2014-11-02, 17:14
Medlem
På tal om gamla stortränare. Lippi tog en rak trippel i Kina, Capello sitter löst i Ryssland, och såklart il maestro Trapattoni. Man skulle kanske kunna räkna in Real Madrids Ancelotti, men han är alldeles för ung enligt mig. Däremot kanske Sacchi, som har åldern och framgångarna, men hade en jävligt kort karriär som tränare. Men han kan sin Calcio.

Sacchi: 'Zeman is a genius'

Arrigo Sacchi believes Serie A should follow the example of Cagliari Coach Zdenek Zeman. “He’s a genius.”
...

“In Italy something is moving, as small clubs have chosen to secure safety by hiring Coaches who are teachers and not just administrators,” wrote ex-Milan Coach Sacchi in La Gazzetta dello Sport.

“Zeman only fails when he reaches clubs with players who are not prepared to work his way. His teams are a symphony of harmony and beauty. His players move with synchronicity, pace, fluidity and character.

“His squads have an undeniable identity, entertainment is assured, boredom and a waste of time banned. Zeman creates spectacle even without big names, but many of them go on to become stars like Immobile, Verratti and Insigne.

“Zeman does not perform miracles, but he is one of the few geniuses in our football. However, Italian football will not change until the fans demand victory with merit and beauty.”

http://www.football-italia.net/58081/sacchi-zeman-genius
Citera
2014-11-02, 18:43
Medlem
JayGatsbys avatar
Så vackert skrivet!
Citera
2014-11-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Medan Napoli stormade sönder ett trögt Roma, och därmed gav Juventus möjlighet att stabilisera sin ledning i lugn och ro mot Empoli, så spelade även Serie B nästan full omgång.

Carpi ryckte i Serie B efter att Mbakogu gjor det enda målet. Lätt att tro att nigerianen är en ”Opti Poba”, men det är han tydligen inte. Uppfostrad inom Calcio såvitt jag förstår.

Carpi leder på 24 poäng, och därefter följer sju lag på 21 – 19 poäng.

Och jag brukar följa specifika lag i Lega Pro. Ascoli är OK i Lega Pro B där de ligger på tredje plats. Men jag koncentrerar mig på C. Foggia som jag älskat sedan Zemanlandia, och som dessutom varit Cagliaris ända vän. En vänskap som jag tror slutade då de blev för giriga i samband med att Sau ville hem. De ligger i mitten av tabellen och ska imorgon möta ett annat gammalt Serie A-lag, Messina.

Dessutom finns där Lecce med den spektakulärt sköna duon Miccoli & Moscardelli i anfallet. Har dock inte blivit en succe, men vid vinst imorgon kan de blanda sig i toppstriden. I toppen ligger också Lotitos hobby-projekt Salernitana.

Men det mest dramatiska är nog Reggina. Spelade i Serie A säsongen 2008-2009, och ligger nu näst sist i Lega Pro C. Vafan i helvete, man förlorade Derby dello Stretto mot Messina på hemmaplan och spelar imorgon en ångest-match mot det absoluta bottenlaget Aversa Normanna.

Som en kort uppföljning. Idag vann Foggia på bortaplan, vilket även Salernitana gjorde. Medan ångestmatchen mellan Reggina och Aversa Normanna slutade oavgjort. Vilket gör båda lagen till förlorare och ligger kvar på de två sista platserna i tabellen.

Lecces match mot Cosenza slutade nyss. De hade vunnit samtliga fyra hemmamatcher, men nu satt Miccoli på bänken av någon anledning. Men han kom in och passade fram till Sacilotto, vilket räckte till för att ta den femte raka hemmasegernsegern och därmed skugga topplagen.

*

Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Så vackert skrivet!

