2014-11-24, 17:26
Medlem
anteri17s avatar
Hatet mot Birro är helt skandalöst. Han har alltså inte gjort mer än att kritisera en religion helt frivillig att gå med i. För det så kallas han rasist, högerextremist, samt blir direkt mordhotad.
Birro må tro väldigt gott om sig, men det är fan fräscht i dagens Sverige. Och han kan backa upp det. Han skriver bra, och gör sig bra i muntlig form också. Han är klok och eftertänksam. Att han dessutom inte rättar sig efter gängse normer gör han ännu högre i kurs hos mig. Jag har heller inget problem med hans, i många ögons, överdrivna passion till Italien och fotbollen i landet.

Och i slutändan kommer Birro gå segrande. Han kommer fortfarande ha en av Sveriges vassaste pennor medan Expressen och tidningsmediet så sakteliga tynar bort. Likaså är hans kritik mot den etablerade kultureliten och dessa åsiktsförtryck rätt i tiden. Vi alla vet innerst inne vart det barkar.
Citera
2014-11-24, 18:57
Medlem
Calogeros avatar
Hammarkullen (eller vi ses i Kaliningrad). Birros bästa verk och en av de mest välgjorda svenska teveserier som skapats. En hel del italienska och dessutom lite fotboll i fokus.

Brorsan Peter är det alltså som gjort den. Men namnet var ju på tal.

Finns på SVTs öppna arkiv för den som missat. Finns en jävla massa guldmaterial där förövrigt.
Citera
2014-11-24, 23:22
Medlem
Denna omgång var strålande på flera sätt. Inte minst publikmässigt. Siffror från la Gazzetta:

Atalanta – Roma 17.286
Lazio – Juventus 55.000
Torino – Sassuolo 15.528
Cesena – Sampdoria 16.184
Hellas – Fiorentina 21.553
Napoli – Cagliari 45.413
Parma – Empoli 10.625
Udinese – Chievo 8.544
Milan – Inter 79.173
Genoa – Palermo 18.588 (från Genova24.it )

Dvs ett snitt på 28.790. Det är ok inte minst med tanke på ombyggnaden i Udine.

”Problemet” till nästa säsong kan bli att svaga publiklag tar sig upp. Även om Chievo & co trillar ned så finns det ännu svagare lag som just nu går riktigt bra i Serie B.

Carpi leder Serie B och har ett hemmasnitt efter sju matcher på 2.300. Sedan följer Frosinone på 5.400 och Spezia 6.000. Jävligt svaga siffror!

Inte minst när man ser Baris hemmasnitt på 19.500 trots att de ligger på 12:e plats i tabellen. Bologna har 13.800, Catania 13.500, Perugia 11.200 osv. Jag ser gärna att några av lagen som har publik, tar sig upp. Bologna ligger bäst till. Men det är fan ingen populäritetstävling. Det avgörs på gräsmattan, inte på läktaren.
Citera
2014-11-25, 15:06
Medlem
JayGatsbys avatar
Tar den smutsiga sidan av Rom 3 poäng i Ryssland idag?
Citera
2014-11-25, 16:37
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Denna omgång var strålande på flera sätt. Inte minst publikmässigt. Siffror från la Gazzetta:

Atalanta – Roma 17.286
Lazio – Juventus 55.000
Torino – Sassuolo 15.528
Cesena – Sampdoria 16.184
Hellas – Fiorentina 21.553
Napoli – Cagliari 45.413
Parma – Empoli 10.625
Udinese – Chievo 8.544
Milan – Inter 79.173
Genoa – Palermo 18.588 (från Genova24.it )

Dvs ett snitt på 28.790. Det är ok inte minst med tanke på ombyggnaden i Udine.

”Problemet” till nästa säsong kan bli att svaga publiklag tar sig upp. Även om Chievo & co trillar ned så finns det ännu svagare lag som just nu går riktigt bra i Serie B.

Carpi leder Serie B och har ett hemmasnitt efter sju matcher på 2.300. Sedan följer Frosinone på 5.400 och Spezia 6.000. Jävligt svaga siffror!

Inte minst när man ser Baris hemmasnitt på 19.500 trots att de ligger på 12:e plats i tabellen. Bologna har 13.800, Catania 13.500, Perugia 11.200 osv. Jag ser gärna att några av lagen som har publik, tar sig upp. Bologna ligger bäst till. Men det är fan ingen populäritetstävling. Det avgörs på gräsmattan, inte på läktaren.

Beröm till juves bortafölje, måste ha varit minst 5000 pers i Rom. Sen undrar jag om det verkligen bara var 18.000 på Marassi. Arenan såg klart mer än halvfull ut. Men jag har för mig att det varit de publiksiffrorna innan på både Sampdorias och Genoas matcher när det sett välbesökt ut.
Citera
2014-11-25, 19:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Hatet mot Birro är helt skandalöst. ...
Det här är det goda hatet. Knappast nåt Trolljägarna kommer att bry sig om...

Oavsett vad man tycker om Birro, rasism, sexism el dyl så tycker jag att vi har en jäkla skit-press i det här landet.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-11-25 kl. 20:04.
Citera
2014-11-25, 20:44
Medlem
På tal om Roma, Ryssland, hårda tider och kallt som fan...

