Citat:
Bologna mot Perugia fullbordade vändningen av Serie B. En fantastisk match, där publiken var med. En underbar kväll i Bologna.
Perugia startade starkt, men mot slutet av första halvlek började Bologna ta över. Ledningsmålet kom efter en fin mottagning av Acquafresca som höll undan starkt och passade ut till Zuculini som gjorde ett inlägg som Cacia nickade in. Cacia är en av de allra största hjältarna i Serie B, som aldrig riktigt kom till Serie A. Cacia var ständigt farlig matchen igenom.
Min favoritspelare i Bologna är såklart Acquafresca. Talangen som slog igenom i Cagliari men aldrig riktigt fick den utväxling som jag hoppats på. Men han fungerar fint som Seconda Punta bakom Cacia. Blev dock utbytt i då det var ca 30 minuter kvar.
På tal om talangen som aldrig slog igenom så spelar Lanzafame i Perugia.
Men när man ser en Serie B-match som denna så finns där Serie B-hjältar som Cacia, Serie A-veteraner som Taddei och Matuzalem, och diverse unga talanger varav dock ingen som utmärkte sig speciellt ikväll. Och såklart mycket hjärta och passion. Men kanske framförallt yrkesskicklighet, spelare och tränare som kan sin Calcio.
Men bara att se Taddei i kamp med Matuzalem hadse varit värt inträdespengen enligt mig.
Och mycket riktigt var det inbytte Taddei som skapade dramatik på slutet genom att dunka in ett skott långt utifrån.Carpi förlorade igår hemma mot Livorno. Och därmed tappar de lite av det enorma försprånget de skaffat under första hälften av säsongen. Bologna vann med 2-1 och därmed är toppen i Serie B; Carpi (43 poäng), Bologna (37) och sedan flera på 34 poäng...
Perugia vann säsongens första match mot Bologna. Och efter att ha spelat fyra matcher så hade Bologna endast fyra usla poäng. Diego Lopez fick en tuff start och ifrågasattes såklart. Men jag älskar hans sätt att vara. Rakryggad och engagerad. Utstrålar ledarskap. 12 år som spelare i Cagliari, och skaffade sig sin utbildning i Coverciano medan han tränade Primavera i Cagliari och sedan A-laget i Serie A. Och han utstrålar allt som man vill en kapten och tränare ska göra. Vill verkligen att det ska gå väl för honom.
Lopez har upenbart svetsat samman dem som ett lag. Fin stämning på planen, ständig uppmuntran och uppoffrande spel. Bologna spelar kompakt och hårt, samtidigt som de skapar mycket framåt. Kan och borde räcka föir Serie A nästa säsong.
?