2014-10-14, 15:35
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Undrar över ordningen på den skickade anmälan.

Såhär ordnar jag mina ansökningar:

kurs 1 - 30 hp
kurs 2 - 30 hp
kurs 3 - 15 hp

Om jag bli godkänd till kurs 1, vad händer då med de andra ansökningarna? Man kan ju inte bli antagen till mer än 45 poäng totalt...

Förutsätt att alla tre kurser är på helfart och du med "godkänd" menar antagen så kommer det bli så här:

Kurs 1: Antagen
Kurs 2: Struken
Kurs 3: Antagen eller Reserv
Citera
2014-10-14, 19:54
Medlem
Hej!

Kan man söka till MER än 210 hp?

Jag vet att man bara kan bli reserv till 210 hp men kan man söka till mer?

Jag har just nu sökt till totalt 240 hp, kan detta bli fel? Kan utbildningar strykas?
Jag vet att om man kommer in på tex sin prio 3 kurs så stryks resterande som man prioriterat lägre.
Men om vi pronerar på att jag blir reserv på alla kurser, då får jag väl endast tacka ja till 210hp, men inget stryks?
Citera
2014-10-14, 20:02
Medlem
Hej!

Jag hade tänkt söka ett par kurser, men är mest inställd på mitt förstahandsval och egentligen bara den som jag vill gå, men vill ha alternativ om jag inte skulle komma in då jag tror mig vara precis på gränsen.

1. Alternativ A
2. Alternativ B
3. Alternativ C
Samtliga är fristående kurser om 30 HP

Låt säga att jag vill gå Alternativ A, men blir reserv efter första urvalet och antagen till Alternativ B - kan jag fortfarande göra något för att fördröja och vänta och se om jag kommer in på Alternativ A efter andra urvalet?
Har hört att det ska gå och låt säga att det gör det:
Om jag även efter urval två endast blir antagen till Alternativ B, men är reserv 1 till Alternativ A, kommer jag få gå Alternativ B eller finns det även här chans att jag kan bli tillfrågad om Alternativ A?

Har dessa funderingar då jag undrar om det inte vore klokare att enbart ha Alternativ A i min lista och slippa eventuelle missförstånd och komplikationer. Men då riskerar jag ju att inte gå något alls.
Citera
2014-10-14, 20:10
Bannlyst
Vad händer om man söker flera 7,5 p kurser?
Citera
2014-10-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batman.
Hej!

Jag hade tänkt söka ett par kurser, men är mest inställd på mitt förstahandsval och egentligen bara den som jag vill gå, men vill ha alternativ om jag inte skulle komma in då jag tror mig vara precis på gränsen.

1. Alternativ A
2. Alternativ B
3. Alternativ C
Samtliga är fristående kurser om 30 HP

Låt säga att jag vill gå Alternativ A, men blir reserv efter första urvalet och antagen till Alternativ B - kan jag fortfarande göra något för att fördröja och vänta och se om jag kommer in på Alternativ A efter andra urvalet?
Har hört att det ska gå och låt säga att det gör det:
Om jag även efter urval två endast blir antagen till Alternativ B, men är reserv 1 till Alternativ A, kommer jag få gå Alternativ B eller finns det även här chans att jag kan bli tillfrågad om Alternativ A?

Har dessa funderingar då jag undrar om det inte vore klokare att enbart ha Alternativ A i min lista och slippa eventuelle missförstånd och komplikationer. Men då riskerar jag ju att inte gå något alls.
Jag har själv varit i den situation du beskriver. Jag blev antagen till alternativ 2 (och 3) samt 3e reserv på mitt förstaval. Jag kontaktade då skolans institution och dom sa att dom kommer ta in 20 reserver. Jag var då antagen till totalt 60hp (45 från antagning.se och 15 från skolan), men tackade tillslut ja till 30 hp totalt.

