2015-01-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...

Om några minuter är det Bologna mot Perugia. Kan bli bra.

Bologna mot Perugia fullbordade vändningen av Serie B. En fantastisk match, där publiken var med. En underbar kväll i Bologna.

Perugia startade starkt, men mot slutet av första halvlek började Bologna ta över. Ledningsmålet kom efter en fin mottagning av Acquafresca som höll undan starkt och passade ut till Zuculini som gjorde ett inlägg som Cacia nickade in. Cacia är en av de allra största hjältarna i Serie B, som aldrig riktigt kom till Serie A. Cacia var ständigt farlig matchen igenom.

Min favoritspelare i Bologna är såklart Acquafresca. Talangen som slog igenom i Cagliari men aldrig riktigt fick den utväxling som jag hoppats på. Men han fungerar fint som Seconda Punta bakom Cacia. Blev dock utbytt i då det var ca 30 minuter kvar.

På tal om talangen som aldrig slog igenom så spelar Lanzafame i Perugia.

Men när man ser en Serie B-match som denna så finns där Serie B-hjältar som Cacia, Serie A-veteraner som Taddei och Matuzalem, och diverse unga talanger varav dock ingen som utmärkte sig speciellt ikväll. Och såklart mycket hjärta och passion. Men kanske framförallt yrkesskicklighet, spelare och tränare som kan sin Calcio.

Men bara att se Taddei i kamp med Matuzalem hadse varit värt inträdespengen enligt mig. Och mycket riktigt var det inbytte Taddei som skapade dramatik på slutet genom att dunka in ett skott långt utifrån.

Carpi förlorade igår hemma mot Livorno. Och därmed tappar de lite av det enorma försprånget de skaffat under första hälften av säsongen. Bologna vann med 2-1 och därmed är toppen i Serie B; Carpi (43 poäng), Bologna (37) och sedan flera på 34 poäng...

Perugia vann säsongens första match mot Bologna. Och efter att ha spelat fyra matcher så hade Bologna endast fyra usla poäng. Diego Lopez fick en tuff start och ifrågasattes såklart. Men jag älskar hans sätt att vara. Rakryggad och engagerad. Utstrålar ledarskap. 12 år som spelare i Cagliari, och skaffade sig sin utbildning i Coverciano medan han tränade Primavera i Cagliari och sedan A-laget i Serie A. Och han utstrålar allt som man vill en kapten och tränare ska göra. Vill verkligen att det ska gå väl för honom.

Lopez har upenbart svetsat samman dem som ett lag. Fin stämning på planen, ständig uppmuntran och uppoffrande spel. Bologna spelar kompakt och hårt, samtidigt som de skapar mycket framåt. Kan och borde räcka föir Serie A nästa säsong.
Citera
2015-01-19, 22:34
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Det är märkligt hur man lyckats schabbla bort det man skapat sedan slutet av 1980-talet. Under 25 år var man världens i särklass bästa lag. Finns det något lag som dominerat internationell fotboll under så lång tid någonsin?

Samtidigt var det såklart en tidsfråga om när svackan skulle komma. Men det verkar så onödigt och klumpigt.

Ja, det är verkligen tragiskt.

Nu pratas det om att Inzaghi kommer att få sparken om resultaten inte går vägen de nästkommande två matcherna.

Vem som ryktas ta över?

Håll i hatten nu:

Clarence Seedorf.

Skall man skratta eller gråta?

eller

?

Jag vet faktiskt inte. Jag tror det får bli:
Citera
2015-01-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
För att göra en historia kort så återväckte den matchen min "kärlek" till fotbollen i allmänhet och italiensk fotboll i synberhet.
Matchen dessförinnan mot Argentina var dock ettrigare. Kollade in de matcherna och de därefter på video, kunde alla kommentare från Hegerfors och Kindvall.

Jag har skrivit om det ett antal gånger redan, så jag ska inte tjata allt för mycket. Kör lite klipp och klistra ffrån gamla inlägg. Hittar inte VM-krönikan från 1982, men jag har länkat den tidigare och då lyft fram inte minst Hegerfors kommentarer.

Hegerfors hade haft ett antal månader att samla sig och svälja sin bitterhet, men lät ändå undslippa sig följande i krönikan.

Efter 58:02: ”För oss som älskade Brasilien så kändes det nästan som att turneringen tog slut när Brasilien blev utslaget här av Italien. Det var en deppardag av stora mått nere i Barcelona bland alla journalister, utom de italienska förstås.”

59:19: ”Var ändå inte Brasilien på något sätt de moraliska världsmästarna, så som de spelade fotboll?”

...

När jag kom hem så visade sig att nästan alla hade missat den fantastiska sagan och missförstått de otroliga drabbningarna. ”VM hade ju såklart dött när Brasilien så orättvist hade åkt ut”.

