2014-11-17, 12:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Tyckte inte AIK var så dålig faktiskt egentligen.
Stundtals spelade dom bra ,men dom är ineffektiva ,sen om publiken skulle elda på lite bättre skulle dom säkert bli mer inspirerade, stundtals höll väl publiken igång bra,men stundtals riktigt bedrövligt också.
Särskilt i så här jobbiga situationer kan man behöva den extra energin publikstöd kan ge.

Fast de är dåliga på det enda som gäller, nämligen att göra mål.
Citera
2014-11-17, 21:10
Medlem
Hunden007s avatar
sjukt hur jämnt det är iår
Citera
2014-11-18, 01:54
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast de är dåliga på det enda som gäller, nämligen att göra mål.
Vad är det som nödvändigtvis säger att de är dåliga? Av vad jag sett av AIK på senare tid tycker jag de skicklighetsmässigt spelar på ett sådant sätt som min erfarenhet säger korrelerar med god målutdelning över tid - andra sorters faktorer som slump, domargärningar och tillfälliga överprestationer från motståndarna är snarare vad som tyckts hindrat dem. Slump, som med tiden jämnar ut sig för alla.

En snabb statisisk koll bekräftar också ovanstående analys - deras skottprocent (och PDO med för den delen) ligger på en sådan låg nivå att vi med stor sannolikhet kan förvänta oss en tydlig regressionseffekt till det bättre under andra halvan av serien och därmed bättre mål- och poängproduktion. (eller sämre, om man önskar dem motgång.)

AIK lär få fler gratis mål framöver helt enkelt.

Däremot är det ju idel trista nyheter för sorkarna. Gozzi lämnar - om än att han var på junior- och inte seniorsidan numer - och Ekarv sägs redan vara klar för Luleå till nästa säsong. Får se om det spelar någon större roll, eller om Ekarv kan vara professionell och 100% ändå. Någon som lär spela roll däremot är ju Kylington, jösses vad han lyfte AIK senast. (Och vilket jävla kroppspråk, tur för han att han spelar bra - annars hade jag velat sparka ut pojkvaskern rakt av om jag var gnagare.)
Citera
2014-11-18, 02:54
Medlem
Gillar att alla tror att de är samma Björklöven i år som ifjol de får både fans och lag fortsätta tro :-) finns bara fördelar med de!
Citera
2014-11-18, 09:32
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Vad är det som nödvändigtvis säger att de är dåliga? Av vad jag sett av AIK på senare tid tycker jag de skicklighetsmässigt spelar på ett sådant sätt som min erfarenhet säger korrelerar med god målutdelning över tid - andra sorters faktorer som slump, domargärningar och tillfälliga överprestationer från motståndarna är snarare vad som tyckts hindrat dem. Slump, som med tiden jämnar ut sig för alla.

En snabb statisisk koll bekräftar också ovanstående analys - deras skottprocent (och PDO med för den delen) ligger på en sådan låg nivå att vi med stor sannolikhet kan förvänta oss en tydlig regressionseffekt till det bättre under andra halvan av serien och därmed bättre mål- och poängproduktion. (eller sämre, om man önskar dem motgång.)

AIK lär få fler gratis mål framöver helt enkelt.
Att ett hockeylag skjuter många skott som inte går i mål jämfört med andra lag betyder oftast inte otur utan tvärtom. Det är oskicklighet (kontra dom andra lagen), avsaknad av riktiga målskyttar kombinerat med en oförmåga att ta sig in på returer som oftast är orsaken.
Så nej, några gratismål har nog AIK inte att vänta utan det som gäller är nog att släppa in färre mål och kanske värva.
Citera
2014-11-18, 11:00
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Att ett hockeylag skjuter många skott som inte går i mål jämfört med andra lag betyder oftast inte otur utan tvärtom. Det är oskicklighet (kontra dom andra lagen), avsaknad av riktiga målskyttar kombinerat med en oförmåga att ta sig in på returer som oftast är orsaken.
Så nej, några gratismål har nog AIK inte att vänta utan det som gäller är nog att släppa in färre mål och kanske värva.
Regression to the mean är ett statistiskt fenomen som inte heller ishockeyns skottprocent står bortom. Du har empiri som styrker det i länken, även om det inte är helt intuitivt till att börja med.

AIK kan som enskilt lag såklart ändå vara ett undantag från ligan i sin helhets tendenser och vara så dåliga eller sämre i skotteffektivitet som vad deras bottenplacering i effektivitetsligan indikerar. Men, kan vi inte peka på något specifikt i deras spel som antyder så är det troligast att anta att skottprocenten beror på otur och att vi framöver lär se bättring.
Senast redigerad av sm910dif 2014-11-18 kl. 11:04.
Citera
2014-11-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbetukt
Gillar att alla tror att de är samma Björklöven i år som ifjol de får både fans och lag fortsätta tro :-) finns bara fördelar med de!