Jag håller med. Och kan intyga att det var fint även på italienska. Och jag tror att han har en poäng.
Senast redigerad av Brille68 2014-11-02 kl. 20:08.
Citera
2014-11-02, 20:15
Medlem
Försöksdjurs avatar
När ryker Mazzari?
Citera
2014-11-03, 15:30
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Har i några andra trådar diskuterats bl a Capello, så därför tar nämner jag bara i förbigående att Lippi, som ju är en av de gamla demontränarna, tog sin tredje raka kinesiska ligaseger. Tillsammans med Diamanti och Gilardino.

Så fel, på så många sätt att de harvar i Kina...

Och efter det tredje ligaguldet har Lippi fått nog o väljer att avsluta sin karriär som tränare. Han kommer fortfarande ingå i kinesklubbens tekniska stab och en viss Fabio Cannavaro förväntas ta över som tränare.

Han lägger av med en imponerande meritlista iaf. Förde gli Azzurri till VM-guld 2006 och har bland annat fem ligatitlar och en CL-titel med Juve i bagaget. Trots att det är just smutsklubben Juve han hjälpt med mycket så bör han ändå ses som en av de stora inom den italienska fotbollen. Helt klart.

https://pbs.twimg.com/media/B1dEF3tIMAArvOh.jpg:large
Citera
2014-11-03, 16:42
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
När ryker Mazzari?

Saint Etienne v Inter
Inter v Verona
AC Milan v Inter

Blir det inte minst 3 poäng på dessa så åker han nog.
Citera
2014-11-03, 22:12
Medlem
Försöksdjurs avatar
Brille, vet du vad Zeman tjänar i Cagliari?
Senast redigerad av Försöksdjur 2014-11-03 kl. 22:18.
Citera
2014-11-03, 22:54
Medlem
JayGatsbys avatar
Sådärja; lite onödigt svettigt på slutet, men 4-2 blev det mellan Lazio och Cagliari.
Lazio 3a i tabellen, tre poäng bakom Roma.

Forza Lazio!
Citera
2014-11-03, 22:57
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Sådärja; lite onödigt svettigt på slutet, men 4-2 blev det mellan Lazio och Cagliari.
Lazio 3a i tabellen, tre poäng bakom Roma.

Forza Lazio!

Är du Laziale?

Kul att det går bra! Man spelar en väldigt offensiv fotboll. Backlinjen pushar understundom absurt mycket. Kan bli lite hål, men samtidigt sätter det tempo offensivt. Candreva är nog enligt mig bästa i Serie A de första tio matcherna.
Citera
2014-11-03, 23:40
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Är du Laziale?

Kul att det går bra! Man spelar en väldigt offensiv fotboll. Backlinjen pushar understundom absurt mycket. Kan bli lite hål, men samtidigt sätter det tempo offensivt. Candreva är nog enligt mig bästa i Serie A de första tio matcherna.

Stämmer bra.

Eldprovet kommer med stormatcher framöver. Ett kryss mot Juve vore ju magiskt.
Citera
2014-11-04, 19:35
Medlem
anteri17s avatar
Det går inte att bortse från Juves match idag. Extremt viktig. Ett CL-slutspel utan italienskt deltagande hade rimmat illa med en dels tes om att Serie A har nått botten och nu blickar uppåt. 2-0 vore fint, och skulle sätta klubben i ett bra utgångsläge inför avslutningsomgångarna.
Citera
2014-11-04, 20:21
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Det går inte att bortse från Juves match idag. Extremt viktig. Ett CL-slutspel utan italienskt deltagande hade rimmat illa med en dels tes om att Serie A har nått botten och nu blickar uppåt. 2-0 vore fint, och skulle sätta klubben i ett bra utgångsläge inför avslutningsomgångarna.

Citat:
Extremt viktig.

Efter två förluster så är det bara vinst idag som gäller. Det skulle sitta väldigt fint med en 2-0 vinst, med tanke på inbördes möte. Tyvärr måste man tänka så nu för tiden.

4-3-1-2 har Allegri valt att köra med ikväll. Jag vet inte riktigt om det är rätt match att börja med ett formationsbyte, men han har väl inget val idag. Lichtsteiner känns fel som mittback och Vidal behövs som mittfältare.

Dai dai dai!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in