Citat:
Den hållningen kanske är självklar i den snedvuxna vänsterliberala protestantism som praktiseras i Svenska kyrkan- med sina drag av terapeutisk gottköpsfilosofi och tendenser till synkretism. Frågan blir då varför just stöd till EU-migranter har en sådan dignitet att medlemmar i församlingar saklöst kan skickas på porten om de inte tycker lika medan
samma kyrka är obunden i lärofrågor som homovigslar och kvinnliga präster. Jag misstänker att det handlar om en stark vilja att vara i samklang med tidsandan.
En inkvisitorisk skribent i tidningen Dagen frågade nyligen exakt vilket bibelord man stödde sig på om man avrådde från att ge till tiggarna. Ett förslag från min sida skulle kunna vara det andra Thessalonikerbrevet.
samma kyrka är obunden i lärofrågor som homovigslar och kvinnliga präster. Jag misstänker att det handlar om en stark vilja att vara i samklang med tidsandan.
En inkvisitorisk skribent i tidningen Dagen frågade nyligen exakt vilket bibelord man stödde sig på om man avrådde från att ge till tiggarna. Ett förslag från min sida skulle kunna vara det andra Thessalonikerbrevet.
Under kyrkans tendenser till synkretism ligger en uttalad ekumenisk agenda, vilket givet inte har något med protestantisk tro att göra. Visst klingar stödet till EU-migranter, såväl som planerna på att förvandla kyrkan till en asylmottagning i tidsandan. Likväl finns här ett ekonomiskt intresse då allt fler överger kyrkan och lämnar den till sitt öde.
Att ge kyrkan en mer framträdande politisk roll ligger också helt i linje med broderskapsrörelsens syften till att "vaccinera mot högerinflytande i svensk kristenhet". I regel har de förstås inget bibliskt stöd att åberopa i detta. Tvärt om vill svenska kyrkans judiske biskop Åke Bonnier censurera bibeln med hänvisning till att skriften är antisemitisk.
Ditt förslag är alldeles utmärkt och bör förstås lyftas fram vad gäller kyrkan och tiggarna.
)