. 14:15.
Citera
2014-11-28, 14:28
Bannlyst
Citat:
din användning av ditt ord vill jag inte ens uttala mig om.... (ja, det e dåligt - no offense)

tycker även "radars" funkar bra i dessa tider, dvs engelsk pluralisböjning på det ordet "radar"

När jag pluggade på CTH så var jag ofta i de berömda lokalerna på E-sektionen som det där delvis iaf påstods att ha utvecklats radarn till Viggen; det var tydligen ett slags lokalt (svenskt) geni bakom den radarn?? Så där började mitt intresse för radars. Även om jag aldrig lärde mig mer än dopplereffekt...
Det heter en radar flera radarer, har du frågat din tjej?

Men det finaen eftersom hon forskar så har hon nu lärt sig en sak till
http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/Industrivaror-och--tjanster/Saab/Pressmeddelanden/2014/Saab-Saab-lanserar-fem-nya-radarer-for-luftovervakning/
Citera
2014-11-28, 14:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Min chef var med i den gruppen på Ericsson. Det stämmer att en del utvecklades på tillämpad elektronik på Chalmers av bla några som först gjort lumpen på LV6 där man hade en bra radarskola som fostrat flera av dessa experter som sedan fortsatte på Chalmers och Ericsson. Några av dessa blev v.d. för såväl Ericsson som Saab.

Jag har en minnesbok hemma nånstans med minnen och berättelser från den tiden. Skall se om jag hittar den för det kanske står lite mer om det i den.
Citera
2014-11-28, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Min chef var med i den gruppen på Ericsson. Det stämmer att en del utvecklades på tillämpad elektronik på Chalmers av bla några som först gjort lumpen på LV6 där man hade en bra radarskola som fostrat flera av dessa experter som sedan fortsatte på Chalmers och Ericsson. Några av dessa blev v.d. för såväl Ericsson som Saab.

Jag har en minnesbok hemma nånstans med minnen och berättelser från den tiden. Skall se om jag hittar den för det kanske står lite mer om det i den.

Ah, intressant. Gärna.

Jag kände ett tag en doktorand där som berättade om det här universalgeniet som även höll på att utveckla mikroprocessorer i Sävedalen av en helt ny typ med honom, typ efter samma bearbetningsmönster som s k "funktionella programmeringsspråk" arbetar efter (extremt matematiskt i mina ögon). Det verkar vara en väldigt intressant och mångsidig person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in