2014-11-15, 19:47
Medlem
claymanns avatar
felpost
Senast redigerad av claymann 2014-11-15 kl. 19:54.
Citera
2014-11-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Det låter otroligt att det kan bli värre, men nu vet jag att jag definitivt aldrig ska prova LoL i alla fall.

Jag börjar smått hålla med de som säger att man inte kan ta sig upp i ranking. Jag har hela tiden hållit med de som säger att det är ens egen prestation som räknas då det är lika stor chans att motståndarlaget får idiotspelarna som att man själv får det, men jag kan verkligen inte se hur min prestation hade kunnat rädda dessa matcherna vilket då gör att jag aldrig stiger i ranking eftersom jag går upp när motståndarlaget har idioterna och ner när jag själv har dem.

Jag tar dock gärna emot tips på hur jag ska spela för att kunna vinna ett game när man är två eller tre spelare korta. Just nu väljer jag hjälte efter vad som är bäst för laget. Oftast låter jag de andra välja först och sedan tar jag något som passar in. Köps det inte kurir eller wards hoppar jag alltid in och köper detta oavsett hjälte.

Anser du inte då att du är rätt placerad? Jag körde på en polares konto som har runt 500 mmr lägre än mig och dem spelen är väldigt enkla jämfört med mina.

När du börjar förlora för att du inte kan carry:a ditt lag, då vet du att du har nått din nuvarande gräns. Ju närmare gränsen du kommer desto svårare kommer det vara för dig att vinna och de små misstagen du/ditt lag begår blir allt mer betydelsefulla.
Citera
2014-11-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Anser du inte då att du är rätt placerad? Jag körde på en polares konto som har runt 500 mmr lägre än mig och dem spelen är väldigt enkla jämfört med mina.

När du börjar förlora för att du inte kan carry:a ditt lag, då vet du att du har nått din nuvarande gräns. Ju närmare gränsen du kommer desto svårare kommer det vara för dig att vinna och de små misstagen du/ditt lag begår blir allt mer betydelsefulla.

Så du tycker att man är rätt placerad för att man inte kan vinna games 3on5?
Senast redigerad av sumialic 2014-11-16 kl. 00:27.
Citera
2014-11-16, 01:01
Medlem
Citat:

Om du tycker att 500 mmr i skillnad gör allt väldigt enkelt är det något annat som är fel. Skillnaden mellan t.ex. 4000 och 4500 är väldigt liten, det är variansen på bra och dåliga dagar.
Citera
2014-11-16, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand
Om du tycker att 500 mmr i skillnad gör allt väldigt enkelt är det något annat som är fel. Skillnaden mellan t.ex. 4000 och 4500 är väldigt liten, det är variansen på bra och dåliga dagar.

Förstår inte vad du menar med "annat som är fel". Hela den här "jag kan inte klättra upp till 5k rating för att mina lagkamrater suger" är sånt jävla skitsnack, ratingen du har reflekterar din egen performance och inget annat.

Spelar du en mid carry/ganker på en rating som är lägre än vad du förtjänar så är det ju ganska så extremt mycket lättare att "snowballa" och vinna rating än om du spelar på din "riktiga" rating. Vad är det en indikation på? Att dina lagkamrater äger och att motståndarlaget plus deras mid suger eller att ALLA suger och att du är generellt bättre än alla andra på den ratingen?

Gör du tvärtom och flyttas upp typ 1k rating istället så skulle du säkert få råpisk mid, folk skulle reagera 10 gånger snabbare än dig, det skulle bli mycket svårare att ganka och dina misstag skulle ge fienden ett ännu större övertag, etc..

Det är inget fel på ratingsystemet, allt handlar om hårt arbete och dedikation om man nu vill upp till proffsnivå och spela med alla coola kids.
Citera
2014-11-16, 02:06
Medlem
Citat:
Förstår inte vad du menar med "annat som är fel". Hela den här "jag kan inte klättra upp till 5k rating för att mina lagkamrater suger" är sånt jävla skitsnack, ratingen du har reflekterar din egen performance och inget annat.

Nej, det är inte något "jävla skitsnack". Ska vi då dra det långt så hade du alltså vunnit alla games 1on5 på lägre rating då eftersom du är bättre än motståndarlaget?

