2022-12-14, 15:25
Medlem
Med add/adhd diagnos kan man få medicin som metylfenidat även utan att man studerar eller arbete?
Ex en som är arbetslös/för sjuk för att arbeta.
Citera
2022-12-14, 22:00
Medlem
Redisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Hur fan ska jag klara av ett jobb? Har Autism också. Jag har 0 på kontot och socbidrag är på krav att jag söker jobb. Men jag har redan testat och klarar inte av det. Det går liksom inte. Funderar att ta vägen av kriminalitet. Snubbarna i trakten säger att "det är på egen risk och vi rekommenderar det inte". Men fängelse i några år är något man inte har ett val över. Önskar det var slaveri eller något. Föräldrarna säger "testa då, testa då." Jag vet att jag kommer ångra mig men jag klarar inte av ett jobb. Det går bara inte har testat lastbil, vårdbiträde, skogsröjare, restaurang, lokalvårdare, tidningsutdelare. Faaaan det kommer bara bli som USA.
Har du tänkt på att gå ett år på någon folkhögskola? Gärna med internat så du kan bo i eget boende.
Om du inte hamnat i kriminella miljöer som ung så har du väl inte så många chanser att göra "karier" där som vuxen. Dessvärre lär du bli utnyttjad på direkten av dem som kan spela på ens svagheter (diagnoser)
Citera
2022-12-15, 01:43
Medlem
Eastman92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Du har redan bestämt dig för att du har ADHD?

Nej, jag har inte bestämt någonting. Efter fyra läkares undersökningar så kan vi konstatera att jag har ADD.
Citera
2022-12-15, 02:03
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastman92
Nej, jag har inte bestämt någonting. Efter fyra läkares undersökningar så kan vi konstatera att jag har ADD.
Har fyra läkare undersökt dig?
Vilka bra resurser du har.

Men du skrev att du håller på med utredningen?
Citera
2022-12-15, 16:17
Medlem
Eastman92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Har fyra läkare undersökt dig?
Vilka bra resurser du har.

Men du skrev att du håller på med utredningen?
Eller hur?

Är i slutskedet av spektaklet och ska börja få medicinering i Januari.
Citera
2022-12-16, 23:06
Medlem
Hur är det med alkoholtest vid insättning av medicin, är relativt ung och brukar festa på helgerna(oftast helt nykter i veckorna). Kan detta vara ett problem?
Citera
2022-12-19, 15:51
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saderofero
Hur är det med alkoholtest vid insättning av medicin, är relativt ung och brukar festa på helgerna(oftast helt nykter i veckorna). Kan detta vara ett problem?
Så länge dina levervärden är OK, vilket de bör vara om du enbart dricker på helger, så är det ingenting du behöver oroa dig för.
Citera
2022-12-19, 15:54
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Med add/adhd diagnos kan man få medicin som metylfenidat även utan att man studerar eller arbete?
Ex en som är arbetslös/för sjuk för att arbeta.
Självklart.
Patienten har rätt till den behandlingsmetod som kan få din livskvalitet och vardagsliv att förbättras.
Citera
2023-01-01, 19:55
Medlem
Hur går det till när man ska få medicin, äre ett möte sen äre bara gå att hämta?
Citera
2023-01-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonSquat
Har pratat med Neuropsykiatriska kliniken i köpenhamn om att boka tid och de vill att man åker ner gör utredning, betalar för att sedan ansöka om ersättning hos FK. De hjälper alltså inte till med förhandsbesked då de säger att det tar så lång tid att få och ej kan boka tid därefter.

Är detta lugnt eller kan det bli så att FK nekar ersättning när man söker i efterhand?

Blev det nått med detta? Sitter själv i samma båt på samma ställe
Citera
2023-01-27, 15:56
Medlem
Någon som har koll på vad som händer om man har för högt blodtryck för att ta medicin?

Allt är ordnat utom blodtrycket, såg lite väl högt ut först och nu vill min ST-läkare att jag ska ha blodtrycksmanchett i 24-timmar.

Problemet är att jag redan vet att jag kommer ha katastrofalt högt blodtryck. Ska bära manchetten under en period jag redan vet är extremt stressig, och det blir inte bättre framöver. Sommaren är väl nästa gång jag har det lite lungt studiemässigt.

Och jag kan fan inte vänta till sommaren med att börja medicinera. Allt går skit just nu och jag vill vända på skeppet. Vad är mina odds?

Ska jag bara beställa Adderall från Jugoslavien och hålla tummarna på att jag kan ordna allt som krisar, sluta vara stressad och då på nytt börja med processen att få ut ADHD-medicin utan att falla ner i djupt missbruk (osannolikt). Känns som en extremt dålig väg för mig.

Fan ska jag ta mig till egentligen?
Citera
2023-01-31, 08:41
Avslutad
Brukar man få lämna urinprov vid årskontroller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in