Det räcker ju kolla på skadeläget , förra året hade vi 10 spelare borta vid det här laget, helt annars i år :P
Sen är det en helt annan mental styrka i det här laget, vända underläge 3 bortamatcher i rad och ta 2 poäng alla tre är inget annat än starkt.
Och det är viktigt ha med sig att man kan vända matcher, och det sammansvettsar truppen och ger bra självförtroende.
Nej jag väljer att tro att vi blir farliga i år.
Play off kan gå.
Citera
2014-11-18, 12:33
Medlem
Onkel Vanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Regression to the mean är ett statistiskt fenomen som inte heller ishockeyns skottprocent står bortom. Du har empiri som styrker det i länken, även om det inte är helt intuitivt till att börja med.

AIK kan som enskilt lag såklart ändå vara ett undantag från ligan i sin helhets tendenser och vara så dåliga eller sämre i skotteffektivitet som vad deras bottenplacering i effektivitetsligan indikerar. Men, kan vi inte peka på något specifikt i deras spel som antyder så är det troligast att anta att skottprocenten beror på otur och att vi framöver lär se bättring.

Så jäkla sopdålig effektivitet har de ju ändå inte, ungefär en procent från vad som får anses normalt. Förra säsongen var det hela fyra lag med sämre effektivitet än 8,5% efter hela serien var färdigspelad. Inte som hästen som låg på ohållbara 15% i inledningen av serien direkt. Hade AIK haft en medeleffektivitet hade de gjort hela tre mål till hittills, fullt möjligt att just dessa tre mål varit avgörande och gett dem nio poäng till, men inte så troligt.
Citera
2014-11-18, 12:58
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Vanja
Så jäkla sopdålig effektivitet har de ju ändå inte, ungefär en procent från vad som får anses normalt. Förra säsongen var det hela fyra lag med sämre effektivitet än 8,5% efter hela serien var färdigspelad. Inte som hästen som låg på ohållbara 15% i inledningen av serien direkt. Hade AIK haft en medeleffektivitet hade de gjort hela tre mål till hittills, fullt möjligt att just dessa tre mål varit avgörande och gett dem nio poäng till, men inte så troligt.
Jag har inga invändningar mot att vi inte nödvändigtvis pratar några gigantiska effekter - jag konstaterar bara att förändringen för deras skottprocent mest troligt kommer vara tydligt positiv relativt övriga lag generellt, och att det beror på att det finns ett inte försumbart element av slump bakom lagens skottprocent.

Av ren nyfikenhet plottade jag poängproduktionen som en funktion av målskillnad i årets tabell. Nu är ju inte det någon perfekt metod för att få reda på hur många fler poäng de hade erhållit men kanske en fingervisning, där blir riktningskoefficienten 0.381 (och r^2 0.6678). 1 förväntat poäng till på tre mål, alltså.
Senast redigerad av sm910dif 2014-11-18 kl. 13:16.
Citera
2014-11-18, 16:09
Medlem
Håller med Pedern, Play off (kan gå) men i ärlighetens namn så är jag nöjd om vi tar en 9-10 plats också Som du säger så hade vi mycket skador förra året men det verkar inte vara någon som förstått det och tänker bara: aja det är samma löven som förra året det här ska vi bara ta och så förlorar de och stolar flyger genom rutor osv Bik karlskoga
Tänk om löven skulle gå upp i SHL i år de hade vart en riktig skräll!
Citera
2014-11-18, 16:12
Medlem
En fråga till alla...om Vita Hästen skulle gå upp i SHL i år är de då det första laget som gått från div 1 till allsvenskan och sen direkt upp i SHL?? Och en till är det nån som har koll på vilka lag som spelar i allsvenskan i år som varit i SHL tidigare?
Citera
2014-11-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbetukt
En fråga till alla...om Vita Hästen skulle gå upp i SHL i år är de då det första laget som gått från div 1 till allsvenskan och sen direkt upp i SHL?? Och en till är det nån som har koll på vilka lag som spelar i allsvenskan i år som varit i SHL tidigare?

Fråga ett vet jag faktiskt inte.
Malmö,AIK, Västerås.Timrå ,Björklöven,Mora,Rögle, Södertälje .
Dom har spelat i elitserien/SHL tidigare.Om det nu var det du var ute efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in