Det du inte förstår är att alla har inte samma skill på en viss rating. Det är helt sjuk varians vilka man hamnar med. Om jag har 2 dåliga spelare i mitt lag som bråkar med varandra och "I go afk" "I go feed" etc etc och det andra laget också har det så fine, då är det min performance som spelar roll men såhär ser det inte ut i verkligheten. Det är helt random var idioterna landar och min erfarenhet säger att antingen hamnar du i laget med idoterna där motståndarlaget inte har dem eller så hamnar du i laget utan idioter och möter idioterna. Jävligt sällan är det jämna och bra matcher. För det mesta är det riktiga skitmatcher där folk bråkar och avsiktligt jävlas och förstör spelet.

Jag har försökt motivera spelare hur många gånger som helst, men det spelar ingen roll när man hamnar med två skitungar för de lyssnar inte. Någon råkar göra något fel och sen är personen "fucking idiot noob feeder". Eller så leder vi stort och förlorar en fight p.g.a ett misstag "Ok I go feed you guys are fucking retards".

Det är allvarligt fel på det här spelet. De borde ha någon form av åldersregistrering så man kan välja vilket åldersspann man vill spela med.
Senast redigerad av sumialic 2014-11-16 kl. 02:11.
Citera
2014-11-16, 03:16
Medlem
Citat:
Nej, det är inte något "jävla skitsnack". Ska vi då dra det långt så hade du alltså vunnit alla games 1on5 på lägre rating då eftersom du är bättre än motståndarlaget?

http://www.playdota.com/forums/showthread.php?t=1398477

Swiftending är inte ens bra.
Citera
2014-11-16, 03:52
Medlem
Citat:

Svar: Ja, speciellt om jag går mid, har spelat på mycket lägre rating än mig själv och då tar det knappt 10-20 min innan jag snowballat så hårt att det i princip blir omöjligt för fiendelaget att göra något.

Citat:
Det du inte förstår är att alla har inte samma skill på en viss rating. Det är helt sjuk varians vilka man hamnar med. Om jag har 2 dåliga spelare i mitt lag som bråkar med varandra och "I go afk" "I go feed" etc etc och det andra laget också har det så fine, då är det min performance som spelar roll men såhär ser det inte ut i verkligheten. Det är helt random var idioterna landar och min erfarenhet säger att antingen hamnar du i laget med idoterna där motståndarlaget inte har dem eller så hamnar du i laget utan idioter och möter idioterna. Jävligt sällan är det jämna och bra matcher. För det mesta är det riktiga skitmatcher där folk bråkar och avsiktligt jävlas och förstör spelet.

Ok, så med denna logik så menar du alltså att en 5k spelare inte skulle kunna spela sig upp från 3k utan bara hade "tur" att hamna högre upp där alla spelar bättre? Eller att en 4k spelare inte skulle kunna klättra upp från 2k? Förstår inte riktigt ditt resonemang, visst har man haft riktigt sketna games där folk feedat, men vinner du 90% av dina games så spelar det ingen roll, för då kommer du ändå klättra i rating.

Citat:
Jag har försökt motivera spelare hur många gånger som helst, men det spelar ingen roll när man hamnar med två skitungar för de lyssnar inte. Någon råkar göra något fel och sen är personen "fucking idiot noob feeder". Eller så leder vi stort och förlorar en fight p.g.a ett misstag "Ok I go feed you guys are fucking retards".

Det är allvarligt fel på det här spelet. De borde ha någon form av åldersregistrering så man kan välja vilket åldersspann man vill spela med.

Det är frustrerande när folk ger upp tidigt, men det har inget att göra med vilken rating du hamnar på, är du tillräckligt bra så kommer du fortfarande vinna större delen av dina games och klättra.
Citera
2014-11-16, 04:58
Medlem
PsycholicRaves avatar
Citat:
Svar: Ja, speciellt om jag går mid, har spelat på mycket lägre rating än mig själv och då tar det knappt 10-20 min innan jag snowballat så hårt att det i princip blir omöjligt för fiendelaget att göra något.
Det här ställer jag mig dock negativt till, det pratas konstant i den här typen av diskussioner om att gå mid och snowballa. Det är en av fem positioner i ett lag, alla kan inte spel mid trots att jag förmodar att alla som spelar rankat gör det för att öka sin rating. MMR är väl ändå inte till för enbart midspelare, utan också för de andra positionerna i laget, oavsett om det må vara carry, support, offlane eller jungler. Dota är i grund och botten ett lagspel, och jag tycker därför att party-mmr är ett bättre sätt att mäta skillnivå än solo-mmr, eftersom du då som supportspelare kan kommunicera med och lita på ditt lag eftersom det inte består av fyra främlingar.
Citera
2014-11-16, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Det här ställer jag mig dock negativt till, det pratas konstant i den här typen av diskussioner om att gå mid och snowballa. Det är en av fem positioner i ett lag, alla kan inte spel mid trots att jag förmodar att alla som spelar rankat gör det för att öka sin rating. MMR är väl ändå inte till för enbart midspelare, utan också för de andra positionerna i laget, oavsett om det må vara carry, support, offlane eller jungler. Dota är i grund och botten ett lagspel, och jag tycker därför att party-mmr är ett bättre sätt att mäta skillnivå än solo-mmr, eftersom du då som supportspelare kan kommunicera med och lita på ditt lag eftersom det inte består av fyra främlingar.