Capello och Panucci går efter varandras strupar. Har lite svårt för Panucci. Gillade honom i Roma, men när han gav fingret till Milans Ultras i karriärens slutskede så sjönk han. Något som såklart bekräftas av att han sedan dansade med stjärnorna och sålde sig för rubler. Rubler som han har svårt att casha hem, och därför klandrar Capello för att inte ställa upp för hans plånbok.

Såg inte matchen, men varför tog Garcia ut Nainggolan då man ska kriga de sista minuterna? Var han helt slut, eller hade han mer att ge? Och eftersom jag ser allt genom Cagliari-brillor så undrar jag såklart även om Astori. Svårt att se varför han inte spelar i gli Azzuri. Inte nödvändigtvis för att han är en stor stjärna, utan för att det inte finns så många bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det här är det goda hatet. Knappast nåt Trolljägarna kommer att bry sig om...

Oavsett vad man tycker om Birro, rasism, sexism el dyl så tycker jag att vi har en jäkla skit-press i det här landet.
Religiös, mot abort och ifrågasätter Islam i Sverige. Han inte bara ska hatas, utan alla goda måste hata honom.

Många som tycker att han är narcissistisk och pompös, som enbart beskriver världen utifrån sig själv. Dvs en tämligen normal poet. Vem fan orkar stå ut med en poetjävel? Små doser och vid tillfällen som man själv väljer fungerar fint för mig. Väljer dock inte Birro... Men det beror på personlig preferens.

Nämnde tidigare att jag faktiskt läst en av hans böcker. Det var ”Svarta Vykort” där han hade något att säga. Jag föredrar dock Tranströmers svarta vykort...
Citera
2014-11-25, 21:08
Medlem
anteri17s avatar
Det är en jävla otur calcio ständigt har i Europa. 92:42 idag. Plus rött för Bayern. Suck.
Citera
2014-11-25, 21:35
Bannlyst
Citat:
Det är en jävla otur calcio ständigt har i Europa. 92:42 idag. Plus rött för Bayern. Suck.

Otur och otur. Man kunde ha begärt en Roma-vinst idag, faktiskt. Det handlar om små marginaler i CL och det bör man vara medveten om.

Jag tycker ofta det slängs ut ursäkter hit och dit när italienska lag inte går vidare. Ofta handlar det om små marginaler, men jag ser aldrig folk dra upp sånt när spanska eller tyska lag åker ut.
Citera
2014-11-25, 21:51
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Hatet mot Birro är helt skandalöst. Han har alltså inte gjort mer än att kritisera en religion helt frivillig att gå med i. För det så kallas han rasist, högerextremist, samt blir direkt mordhotad.
Birro må tro väldigt gott om sig, men det är fan fräscht i dagens Sverige. Och han kan backa upp det. Han skriver bra, och gör sig bra i muntlig form också. Han är klok och eftertänksam. Att han dessutom inte rättar sig efter gängse normer gör han ännu högre i kurs hos mig. Jag har heller inget problem med hans, i många ögons, överdrivna passion till Italien och fotbollen i landet.

Och i slutändan kommer Birro gå segrande. Han kommer fortfarande ha en av Sveriges vassaste pennor medan Expressen och tidningsmediet så sakteliga tynar bort. Likaså är hans kritik mot den etablerade kultureliten och dessa åsiktsförtryck rätt i tiden. Vi alla vet innerst inne vart det barkar.

Håller verkligen med. Tyckte alltid han var bra i Club Calcio. Kul med en partisk gubbe i studion också. Gillade hans krönikor i Expressen också. Mest de snusande Premier League-bönderna som störde sig på honom.

På tal om annat så kan man nästan utröna en dålig vana hos Roma, varje gång man har chansen att komma ikapp eller dra ifrån så skiter det sig. Det måste det bli ändring på om de ska utmana Juventus, ännu mindre ta sig ur gruppen i CL. Om ett sunkigt Milan bestående av spelare som rotats fram i fyndlådan kan göra det 2 ggr i rad, så borde även Roma kunna greja det.
Citera
2014-11-25, 22:32
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Såg inte matchen...

Jamen vilket jävla mörker. Så jävla roma. Inte på ett gammel-italiensk sett med parkerad buss framför målet men ändå så roma. Fattar inte vad Garcia sysslade med. Radja borde alltid spela. Han är faktiskt så bra men fick samma känsla vid bytet som jag får när jag sen hör Garcia efter matchen, att Strootman behöver matchning, behöver minuter i benen. JA. Men inte där och då. Jävla korpenfasoner. Lika jävla idiotiskt som alla småchansningar på mittplan för att få till en sista chans på 2 minuters övertid. Av ja just det. Keeeeevin (trumvirvel..........) STROOTMAN.

Det är inte kört än. Tvärtom ser det ju bra ut. Men det kunde varit klart. Borde varit det. Faktumet att det borde varit klart efter endast 5 matcher säger ju givetvis nåt. Men att det nu inte är det säger nåt annat. Det säger slarv. Arrogans. Barnslig naivitet. Dumhet. Roma.
Citera
2014-11-25, 22:41
Medlem
anteri17s avatar
0-0 samtidigt som CSKA inte vinner.
Kryss samtidigt som CSKA kryssar.
Vinst.

Detta ger avancemang för Roma. Ett okej utgångsläge som borde varit så mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in