(FB) Allt om Calcio!

Ingen ville höra på gli Azzurris fantastiska saga, utan tvärtom bara kräka av sig på de jävla spaggarna. Detta tillsammans med då Liverpools huliganer mördade vanliga Juventus-fans några år senare kan vara grunden till att jag koncentrerade mig på Calcio, medan alla andra kollade på Tipsextra och blev experter på engelsk fotboll.

På tal om Heyesel så var Hegerfors ok där och då:
https://www.youtube.com/watch?v=kJCmq3VMG3s&feature=related

Vad som inte framgår av Youtubeklippet, eller någonstans annars, är att det var Liverpool-huliganer som anföll en familjeläktare. Juventus Ultras var såklart på den andra kurvan. Alla döda blev mördade. Det var inga olyckliga omständigheter eller mur som rasade som orsakade dödsfallen. Det var ett anfall av huliganer mot en familjeläktare.

Så mitt intresse är grundat dels i eufori och kärlek, men också protest. Att vilja se bortom vad som ala andra väljer att se.
Citera
2015-01-19, 22:49
Medlem
JayGatsbys avatar
Ja jösses... Nästan så man skulle köpt Milan om man hade råd, trots att man är laziale*.

Ovärdigt att världens mest framgångsrika klubb schabblar så.

* Är väl förresten inte helt ovanligt med klubbägare som egentligen håller på andra lag?
Citera
2015-01-19, 22:51
Medlem
JayGatsbys avatar
Jahapp, Giovinco är nu klar för Toronto.
https://pbs.twimg.com/media/B7uyzLbCQAAyKRP.jpg:large

Undrar vad som failade i Monaco; agenten ska ju varit där och allt. Skulle Toronto betala mer än Monaco?

Grattis till MLS får man säga, bra värvning av den ligan. Lite ovärdigt att en italiensk landslagsspelare spelar där dock...
Citera
2015-01-20, 10:48
Medlem
KnaazMannens avatar
Citat:
Nej.

Tror att båda Genua-lagen gör en sämre andra halva av säsongen. CL-platserna borde nog tas av Juventus, Roma och Napoli. Fiorentina och Lazio kommer också att vara starka. Får se om Mihajlovic Sampdoria kan stå emot.

Milano-lagen kommer kanske också att passera Genua-lagen trots de uppenbara problem som kanske framföralt Milan kämpar med.
Blir en intressant vår
Citera
2015-01-20, 10:48
Medlem
JayGatsbys avatar
http://solocalcio.se/serie-a/serie-a-varldens-nast-basta-liga/

Citat:
Serie A – världens näst bästa liga?

Serie A får ofta utstå spott och spe. ”Ligan är för långsam”, ”det finns ingen publik”, ”man bara filmar” är fördomar som ofta kommer upp när sådant diskuteras. Till viss mån stämmer det, men är verkligen ligan så dålig?

Sedan 1991 har IFFHS (International Federation of Football Historics & Statistics) rankat världens alla ligor. Rankingen baseras på resultaten i den inhemska ligan, den inhemska cupen, FIFA-arrangerade turneringar samt av kontinentala fotbollsfederationer arrangerade turneringar.

I år har Italien tagit klivet upp och förbi både England och Tyskland. På ensam topp finns fortfarande giganterna Spanien. Top tio ser ut som följande:

Place 2013 Country Points
1 (1) España 1259
2 (4) Italia 998
3 (2) England 958
4 (6) Argentina 938
5 (3) Deutschlan 912
6 (5) Brasil 893
7 (7) France 871
8 (18) Portugal 758
9 (9) Colombia 697,5
10 (11) Paraguay 671,5

Hur vidare detta rankingsystem är bättre än det rankinksystem exempelvis UEFA använder låter vi vara osagt.

/Publicerad 2015-01-20 10:39
Citera
2015-01-20, 10:54
Medlem
KnaazMannens avatar
Haha ingen publik? Säger nån det?? Kanske för att det bara är äkta fans på plats och inte en massa stollar med Liverpool tröja ..... Serie A är enda stora ligan som fortfarande har lite värdighet och stolthet kvar.
Citera
2015-01-20, 16:04
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Det är egentligen ganska logiskt att det går dåligt för Milan.

Ingen spelare i dagens Milan är i klubben för att ledningen identifierat spelaren som något som hade passat i laget, eller som en följd av tränarens önskemål. Enda anledningen att Menez, Cerci, De Jong, Rami, Alex, Montolivo, Armero, Honda, Zapata, Essien, etc, etc spelar i Milan är för att de var gratis.