Nej MMR är ej enbart till för midspelare, klart man kan vinna som support också, däremot så är det ganska så mycket svårare att carry:a sitt lag och man skjuter fortfarande över ansvaret på sin mid / carry att avsluta spelet, om dem börjar throwa eller spela allmänt dåligt så sitter du där med dina 10 wards på 30 min och inte kan påverka game:t ett skit för att det gått för långt. Om man sitter och blir sur på att alla spelar dåligt när man kör support får man skylla sig själv (om man nu tror att man behärskar att spela på högre rating).

Vet inte riktigt om jag kan hålla med att party rating är en bättre indikation på ens performance då man oftast sitter på skype och har full kontakt med alla på sitt lag. Jämför det med att köra själv mid och ingen köper wards samt att motståndarlaget håller alla runor och försöker ganka en konstant i 20 minuter. Det beror väl på vad man tycker "skill" är i dota 2, för mig är det map awareness, konsistent spelande och uthållighet (speciellt när det går dåligt).
Citera
2014-11-16, 14:21
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Nej MMR är ej enbart till för midspelare, klart man kan vinna som support också, däremot så är det ganska så mycket svårare att carry:a sitt lag och man skjuter fortfarande över ansvaret på sin mid / carry att avsluta spelet, om dem börjar throwa eller spela allmänt dåligt så sitter du där med dina 10 wards på 30 min och inte kan påverka game:t ett skit för att det gått för långt. Om man sitter och blir sur på att alla spelar dåligt när man kör support får man skylla sig själv (om man nu tror att man behärskar att spela på högre rating).

Vet inte riktigt om jag kan hålla med att party rating är en bättre indikation på ens performance då man oftast sitter på skype och har full kontakt med alla på sitt lag. Jämför det med att köra själv mid och ingen köper wards samt att motståndarlaget håller alla runor och försöker ganka en konstant i 20 minuter. Det beror väl på vad man tycker "skill" är i dota 2, för mig är det map awareness, konsistent spelande och uthållighet (speciellt när det går dåligt).

Denna diskussion dyker upp hela tiden, varje gång är det dåliga 3k mmr spelare som anser att midlanen avgör 95% av spelet... Sanningen är att alla positioner kan ha väldigt stor impact om man spelar bra, själv tycker jag att roaming support eller offlane kan ha störst impact och "snowball" effekt på spelet.

Jag tycker inte om party rating överhuvudtaget, ger ingen bra indikation öht. Det borde bara finnas en personlig rating + team rating om man väljer att spela som team. Min solo rating skiljer sig typ 700 från min party rating, vilket känns lite fel.
Citera
2014-11-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Denna diskussion dyker upp hela tiden, varje gång är det dåliga 3k mmr spelare som anser att midlanen avgör 95% av spelet... Sanningen är att alla positioner kan ha väldigt stor impact om man spelar bra, själv tycker jag att roaming support eller offlane kan ha störst impact och "snowball" effekt på spelet.

Jo, men vad är en roaming support på 3k då? en mirana som springer runt och missar alla arrows och i vissa fall feedar och är helt värdelös under hela spelet? Eller vad är en 3k CM junglare som inte alls vet när man ska pulla, skiter i att stacka, osv..
Vad är en 3k offlaner gondar som dör konstant eftersom det sitter sentry wards i hela lanen och skriver "omg sentry" när han dör en gång per minut och sedan skriver "omg mid no gank gg sniper freefarm".

Om du nu anser dig vara "felplacerad" i rankingsystemet så är det väl ändå som att skjuta sig själv i foten genom att picka en support när alla andra är så frånvarande i spelet. Orkar inte argumentera mer, det går att diskutera det här ämnet i all oändlighet. Helst mid eller solo offlane säger jag bara, då får du mest xp och har det enklast att vinna om du spelar dina kort rätt.

Det är inget fel på rankingsystemet - Working as intended.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in