Alltså: skolan kontaktar dig om det finns en plats över till dig som reserv. Men ring till dom om du anser dig ha en chans att bli antagen. (Jag vet en person som "tjatade" till sig en plats, fastän han låg högt upp i "reservlistan")
Citera
2014-10-14, 20:28
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batman.
Det finns inga nackdelar med att söka fler kurser än alternativ A så länge du har alternativ A på första plats.
Citera
2014-10-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daggmask99
Jag har själv varit i den situation du beskriver. Jag blev antagen till alternativ 2 (och 3) samt 3e reserv på mitt förstaval. Jag kontaktade då skolans institution och dom sa att dom kommer ta in 20 reserver. Jag var då antagen till totalt 60hp (45 från antagning.se och 15 från skolan), men tackade tillslut ja till 30 hp totalt.

Alltså: skolan kontaktar dig om det finns en plats över till dig som reserv. Men ring till dom om du anser dig ha en chans att bli antagen. (Jag vet en person som "tjatade" till sig en plats, fastän han låg högt upp i "reservlistan")

Haha, låter vettigt! Men då är det alltså lugnt om jag blir antagen till en kurs för jag kan ändå ringa/räkna med att bli uppringd om det nu skulle visa sig finnas plats och jag är näst på tur bland reserverna? Vill ju hellre gå Alternativ B än inget alls, men vill inte tappa den minsta möjliga chansen till att komma in på Alternativ A.

Tackar på förhand!
EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Det finns inga nackdelar med att söka fler kurser än alternativ A så länge du har alternativ A på första plats.
Såg precis din kommentar nu, det känns som om du bekräftade teorin. Tackar!
Senast redigerad av Batman. 2014-10-14 kl. 20:32.
Citera
2014-11-03, 14:28
Medlem
JapanKinas avatar
Har för mig att antagning.se publicerade meritpoäng eller betygspoäng(uträkningen) efter att man sökt en omgång till högskola/universitet?

Har de tagit bort detta, letar jag dåligt eller hittar jag på att denna simpla funktion någonsin har funnits?
Citera
2014-11-03, 15:52
Medlem
Hur ser det ut om jag vill hoppa in i ett program? Låt säga att jag har 90 hp i sociologi och vill läsa "Kandidatprogram i nationalekonomi och sociologi" kan jag hoppa in i programmet eller hur det blir det?

För jag har inte 18 i snitt för att komma in i den vanliga vägen samtidigt som jag ändå har läst 90 hp i sociologi?
Citera
2014-11-03, 20:51
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Hur ser det ut om jag vill hoppa in i ett program? Låt säga att jag har 90 hp i sociologi och vill läsa "Kandidatprogram i nationalekonomi och sociologi" kan jag hoppa in i programmet eller hur det blir det?

För jag har inte 18 i snitt för att komma in i den vanliga vägen samtidigt som jag ändå har läst 90 hp i sociologi?
Antar att du syftar på SU, sök fristående kurser i nationalekonomi och tillgodoräkna sociologin till en examen. Kolla utbildningsplanen som gäller för kandidaten så vet du vad som gäller.
Citera
2014-11-13, 16:39
Medlem
Om du blir antagen stryks dina utbildningar nerifrån och upp
Om du blivit antagen till 45 hp stryks de utbildningar som du satt längre ner.

Vad menas med antagen? Säg att man hamnar på reserv i första och blir erbjuden en plats i andra, stryks den andra eftersom man hamnat på reserv i första?

Eller stryks utbildningarna under endast när man tackat ja?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Floz 2014-11-13 kl. 17:30.
Citera
2014-11-13, 19:02
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
Om du blir antagen stryks dina utbildningar nerifrån och upp
Om du blivit antagen till 45 hp stryks de utbildningar som du satt längre ner.

Vad menas med antagen? Säg att man hamnar på reserv i första och blir erbjuden en plats i andra, stryks den andra eftersom man hamnat på reserv i första?

Eller stryks utbildningarna under endast när man tackat ja?

Tack på förhand!
Är du reserv så är du inte antagen, du är reserv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in