Det är svårt för en orutinerad tränare att som första uppdrag försöka få ett sorgligt hopplock av rejects och trötta föredettingar att prestera tillsammans. Visst, det finns en del namn, men namn är bara just namn och alla är på väg nedåt i karriären.
Citera
2015-01-20, 19:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Brille68:

Jo, jag minns antiitalienismen. Men diverse beundrade ord fälldes under vägen mot guldet. I finalen var Hegerfors och Kindvall lyriska över Italiens sätt att kontra sig fram till mål,och man gladdes övet klackar i straffområdet...
Man får inte heller glömma att pressen i Italien inte var nådiga mot sitt landslag.

Minns att Hegerfors för några år sen tyckte brasilienmatchen var den bästa matchen nånsin.
Lustigt att Italien är inblandad i de historiskt bästa matcherna: semin mot V-Tyskland 70 anses av många vara den bästa matchen nånsin.
Kamp, jämnt, vändningar, mål.

Och jo, jag kvalar också in i gruppen "kränkta män med italienskt blod i ådrorna"...
Citera
2015-01-20, 21:23
Medlem
Citat:
Brille68:

Jo, jag minns antiitalienismen. Men diverse beundrade ord fälldes under vägen mot guldet. I finalen var Hegerfors och Kindvall lyriska över Italiens sätt att kontra sig fram till mål,och man gladdes övet klackar i straffområdet...
Man får inte heller glömma att pressen i Italien inte var nådiga mot sitt landslag.

Minns att Hegerfors för några år sen tyckte brasilienmatchen var den bästa matchen nånsin.
Lustigt att Italien är inblandad i de historiskt bästa matcherna: semin mot V-Tyskland 70 anses av många vara den bästa matchen nånsin.

Och jo, jag kvalar också in i gruppen "kränkta män med italienskt blod i ådrorna"...

Äh vafan, jag letar upp Hegerfors kommentarer i VM-krönikan 1982:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=K1sYStlf6BM#t=34 1

Citat:
...
Efter 58:02: ”För oss som älskade Brasilien så kändes det nästan som att turneringen tog slut när Brasilien blev utslaget här av Italien. Det var en deppardag av stora mått nere i Barcelona bland alla journalister, utom de italienska förstås.”

59:19: ”Var ändå inte Brasilien på något sätt de moraliska världsmästarna, så som de spelade fotboll?”
...

Och då har han som sagt haft ett halvår på sig att stilla sin bitterhet.

Men du har såklart rätt. Uppenbart har du några år tillgodo på mig. Mina upplevelser är från ett litets barns synvinkel med allt vad det innebär.

Bosse Hansson däremot visar sedvanlig skärpa och analytisk förmåga.

Asens försök att klistra ”svartingar” på gentlemannen visar bara på att asen är pissarslen:
https://www.youtube.com/watch?v=oEHGaJ9YHIc

På samma vis som nu bortgångna Peter Wallenberg orsakade en då något mindre storm:
https://www.youtube.com/watch?v=CwUzUb5FmYE

Blåser upp ett ord istället för att lyssna på allt viktigt som de har att säga. Pissarslen.
Citera
2015-01-20, 21:56
Medlem
Citat:
...
...

Italien mot Brasilien och Rossis fantastiska hat trick upplevde jag som liten pojke framför TVn hemma hos en italiensk familj. Upplevelsemässigt är det såklart oslagbart, och i efterhand kan jag konstatera att det är en underbar match mellan olika stilar och med fantastiska fotbollsspelare.

VM-finalen mot tyskarna däremot var inget speciellt. Däremot är matcherna mot Tyskland normalt väldigt speciella. Förlängningen 1970 var fullständigt galen, och 2006...

2006 hade tyskarna charmat alla både spelmässigt och hur de hanterat turneringen i stort. Men de hade slitit ont i kvartsfinalen mot Argentina. Och det blev återigen förlängning. Och jag kritiserar ofta aset Lippi. Men i denna turnering hade han Virtù på sant Machievelliskt vis. (Jag tillhör de som anser att Nietzsche och Machiavelli stundtals är fullständigt briljanta)

Tyskland hade aldrig förlorat i Dortmund, men i förlängningen vädrade Lippi blod och satsade allt på vinst. Italien slutförde matchen med fyra renodlade anfallare. Iaquinta, Gilardino, Totti och Del Piero. Virtù!

Finalen var inte alls på samma nivå. Men då Frankrike hade samma möjlighet, då Italien gick på knäna efter urladdningen mot Tyskland, så kunde och vågade de inte utnyttja det. Och även om Pirlo blev utsedd till matchens spelare både i semifinalen och finalen, och självklart återigen var världens bästa spelare, så vil jag lyfta fram Materazzi. Orsakade straff (feldömd?), nickade in kvitteringen, fick motståndarnas kapten utvisad då laget gick på knäna, och satte sin straff i den avgörande straffläggningen. Virtù...
Senast redigerad av Brille68 2015-01-20 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in